Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 9295
Jeg er nå på min andre uke uten snus. Jeg bruker riktignok nikotinplaster, selv om jeg føler det mer eller mindre kun er placebo med en minimal reel virkning. Grunnen til at jeg slutter er kun at det er svært dyrt.

Jeg har sluttet med cold Turkey flere ganger før, da på en gjennomsnitsperiode på 4 mnd, før fylla eller en stressende situasjon fikk meg til å aktivere reseptorenes belønningsentral i hjernen igjenn.


Jeg trenger litt motivasjon. Jeg ønsker jo aller helst at jeg slipper savnet etter det, på samme måte som når jeg skiftet fra røyk til snus. Jeg har ikke tenkt på sigaretter på mange år, men fått en enda mer vanedanende uvane. Hvordan står det til hos dere eks nikotinmisbrukere? Savner dere snusen som om det er en kjærlighetsorg man må leve med resten av livet?

Min største bekymring er at jeg er i ny jobb og trenger fokus med konsentrasjon. Jeg håper den 3 uka får meg til å glemme. At det normaliserer seg i toppetasjen.
Det blir lettere og lettere ettersom tiden går. Hvis du tar et par snus på fylla en kveld så betyr ikke det at du må kjøpe en boks neste dag, selv om det frister. Har gått i samme fella sjølv. Bare tenk over hvorfor du vil slutte. Jeg har vendt meg til en tanke om at snus er ekkelt og at jeg egentlig ikke savner å ha noe under leppa. Det er godt å ikke være en nikotinslave, og definitivt verdt det å slutte.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den gang da jeg sluttet aa snuse foltes det akkurat som det du beskriver "en kjærlighetsorg man må leve med resten av livet?". Lasta ned slutta appen, det tyngste snussuget ga seg paa dag 50, og rundt dag 80 vil jeg si alt av sug var borte vekk.
Pipestilk
Trådstarter
Nå har jeg snust i over 20 år, sett bort i fra de få mnd jeg har klart å holder meg hver gang. Det jeg er mest engstelig for er og miste konsentrasjonen i f.eks trafikken når jeg kjører.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Jeg holdt på med nikotin i 7 år før jeg sluttet for rundt et år siden cold turkey. Har prøvd å slutte flere ganger før denne gangen, men har ikke holdt meg så lenge som dette før ( 322 dager ). Selv om det var VELDIG vanskelig i starten siden jeg sluttet i en høystress periodet av livet mitt, er det ikke så vanskelig lengre og suget etter nikotin er der sjeldent og varer lite.

Det som hjalp meg i starten var å kjøpe en kartong med tyggis for så å spise tyggis hele tiden, selv om dette ikke er optimalt økonomisk eller helsemessig, så er det en god kickstart på å slutte.
Jeg styrte også unna alkohol siden jeg alltid røykte 1+ pakke med røyk og mye snus hver gang jeg drakk før, og suget etter nikotin blir uutholdelig om du forbinder alkohol med nikotin.

Du må bare prøve å være sterk mentalt, selv i situasjoner der du er svak. Når jeg selv kom gjennom 1 eksamensperiode uten snus, viste jeg at jeg kom til å klare det.

Lykke til!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan gikk det pipestilk?
Jeg er på dag 52 uten nikotin nå etter 2-3 år med snus. Jeg har fortsatt et stort savn etter snus. Jeg er fortsatt ufokusert og småsvimmel til tider.
Det gikk fint for meg en periode, og så begynte det med masse stress på jobben, og da merket jeg at suget kom tilbake. De siste dagene har jeg slitt veldig og jeg prøver å finne en grunn til å ikke snuse.

Jeg har merket ising, men det er bare etter jeg har drukket biola eller noe som er veldig syrlig, så det styrer jeg unna, det er uansett ikke så bra for tennene.

