Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3431
Hei

Jeg skal lage et 48V 2000Ah batteri.
Så hvordan kan jeg trygt koble så mange batterier sammen ?
Kan løses med andre batterier, men koster 100k mer. Så hadde håpet på en rimligere løsning.

Jeg tenkte og bruke schottky diode for å separere batteriene hvis en kortslutter. Ser også at dette blir brukt i solcelle anlegg.
Det

https://imgur.com/a/Fiqf0Kz

https://imgur.com/a/VP5MPlU

Eller noen andre måter og gjøre dette på ?
Sist endret av Markula; 27. mars 2019 kl. 18:14.
Kan jeg spørre hva du skal bruke det til og hvordan type batterier?

Hvis du seriekobler batteriene, så kan må du regne med at hvis et batteri ryker, så stopper alle de andre batteriene i rekka.
Sist endret av nailcoffin60; 27. mars 2019 kl. 18:28.
Trådstarter
Vikingskipet i Tønsberg skal elektrifiseres. Siden de er en frivillig organisasjon prøver jeg og skaffe dem rundt 100kWh for så rimelig som mulig. Gel 100Ah fra kina med kontainer koster ikke så ille.
De tåler 1000 utladninger ned til 80%.
https://www.seilmagasinet.no/innhold...ticle_id=51229
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og kor stor straum skal du dra? 2kAh tyder på at du skal ha ein viss effekt. I utgangspunktet er blybatteri rimeleg hardføre og trygge ting, så du kan kople dei saman utan alt for mykje hokus pokus. Du bør matche dei best mogeleg i spenning før du koplar dei saman, og du bør ha ei sikring på t.d. 2xIn mellom batteria, slik at ei kortslutning ikkje fører til at heile batteribanken hopper i trynet på deg.

Utover det treng du ikkje så mykje. Det er relativt enkle batteri, og største faremomentet er at dei kan produsere hydrogen under lading. Det løyser du med litt ventilasjon.

Grunnen til at du har det på solcelleanleg er for å unngå å drive panela med reversspenning. Det kan skade dei, og batteria kan lade seg ut gjennom dei.
Trådstarter
Det skal gå en effekt på 25Kw max, typisk 10Kw.
Så det er 200A på 10Kw.
Så med 20 batterier, kan jeg bruke en sikring på 35-40A per batteri. Så hvis et batteri blir dårlig/kortslutter vil kanskje sikringen gå ?
40A*20 batterier = 800A / 40 KW max

Og det viktigste, jeg vurdere ikke litium nå. brannfare!
Sist endret av Markula; 27. mars 2019 kl. 18:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Markula Vis innlegg
Vikingskipet i Tønsberg skal elektrifiseres. Siden de er en frivillig organisasjon prøver jeg og skaffe dem rundt 100kWh for så rimelig som mulig. Gel 100Ah fra kina med kontainer koster ikke så ille.
De tåler 1000 utladninger ned til 80%.
https://www.seilmagasinet.no/innhold...ticle_id=51229
Vis hele sitatet...
Merk at 100kWH installert effekt typisk vil vere 70kWh tilgjengeleg; du vil ikkje bruke batteria i området 0-20% og 90-100%. Du må mao. overdimensjonere ganske kraftig. I tillegg ville eg gått om med spenninga.

I tillegg er jo 100kWh blysyrebatteri 2.4 tonn, og ca. ein kubikkmeter i volum.
Trådstarter
ja, så batteriene tåler 1000 cycles ved utapping ned til 80%. Da vil de kunne kjøre 10Kw / 6 knop i 8 timer hver dag i 3 år. (De seiler bare 3 sommer månedene).
De har 15 tonn med balast som kan byttes ut med batterier. Plass er heller ikke noe problem.
Spenningen får man ikke endret på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Markula Vis innlegg
Det skal gå en effekt på 25Kw max, typisk 10Kw.
Så det er 200A på 10Kw.
Så med 20 batterier, kan jeg bruke en sikring på 35-40A per batteri. Så hvis et batteri blir dårlig/kortslutter vil kanskje sikringen gå ?
40A*20 batterier = 800A / 40 KW max

Og det viktigste, jeg vurdere ikke litium nå. brannfare!
Vis hele sitatet...
Korleis skal du regulere effekten? Det er DC. PWM? PWM med 800A er jo sjølvsagt gjennomførbart, men... det er enklare å utføre PWM på 160A @ 250V enn 800A @ 48V.

Det er ei monumental oppgave du har tatt på deg.
Trådstarter
Det setter jeg i motor kontroller software. BLDC motor.
Men da er max trekk 20Kw da.
20 000W/48V = ca 400A. Så vil da strømtrekker være 20A per batteri, som jeg sikrer 25-30A da.

