Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4026
Hei freaks! Har seg sånn at jeg og samboeren kjøpte oss bolig for et par dager siden, huset står tomt og blir ikke brukt. Skal innom og signere papirer i banken på tirsdag, både hos banken og NAV (startlån førstegangs bolig). I papirene står det at man kan forvente og ta over boligen etter at den er betalt. Men det vi lurer litt på er om det er en mulighet for og få flytte inn før boligen har blitt betalt av banken og nav? Går det ann og ordne en egen avtale med selger f.eks? Noen som har erfaring med dette? Hadde vært kjekt å flyttet før vi får neste barnet (termin 6 sept).
Det har jeg aldri hørt om, men det betyr jo ikke at det er umulig. Kanskje du kan ta kontakt med selger å legge fram dine tanker, verste fall så sier eieren nei og forholder seg til kontrakten som jo normalt si overtakelsesdato etc - etter at betaling har funnet sted.
Trådstarter
Ja tenkte å ta det opp med dem på møtet tirsdag men veldig vanskelig å få selger til og forstå da de er hollandske eller noe å sliter med å forstå engelsk.. Er det lovfestet at man ikke kan ta over bolig før den er betalt? Eller er det bare noe som er vanlig liksom? Man er jo allerede fra budrundens slutt ganske bundet til å kjøpe boligen tenker da jeg..
Det er ingen regler som sier at man ikkje kan overta boligen før betalingen er gjennomført. Det er opp til selgeren om han ønsker å la dere bo i den før han har mottatt betalingen.
Opplevde noe av de samme når jeg kjøpte hus i fjor sommer. Innflytelsedato var satt til 15. November, men vi spurte om vi kunne få nøkkelen så vi kunne begynne innflyttingen allerede dagen før, den 14. November.
Oppgjøret gikk igjennom samme dag også, siden 14. November var en fredag.

Selv om det bare var snakk om en dag, så frarådet eiendomsmegleren selgeren på det sterkeste at de burde la oss gjøre det.

Begrunnelse, så enkelt at både boligselgers og min boligkjøpforsikring ikke gjaldt før den 15. November, i henhold til avtalen om innflytelsedato som ble fastsatt i kjøpskontrakten.

Vi måtte derfor pent vente til lørdagen, den 15. November.

Jeg regner med at dere har fullført kontraktmøte og allerede fått en dato for innflyttingen?
Sist endret av Eplejus; 24. august 2015 kl. 05:10.
Hvorfor spør du ikke selger? Det er da ingen her som kan svare deg på hva selger tenker....................
Trådstarter
På grunn av startlånet fra nav så er det vanskelig å sette fast dato..
Hvis du leser det jeg skriver Saerdna så skjønner du at jeg er ute etter om noen har lignende erfaringer. Skriver også før dette at jeg skal høre med selger.. Så det er ikke selgers svar jeg spør etter her.
Hadde jeg vært selger så ville jeg ikke latt dere flytte inn før overtakelsedato og salgssum var betalt, men hvis du foreslår å betale en måneds leie så kanskje han går for det ?
Hvis du ser det fra selgers ståsted, ville du gitt fra deg et hus før du fikk penger for det? Selger kjenner jo ikke dere personlig regner jeg med...

Når jeg kjøpte hus for noen år siden klarte banken å kuke til overføringa, slik at pengene ikke kom inn på overtakelsesdagen. Flyttelasset sto ferdig pakka, og det ble et helsikes styr med å få sendt over dokumentasjon på mail og ditt og datt. Det var på håret at vi fikk flytte inn som planlagt, da megler nekta oss å overta før pengene var der.
Det går an å avtale dette med selger ja, men du vil trolig ikke bli møtt på ønsket. Det er en risk for han som selger, men jeg kjenner til et salg hvor kjøpere ihvertfall fikk begynne å bære inn ting i førsteetasjen før overtakelsesdato og jeg selv som leier et annet sted imøtekom ønsket til de nye leietakerne om å få flytte inn før kontrakten dems starta, siden jeg allerede hadde nytt bosted.