Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  147 11413
Hold deg unna det fordi det er ulovlig. Hvis du ikke har noe problemer med å følge loven, så er det opp til deg. Det som kan ødelegge livet ditt med det er at du kan bli tatt for det, og det følger deg resten av livet. Kan by på visse ulemper i jobb sammenheng.

Vil og bare nevne til slutt at de fleste missbrukere starter med alkohol, ikke cannabis.
tips til trådstarter:

sjekk dine vanemønster. kjeder du deg lett?
snuser du\ røyker?

skal du over på cannabis, slutt først med røyken \ snusen (eller brus, godteri, etc)
og sjekk abstinensnivået ditt (hvor lenge du klarer deg uten)

kort tid = hold deg unna hasj. er du en av de som er lett hekta på ting, rastløs fyr eller lignende, vil hasjen fylle opp fritiden din, slik at du ikke kjeder deg like mye lenger (når du er ruset på cannabis.)

som Randy sier i South Park (de har sine øyeblikk)

"you dont become a terrorist or shoot someone, but when you smoke weed you find out its okay to be bored, and its when your bored that you should learn a new skill."

mao, er du en gjennomsnittelig ungdom med dame, jobb og trener en del, hold deg til livsstilen din !
det kjipeste med cannabisen er alle minnene du vil sitte igjen med.
"pleide å sykle når jeg røyka"
"sex"
"dataspill"
"filmer"

og mye mye mer, vi alle bli påvirket av ditt cannabisbruk, fordi du tenker annerledes \ mere open-minded på visse ting når du røyker.
du ser samme film edru, så fjern, og legger merke til andre ting du ikke merket ved filmen når du så den edru.

det kjipeste med denne biten (synes jeg) er at man blir psykisk vandt med å være fjern ved nesten enhver anledning \ aktivitet, og vil alltid huske på disse når man evt går cold turkey.

been there, still is...


og som andre foreslår, vær trygg på deg selv, voksen i hodet, og ha MÅL i livet. cannabisen kan nytes når anledningen byr seg, rett etter en eksamen f.eks, for å roe ned igjen. ikke FØR og UNDER eksamen (kanskje dårlig eksempel)
og ha en del livserfaring er også ett pluss.

jeg testet ikke selv før jeg var 19, og jeg føler egentlig at jeg burde ha vært en 20-21 selv.
mange som prøver der ute når de er 12. de kjenner ikke verden og dens farer ennå.

en dealer er vanskeligere å si nei til som nysgjerrig 12-åring kontra 21 år. litt mere menneskekjenner i voksen alder (mener jeg)


og OM du skulle prøve:

ikke gå i fellen, ALDRI press folk til det. cannabis er IKKE for alle (beklager store bokstaver, beskjeden må ut)
på samme måte er ikke alkohol for alle, men vi ser dessverre alle "prakteksemplene" der ute på 14 åringer på flatfylla.

om du bruker, hold det for deg selv. jeg vet det frister å dele opplevelser med folk, og det å stå opp for den lille mann der ute som ser at alkohol er mere skadelig, og at propagandaen er like lite verdt som en brukt dorull, men respekter andres syn på ting.

nyt det heller selv, og bruk det f.eks innen meditasjon, ikke bare lok bort tiden foran pcen med øreklokker på. verden er så mye større og mer enn bare rus

- tommen
Sist endret av _tommen_; 2. august 2009 kl. 23:17. Grunn: spelling-check
Å starte med noe som er så "kraftig" som det cannabis er før din hjerne er ferdig utvikla kan umulig være en bra ting. Selv skulle jeg ønske jeg hadde klart å vente, og ikke begynt så damn tidlig som jeg gjorde...

Vent, til du blir minst 25 år..
Sitat av Deci Vis innlegg
Stoffbruk kan lett utvikle seg til å bli en slags hobby for noen. Denne hobbyen kan vare i alt fra noen år til mange år. Veldig inviduelt hvem av oss som har klart å bli avhengig eller ødelagt av denne hobbyen. Hasj er gjerne den som introduserer en person for denne form for fritidsaktivitet. Hasjen i seg selv har jeg inntryk av at en kan holde på med hele livet uten å bli noe spesielt psykisk ute, men igjen virker også hasjen inviduelt.

Jeg skal ikke komme her å si at den ikke påvirker psyken for det gjør den så absolut. Har hatt mine lange perioder der psyken har vært litt ute å sykle.
Vis hele sitatet...
Gatewaydrug teorien er en gammel myte. Amf er gatewaydrug nr 1, ikke cannabis.
Sitat av Apeloff Vis innlegg
Legg det personlige til side? "personligvis" cok3 så synes jeg at din objektive vurdering er helt på tryne, du har venner som fyrer for mye, eller er vertfall det inntrykket du etterlater iom. att du har venner som skylder tusenvis av kroner i hasj. Og når vi snakker så høye tall så er det vell få scenarioer.
Vis hele sitatet...
Har venner ja, men er også nøye på å understreke at dette ikke er alle!


Sitat av Apeloff Vis innlegg
Uansett så tilhører ikke noen av disse scenarioene til den rasjonelle og litt tenkende røykeren som henger på NFF. Er vertfall mitt inntrykk. Men igjen det blir litt personlig. Jeg mener at vist dette er dine venner som røyker og klarer faktisk og skaffe seg titallstusener i gjeld uten og deale eller holde på med andre stoffer. Da lider de av redusert hjernekapasitet, eller veldig dårlig lykke.
Vis hele sitatet...
Redusert hjernekapasitet er å ta hardt i, og er som jeg har understreket tidligere noen få av mange.