En schottky diode på 50A koster 50kr.

https://www.ebay.com/itm/Vishay-V501...EAAOSwSwNbNlPF
Sist endret av Markula; 27. mars 2019 kl. 18:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Markula Vis innlegg
ja, så batteriene tåler 1000 cycles ved utapping ned til 80%. Da vil de kunne kjøre 10Kw / 6 knop i 8 timer hver dag i 3 år. (De seiler bare 3 sommer månedene).
De har 15 tonn med balast som kan byttes ut med batterier. Plass er heller ikke noe problem.
Spenningen får man ikke endret på.
Vis hele sitatet...
Nei, dei får ikkje det. For det første tåler ikkje batteria 80% nedlading tusen gonger. I tillegg er eg overraska om du greier å få 80kWh ut av riggen din. Uavhengige nettsider, som Battery University anslår eit tal som er godt under halvparten for 80% discharge.

I tillegg vil du ha tap. Berre diodane vil utgjere ca. 4-5% tap med forslaget ditt. I tillegg har du kabler og andre halvleiarar som vil ha tap. Har du 10% tap treng du 89kWh, ikkje 80kWh...

Viare så har du BLDC-motor. Dvs. at du i prinsippet har ein AC-motor, med driverelektronikk foran. Er du sikker på at driverelektronikken ikkje taklar meir enn 48V?
Trådstarter
Strømtrekket kommer til og være på 10Kw som sakt. Da er alle tap med i beregningen, ( ja får rundt 8-9kW effektiv effekt til motoren).
Ja hadde ikke planlagt 2,4 kWH / 2,4% skulle gå bort i diodene nei, derfor en litt teit løsning.
Jo disse gel deep cycle batteriene jeg har funnet klarer 1000 cycles på 80%, men da må de byttes ut.
Hvor mye denne containeren med kinabatterier på? 48V*2000Ah*0.8(utnyttnignsgrad)=76.8kWh.

Om du kan klare deg med mindre batterikapasitet, kanskje det å partere en Leaf kunne vært en mulighet?

Er den en spesiell grunn til at du skal ha akkurat 48V?
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvor mye denne containeren med kinabatterier på? 48V*2000Ah*0.8(utnyttnignsgrad)=76.8kWh.

Om du kan klare deg med mindre batterikapasitet, kanskje det å partere en Leaf kunne vært en mulighet?

Er den en spesiell grunn til at du skal ha akkurat 48V?
Vis hele sitatet...
Holder på med en oppstartsbedrift. https://sea-drive.com/
48V er "standard" og når man bare bruker 1 så er det ikke så ille. 25mm2 kabler, og det er lett og trygt for FOLK og koble.

Vi har en agent i kina Jacky. Har funnet batterier tilsvarende disse:
https://batterionline.no/trojan-5shp...h-20h-110ah-5h

100Ah/10H.
Betaler ca 100k for 80 stk. 5 uker levering

Skipet skal seili/el kjøre en lang tur over 5 år rundt europa. Litium brenner og krever BMS... Så det og kunne skaffe "tilsvarende" batterier i russland osv gjør det mer driftsikkert.

Sitat av Markula Vis innlegg
Holder på med en oppstartsbedrift. https://sea-drive.com/
48V er "standard" og når man bare bruker 1 så er det ikke så ille. 25mm2 kabler, og det er lett og trygt for FOLK og koble.

Vi har en agent i kina Jacky. Har funnet batterier tilsvarende disse:
https://batterionline.no/trojan-5shp...h-20h-110ah-5h

100Ah/10H.
Betaler ca 100k for 80 stk. 5 uker levering

Skipet skal seili/el kjøre en lang tur over 5 år rundt europa. Litium brenner og krever BMS... Så det og kunne skaffe "tilsvarende" batterier i russland osv gjør det mer driftsikkert.
Vis hele sitatet...

Du kan lese mer her:

https://www.batliv.no/innhold/bater-...ticle_id=51966
Sist endret av Markula; 27. mars 2019 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Markula Vis innlegg
48V er "standard" og når man bare bruker 1 så er det ikke så ille. 25mm2 kabler, og det er lett og trygt for FOLK og koble.
Vis hele sitatet...
Høgare spenning reduserer straumen. Det gir mindre varmgang i termineringspunkt, og gjer det tryggare å kople. Vi handterer trass alt 230VAC i hus utan dei store problema.

Kortslutter du 48V batterianlegg er ikkje problemet spenninga, men straumane. Du kan fort få ein del hundre ampere i kortslutningsstraum, og det smell.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Høgare spenning reduserer straumen. Det gir mindre varmgang i termineringspunkt, og gjer det tryggare å kople. Vi handterer trass alt 230VAC i hus utan dei store problema.

