Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 9518
Satt nettopp og nytet en deiling porsjon med kebabkjøtt da jeg oppdaget noe rart. Litt vanskelig å se på bildet, men i mine øyne ser det nesten ut som en ørekanal.........i tillegg var det noen biter som smakte litt funky, mykt, og slimete... Noen som ha sett noe lignende i kebabkjøtt? Er dette vanlig?
Ser ut som et museøre.
er helt vanlig.
Sist endret av Bothrops; 26. desember 2015 kl. 21:39.
Hvor var detta? Hadde meldt fra til matilsynet
Å fysj... det ser forferdelig ut! Meld fra til mattilsynet, og restauranten, og si at du er forferdet. Skriv anmeldelse på face eller lignende.

Hvordan kan det gå an? Økonomiens kraft er sterk.
Hahhahaah, hvor kjøper du kebab? Sørsmålet var seriøst.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det ser jo bare ut som noe brusk/sener, makan til kresen folk er fortiden.

Nei det er da for faen ikke noe musøre, og at du i det hele tatt tror det burde være et testamente til din elendige forståelse av anatomi.
Sist endret av Dodecha; 26. desember 2015 kl. 21:56.
Trådstarter
Fysjj.. Kjøttet ble kjøpt på en matbutikk i sverige, så får vel høre med de. Er det noen steder jeg kan få funnet ut om det faktisk er et museøre?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det ser jo bare ut som noe brusk/sener, makan til kresen folk er fortiden.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke digg med kebab med seige sener, og hard brusk. Det er mat en betaler for. Kebab andre steder har nå ikke slikt, hvorfor ikke klage da det er enkelt å unngå, og noen har gjort en feil?
Sitat av RamNit Vis innlegg
Fysjj.. Kjøttet ble kjøpt på en matbutikk i sverige, så får vel høre med de. Er det noen steder jeg kan få funnet ut om det faktisk er et museøre?
Vis hele sitatet...
Er veldig tvilsomt et museøre....

Er nok som Dodecha sier brusk eller en sene. Kanskje en tykk blodåre.
Sist endret av Relevant; 26. desember 2015 kl. 21:57.
Du kan be næringsmiddeltilsynet ta en dna prøve, de blir nok litt på hugget hvis de ser dette
Synes det ser mest ut som en stor blodåre.
http://www.leonardopatane.it/hwdphotos/uploads/63/2a1f1e2aa4182622a911208dc0f1996c.jpg
Setter også en femmer på brusk. Et museøre er det neppe.
Kjøpte sånn "jaka bov" en gang, og lagde omelett til frokost til det. Fant noe som lignet en mye forminsket versjon av det Susa lastet opp her, så ut som et spiserør eller lignende. Ble så kvalm at jeg kastet all maten og spiste ikke mer den dagen. Det var sikkert bra for midjen, men jeg har aldri kjøpt produktet siden.. det var bortimot 20 år siden.

Nå belager jeg meg på -renskåret- kjøtt 99% av tiden, gjør mitt aller beste for å styre unna enhver form for kvernede eller uklare produkter. Man vet jo aldri hva slags overraskelser som dukker opp, i media og over alt.
Sist endret av Oro; 26. desember 2015 kl. 22:21.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er jo i brusken at all den gode smaken ligger, kjøtt er dødt vev, at man får med noe andre godsaker i samme slengen må man bare regne med, med mindre man kjøper filet.
Trodde brusk var dødt vev helt til det kom blodceller til brusken? På hvilken måte er kjøtt mer "dødt" vev enn brusk?
50 mat poeng til Susa, det der er en stor arterie (åre), sjekk rusmiddeldelen her på forumet om du er i tvil ( ).

Det forekommer i matproduksjon, desverre er det nå sånn at all mat man spiser ikke er ren filet, lev med det.

Det er like mye ett museøre som jeg er Obama
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det forekommer i matproduksjon, desverre er det nå sånn at all mat man spiser ikke er ren filet, lev med det.
Vis hele sitatet...
Vi forbrukere har makten til å påvirke ved å la være å kjøpe sånne produkter Da hadde ikke salget av sånn søppelmat fått grobunn.