Sitat av Apeloff Vis innlegg
Poeng nr.1 vist dette er dine venner, tviler jeg sterkt på at din objektive vurdering er stort bedre eller mere objektiv enn min rosing av cannabis.
Vis hele sitatet...
Igjen, det er ikke alle, bare noen få. Jeg på meg selv som forholdsvis liberal. Jeg er for å gi heroin til heroinmisbrukerne, jeg ser ikke noe galt i å ta en joint! Jeg tror ikke at cannabisbruk får deg til å ende på gaten, jeg tror ikke cannabis i seg selv er noe mer skadelig enn sukker (sukker er en versting sett i mine øyne, utrolig at de får lov til å selge det! En liten digresjon; Forskere ga mus sukker i en lengre periode for så å ta det bort. Det viste seg at musene som hadde blitt avhengig av sukker prøvde å veie opp for sukkeret ved å drikke alkohol. Har ikke kilder på dette da jeg ikke husker hvor jeg leste dette, men tipper forskning.no eller noe lignende)! Men det jeg tror er at cannabis ved å være ulovlig kan få deg i mer trøbbel enn stoffet skaper av seg selv. Jeg tror at en som røyker cannabis har større sjanse for å komme i ett dårlig miljø enn folk som ikke gjør det. Og det er utelukkende fordi det er ulovlig, ikke grunnet stoffet i seg selv. Jeg står for at jeg er forholdsvis objektiv. Å rose hasj uten å fortelle at det for noen kan få negative følger er ikke objektivt, det er å utelate fakta. Det vet du like godt som meg.

Kort sagt, jeg har ikke noe i mot cannabis, men det betyr ikke at jeg vil oppfordre en person til å starte å røyke. Jeg har også en kompis som sliter med aggresjon, og som ble et mye roligere og stabilt menneske da han startet å ta seg en blås av og til. Grunnen til at jeg mener at jeg kan være forholdsvis objektiv er at jeg har sett de det går ille med, jeg har mange kompiser som ikke har noen problemer, jeg har ingen sterke fordommer mot stoffet og jeg er helt enig i at alkohol er verre enn hasj og gjør mye verre for folk. Men jeg vil allikevel ikke anbefale noen å starte!

Ellers var det gode råd

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
de som først har begynt å røyke har trådd over en "grense" og det er ingen informasjon som faktisk viser hva fornuftig bruk er. så det ender opp med at folk definerer egene grenser og bruk uten å vite noe som helst om hva konsekvensene er. folk får for lite informasjon om hva som er fornuftig bruk og det blir det samme som å sende folk ned et fjell uten særlig informasjon om løypa de går. og det ønsker jeg at noen tar tak i.

jeg kunne ha skrevet mye mer men jeg vet ikke helt hvor jeg vil med det, pga er sykt trøtt nå.
men beklager "dummeste agrumentet ever" uttalesen og ja hasj er et pengesluk og et helsesluk dersom man ikke har gode retningslinjer.

peace...
Vis hele sitatet...
Er veldig enig i dette. Gi informasjon og la folk ta egne valg. Ikke fargelegg informasjonen underveis. Hasj er faktisk ikke mer skadelig enn alkohol, det er vitenskapelig bevist. Men allikevel skal alle ha oss til å tro det, det er latterlig. Som jeg sa ovenfor, jeg skulle heller sett sukker forbudt enn hasj. Bli kvitt sukkeret og du hadde fjernet halvparten av verdens overvektige og alle kostnadene det har. Det er samfunnsøkonomisk det!

Ellers er unnskyldning naturligvis godtatt. Det kan ofte være provoserende når det kommer en besserwisser som uttaler seg i hytt og pine om noe en selv mener man har bedre greie på. Men idéen var bare å tilføre et et annet syn i diskusjonen. Det er lett å bli subjektiv om ting man liker eller misliker, og jeg forstår at jeg kan virke provoserende.

Men til tross er jeg nok enig med de fleste her til tross for at jeg kanskje står på andre siden av gjerdet i forhold til "dere". Men jeg har gjort et valg. Jeg snuser, det er nok for meg. Det er det riktige for meg. Men for andre igjen er kanskje det å røyke hasj, utforske nye stoffer eller andre ting det riktige. Jeg ser ikke ned på noen av de, og jeg hever ikke meg selv (bortsett fra i en diskusjon mellom snus og røyk, da hever jeg snusen :P).
Sist endret av c0k3; 3. august 2009 kl. 00:52.
Godt med smør
Sitat av c0k3 Vis innlegg
Har venner ja, men er også nøye på å understreke at dette ikke er alle!




Redusert hjernekapasitet er å ta hardt i, og er som jeg har understreket tidligere noen få av mange.



Igjen, det er ikke alle, bare noen få. Jeg på meg selv som forholdsvis liberal. Jeg er for å gi heroin til heroinmisbrukerne, jeg ser ikke noe galt i å ta en joint! Jeg tror ikke at cannabisbruk får deg til å ende på gaten, jeg tror ikke cannabis i seg selv er noe mer skadelig enn sukker (sukker er en versting sett i mine øyne, utrolig at de får lov til å selge det! En liten digresjon; Forskere ga mus sukker i en lengre periode for så å ta det bort. Det viste seg at musene som hadde blitt avhengig av sukker prøvde å veie opp for sukkeret ved å drikke alkohol. Har ikke kilder på dette da jeg ikke husker hvor jeg leste dette, men tipper forskning.no eller noe lignende)! Men det jeg tror er at cannabis ved å være ulovlig kan få deg i mer trøbbel enn stoffet skaper av seg selv. Jeg tror at en som røyker cannabis har større sjanse for å komme i ett dårlig miljø enn folk som ikke gjør det. Og det er utelukkende fordi det er ulovlig, ikke grunnet stoffet i seg selv. Jeg står for at jeg er forholdsvis objektiv. Å rose hasj uten å fortelle at det for noen kan få negative følger er ikke objektivt, det er å utelate fakta. Det vet du like godt som meg.

Kort sagt, jeg har ikke noe i mot cannabis, men det betyr ikke at jeg vil oppfordre en person til å starte å røyke. Jeg har også en kompis som sliter med aggresjon, og som ble et mye roligere og stabilt menneske da han startet å ta seg en blås av og til. Grunnen til at jeg mener at jeg kan være forholdsvis objektiv er at jeg har sett de det går ille med, jeg har mange kompiser som ikke har noen problemer, jeg har ingen sterke fordommer mot stoffet og jeg er helt enig i at alkohol er verre enn hasj og gjør mye verre for folk. Men jeg vil allikevel ikke anbefale noen å starte!