Har noen av dere merket skader på tannkjøtt, lange tannhalser eller noe slikt? Man ser jo skumle bilder, men man får liksom ikke detaljer om det er fra ny snus man kan kjøpe i dag eller om skadene er fra snus før i tiden. Eller om de som er på bildene har snust 2 bokser om dagen osv.
Snust i 8-9 år. En boks om dagen i flere år nå, også løs siste årene.
Slutta for ca 3 mnd siden. Gått helt knirkefritt. Ikkeno særlig sug etter 3-4 uker, og ikke merker noe fysiskt.
Hender jeg tenker en sjelden gang at det hadde vært digg med en pris, men går fint å la være.
Selv bruker jeg fishermans friend som erstatning for snus bare for å ha noe i leppa. De varer overaskende lenge oppi der før de forsvinner. Anbefales
Ja det er sikkert bra for tenna...
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av SLO7H Vis innlegg
Hvordan gikk det pipestilk?
Jeg er på dag 52 uten nikotin nå etter 2-3 år med snus. Jeg har fortsatt et stort savn etter snus. Jeg er fortsatt ufokusert og småsvimmel til tider.
Det gikk fint for meg en periode, og så begynte det med masse stress på jobben, og da merket jeg at suget kom tilbake. De siste dagene har jeg slitt veldig og jeg prøver å finne en grunn til å ikke snuse.

Jeg har merket ising, men det er bare etter jeg har drukket biola eller noe som er veldig syrlig, så det styrer jeg unna, det er uansett ikke så bra for tennene.

Har noen av dere merket skader på tannkjøtt, lange tannhalser eller noe slikt? Man ser jo skumle bilder, men man får liksom ikke detaljer om det er fra ny snus man kan kjøpe i dag eller om skadene er fra snus før i tiden. Eller om de som er på bildene har snust 2 bokser om dagen osv.
Vis hele sitatet...
Det går fremdeles helt supert. Jeg har ingen savn etter snusen en gang. Jeg vet ikke om det skyldes nikotinplasteret jeg fremdeles bruker, eller at instillingen min var som den var. Jeg føler tannkjøttet reparerer seg, men det er som om jeg kan smake spyttet mitt på en litt annen måte en før. Som om det har en stram smak. Jeg undres om det er slik at snusen dempet denne smaken som skal være der naturlig.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Det går fremdeles helt supert. Jeg har ingen savn etter snusen en gang. Jeg vet ikke om det skyldes nikotinplasteret jeg fremdeles bruker, eller at instillingen min var som den var. Jeg føler tannkjøttet reparerer seg, men det er som om jeg kan smake spyttet mitt på en litt annen måte en før. Som om det har en stram smak. Jeg undres om det er slik at snusen dempet denne smaken som skal være der naturlig.
Vis hele sitatet...
Det er bra, er nok nikotinplasteret som dekker nikotinbehovet ditt så du slipper å tenke på snus.
Kjenner ikke helt igjen en stram smak akkurat :P Men det kan jo hende det gir mening at du merker en annen smak enn før.

Skjønner ikke hvorfor jeg sliter med småsvimmelhet enda egentlig, har vært helt nikotinfri så utrolig lenge. Mulig jeg bare må høre med legen altså :P
For min del var snus slutting kjempe lett når jeg fikk kreft. Har dog sug av og til den dag i dag.
Jeg hadde brukt snus i ca 10 år, og "kosa" meg med den uten noe dårlig samvittighet eller noe.Eneste gangene jeg ikke hadde snus i kjeften var da jeg bytta til ny snus. Men siste året som snuser så begynte jeg å tenke på hvor mye penger det kosta, brukte 1 boks om dagen i snitt. Det er jo ikke enorme summer, men tenkte på hva slags andre morsomme ting jeg heller kunne brukt de pengene på.

Så kom dagen jeg bestemte meg for å slutte helt, jeg brukte tyggis som"erstatning", og prøvde å sysselsette meg, så jeg ikke ble sittende i sofaen å tenke på snus. Det som slo meg var at når suget etter snus kom, så varte det som regel bare noen minutter, så forsvant det igjen, å ble borte i en Ine eller to, før det kom tilbake. Jeg visste at det var "værst" de første 3-4 dagene, så jeg kjøpte inn mye snacks, kaker, potetgull, digg, for å "dempe" suget hvis det ble ille. Passet på å spise mye mat, så jeg ikke gikk rundt å ble sulten. Virker som det dempet suget en del. Vær aktiv, sysselsatt med andre ting, spis ofte, drikk mye vann. Og sprekker du underveis betyr det jo ikke at du MÅ starte igjen. Og følelsen når du klarer å slutte er FANTASTISK!!! Lykke til!
Anonym bruker
"Taktløs Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Snart 6 måneder siden jeg sluttet med snus. Savnet kommer og går, snuslysten kommer spesielt tilbake når jeg drikker alkohol.
Jeg anbefaler også fishermans friend eller lakerol til å ha under leppen, funker til en viss grad.

