Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2276
Jeg lurer på om det er mulig å bruke en varmtvannnsbereder til trykkoking.

Si jeg kapper av toppen og sveiser fast en ring på både lokket og tanken, slik at dem kan skrues sammen med pakning og bolter hele veien rundt. Deretter monterer jeg trykkmåler og sikkerhetsventil og justerer denne til 1,1 Bar som er ønsket trykk.

Vil dette fungere? (Vil tanken tåle det - og vil varmelementet klare dette?)

Jeg har lyst å bruke en 100L varmtvannstank 2000W, og det skal kun være omtrent 5-8 liter vann i den av gangen, og blir tømt og inspisert etter hver trykkoking.


Se bilde for tiltenkt design:

https://ibb.co/3yDG59V
Nei. Nei. Nei.
Veldig fint svar BlueGrot.


Jeg skal operere tanken på 1,1 BAR - som er ingenting. Du kan eventuellt supplere med hva som fungerer eventuelt - og ikke komme med et helt nyttesløst svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1.1 bar er ikkje spesielt mykje. Vassnettet har typisk 3-5 bars trykk. Så gitt at sveisen din er grei, og at lokket tåler trykket, også viare, så ser eg ikkje det heilt store problemet.

Men konsekvensane om det ryker kan vere rimeleg brutale. 5-6 liter fosskokande vatn framstår som god oppskrift på livstrugande brannskader. Så eg hadde neppe gjort det...
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hva skal du bruke den til? Skal du kunne demontere kokeren på midten hver gang ting skal inn og ut hører dette ut som en strevsom prosess. Husk at kraften man har er arealet ganger trykket. En bar er ca 1kg pr cm2. En vvb er vell typ 60cm i diameter så ved et bars trykk vil du få en kravt på ca 2,8 tonn som prøver å revne tanken din. Så bolter og slikt ned dimensjoneres godt for at dette skal
Være trygt. For ikke å nevne om eksposjonen om den skulle revne. Det vil sprenge i stykker hele huset ditt. Så trylltest først tanken du lager til ihvertfall det dobbelte av hva den skal se. Varmeelementer i en vvb sitter også ikke helt i bunnen så skal du kun ha i 5-8l vann så må du sveise egen brønn til denne. Elementet må alltid være dekket med vann når det er i bruk hvis ikke brenner du det. Vet ikke hvor mye av de 5-8literen som går over i gassform før du når 1.1bar men det er noe å regne på.
Jeg er fullt forstående for skadepotentiale. Sveisingen blir ikke noe problem - er utdannet sveiser.

Kokeren blir ikke stående i nærhet av andre eller meg selv så det blir heller ikke et problem.

Jeg lurer derimot på om varmtvannselementet i tanken er sterkt nok/konstruert slik at den kan opprettholde nok varme til å koke vannet på den måten jeg ønsker - i 1,5 time.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Varmeelementer håndterer nok det helt fint.
Jeg kan fint fylle tanken med 5-50 liter uten noe problem - jeg ønsker kun å benytte meg av 50 liter i en 100liters tank. Dette er noe jeg må ta underveis i testingen.

Hovedsaklig lurer jeg kun på om det er MULIG å ombygge en slik tank til en trykkoker. Planen er å opprettholde 110-120 grader i tanken i kun 1,5 time. Hele greien settes på timer og går automatisk av etter denne tiden.

Tanken åpnes etter hver koking og alt blir inspisert hver eneste gang ved bruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av griped Vis innlegg
Hva skal du bruke den til? Skal du kunne demontere kokeren på midten hver gang ting skal inn og ut hører dette ut som en strevsom prosess. Husk at kraften man har er arealet ganger trykket. En bar er ca 1kg pr cm2. En vvb er vell typ 60cm i diameter så ved et bars trykk vil du få en kravt på ca 2,8 tonn som prøver å revne tanken din. Så bolter og slikt ned dimensjoneres godt for at dette skal
Vis hele sitatet...
Meh.

Om du har eit flatt lokk vert det tilsvarande 290kg sånn grovt kalkulert. Det handterer på papiret fem 8.8 M6-skruer uten problem. No vil du i praksis ha fleire for å fordele lasta og unngå bøying mellom boltane.

Det må ikkje dimensjonerast spesielt godt; det er ikkje veldig store krefter i mekanisk samanheng.

Som nevnt tåler tanken garantert opp til 6 bar i utgangspunktet.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Meh.

Om du har eit flatt lokk vert det tilsvarande 290kg sånn grovt kalkulert. Det handterer på papiret fem 8.8 M6-skruer uten problem. No vil du i praksis ha fleire for å fordele lasta og unngå bøying mellom boltane.

Det må ikkje dimensjonerast spesielt godt; det er ikkje veldig store krefter i mekanisk samanheng.