Ellers var det gode råd
Vis hele sitatet...
Fint fint. Klart vi skal ikke anbefale noen og begynde her, men det er jo lov og ligge på kanten, hele dette underforumet er litt på kanten. Vist noen vurderer noe sant vil jeg heller sende de ut på ferden sin med noen retningslinjer og regler. Selvom det er subjektivt, funket/funker det for meg. Vil heller forberede vedkommende.

Ser nå at du har ett temmelig rasjonellt syn på cannabis og beklager for at jeg satte ting litt på spissen.

Nattinatt.
hehe Apeloff, du burde kanskje lest dette innlegget jeg skrev litt etterpå til trådforfatteren Det er lov å ligge på kanten, og å forberede er fint. Men da må man høre flere sider =D Men nå er vi langt over offtopic igjen, så over og ut fra meg for denne gang. Nå er det sengen!
Sitat av _tommen_ Vis innlegg
det kjipeste med cannabisen er alle minnene du vil sitte igjen med.
"pleide å sykle når jeg røyka"
"sex"
"dataspill"
"filmer"
Vis hele sitatet...
Dette kan gå i begge retninger. Mange er redd for at ting skal bli "for bra" av å røyke hele tiden (eller bruke dop generelt). I en periode ble det det for meg, og ting var kjedelige uten, men så en dag lot jeg være å røyke mens kompisene mine gjorde det - og jeg hadde det mye finere enn jeg pleier å ha det. Forandring fryder.

Når man slutter etter fastbruk kan man sitte igjen med en tomhet også, og tro at dette er slik livet var før man begynte, noe som over hodet ikke er sant, og som vil gå over etter en stund.
Sitat av elpelicano Vis innlegg
Du bør absolutt holde deg unna hasj!!!!1! Hasj leder til sterkere stoffer og dessuten havner du i iet dårlig miljø.
Vis hele sitatet...
At hasj leder til sterkere stoffer er motbevist gang på gang, og selve argumentet i seg selv fungerer ikke. Med den tankegangen er det uansett alkohol som leder til sterkere stoffer.

Hvor mye man involverer seg i et "miljø" når man røyker hasj vet jeg ikke. Miljøet jeg havna i var de samme venna jeg hadde før jeg røyka hasj. Har aldri hengt med dealern min, unntatt de gangene kompisene mine har begynt å selge litt på sia.. At man havner i et kriminelt miljø når man røyker hasj, er det største argumentet for å legalisere det..

Når det er sagt, anbefaler jeg INGEN å begynne å røyke før de er minst 19-20. Det er faktisk bevist at det er mye lettere å få depresjoner ved hyppig bruk av hasj i tenårene, enn hvis du er over 20.
Sist endret av fetter; 3. august 2009 kl. 19:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det du sier fetter, svekker ikke argumentet om at man har lett for å havne i et dårligere miljø om man begynner å røyke hasj. Klart det er lettere. Iallefall om du begynner å bli hekta.
Det er like lett å havne i et dårlig miliø ved å spille fotball.
Alt er opp til en selv, drikker du alcohol kan du havne i en gjeng som herjer rundt i helgene å ødelegger ting for seg selv å andre.

En idiot er en idiot uansett gjeng eller sitvasjon, å vil agere ut i fra det.

"Iallefall om du begynner å bli hekta".
Det var da noe platt argument? Ettersom at det til dags dato ikke er noen forskning som tyder på at cannabis er avhengihetsskapende.
Sist endret av Themosthigh; 3. august 2009 kl. 20:00.
Det jeg prøver å si er at det er helt absurd at du autmatisk skulle havne i et dårlig miljø hvis du røyker hasj! Hvorfor det? Fordi det er "kriminelt"? Ingen jeg har kjøpt hasj av har noen gang solgt noe sterkere. De fleste har ikke prøvd noe sterkere engang! Dessuten, hvorfor skulle du plutselig havne i miljøet til personene du kjøper av? Det er isåfall noe du velger helt selv. En hasjdeal går på 10 minutter, det er begrenset hvor mye du får sosialisert på den tiden...
Ja, men om man begynner å drikke alkohol, kan man dra til butikken for å kjøpe det, og folk flest som drikker, herjer ikke rundt om kring og ødelegger ting for seg selv og andre.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Ja, men om man begynner å drikke alkohol, kan man dra til butikken for å kjøpe det, og folk flest som drikker, herjer ikke rundt om kring og ødelegger ting for seg selv og andre.
Vis hele sitatet...
mener da det har blitt mer å mere sånn jeg,men
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Ja, men om man begynner å drikke alkohol, kan man dra til butikken for å kjøpe det, og folk flest som drikker, herjer ikke rundt om kring og ødelegger ting for seg selv og andre.
Vis hele sitatet...
Vel, skal vi gå ut i fra det som et argument, ser du vel for legalisering da?
Som er en av de store løsningene på problemet.

Men ja, du kan somoftes få kjøpt anen shit av samme dealer som selger hasj.
Men alt er opp til en selv, er ikke hasjen sin feil, det er brukeren.

Blir det samme som å forby bananer, spiser du rundt 100 så dør du*
Ikke at jeg kan dokumentere det, men har vært prat om det bla på radio.
Skal man begynne og tenke på alt som er farlig og kan føre til elendighet, kom jeg fram til at ALT er farlig og ikke bare hasj!

Som nevnt: Det er ikke hasjen sin feil, det er deg selv!

Det er farligere og kjøre bil enn og røyke hasj. skal vi tenke sånn også nå? Mennesket har rett til og smake på de mest spennende ting her i livet, enda dem er ulovlige. Hallo vi lever en gang, ikke 2.
Sist endret av Sluzzz; 3. august 2009 kl. 20:37.
"Prøv" et blås, så er det faen ikke noe vei tilbake! Da er hasj-helvette igang, og det kommer man neimen seg ikke ut av!