Det brukes til hundefòr også, vet jeg. Folk er jo mindre kritiske til hva de mater kjæledyra med. Har lest et par avisartikler om at et par sånne bedrifter (som lager hundefor av dyreavfall) har fått "gasellepris" eller lignende, fordi de tjener så godt. Svært høy avanse der. Og det forteller noe om hvor lite folk tenker over markedsprising og hva vi vet om hvordan ting henger sammen. Dette burde læres i skolene.
Sist endret av Oro; 26. desember 2015 kl. 23:20.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Vi forbrukere har makten til å påvirke ved å la være å kjøpe sånne produkter Da hadde ikke salget av sånn søppelmat fått grobunn.

Det brukes til hundefòr også, vet jeg. Folk er jo mindre kritiske til hva de mater kjæledyra med. Har lest et par avisartikler om at et par sånne bedrifter (som lager hundefor av dyreavfall) har fått "gasellepris" eller lignende, fordi de tjener så godt. Svært høy avanse der. Og det forteller noe om hvor lite folk tenker over markedsprising og hva vi vet om hvordan ting henger sammen. Dette burde læres i skolene.
Vis hele sitatet...
Det kan være lurt å sette seg inn i hva en gasellebedrift er før du bruker det som bevisførsel for rovdrift. Det er ganske enkle krav for å kvalifisere til en gasellebedrift, kort oppsummert må du doble omsetningen over fire år, har minst en million i omsetning første året og levere godkjent regnskap. Det vil for alle praktiske formål nesten kvalifisere alle mer eller mindre nystartede bedrifter i Norge. Hvorvidt du vinner prisen eller ei noe annet.

Jeg tror ikke du skal sette deg inn i hva pølser inneholder.
Jeg påberoper meg ikke kunnskap om hva gasellebedrift er Jeg bare husker bestemt at det var en sånn bedrift som vant en sånn pris pga god drift. Men setter pris på sånn god info!

Joda, har hørt ett og annet om pølser også. Spiser jeg aldri lenger. Man føler seg uvel etter å ha spist det, det sier litt.

Og dèt skal liksom være nasjonaldag-maten vår... det er en skam. Det burde jo vært en skikkelig tallerken med får eller lignende, og friske grønnsaker - noe vi kan stolt vise fram fra nasjonen Norges naturs beste side. Gilde grillpølser med ketsjup, sennep og lompe til 20-30kr, fine greier...
Nasjonalmaten vår? Hvilken verden lever du? Vi har knapt en kultur for pølser engang. Ta en tur til Tyskland eller andre land hvor de faktisk har en matkultur som ikke kan oppsummeres med "grandiosa" og "taco".

Og hvis du føler deg uvel av pølser så er det enten en av to ting, du spiser pølser som knapt inneholder kjøtt eller er en hypokonder uten like. Det er ingenting galt i å spise pølser. Er for galt å kaste helt spisbar mat.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Og dèt skal liksom være nasjonaldag-maten vår... det er en skam. Det burde jo vært en skikkelig tallerken med får eller lignende, og friske grønnsaker - noe vi kan stolt vise fram fra nasjonen Norges naturs beste side.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at innmaten, beinmargen og fettet er dei mest smaksrike og beste delane av dyret? Kanskje du heller bør settje deg inn i anatomien til dyret? Og kanskje er det betre å bruke mest mogeleg av dyret, når vi først slakter det? Eller skal vi kaste all mat som ikkje tiltaler deg?

Og preiker ikkje du å starte bedrift i annakvart innlegg? Er det ikkje då positivt at nokon startar - og lukkast - med ei bedrift som nyttar delar av dyret som ikkje havner på tallerkenen din? Det er spesielt at du forsøker å framstille det negativt.
Sist endret av vidarlo; 26. desember 2015 kl. 23:48.
Nuvel. Hvilket parti av skrotten som smaker best er vel rimelig subjektivt? Hva er det med denne flamingen? Påstanden står som at pølser er nasjonalrett. Det er antageligvis ikke langt fra sannheten, da jeg vil tippe det konsumeres ganske mye pølser på 17-mai og andre høytider. Og da snakker vi ikke cognacpølser fra eget frittgående slakt, men mekanisk utbenet kjøtt. Kanskje tradisjonsmat er en bedre betegnelse?
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nasjonalmaten vår? Hvilken verden lever du? Vi har knapt en kultur for pølser engang. Ta en tur til Tyskland eller andre land hvor de faktisk har en matkultur som ikke kan oppsummeres med "grandiosa" og "taco".

