Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 16039
Fant denne krabaten på ett bord, ca 8 mm lang. Ligner nesten litt på en liten versjon av en kakerlakk. Så ut som den nesten hadde vinger, men den kunne ikke fly. Kverket den og kastet den i søpla.

Bilde 1, Bilde 2, Bilde 3, Bilde 4.
Usikker, men det kan være en eller annen tege. Finnes veldig mange ulike typer.
http://no.wikipedia.org/wiki/Teger
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Usikker, men det kan være en eller annen tege. Finnes veldig mange ulike typer.
http://no.wikipedia.org/wiki/Teger
Vis hele sitatet...
Denne hadde ikke noe snabelformet munn, noe som er kjennetegnet til teger.
Tror ikke det er en kakerlakk, siden den ikke lignet helt på de små kakerlakkene på Google. Var i Spania ca 2 uker før jeg fant den da, men hadde kofferten lukket og oppe på ett bord hele tiden.
Jeg også mener det må være en tege, og den insektgruppa er det ikke får av!

Hvis du vil vite mer, foreslår jeg forumet "Spør en biolog!" på underforumer "spør om dyr". Er du heldig kan du få bestemt den til artsnivå der...
Men det krever at du registrerer deg da.
Har sett slike i Norge før flere ganger, så det er nok ikke noe du har dratt med deg
http://no.wikipedia.org/wiki/Dolycoris_baccarum

Vi brukte å kalle disse for stinkbille eller bærfis når jeg var liten
Det er definitivt en tege. At TS ikke kunne se rostrum e rikke særlig forunderlig; de gjemmer den under kroppen på en ganske finurlig måte. Noxaran: du har funnet én art av tegene som finnes i Norge. Men, fargene stemmer ikke, kroppsfasongen stemmer ikke og mønsteret stemmer ikke. Størrelsen kan vi ikke si noe om da TS ikke har gitt os noen referanse.

Spør en biolog
!
Sist endret av Myoxocephalus; 29. desember 2014 kl. 08:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
http://no.wikipedia.org/wiki/Dolycoris_baccarum

Vi brukte å kalle disse for stinkbille eller bærfis når jeg var liten
Vis hele sitatet...
Jeg fant to av disse for et par mnd siden, var litt redd for at det var skadedyr. pustet lettet ut når jeg fant ut hva det var. Fy pokker for ei lukt den ga når jeg kverka den.

Vet ikke hva TS har funnet, er ikke samme tege som jeg fant ivertfall.
De vanligste breitegene i norge er grønne men finnes 15-20 ulike arter av dem med ulikt mønster og farge. Alle kan fly og de fleste gir fra seg denne karakteristiske lukten når de blir truet.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
De vanligste breitegene i norge er grønne men finnes 15-20 ulike arter av dem med ulikt mønster og farge. Alle kan fly og de fleste gir fra seg denne karakteristiske lukten når de blir truet.
Vis hele sitatet...
Det er så vidt jeg vet riktig, men TS har ikke funnet noen breitege. Jeg er ikke helt sikker på hva slags tege han har funnet, men alle breiteger har det karakteristiske skulderskjoldet som har gitt dem navnet. Dyret TS har avbildet har ikke dette og er generelt for smalt.

Nå, hvis jeg skulle gjette, så ville jeg ha gjetta på en bladtege - disse ligner i fasongen og er vanlige. Hvis jeg skulle gjetta enda litt mer ville jeg gjetta på denne krabaten da kropsform og mønster passer, og dette dyret er en vanlig bladtege. Bildene til TS er dessverre fryktelig dårlige, og jeg skulle gjerne sett fargen på beina skikkelig - var de røde eller sorte?

Hvis man skal ha håp om å identifisere et dyr, så må man ha skikkelige bilder. De må vise kroppsfasong, spesielle særtrekk, størrelse og farger. Det er også essensielt å vite hvor dyret ble observert.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
http://no.wikipedia.org/wiki/Dolycoris_baccarum

Vi brukte å kalle disse for stinkbille eller bærfis når jeg var liten
Vis hele sitatet...
Og
Sitat av mdz Vis innlegg
Jeg fant to av disse for et par mnd siden, var litt redd for at det var skadedyr. pustet lettet ut når jeg fant ut hva det var. Fy pokker for ei lukt den ga når jeg kverka den.

Vet ikke hva TS har funnet, er ikke samme tege som jeg fant ivertfall.
Vis hele sitatet...
Og
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
De vanligste breitegene i norge er grønne men finnes 15-20 ulike arter av dem med ulikt mønster og farge. Alle kan fly og de fleste gir fra seg denne karakteristiske lukten når de blir truet.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg hatt opptelling av antall arter slekter osv. i underordenen Heteroptera, som blir kalt for teger. De fleste her kan nok avskrives enkelt å greit. Men jeg har ikke noe særlig greie på teger, så jeg kan ikke si mye.

Men i følge Artsdatabanken så er det 636 forskjellige arter i denne underordenen Heteroptera, som er fordelt i 276 slekter, som igjen er fordelt i 35 familier.