Selv ville jeg prøvd meg på et blås Er jo en veldig spennende plante som også kan gi mye.
Om man har et sunt forhold til marihuana så trur jeg ikke det har så store faremomenter. Men pass på, alt kan missbrukes.
For min del er snusen ti ganger værre og man får ti ganger mer lyst på det enn hasj. Når jeg sitter og slapper av er det ikke sånn at jeg hele tiden tenker på å ta meg en blås, det gjør jeg heller for den sosiale delen der jeg samles med venner, røyker, prater, filosoferer og koser oss. Snusen derimot er noe jeg virkelig kan liggi i sofaen og tenke på at jeg har lyst på... Det er vel det at snus er noe jeg kan like å gjøre alene kontra hasj som jeg absolutt ikke kunne tenke meg å sitte og griserøyke meg fjern på. Men det er jo bare meg Vurderingen får du ta selv sjef, er du ett svakt menneske gjør du det ikke, har du mer hjerne enn Siv Jensen så peis på!
Tror du har lurt i å vente litt.
For min del så tok jeg ikke så skade av å starte tidlig å røyke, men jeg har sett andre som har kuttet ut mye sosial liv og skole, jobb osv pga av at de har startet altfor tidlig og gjort røykingen dagligdags. Men mesteparten av de jeg kjenner som røyker går det veldig bra med Men, jeg tror det lureste er å utsette valget til du er litt eldre, da hodet ditt ikke er så under utvikling som nå.

Planlegg heller en tur til Amsterdam når du fyller 20 feks. Da vil du få god hjelp av folk der til å finne en type som egner for deg, samtidig som det er veldig kos med ferie og samtidig ikke trenge å bekymre seg for at du gjør noe ulovlig.

Ang psykiske lidelser så er dette et sjansespill uansett i livet, alle har sine grenser og man kan påta seg psykiske lidelser av altfor masse, men hasj kan være nettop din grense og utløse noe hos deg, så hvis du vil være på helt sikre siden så ville jeg ikke prøvet det.
Sitat av elpelicano Vis innlegg
Du bør absolutt holde deg unna hasj!!!!1! Hasj leder til sterkere stoffer og dessuten havner du i iet dårlig miljø.
Vis hele sitatet...
haha! hvordan definerer du et godt miljø?! jo, et miljø der du har folk rundt deg som du kan stole på og har d bra sammen med. Å si at hasj røykere er i "det dårlige miljøet" er bare bullshit! jeg kjenner mange som ryker hasj å mange av dem er bedre menesker enn mange av de såkalte ikkerøykerene jeg kjenner. Og som før har blitt nevnt leder alkohol lettere til andre stoffer enn det hasj gjør. I norge dør det 100vis av folk pga tobakk og alkohol. Ikke en eneste peroson har dødd av hasj!

Men for å komme inn på tråd starteren; Det er ditt valg om du skal prøve hasj eller ikke og det er noe du bør fine ut av selv. Ikke la noen her overbevise deg den ene veien eller den andre. Ta avgjørelsen selv, det er mitt råd.

Mitt syn på cannabis er verken bra eller dårlig. Jeg røyker selv iblandt og synes ikk noe er galt ved det.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
og folk flest som drikker, herjer ikke rundt om kring og ødelegger ting for seg selv og andre.
Vis hele sitatet...
O'rly? Og det gjør liksom folk som bruker cannabis? Ser ut som du ikke har erfaring med verken hasj eller alkohol.

Sitat av elpelicano Vis innlegg
Du bør absolutt holde deg unna hasj!!!!1! Hasj leder til sterkere stoffer og dessuten havner du i iet dårlig miljø.
Vis hele sitatet...
Var det kraftig ironi? Eller er du bare dum?

For da jeg prøvde dette stoffet, så var det med en av mine beste venner. Så i følge deg, så har jeg vært i det "dårlige" miljøet i flere år før jeg prøvde cannabis.
Sist endret av Mexxy; 4. august 2009 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Samme gamle regla her. poteter er farlig og ditt og datt er farlig. Spiller det noen rolle da? Hasj er farlig, på lik linje med alle rusmidler! Spørsmålet er bare: Hvor farlig?

Det finnes ikke noen fasit på hvor farlig det er. Noen tåler det, andre ikke. Som flere her sier: Det blir hva du gjør det til.

Hvis du kan røyke hasj uten å få dårlig samvittighet, er det vel bare å røyke da?

Men spør du meg, er det idioti å bruke et rusmiddel mange ganger i uken, uansett hvilket rusmiddel det er snakk om.

Ta deg en joint, kos deg , spis masse mat, men bruk det fornuftig og ikke la det bli et dagligdags behov!
Sist endret av zhpongl; 4. august 2009 kl. 21:40.
Hvorfor driver folk og sammenligner hasj med bananer og poteter i denne tråden egentlig?
Til trådstarter, prøv hasj hvis du vil. Det kommer ikke til å drepe deg, og du kommer heller ikke til å komme på kjøret. Du kommer mest sannsynlig ikke til å føle så mye, så du må mest sannsynlig prøve en 3-4 ganger først.

Det som mest sannsynlig kommer til å skje dersom du liker rusen bedre enn alkohol, er at du erstatter alkohol med hasj, eller kombinerer. Det er også ganske harmløst.

Her er noen gode prinsipper du KAN følge:

- Røyk kun for å forbedre noe som allerede er bra.
- Unngå: Amfetamin, Kokain, Ecstacy, Piller, Opiater og dop som KUN gir godfølelse eller våkenhet.
- Sett deg en fast grense på hvor ofte, 1 gang i uka er perfekt etter min mening.
- Unntak kan gjøres dersom det er SVÆRT spesiell anledning
- Årlig pause på minst 1 måned.
Les denne tråden

Veldig godt skrevet av en fyr som virker til å ha erfaringene i orden.
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Men ja, du kan somoftes få kjøpt anen shit av samme dealer som selger hasj.
Men alt er opp til en selv, er ikke hasjen sin feil, det er brukeren.