Håper du fortsatt er snusfri TS. Lykke til til dere andre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Pipestilk
Trådstarter
Tusen takk folkens...Jeg skrev vel denne tråden rundt påske en eller annen gang, og jeg vil medele at jeg fortsatt er snusfri uten substitutter som nikotinplaster. Det var latterlig enkelt å slutte.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å slutte på snus synes jeg var overraskende lett. Var motivert for det så har kanskje noe med saken å gjøre.
Kjøpte meg 10 esker med nikotinfri snus som jeg brukte før jeg sluttet helt etter at de eskene var tomme. Må si det var overraskende lett og skjønner helt ærlig ikke at folk sliter slik med å slutte. Så for meg et helvette etter hva folk har fortalt, men nei.
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å slutte på snus synes jeg var overraskende lett. Var motivert for det så har kanskje noe med saken å gjøre.
Kjøpte meg 10 esker med nikotinfri snus som jeg brukte før jeg sluttet helt etter at de eskene var tomme. Må si det var overraskende lett og skjønner helt ærlig ikke at folk sliter slik med å slutte. Så for meg et helvette etter hva folk har fortalt, men nei.
Vis hele sitatet...
Jeg må vel inrømme at jeg gjennom historien har noen slutter bak meg. Jeg antar man øver seg opp til å slutte på den måten. Andre klarer det på første forsøk.
Jeg tror det blir litt feil å si at man ikke skjønner hva folk snakker om, at det er så vanskelig å slutte med snus. Vi er alle forskjellige,og jeg har en personlighet som lett blir avhengig av ting som alkohol,tobakk osv. Kanskje det er noe mentalt som ikke er det samme hos meg som dere. Har tatt en avgjørelse om å ikke prøve å slutte flere ganger, da jeg ikke klarer det. Har økonomi til det så gidder ikke prøve flere ganger
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tenkte bare lufte noen tanker i en eksisterende tråd:

Hadde en ufrivillig snusslutt nå for to uker siden. Ufrivillig grunnet sykdom som gjorde at snus ikke fristet overhode. Hadde også planer om å slutte om 2-3 måneder grunnet kid på vei så da benyttet jeg den sjansen jeg fikk nå.

Det som plager meg - og som jeg også husker fra sist gang jeg sluttet (snusfri 6 måneder) er at man fortsatt har lyst på snus og jeg er redd dette vil være med meg i evigheten. Noen innspill på dette? Har snust fast i omtrent 12 år.
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Tenkte bare lufte noen tanker i en eksisterende tråd:

Hadde en ufrivillig snusslutt nå for to uker siden. Ufrivillig grunnet sykdom som gjorde at snus ikke fristet overhode. Hadde også planer om å slutte om 2-3 måneder grunnet kid på vei så da benyttet jeg den sjansen jeg fikk nå.

Det som plager meg - og som jeg også husker fra sist gang jeg sluttet (snusfri 6 måneder) er at man fortsatt har lyst på snus og jeg er redd dette vil være med meg i evigheten. Noen innspill på dette? Har snust fast i omtrent 12 år.
Vis hele sitatet...

Det som virkelig er stereotypisk avhengigheter er den "Jeg tar det i morgen", neste uke, eller om noen mnd. For noen så slutter de brått i det de får en enten alvorlig eller mindre alvorlig sykdom. Jo mer kniven mot strupen man har jo lettere blir det. For min del skyldtes slutten økonomi. Jeg snuste i snitt en hel bosk porsjonssnus til dagen, og nå kan jeg bruke hundre kroner dagen på ekstremt mye bedre mat eller 3000 kroner måneden på mye annet.

Nå har jeg holdt meg i ca nøyaktig et år(tror jeg). De første 2-3 mnd jukset jeg med nikotinplaster. Først sterkeste dose før jeg gradvis gikk nedover. Etter de mnd var alt det psykisk og fysiske nesten helt over for min del, men det kom noen små bølger i blant. Etter ca 6 mnd var suget totalt borte, og nå tenker jeg alldrig på snus mer.

Jeg virkelig heier på deg...Du har absolutt alt og vinne på og slutte helt. Uten at det finnes noen dokumentasjon, og med forbehold om at alle er forskjellige vil jeg likevel heller valgt å sprikke på nikotinplaster om du først skulle havne på en sprikk...