Og hvis du føler deg uvel av pølser så er det enten en av to ting, du spiser pølser som knapt inneholder kjøtt eller er en hypokonder uten like. Det er ingenting galt i å spise pølser. Er for galt å kaste helt spisbar mat.
Vis hele sitatet...
https://no.wikipedia.org/wiki/P%C3%B8lse

"Det omsettes 45 millioner kilo pølser årlig i Norge.[trenger referanse] I gjennomsnitt veier hver pølse 100 gram. Det betyr at vi spiser 450 millioner pølser hvert år. Hver nordmann spiser altså i gjennomsnitt nesten 100 pølser årlig."

365 dager i året / 100 pølser = 3,65 stk hver dag -per person-! Det er Mye!

Det står også at det er "...brukt som festmat – ikke minst når barn er med i bildet.". Det er jo så klart en del av markedsføringen, for å holde tradisjonen om å spise denne maten i live, sånn at man får brukt opp avfallet.

Jeg bare påstår at man blir i forskjellig form og humør ettersom hvilke type mat man spiser. Er jo ingen professor på området, men har hatt interesse for mat og spist mye forskjellig i løpet av livet, samt hatt mye fysisk jobb. Det er ikke til å unngå at man presterer bedre hvis man spiser bedre mat. En episode av Hellstrøm rydder opp, er det en proff fotballspiller som sier det samme. "Man orker mer, man tenker klarere".

Angående Tysklands kultur for pølser, det kan godt hende, men det er sikkert like mye muk og innmat i de pølsene også. Rart hvordan kultur ofte innebærer kvernet mat. Har kanskje noe med det økonomiske å gjøre.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er klar over at innmaten, beinmargen og fettet er dei mest smaksrike og beste delane av dyret? Kanskje du heller bør settje deg inn i anatomien til dyret? Og kanskje er det betre å bruke mest mogeleg av dyret, når vi først slakter det? Eller skal vi kaste all mat som ikkje tiltaler deg?

Og preiker ikkje du å starte bedrift i annakvart innlegg? Er det ikkje då positivt at nokon startar - og lukkast - med ei bedrift som nyttar delar av dyret som ikkje havner på tallerkenen din? Det er spesielt at du forsøker å framstille det negativt.
Vis hele sitatet...
Du har gode poeng. Det jeg reagerer på, er hvorfor dette må produseres i kvernede produkter, og ikke blir definert skikkelig på emballasjene. Leser man på en pølsepakke står det (ca) "50% kjøtt". Ikke -hva slags- kjøtt.

Jeg har registrert over årene at mange mener det samme som deg, og da må det jo ha vært en bedre markedsføring å heller solgt innmat, beinmarg og fett separat og som "delikatesse"? Folk hadde sikkert betalt masse. Så kunne man lagd pølser med rent kjøtt.

Jeg liker ikke at folk blir lurt. At du prøver å fremstille det som positivt, anser jeg som spesielt.

Hvis jeg hadde tatt råtne elgeskrotter, vasket dem i ammoniakkløsning (som jo muk gjøres i usa), så de ble rene, blandet med masse krydder så det smakte godt og gjorde suksess - ville du synes det var positivt da?

Hva med alt husavfall som grønnsaksavskjær, alle sånne ting. Skal vi lage "burgere" av det, ha i masse krydder og spise det? Ett eller annet sted har vel du også en grense for hva som kan betegnes som mat og hva som er avfall?

Realiteter er realiteter, hvis ikke markedsføring hadde vært så effektivt, hadde det ikke vært milliardbusiness.

Har lest i mange forum, mange folk mener at "så lenge det smaker godt, så spiser jeg det". Klarer bare ikke å la være å se realiteten i det, at dette utnyttes til det fulle. Det er -ikke- positivt. Vi er mennesker, ikke griser.
Sist endret av Oro; 27. desember 2015 kl. 01:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Er jo ingen professor på området, men har hatt interesse for mat og spist mye forskjellig i løpet av livet, samt hatt mye fysisk jobb. Det er ikke til å unngå at man presterer bedre hvis man spiser bedre mat.
Vis hele sitatet...
Om du har fysisk jobb der kaloriinntaket er problematisk er nok innmat og fett betre enn biff. Innmaten inneheld mange nyttige sporstoff og vitaminer, og er næringsrik samanlikna med biff. I vesten er uansett ikkje næringsinntaket eit problem, og det handler meir om smak og behag enn noko anna.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du har fysisk jobb der kaloriinntaket er problematisk er nok innmat og fett betre enn biff. Innmaten inneheld mange nyttige sporstoff og vitaminer, og er næringsrik samanlikna med biff.
Vis hele sitatet...
Tja, innmaten inneholder mer kalorier, men ikke i den grad jeg føler du legger det frem som. Oversikt. Det er særs liten forskjell.
Så inneholder innmaten også f.eks puriner som er kan være med å skape forskjellige stoffskiftesykdommer.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I vesten er uansett ikkje næringsinntaket eit problem, og det handler meir om smak og behag enn noko anna.
Vis hele sitatet...
Tja igjen, i vesten handler det også mye om helsa.
Sist endret av oom; 27. desember 2015 kl. 01:57.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
https://no.wikipedia.org/wiki/P%C3%B8lse