Blir det samme som å forby bananer, spiser du rundt 100 så dør du*
Ikke at jeg kan dokumentere det, men har vært prat om det bla på radio.
Vis hele sitatet...
1. Du har tydeligvis ganske liten er erfaring med å kjøpe hasj. Du kan vanligvis IKKE kjøpe andre stoffer av samme dealer som selger hasj. Selvfølgelig skjer det, men siden jeg begynte å røyke for 5 år siden ,har jeg kun møtt på TO dealere som har tilbudt meg noe annet enn hasj/weed. (Jeg er i kontakt med folk som selger hasj nesten hver dag)

2. Det blir IKKE som å forby bananer. Du kan ikke dø av hasj, men ifølge deg kan man dø av bananer (litt tvilsomt, tror nok du spyr før du rekker å dø) Hasj har en dødelig dose, men systemet vårt klarer rett og slett ikke å ta inn så mye av gangen. Det er fysisk umulig å ta en dødelig dose, selv hvis du spiser.

red. skrivefeil
Sist endret av fetter; 5. august 2009 kl. 12:45.
Sitat av Sob3er Vis innlegg
Hei. Jeg er ny på forumet her så venligst ikke skyt meg

Jeg er en gutt på 17år og jeg har et par spørsmål om hasj.
Jeg lurer på om jeg bør prøve det. (Så klart _BØR_ man jo holde seg unna alle rusmiddler, men dere kjønner)

Moren min fortalte meg en gang at hun har prøvd hasj ~3 ganger da hun var yngere, hun sa hun fikk paranoia og at hun fikk psykiske problemer av det.
Men jeg vet ikke hvor ille det er snakk om. Tror ikke det er noe hun sliter med i dag. Det hun fortalte meg om paranoiaen hun fikk var at hun ikke turte å gå inn på en buss (høres da ikke så ille ut)

Søsteren min fortalte meg også at hun har prøvd det en gang. Hun hadde det visstnok ille under rusen. Hun så alle hun noen gang har kjent stående rundt seg og at det bobla spytt ut av munnen hennes.
Jeg har aldri hørt om noe sånt før så det kan hende det var blanda ut med noe rart.(?) Det var visstnok akerselva shit.
Hun sier også at hun har fått epelepsi-anfall etter dette.

Faren min derimot har røkt hasj siden han var tenåring og til nå (han er nå ~50år) og har aldri hatt noen problemer med det.

Og som den vise mann (eller gutt om du vil) har jeg selfølgelig lest mye om emne her på forumet og andre steder, og har fått med meg at man kan være predispabel(?) for å få psykiske vansker av dette rusmiddelet. Som ofte går i familien.(?)

Så det jeg lurer på er om det er farlig for meg å prøve. Eller om jeg bare skal holde meg _LANGT_ unna?

-Mvh Sob3er
Vis hele sitatet...

For og si det sånn, det er ikke lurt å prøve, men jeg mener det er ikke dumt å prøve heller.

Hasj er jo etter min mening til en viss grad bedre enn alkohol, det er bevist at det er langt mindre skadelig enn alkohol, dvs at det ikke er ufarlig ettersom det er ekstremt kreftframkallende, og du kan få "hull" på lungene som ikke kan leges. Jeg har selv puffa en del hasj og at du blir paranoid er både ja og nei.
Du ser ikke ting som søstra di sa, eller en alv med hale osv osv, det er slik du ser på film. Du kan bli redd ja og inbille deg at noen vet noe og at du kanskje blir busta, men det er det eneste. Jeg har bare hatt gode ruser, ledd meg i lås med kompisser, du kan få mat/godte kick, som KAN være litt dumt

Men vill du prøve så prøv, ikke gjør det bare for at noen vill ha deg med.
Ta et eget valg, og skal du gjøre det, så ha godt selskap og kunn folk du stoler på, ingen ukjente personer. gjør det i et trygt miljø! havephun!
Sitat av fetter Vis innlegg
1. Du har tydeligvis ganske liten er erfaring med å kjøpe hasj. Du kan vanligvis IKKE kjøpe andre stoffer av samme dealer som selger hasj. Selvfølgelig skjer det, men siden jeg begynte å røyke for 5 år siden ,har jeg kun møtt på TO dealere som har tilbudt meg noe annet enn hasj/weed. (Jeg er i kontakt med folk som selger hasj nesten hver dag)

2. Det blir IKKE som å forby bananer. Du kan ikke dø av hasj, men ifølge deg kan man dø av bananer (litt tvilsomt, tror nok du spyr før du rekker å dø) Hasj har en dødelig dose, men systemet vårt klarer rett og slett ikke å ta inn så mye av gangen. Det er fysisk umulig å ta en dødelig dose, selv hvis du spiser.

red. skrivefeil
Vis hele sitatet...
Fetter; Beklager å si det, men nå er du på bærtur.

Jo lengere nord du kommer, så virker det som substansene konsentrerer seg mer å mer til en dealer.
Å fortelle meg at jeg ikke har erfaring med å kjøpe dop er ikke noe jeg gidder å diskutere engang.

Når jeg "shopper" hasj her jeg bor, så får jeg glatt tak i cola/amf hos samme dealer.
Dette vet jeg forekommer MANGE plasser i nordnorge, så at du skal gidde å kverrulere på noe sånt er helt latterlig.

At du gidder å skal kverulere på det med bananer virker for meg helt hjernedødt.
Der jeg understreker at jeg ikke kan dokumentere det. Men jo det blir helt det samme! Hvem i faen spiser 100bananer? Å som du sier ja man blir å spy opp før man får i seg alt.
På samme måte med hasj, klarer du å røyke overdose på det, så skal du faenmeg får 1000 spenn. Ok, spiser du store mengder, greit men hvem faen gjør noe slikt? PÅ SAMME MÅTE SOM MED BANANER..


Å det verste av alt, vi diskuterer for samme sak,, altså..

Sitat av nidhogg Vis innlegg
Her er noen gode prinsipper du KAN følge:

- Røyk kun for å forbedre noe som allerede er bra.
- Unngå: Amfetamin, Kokain, Ecstacy, Piller, Opiater og dop som KUN gir godfølelse eller våkenhet.
- Sett deg en fast grense på hvor ofte, 1 gang i uka er perfekt etter min mening.
- Unntak kan gjøres dersom det er SVÆRT spesiell anledning
- Årlig pause på minst 1 måned.
Vis hele sitatet...
Likte denne veldig godt!
Er dette noe du har kokt sammen selv?
Sist endret av Themosthigh; 5. august 2009 kl. 13:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Jo lengere nord du kommer, så virker det som substansene konsentrerer seg mer å mer til en dealer.
Å fortelle meg at jeg ikke har erfaring med å kjøpe dop er ikke noe jeg gidder å diskutere engang.