Ellers ligger det mye i det mentale. Snus er blitt en del av identiteten din, og man må se på seg selv som en ikke snuser for resten av livet. Man må øve seg opp til og bli den personen.

Masse lykke til.
Anonym bruker
"Harm Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta en syrebit, og søk etter «snus + kreft» på Google, se gjerne noen groteske bilder også. Etter det vil ikke snus friste mye.

Evt. putt en snus i ræva et par minutter og så i leppa. Du kommer til å brekke deg hver gang du ser en snus deretter, og aldri ville snuse igjen.

PS! Det siste alternativet er kun en hypotese jeg har. Har selvsagt ikke prøvd det selv da alternativ 1 fungerte for meg.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sorry å dra opp gammel post, men føler posten understreker veldig hvordan jeg har det for tida. Jeg har hørt at man bør slutte å røyke/snuse i en god periode i livet eller ikke stressende periode. F.eks mens du har ferie og kan slappe av og unngå stress og kan tillate deg å være sur og ha noen dager i fosterstilling om du vil uten at det går utover jobb og andre plikter.
Jeg har nå måttet slutte med snus i en dårlig periode i livet mitt, av helsemessige årsaker. Selv om jeg vet at jeg bør slutte og på sett og vis ville slutte, så ville jeg det ikke nok denne gangen. Likevel har jeg sluttet, etter press og motivasjon fra andre.

Men jeg kjenner på en blanding mellom å være forbanna dagen lang, og tristhet. Har nesten lyst til å grine. Er heller ingen her som har snust selv og som skjønner hvordan det er. Finnes det noe mer provoserende enn å høre på en som aldri har røykt eller snuset selv, mase om at "bare slutt å bli ferdig". Man blir jo ikke ferdig i det sekundet man slutter. Eller etter en uke snusfri. Det et først da helvetet starter.

Jeg savner snusen min så sykt mye, livet føles så grått og livløst uten. Og alle minnene knyttet til snusen, alle menneskene jeg har truffet via snus og røyk, alle gode samtaler og kvelder. Spillkvelder, poker, reiser osv hvor snusen har vært fast følgesvenn.

Det er en vill sorg, jeg er fremdeles skikkelig lei meg. Kan noen forklare meg, er alt bare tull? Er det avhengigheten som snakker? Det skrives om kjærlighetssorg her og at nikotinkutt kan sammenlignes med det. Når man har kjærlighetssorg savner man jo noe som var bra og som ga oss noe godt.
Føler jeg aldri kommer til å klare dette her, suget sorgen og savnet etter nikotin er overveldende.
Nikotinfri i ett år. Litt av og på før den tid, kom ofte med dumme unnskyldninger på at en røyk til kan vel ikke skade før det plutselig var på'n igjen. Cold Turkey var eneste alternativ for meg og for ett år siden var det offisielt slutt. Ingen enkel prosess, de sier ofte at de tre første dagene da "abstinensene" er full sving er den verste delen men ikke for meg. Den psykiske delen vedvarer fortsatt.. Har jævlig lyst på en røyk akkurat nå og jeg var skremmende nærmt å knekke på nyttårsaften men ut av respekt for meg selv og mine nærmeste må jeg rett og slett bare styre meg for det. Nikotin er djevelens verk, virkelig..
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sorry å dra opp gammel post, men føler posten understreker veldig hvordan jeg har det for tida. Jeg har hørt at man bør slutte å røyke/snuse i en god periode i livet eller ikke stressende periode. F.eks mens du har ferie og kan slappe av og unngå stress og kan tillate deg å være sur og ha noen dager i fosterstilling om du vil uten at det går utover jobb og andre plikter.
Jeg har nå måttet slutte med snus i en dårlig periode i livet mitt, av helsemessige årsaker. Selv om jeg vet at jeg bør slutte og på sett og vis ville slutte, så ville jeg det ikke nok denne gangen. Likevel har jeg sluttet, etter press og motivasjon fra andre.

Men jeg kjenner på en blanding mellom å være forbanna dagen lang, og tristhet. Har nesten lyst til å grine. Er heller ingen her som har snust selv og som skjønner hvordan det er. Finnes det noe mer provoserende enn å høre på en som aldri har røykt eller snuset selv, mase om at "bare slutt å bli ferdig". Man blir jo ikke ferdig i det sekundet man slutter. Eller etter en uke snusfri. Det et først da helvetet starter.