Kortslutter du 48V batterianlegg er ikkje problemet spenninga, men straumane. Du kan fort få ein del hundre ampere i kortslutningsstraum, og det smell.
Vis hele sitatet...
Ja jeg vet. Faren min ledet utviklingavdelingen på ENGBO side propellere. De vi leverte til 50 foot + brukte 12V 800A motor. Så er vandt til store strømmer. 75 foot dro 1200A.
Litium-jernfosfat (LiFePO4) brenner ikke, veier under halvparten av bly, har typisk 3-4000 ladesykler (fler hvis du ikke lader dem til topps), utvikler ikke hydrogen, koster mer, krever BMS, er mer effektive, og 4 stk i serie er en bra match for 12V bly spenningsmessig.
Sist endret av GalFisk; 28. mars 2019 kl. 06:26.
Trådstarter
Hei

Her står det alt om og seriekobling av blybatterier. På 48V så kan man max koble 10 batterer i serie.
Så jeg må inn med scottky dioder. Så man trenger 1 didoe per 4x100Ah batteri 48V 100Ah.
I mitt tilfelle vil man miste et tap på 0,15V * 20A per 48V 100A = 3W.
Så 20 slike dioder vil generere et tap på 60W med et strømforbruk på 10Kw.
Dette løser alle problemer.

Sitat av Markula Vis innlegg
Hei

Her står det alt om og seriekobling av blybatterier. På 48V så kan man max koble 10 batterer i serie.
Så jeg må inn med scottky dioder. Så man trenger 1 didoe per 4x100Ah batteri 48V 100Ah.
I mitt tilfelle vil man miste et tap på 0,15V * 20A per 48V 100A = 3W.
Så 20 slike dioder vil generere et tap på 60W med et strømforbruk på 10Kw.
Dette løser alle problemer.
Vis hele sitatet...
https://www.cdtechno.com/pdf/ref/41_7952_0112.pdf
Sist endret av Markula; 28. mars 2019 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Markula Vis innlegg
Hei

Her står det alt om og seriekobling av blybatterier. På 48V så kan man max koble 10 batterer i serie.
Vis hele sitatet...
!0 blybatterier i SERIE, blir ikke det 120 V? Eller mente du parallellt?
48 V får du med 4 betterier i serie. Forutsatt standard 12 V bilbatteri.

Les artikkelen i linken din nøyere. Den ser korrekt ut.
Sist endret av ivar_oslo; 28. mars 2019 kl. 17:17. Grunn: Tillegg etter å ha sjekket link.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, men kvifor ha dioden der i heile teke? Diode vil beskytte mot ein situasjon - kortslutning i ei celle i batteriet, slik at det får lågare spenning. Ville heller laga eit enkelt BMS som overvaka spenninga.

I tillegg er det ikkje spesielt vanleg feilmode. Andre feilmoder vil ei sikring beskytte mot.
Sist endret av vidarlo; 28. mars 2019 kl. 17:21.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, men kvifor ha dioden der i heile teke? Diode vil beskytte mot ein situasjon - kortslutning i ei celle i batteriet, slik at det får lågare spenning. Ville heller laga eit enkelt BMS som overvaka spenninga.

I tillegg er det ikkje spesielt vanleg feilmode. Andre feilmoder vil ei sikring beskytte mot.
Vis hele sitatet...

**Paralell

ja kunne målt spenning, som styrte et 50A Reley

Sitat av Markula Vis innlegg
**Paralell

ja kunne målt spenning, som styrte et 50A Reley
Vis hele sitatet...
eks denne: https://www.ebay.com/itm/12V-24V-48V...cAAOSwYhdbDpg5

Bruke det 30A relaye til og styre en større kontaktor.
Sist endret av Markula; 28. mars 2019 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bly er fint som startbatteri.

I praksis bør du aldri lade bly ned mer enn 50% før det sulfaterer. Kulde gir det mindre kapasitet.

Å lade bly er en treg sak, det tar tid. Du kan ikke hurtiglade blybatterier, typisk tar det et døgn.

Men klart det går, ubåter gikk jo på blybatterier før.

Men jeg vil påstå at bly ikke lønner seg da andre batterityper er lavere i pris kontra levetid og kapasitet.

Men bly er enkelt, flott å bruke til startmotorer og små forbrukere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Men jeg vil påstå at bly ikke lønner seg da andre batterityper er lavere i pris kontra levetid og kapasitet.
Vis hele sitatet...
Der vekt ikkje er eit problem, t.d. som her, der det kan erstatte ballast, er det billeg, driftssikkert og enkelt.

Du kan mishandle blybatteri rimeleg iherdig før dei slutter å fungere. Du treng langt mindre intelligente system enn med lithiumbatteri.

Så det er ikkje nødvendigvis godt alternativ i alle situasjoner, men i enkelte situasjoner kan det vere bra nok.