Når jeg "shopper" hasj her jeg bor, så får jeg glatt tak i cola/amf hos samme dealer.
Dette vet jeg forekommer MANGE plasser i nordnorge, så at du skal gidde å kverrulere på noe sånt er helt latterlig.

At du gidder å skal kverulere på det med bananer virker for meg helt hjernedødt.
Der jeg understreker at jeg ikke kan dokumentere det. Men jo det blir helt det samme! Hvem i faen spiser 100bananer? Å som du sier ja man blir å spy opp før man får i seg alt.
På samme måte med hasj, klarer du å røyke overdose på det, så skal du faenmeg får 1000 spenn. Ok, spiser du store mengder, greit men hvem faen gjør noe slikt? PÅ SAMME MÅTE SOM MED BANANER..
Vis hele sitatet...
Jeg vet vi egentlig snakker for samme sak, men jeg syns det er gøy å utfordre utsagn uavhengig av "side" hvis jeg føler jeg er uenig.

Den er grei, jeg har aldri vært nord for toten, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan det er overalt. Jeg snakker egentlig bare utifra egen erfaring i oslo/akershus området.
Jeg trekker tilbake utsagnet mitt om din erfaring, det kan jeg ikke vite noe om. Jeg brukte det vel egentlig som et virkemiddel for å få fram poenget mitt, men bomma tydeligvis ganske godt.

Dette med bananer. Du sier jeg ikke skal kverulere, men du fortsetter alikevel . Jeg syns det bare er gøy... Jeg tror jeg ser nå hva du egentlig mente. Du prøvde å sette fokus på at det blir for dumt å ulovliggjøre noe som er potensielt dødelig, mens jeg argumenterte på at det å ulovliggjøre noe som er dødelig ikke er det samme som å ulovliggjøre noe som ikke er dødelig.. har jeg rett? Samma det, dette blir for dumt, haha
Begynte med hasj da jeg var 15 en gang. Altfor tidlig, har sitti tusenvis av timer foran pcn fjern med headsett og musikk på hodet, og de resterende timene har jeg bare surret bort. Kan ikke surre bort mer på dette nå så nå er det flyttings langt vekk om et par uker Hjelper vel for å få tankene på litt rett kjør.

Kjenner også en som begynte da han var rundt 11-12 år, mest sannsynelig pga hans brødre og foreldre også driver med det. Men den dag i dag er hasj livet hans, sånn som jeg ser det. Det er inntektskilden hans, måten han sosialiserer seg på, måten han fyller dagene/årene etc.

Om man kommer til å drive med hasj som nevnt over kan man jo ikke vite, men det kan fort skje

Og! Jeg hadde astma som liten, ble borte i ungdomssårene. Jeg er nå en kar i 20årene, men hoster som en som har røyka 20 om dagen siden 1950 en gang. Ikke bra! Kols kols kols. Heldigvis gir det seg gradvis jo lengre oppholdet er, og i år skal hostinga helt vekk.
Sist endret av Deci; 5. august 2009 kl. 15:34.
En nær venn begynte med hasj da han var på samme alder, og har vært inn og ut av avrusning og behandlingsinstitusjoner de siste årene pga pillemisbruk. Hasj i seg selv er vel ikke så farlig, men hold deg til det. Eller aller helst, dropp det også.
Sitat av Sob3er Vis innlegg
Hei. Jeg er ny på forumet her så venligst ikke skyt meg

Jeg er en gutt på 17år og jeg har et par spørsmål om hasj.
Jeg lurer på om jeg bør prøve det. (Så klart _BØR_ man jo holde seg unna alle rusmiddler, men dere kjønner)

Moren min fortalte meg en gang at hun har prøvd hasj ~3 ganger da hun var yngere, hun sa hun fikk paranoia og at hun fikk psykiske problemer av det.
Men jeg vet ikke hvor ille det er snakk om. Tror ikke det er noe hun sliter med i dag. Det hun fortalte meg om paranoiaen hun fikk var at hun ikke turte å gå inn på en buss (høres da ikke så ille ut)

Søsteren min fortalte meg også at hun har prøvd det en gang. Hun hadde det visstnok ille under rusen. Hun så alle hun noen gang har kjent stående rundt seg og at det bobla spytt ut av munnen hennes.
Jeg har aldri hørt om noe sånt før så det kan hende det var blanda ut med noe rart.(?) Det var visstnok akerselva shit.
Hun sier også at hun har fått epelepsi-anfall etter dette.

Faren min derimot har røkt hasj siden han var tenåring og til nå (han er nå ~50år) og har aldri hatt noen problemer med det.

Og som den vise mann (eller gutt om du vil) har jeg selfølgelig lest mye om emne her på forumet og andre steder, og har fått med meg at man kan være predispabel(?) for å få psykiske vansker av dette rusmiddelet. Som ofte går i familien.(?)

Så det jeg lurer på er om det er farlig for meg å prøve. Eller om jeg bare skal holde meg _LANGT_ unna?

-Mvh Sob3er
Vis hele sitatet...

At søsteren din har fått eplepsi anfall kommer av at hun har det genetisk da er det ikke lurt å røyke. Det med paranoia er lett å fikse bare gjør det en dag du er alene hjemme eller langt inne i en skog med tepper osv. Det kan være beste å røyke i en stressfri periode der du har det fint med din egen tilværelse
Være aleine? Uff, det høres da kjipt ut. Da må det da vel være mye hyggeligere å gjøre det sammen med noen gode venner man stoler på, men det er vel påpekt x antall ganger før i denne tråden.