Så jeg spør; er du bombesikker at du har funnet rett art blant disse 636 artene på grunnlag av såpass uklart og dårlig bilde (uten mening i å fornærme TS)? Jeg ser ikke bort i fra, at en kanskje må studere kjønnsorganet i stereolupe/mikroskop, for å bestemme art. Så igjen er du 100% sikker?

På "Spør en biolog!" så kommer bl.a. Lars Ove Hansen som er en entomolog som er ansatt på Tøyen i Oslo. Og en med navn Christer som også er en veldig god entomolog + en del andre veldig flinke. Og flere av disse jobber på forskjellige museum, og kan da spørre kolleger hvis de står fast. Så jeg støtter meg selv og Myoxocephalu, og sier igjen "Spør en biolog!". Mens siden som Turbolego lenket til, virket også veldig OK og seriøs.

Red: Stoler noen ikke på meg. er det bare å søke etter "Heteroptera" hos Artsnavnebasen, og begynne å telle arter.
Sist endret av aluminiumfluorid; 29. desember 2014 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for alle svarene. Beklager for veldig dårlige bilder. Dette var for en del uker siden, så jeg tok ikke bildene av hensikt i å legge de på nettet for identifikasjon. Hadde jeg kunnet gått tilbake i tid, ville jeg selvfølgelig lagt den under ett bedre lys. Kverket den så fort jeg kunne så den ikke rakk å komme seg unna (den sprang nok så kjapt).

Beina var svarte, 3 stk. på hver side. Fant den på en kommode, langt unna noen vannkilde. Kan veldig godt hende dette er ett dyr som befinner seg ofte i ved (vi har ett stort ved lager), da vi finner mye andre insekter som kommer fra veden, bla. blåbukk senere på sommeren.

Det er nok DENNE, Heteroptera. Fasongen og mønstrene er helt identisk.

Heteroptera Lygaeus Kalmi for å være spesifikk.
Sist endret av Lacertosus; 1. januar 2015 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Bumper denne for å ikke lage en ny lik tråd.

Hvilket insekt kan dette være? Selvfølgelig et elendig bilde, men regner med at den lange "halen" gjør det ganske gjenkjennelig. Har aldri sett noe lignende før. Det fløy ned i salatbollen min i Rogalandsområdet.
Sist endret av Olympic; 8. juli 2015 kl. 19:14.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av Olympic Vis innlegg
Bumper denne for å ikke lage en ny lik tråd.

Hvilket insekt kan dette være? Selvfølgelig et elendig bilde, men regner med at den lange "halen" gjør det ganske gjenkjennelig. Har aldri sett noe lignende før. Det fløy ned i salatbollen min i Rogalandsområdet.
Vis hele sitatet...
Kan det være en snylteveps?
Griper anledningen jeg og når jeg først har et insekt lurende i vinduet mitt Hva kan denne krabaten være? Bildet er opprinnelig tatt opp-ned, og herren på bildet har to haler/antenner(?) som er svært vanskelig å se.
Sist endret av SoppVandreren; 8. juli 2015 kl. 21:15.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
SoppVandrerne: Ser ut som en type døgnflue, se her
Takk for svar #Dodecha, etter å ha lest litt tror jeg faktisk det kan være en smådøgnflue. Beskrivelsen med farger/størrelse passer perfekt, utenom at vinge-festet er litt 'tykkere' enn avbildet på Wiki. Dette er tredje dagen den har bodd her, og jeg er like spent på om den fremdeles er der hver gang jeg ser etter. Jeg kjenner at jeg begynner å gru meg litt til den blir borte
Takk for at du tok opp dette. Jeg og min forlovede fant en grønn en på fanget hennes her en kveld og lurte fælt på hva det var. Da hun "poket" litt på den begynte den å vrikke på rumpa og danse. Ser veldig likt ut
Låner denne tråden jeg også..
Ble bitt eller stukket av denne krabaten for en ukes tid siden, nå har området han beit/stakk blitt en blanding av blå/svart og rødt. Noen som vet hva slags innsekt dette er?
http://i58.tinypic.com/97np1s.jpg
Sitat av RamNit Vis innlegg
Låner denne tråden jeg også..
Ble bitt eller stukket av denne krabaten for en ukes tid siden, nå har området han beit/stakk blitt en blanding av blå/svart og rødt. Noen som vet hva slags innsekt dette er?
Vis hele sitatet...
Kan det være en Gransnutebille? Husker vi kalte disse for Blodsugere når vi var mindre, men jeg har aldri opplevd at de hverken har bitt eller sugd blod.
Sist endret av SoppVandreren; 10. juli 2015 kl. 14:51.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det siste bildet viser en snutebille, sannsynligvis en Hylobius abietis (men dette er ikke en sikker bestemmelse). Denne kan bite ganske bra (har selv blitt bitt av den), men den overfører selvfølgelig ikke gift eller noe, så ikke noe å bekymre seg for.
▼ ... over en måned senere ... ▼
TS. Har funnet en vanlig norsk frøtege eller engtege. De kommer i mange farger og er helt vanlig i norge.

SoppVandrerne har funnet en Gransnutebille.

Ellers så jeg en snylteveps og døgnflue i denne posten.