Jeg savner snusen min så sykt mye, livet føles så grått og livløst uten. Og alle minnene knyttet til snusen, alle menneskene jeg har truffet via snus og røyk, alle gode samtaler og kvelder. Spillkvelder, poker, reiser osv hvor snusen har vært fast følgesvenn.

Det er en vill sorg, jeg er fremdeles skikkelig lei meg. Kan noen forklare meg, er alt bare tull? Er det avhengigheten som snakker? Det skrives om kjærlighetssorg her og at nikotinkutt kan sammenlignes med det. Når man har kjærlighetssorg savner man jo noe som var bra og som ga oss noe godt.
Føler jeg aldri kommer til å klare dette her, suget sorgen og savnet etter nikotin er overveldende.
Vis hele sitatet...

Jeg kan medele at jeg fremdeles er snusfri og har vendt meg til tanken der jeg ser på meg selv som en ikke snuser. Og det er og litt av prossesen man må gjennom. Det er mye psykologiske mekanismer man kan skru på for å gjøre det lettere. For mange år siden før jeg begynte å snuse var jeg storøyker. Det var en av grunnene til at jeg gikk over til snus. Da leste jeg boken endelig ikke røyker. Jeg sluttet ikke med første forsøk, men gikk gradvis over til snus. Det samme gjorde jeg med fra snus til nikotinplaster som jeg gradvis vente meg av.


Hvor lenge har du holdt deg?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Sjuk Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
2 måneder clean nå, snusa siden jeg var 15. for meg var det ikke så vanskelig som folk har det til. Men drakk veldig lite kaffe før, og har på en måte byttet inn kaffe nå for den morgen dopaminen. Plaster og tyggis osv er bare piss, de tjener penger på oss sluttere og det gjør prossesen etter min mening lengre og værre. Cold turkey is the way to go. Prøv vanlig tyggis om du er litt sugen på noe, og hold deg unna fest røyk/ snus. Dette hjelper meg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
2 måneder clean nå, snusa siden jeg var 15. for meg var det ikke så vanskelig som folk har det til. Men drakk veldig lite kaffe før, og har på en måte byttet inn kaffe nå for den morgen dopaminen. Plaster og tyggis osv er bare piss, de tjener penger på oss sluttere og det gjør prossesen etter min mening lengre og værre. Cold turkey is the way to go. Prøv vanlig tyggis om du er litt sugen på noe, og hold deg unna fest røyk/ snus. Dette hjelper meg.
Vis hele sitatet...


Er du fremdeles snusfri?
Sluttet for noen måneder siden, hadde sinnsykt lyst på snus di 2 første månedene men nå går det helt fint. Brukte nikotin tyggys en god stund og det funket bra, men blir egentlig bare en ny avhengighet så er nok best og sette seg en grense på at en pakke holder i overgangen til ingenting. Unne seg en god belønning fremm I tid for pengene man har spart er sikkert en god motivasjon også.
Hei jeg var en aktiv snuser før. Hadde det veldig vanskelig med å slutte å snuse men det var to ting jeg gjore som klarte å få meg til å slutte. 1. når jeg slutta så hadde jeg veldig lyst, og leppa føltes tom ut. Så det jeg gjorde var å kjøpe en pakke tyggis også tygge på den, og noen ganger ha dem under leppa. Det er ikke samme følelse men det føles ikke helt tomt ut. 2. hver gang jeg crava snus så bare tok jeg og gjorde noe for å ha noe annet å tenke på, f.eks å loke rundt i byen. Man tenker ikke så mye og det er grei trening
Lommeboka er god motivasjon, samme som jeg hadde!

Jeg trappa med fra ekstra sterk til medium før jeg slutta. Hvis du har slutta flere ganger før med gjennomsnittstid på fire måneder, vil du lett klare det om du prøver igjen. Men du må innstille deg på at du ALDRI skal ta snus igjen, resten av livet ditt.

Tenk på hvor mange ganger du kan reise på ferie hvert år, f.eks til Gdansk, hvis du bare slutter nå.

Motsatte kjønn liker dessuten å kysse snusfri kjeft mye mye mer enn snusfylt kjeft. Dessuten slipper du kreft i gammel alder.

Håper det motiverer