"Det omsettes 45 millioner kilo pølser årlig i Norge.[trenger referanse] I gjennomsnitt veier hver pølse 100 gram. Det betyr at vi spiser 450 millioner pølser hvert år. Hver nordmann spiser altså i gjennomsnitt nesten 100 pølser årlig."

365 dager i året / 100 pølser = 3,65 stk hver dag -per person-! Det er Mye!

Det står også at det er "...brukt som festmat – ikke minst når barn er med i bildet.". Det er jo så klart en del av markedsføringen, for å holde tradisjonen om å spise denne maten i live, sånn at man får brukt opp avfallet.

Jeg bare påstår at man blir i forskjellig form og humør ettersom hvilke type mat man spiser. Er jo ingen professor på området, men har hatt interesse for mat og spist mye forskjellig i løpet av livet, samt hatt mye fysisk jobb. Det er ikke til å unngå at man presterer bedre hvis man spiser bedre mat. En episode av Hellstrøm rydder opp, er det en proff fotballspiller som sier det samme. "Man orker mer, man tenker klarere".

Angående Tysklands kultur for pølser, det kan godt hende, men det er sikkert like mye muk og innmat i de pølsene også. Rart hvordan kultur ofte innebærer kvernet mat. Har kanskje noe med det økonomiske å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jepp. Kjøper billige grillpøser og brød på Rema 1000. Billig og lett middag som smaker helt ok. Tror ikke det har noe med tradisjon å gjøre, da jeg og flere andre i min situasjon gir blanke faen i hva som er tradisjon og ikke, men heller hva som er billig og enkelt.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Og dèt skal liksom være nasjonaldag-maten vår... det er en skam.
Vis hele sitatet...
"Liksom" er nok stikkordet her - ordentlige mennesker spiser sodd på nasjonaldagen, ikke slakteavfall trykt inn i en tarmetterligning.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
"Liksom" er nok stikkordet her - ordentlige mennesker spiser sodd på nasjonaldagen, ikke slakteavfall trykt inn i en tarmetterligning.
Vis hele sitatet...
Riktig ja, sodd.
Sodd fra Trondhjems. Inneholder 50,0 % kylling-MUK og 4,2 % fårekjøtt.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av OoM Vis innlegg
Riktig ja, sodd.
Sodd fra Trondhjems. Inneholder 50,0 % kylling-MUK og 4,2 % fårekjøtt.
Vis hele sitatet...
Nei. Sodd selges ikke i butikker. Det er etterligninger eller basiser. Den boksen som selges (Trondhjems) er ikke for festsammenhenger, som sodd faktisk er, den er for sjømenn og andre som trenger mat med lang holdbarhet eller som har dårlig tid og trenger et ordentlig måltid. Ordentlig sodd er ordentlig mat. Kortreist, fra slaktehuset på garden til spisestua i vertshuset. Ingen annen gjødsel enn ku- og hestedrit.
Sist endret av Duckie; 27. desember 2015 kl. 14:09.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av OoM Vis innlegg
Riktig ja, sodd.
Sodd fra Trondhjems. Inneholder 50,0 % kylling-MUK og 4,2 % fårekjøtt.
Vis hele sitatet...
Men så er det da heller ingen mennesker med vettet i behold som går rundt og tror at det skvipet der kvalifiserer som sodd... På samme måte som at ingen frisk person ville kalt Coop x-tra frossenpizza for autentisk italiensk pizza...