Kommunisten: jeg liker kommunister
Sitat av somnium Vis innlegg
uhm..unnskyld?
du sier i bunn og grunn at han blir å ødelegge livet sitt om han prøver hasj, så da spør jeg: hva begrunner du det med?
blir han automatisk dum om han prøver cannabis?
hvordan kan du bedømme om en person du ikke kjenner trenger eller ikke trenger en erfaring?
Vis hele sitatet...
Uten å ha lest resten av tråden vil jeg gjerne gi litt respons på denne tilbakemeldingen. Som du kanskje leser i første innlegg har majoriteten av familien hans problemer som følge av inntak av cannabis, og disse problemene høres for meg ut som et angstproblem, og som de fleste vet er angst ganske arvelig. Så om du vil ta den "sjansen" går det sikkert bra de første gangene. Men om du absolutt vil prøve deg frem, vær forsiktig. Det kan fort føre til problemer du allerede ikke vet er der fra før av. Jeg har ikke noe i mot cannabis i det hele tatt, folk må få nyte dette om de vil, men noen folk er mer utsatt for psykiske tilbakeslag enn andre pga dette rusmiddelet.
Skjønner ikke hvorfor ingen kan forstå at de som "ser" ting prater dritt. Det er slik du ser på film, Hasj er ikke helt ufarlig, marijuana er det som er minst farlig, jeg har røyka i 5 år.. kan en del, men ikke alt.. men nok til å si at det er mange "lure" folk som har røyka 1 gang, så begynner di å krangle med folk for da vet di pluttselig alt om hasj osv.. VELL vell.. sikkert en prosentdel som følte seg truffet her og
Sitat av Thmzzz Vis innlegg
Hasj er ikke helt ufarlig, marijuana er det som er minst farlig
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne se troverdige kilder på at marijuana er mindre farlig enn hasj...
Hvor "farlig" hasj/marijuana er kommer vel helt an på hver enkel prøve...
pubmed pleier å være en fin kilde innenfor legevitenskap, det går jo ann med enkle søk der å finne ut hvor farlig/ufarlig disse stoffene er, så linker man til abstractet her, så kan vi andre lese også...
det er faktisk bevist at å ta et par joints i året faktisk er det motsatte av skadelig for helsen.

Uansett.. ser ingen grunn til at du ikke kan prøve en gang, men det jo også sånn man blir avhengig av alle ting. Jeg for meg selv blir utrolig fort avhengig av alt, og hvis du er av samme typen bør du passe på at du setter bestemte regler for for at du f.eks bare skal ta en for å prøve og thats it
kjeks2k: det høres jo knall ut at det er bevist! da må du også vise beviset ditt.. det henger ofte sammens når sier det er bevist liksom.. ble nesten glad jeg nå, gladmelding til alle dette.. venter spent på rapporten..Håper du finner den, på forhånd takk!
Jeg har vanskligheter for å tro at å innhalere noen form for røyk "er det motsatte av skadelig for helsen."

Poenget i denne debatten, er ikke hvor skadelig det er, men om det er noen hensikt i å ulovliggjøre hver minste lille ting som kan være skadelig. Et annet poeng er jo da hele dobbeltmoralen i norsk rusmiddelpolitikk....
Røyker man bong som meg brenner det i halsen, svir i lungene, det renner en haug sikkel ut av kjeften. Hosten kommer, kondisen blir dårlig, helsa svinner og man blir disponert for å få diverse luftveissykdommer m.m.
Sist endret av Trippa; 6. august 2009 kl. 15:22.
Vil nok ikke tro at det er direkte sunt uansett som fetter sier så er det nok ikke bra å innhalere noe særlig annet enn Oksygen

Derimot at cannabis kan inneholde stoffer som er godt for noen av kroppens funksjoner skal du ikke se bort ifra. men at du blir frisk av det? neppe cowboy
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Direkte farlig - nei?
Lurt å holde seg unna - ja!

Siden du virker som en såpass klok gutt, så ser jeg ikke hvorfor du skal tråkke på en sti som kan ødelegge hele livet ditt...
Ta heller å forsett å være smart, med å holde deg unna alt som heter hasj og narkotika, så vil du nok komme ut av det hele mye bedre, og i værste fall med en erfaring man ærlig talt ikke trenger, mindre.
Vis hele sitatet...
det der må være noe av det dummeste jeg har hørt. ikke for å virke frekk eller noe men hasj og marihuana er på ingen måte en sti som kan ødelegge livet ditt. tvert imot. det gir deg et bedre livssyn og tillater deg å se på livet i positive aspekter. marihuana er godt for både det fysiske og psyken. når det kommer til norsk hasj vil jeg bare anbefale alle å droppe det. hasj du får tak på i norge er bare fult av dritt uansett.

Sitat av penelope Vis innlegg
Uten å ha lest resten av tråden vil jeg gjerne gi litt respons på denne tilbakemeldingen. Som du kanskje leser i første innlegg har majoriteten av familien hans problemer som følge av inntak av cannabis, og disse problemene høres for meg ut som et angstproblem, og som de fleste vet er angst ganske arvelig. Så om du vil ta den "sjansen" går det sikkert bra de første gangene. Men om du absolutt vil prøve deg frem, vær forsiktig. Det kan fort føre til problemer du allerede ikke vet er der fra før av. Jeg har ikke noe i mot cannabis i det hele tatt, folk må få nyte dette om de vil, men noen folk er mer utsatt for psykiske tilbakeslag enn andre pga dette rusmiddelet.
Vis hele sitatet...
marihuana hjelper mot angst!:-) så enkelt er det:-)

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Vil nok ikke tro at det er direkte sunt uansett som fetter sier så er det nok ikke bra å innhalere noe særlig annet enn Oksygen

Derimot at cannabis kan inneholde stoffer som er godt for noen av kroppens funksjoner skal du ikke se bort ifra. men at du blir frisk av det? neppe cowboy
Vis hele sitatet...
sant nok. for mye varmt plantemateriale inn i lungene er nok ikke bra. det å si at cannabis kan inneholde noen virkestoffer som er bra for noen av kroppens funksjoner er en stor understatement. cannabis og dens hovedvirkestoff, delta-9 tetrahydrocannabinol(thc) stimulerer millioner av reseptorer rundt omkring i kroppen noe som er bra for uttalige ting. les og lær:-) jah bless

Sitat av Trippa Vis innlegg
Røyker man bong som meg brenner det i halsen, svir i lungene, det renner en haug sikkel ut av kjeften. Hosten kommer, kondisen blir dårlig, helsa svinner og man blir disponert for å få diverse luftveissykdommer m.m.
Vis hele sitatet...
det der var bare retarded! det er på grunn av uvitende idioter som deg at marihuana er ulovlig i det hele tatt! luftveissykdommer du liksom

Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg har vanskligheter for å tro at å innhalere noen form for røyk "er det motsatte av skadelig for helsen."