Som nevnt tåler tanken garantert opp til 6 bar i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Her regner du nok feil. For å ta det i amerikanske enheter og psi så vil en tank på 60cm diameter altså 23,6inch ha et areal på 438inch2. 1,1bar er ca 16psi. 438*16=7008lb 7008lb= 3179kg. Vil være kreftene på boltene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av griped Vis innlegg
Her regner du nok feil. For å ta det i amerikanske enheter og psi så vil en tank på 60cm diameter altså 23,6inch ha et areal på 438inch2. 1,1bar er ca 16psi. 438*16=7008lb 7008lb= 3179kg. Vil være kreftene på boltene.
Vis hele sitatet...
For det første. Kvifor i himmelens dager skal du gå via idiotiske eininger som psi og alt slikt? Det er jo himmelropande idiotisk. 1bar = 100kPA = 100kN/m^2. Rekna i metriske eininger får du at F=110kPa*(0.3m)^2*pi=31kN - eller det samme som du fekk.

Skilnaden er at eg antok 1.1bar absolutttrykk, altså 0.1 bar over atmosfærisk trykk. Du antok bar målt, eller barg. Så nei, eg har ikkje rekna feil, men eg har rekna på noko anna enn du har.

Forøvrig endrer ikkje det spesielt mykje på konklusjonen; tanken tåler vitterleg 6 bar i vanleg drift.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første. Kvifor i himmelens dager skal du gå via idiotiske eininger som psi og alt slikt? Det er jo himmelropande idiotisk. 1bar = 100kPA = 100kN/m^2. Rekna i metriske eininger får du at F=110kPa*(0.3m)^2*pi=31kN - eller det samme som du fekk.

Skilnaden er at eg antok 1.1bar absolutttrykk, altså 0.1 bar over atmosfærisk trykk. Du antok bar målt, eller barg. Så nei, eg har ikkje rekna feil, men eg har rekna på noko anna enn du har.

Forøvrig endrer ikkje det spesielt mykje på konklusjonen; tanken tåler vitterleg 6 bar i vanleg drift.
Vis hele sitatet...
Samma hvilke benevninger man bruker vell så lenge man kommer frem til det riktige svaret. Jeg bruker som regel amerikanske benevninger i mitt yrke. Det som er langt verre er at du sier det på papiret skal holde med fem M6 Bolter til en potensiell bombe.

Syntes det er ganske innlysende om at det er snakk om 1,1bara difftrykk i denne sammenheng..
Sitat av griped Vis innlegg
Samma hvilke benevninger man bruker vell så lenge man kommer frem til det riktige svaret. Jeg bruker som regel amerikanske benevninger i mitt yrke.
Vis hele sitatet...
Det er idiotisk å bruke tåpelige benevninger, for de frarøver deg enhver mulighet til å få en idé om hva du holder på med uten å måtte regne på det. Man kan regne riktig i alle systemer, men det er en grunn til at verden har gått over til SI. Jeg aner ikke hva du jobber med, men dere trenger seriøst en liten revolusjon. Å regne fra metrisk til imperial og tilbake til metrisk igjen bare fordi man er vant med de benevningene er feil type latskap.

Sitat av griped Vis innlegg
Syntes det er ganske innlysende om at det er snakk om 1,1bara difftrykk i denne sammenheng..
Vis hele sitatet...
Det kan jeg være enig i, for da bikker kokepunktet til vann 120 grader celcius med god margin. Ved et overtrykk på 0.1 får vi bare noen få grader. Nå skal det sies at jeg har mer erfaring med autoklaver enn trykkokere, så hva kjøkkensjefen mener om saken vet jeg ingenting om.

Men. Regning, benevninger og kverulering til tross: Tanken tåler 6 bar. Han skal sveise, og er utdanna som sveiser. Om vi har et overtrykk på 0.1 bar, 1.1 bar, eller 3 bar spiller i så måte ingen rolle, for den tåler det helt fint. Det er langt unna grensa.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. mars 2019 kl. 14:54.
Vannets damptrykk ved 120°C er straks under 2 bar absolutt trykk, dvs ca. 1 bar overtrykk.
Sitat av griped Vis innlegg
Hva skal du bruke den til?
Vis hele sitatet...
Høres kanskje ut som det er sterilisering av substrat til soppdyrking?

Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av griped Vis innlegg
Samma hvilke benevninger man bruker vell så lenge man kommer frem til det riktige svaret. Jeg bruker som regel amerikanske benevninger i mitt yrke. Det som er langt verre er at du sier det på papiret skal holde med fem M6 Bolter til en potensiell bombe.

Syntes det er ganske innlysende om at det er snakk om 1,1bara difftrykk i denne sammenheng..
Vis hele sitatet...
Mulig det er innlysande, eg kobla ikkje det i går når eg skreiv, og tok utgangspunkt i bara.

Men uansett, som myoxo er inne på, endrar ikkje det spesielt mykje. Tanken er laga for normalt vasstrykk, som er 5-6 gongar høgare. I tillegg har du sikkerhetsfaktor, slik at tanken rimelig garantert har eit ultimat trykk på nær tigangen.

Som eg var inne på er stortsett ikkje strekkfastheit i bolter heller det avgjerande her, men heller stivheta til lokket. Du må ha nok bolter til at du ikkje får buckling mellom dei.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Høres kanskje ut som det er sterilisering av substrat til soppdyrking?

Vis hele sitatet...
Eller like gjerne sterilisering av hermetikk.