Sitat av Duckie Vis innlegg
Nei. Sodd selges ikke i butikker. Det er etterligninger eller basiser.
Vis hele sitatet...
Nåja...
Sist endret av BomberMan; 27. desember 2015 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
https://no.wikipedia.org/wiki/P%C3%B8lse

"Det omsettes 45 millioner kilo pølser årlig i Norge.[trenger referanse] I gjennomsnitt veier hver pølse 100 gram. Det betyr at vi spiser 450 millioner pølser hvert år. Hver nordmann spiser altså i gjennomsnitt nesten 100 pølser årlig."

365 dager i året / 100 pølser = 3,65 stk hver dag -per person-! Det er Mye!
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men hvordan får du 100 pølser i året (365dager) til å bli 3,65 pølser hver dag?
1000 pølser i året tilsvarer 3,65 hver dag.
100 pølser i året tilsvarer 0,365 pølser hver dag
Sist endret av bacardi; 27. desember 2015 kl. 21:59.
Sitat av bacardi Vis innlegg
Unnskyld meg, men hvordan får du 100 pølser i året (365dager) til å bli 3,65 pølser hver dag?
1000 pølser i året tilsvarer 3,65 hver dag.
100 pølser i året tilsvarer 0,365 pølser hver dag
Vis hele sitatet...
Dette er heller ikke helt korrekt, dog veldig nært. Det riktige regnestykket blir vel 100 pølser fordelt på 365 dager, altså 100/365 = ca 0,27 pølser per dag.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Men så er det da heller ingen mennesker med vettet i behold som går rundt og tror at det skvipet der kvalifiserer som sodd... På samme måte som at ingen frisk person ville kalt Coop x-tra frossenpizza for autentisk italiensk pizza...



Nåja...
Vis hele sitatet...
Er Gilde's innherredssodd (rema 1000) også regnet som sodd, eller har jeg blitt lurt trill rundt de siste 20 årene?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
I stand corrected. Det der er forøvrig den beste basisen du får tak i om du absolutt skal kjøpe.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tilbake til poenget: Jeg ser på det her som med mye annen utvikling, man er så distansert fra slakteprosess og alt at man får et romantisert syn på mat, spesiellt med alle disse kokkeprogrammene der hvert eneste talerken ser ut som en kunstverk.

Folk har fått en mer kresent syn på mat, ikke at det er noe nytt. Hvem opplever ikke det ene familiemedlemmet som skal ha biffen godt stekt? eller personen som ikke takler fettet på koteletten e.l.
Dette er falske oppfattelser om mat, den trenger ikke se perfekt ut, du dør ikke av litt sene/blodåre/brusk i kjøttet ditt, det har mye er smak i seg, og kan ha mer vitamin og næringsinnhold i seg.

Det andre jeg vil nevne, for jeg synes det er litt morsomt: Når urbefolkning slakter dyr og bruker alle delene så er det smart osv. Når industrien lager produkter av MUK (noe de har gjort ganske lenge) er det plutselig utnytting av intetanende kunder. Som om vi blir "snytt" for det gode kjøttet og bare får "rester".

Om det er så ekkelt så kanskje du kan ta det som et insentiv å bli mer involvert i mat, lag egne ting i stedet for å kjøpe drittmat på byen.
Dodecha desverre lever vi i ett samfunn der meget mange trur at kjøttet blir laget i butikkene, jeg trur ikke det er så alt for mange igjen som faktisk har vært med på å slakte ett dyr.

Alle skal fjerne beinet i rådyrlåret før de steker det for det er jo så mye "finere", men man får både mer smak i tilegg til at det ser mer badass ut (flintstones badass) med beinet i midten

Men innvoller å sjit mener jeg gjør seg best som bikkjemat
Vel hvis man kjøper pølser av en god leverandør så er det sjeldent MUK i det. Til og med gilde lager wiener pølsene sine av flesk, fett, kjøtt og potetmel( +krydder).

Btw så er vilt som f.eks due noe det beste du kan spise, (man skyter ikke byduer hvis det er det du tror) Ringdue som er 100% frittgående er det lite som kan måle seg opp til.
Sist endret av A-tillah; 29. desember 2015 kl. 01:16.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Btw så er vilt som f.eks due noe det beste du kan spise, (man skyter ikke byduer hvis det er det du tror) Ringdue som er 100% frittgående er det lite som kan måle seg opp til.
Vis hele sitatet...
Due er nydeligt, smakfullt og saftigt, i tilegg er det så mørt at bestemor uten tenner kan spise det