Poenget i denne debatten, er ikke hvor skadelig det er, men om det er noen hensikt i å ulovliggjøre hver minste lille ting som kan være skadelig. Et annet poeng er jo da hele dobbeltmoralen i norsk rusmiddelpolitikk....
Vis hele sitatet...
sant sant. norsk rusmiddelpolitikk er bare helt latterlig. man skal ha rett til å kunne dytte i seg hvilken substans man vil så lenge man ikke skader andre. vi skal liksom leve i et fritt land! vi lever i et land der hvor man er fri hvis man gjør som man får beskjed om!! hvor fritt er det?
Sist endret av learnthetruth; 7. august 2009 kl. 03:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av learnthetruth Vis innlegg
marihuana hjelper mot angst!:-) så enkelt er det:-)
Vis hele sitatet...
Desverre. Cannabis er kjent som en av de stoffene som heller forværrer problemet. I noen få tilfeller, hos en enkelt subgruppe personer (spesielt de mottagelig for placebomanipulasjon fra andre stonere), kan det kanskje lindre angst, men det blir aldri noen vidunderkur.
learnthetruth: takk, der lærte du meg sannheten merker jeg. ble overbevist jeg nå! siden du sier det ikke er noe risiko overhode og hjelper mot det meste burde man jo nesten gi det til barna på skolen mener jeg. slik at alle er heldige å kan delta i denne leken!
Sitat av learnthetruth Vis innlegg
hasj du får tak på i norge er bare fult av dritt uansett....


....marihuana hjelper mot angst!:-) så enkelt er det:-)....



....det å si at cannabis kan inneholde noen virkestoffer som er bra for noen av kroppens funksjoner er en stor understatement. cannabis og dens hovedvirkestoff, delta-9 tetrahydrocannabinol(thc) stimulerer millioner av reseptorer rundt i kroppen...
Vis hele sitatet...

1. Det finnes MEGET god hasj i norge, spesielt nå fortia.. (snakker om oslo nå). Det handler vel kun om hva som er tilgjengelig i miljøet ditt.. Er dog enig i at "kvikklunsj" fra elva ikke er verdt å bruke penga sine på.

2. Marihuana kan hjelpe mot angst hos noen mennesker, men hos de fleste øker det bare spenningen. Veldig induviduelt, så å si at det er "så enkelt" blir feil. Tvert imot er det veldig komplisert...

3. At et stoff stimulerer reseptorer betyr ikke automatisk at det er sunt eller bra. MDMA f.eks stimulerer serotoninreseptorene, men det gjør det ikke til et spesielt sunt stoff fordet. Digg ja, men sunt? Alikevel er jeg enig i at vi ikke skal kimse av at det finnes mye godt ved det vidunderlige stoffet cannabis som vi ikke enda er klar over.
Vel, å la være er ikke dumt. Skulle vel egentlig ønske jeg aldri prøvde (og selvfølgelig fortsatte) Prøver man hasj vil man som regel prøve igjen hvis man liker rusen. Folk som selger hasj tar ofte andre ting som amfetamin, kokain lignende og plutselig sitter du der med nesa full av pulver. Slik var det i hvertfall for meg. Angrer litt på at jeg begynte i det hele tatt, så nå er jeg igang med å nyktre etter 3 års konstant hasjrøyking og 2 års helgebruk (for det meste) av amfetamin.
Alt kommer an på miljøet du kommer inn i og hva slags mennesker du omgås.
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg vil gjerne se troverdige kilder på at marijuana er mindre farlig enn hasj...
Hvor "farlig" hasj/marijuana er kommer vel helt an på hver enkel prøve...
Vis hele sitatet...
Det finnes bevis for det, marijuana er ikke tilsatt noe kunstige stoffer som er kjemisk framstilt av noe slag. Derfor brukes den som "medisin" dor dem som har grå stær evt kreft og går på cellegift, da kan marijuana virke som smertestillende, og evt mot dødsangst. Ikke kom med teite argumenter som ikke holder mål dersom du ikke undersøker litt først.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Thmzzz Vis innlegg
Det finnes bevis for det, marijuana er ikke tilsatt noe kunstige stoffer som er kjemisk framstilt av noe slag. Derfor brukes den som "medisin" dor dem som har grå stær evt kreft og går på cellegift, da kan marijuana virke som smertestillende, og evt mot dødsangst. Ikke kom med teite argumenter som ikke holder mål dersom du ikke undersøker litt først.
Vis hele sitatet...
Ikkje kom med teite argumenter som ikkje holder mål.

Hestemøkk er naturlig, og ikkje tilsett kunstige stoffer som er kjemisk framstilt (svadasetning de luxe...), men eg er ikkje overtydd om at det er spesielt heldig å innta det av den grunn...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje kom med teite argumenter som ikkje holder mål.

Hestemøkk er naturlig, og ikkje tilsett kunstige stoffer som er kjemisk framstilt (svadasetning de luxe...), men eg er ikkje overtydd om at det er spesielt heldig å innta det av den grunn...
Vis hele sitatet...
Er ikke det som er poenge gluping. Poenge var at marijuana er mindre skadelig enn Hasj. Derfor brukes det som legemiddel i enkelte land\stater ettersom ingen har tuklet med det. Marijuana inneholder kunn naturlige rusmidler i motsetningt til hasj hvor du kan tilsette kjemisk thc alt ettersom hvor sterkt du vill ha det. Skjønte du det nå?