Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2137
Hei har noen spørsmål rundt bruk av rivotril. Har en kamerat som har slitt flere år med angst. Han har en slags dødsangst der han faktisk er redd for å være alene. Spesielt spise har blitt et stort problem for han, da ham er redd for å kveles. Spiser kunn med andre tilstede. Han har et alkoholproblem og mener enseste måte å få sove/ spist på er å drikke seg full. Noe ham gjør hver dag. Ruser seg også på hasj. Men kunn uder påvirkning av alkohol.Han har en over middels godt betalt jobb som han mestrer svert godt. Han går på cipralex og det har hjulpet litt, men får inntrykk av at angsten fortsatt er sterkt tilstede. Noe han også selv sier. Han kaller det et helvete rett og slett. Det startet nokk etter eksperimentering med psykedeliske stoffer og toppet seg etter en mdma tripp der jeg selv var tilstede, selvom jeg altid har sett tendenser til angst hos han. Selv har jeg få dårlige opplevelser og har litt vanskelig for å sette meg i hans situasjon. Han har den siste uken fått tak i ca 5×2mg rivotril og 5×mg valium som han har tatt nå og da i løpet av 8 dager. Han er nå helt angstfri og føler at dette var det han trengte. Han tok sin siste halve rivotril i går og føler seg helt fin i dag. Jeg advarer mot at dette er stoffer som sitter lenge i og at kanskje han skl forbrede seg på at angsten vender tilbake. Dette tror ikke han?

Mitt spørsmål er. Sitter efekten av rivotril i lenge. Viø han falle tilbake til tidligere situasjon om noen dager? Han vorker å tenke at angstproblemene ee løst etter 1 uke på rivotril og valium? Ham har null toleranse. Selv har jeg begrenset eefaring med benzoer og rivotril. Sorry for rotete tekst..
Råd kompisen din til å holde seg vekke fra rivotril og heller holde seg til valium og sobril som er relativt lett i motsetning til rivotril som heller mot veldig tungt.
Den angsten han sliter med i utgangspunktet er peanøtter i forhold til hva rivotril vil gi når abstinensene kicker inn.
Det aller første kompisen din bør gjøre er å komme seg til fastlegen for å lufte psyken sin litt.
Benzoer er ekstremt avhengighetsskapende i seg selv, og når de i tilleg til å gi en deilig rus, frir en fra angstens kjettinger er veien til narkomani veldig veldig liten. Det at han 'selvmedisinerer' seg selv daglig med alkohol er en typisk gjennganger hos personer med angst, og det øker sannsynligheten for pillemissbruk enda mer.

Jeg vil råde denne personen til å oppsøke lege snarest mulig. Be han legge alle kortene på bordet, alkoholen, hasjen, pillene. Han burde lage et opplegg regissert av legen, med medisinene og dosene legen anbefaler, samt skaffe seg en psykolog og starte terapi mot angsten med det samme. Å drive selvmedisinering slik han gjør, i den situasjonen han er i, er jeg redd går til helvette før eller siden, det er bare snakk om tid.
Hei og takk for svar. Lege og psykiatri har vært involvert. Men jeg tror mangel på motivasjon og tro på bedring førte til lite resultater. Men jeg forstår også at dette er veien å gå fremover.Jeg legger til. Vi er begge29 år. Og har kjent hverandre mesteparten av livet. Brukt hasj så og si daglig siden 18-19 års alderen. Selv har jeg nokk eksperimentert betydlig mer med rusmidler, men har kjent lite på de negative sidene. Føler en viss skyldfølelse da jeg sikkert har vært pådriver for rus ved noen anledninger. Litt spesielt er at min venn også har brukt khat flere ganger i uken i en 4 års periode(han har flere somalske venner) selv likte jeg ikke khat. Men mistenker at dette kan ha bidratt til dagens situsjon grunnet likhet med amfetamin/mdma i forhold til den utrolig negative efekten mdma hadde på han. Rusutløst psykose sa legen eller noe i den duren. Ellers har både lsd, sopp, kokain vært i bilde i større eller mindre grad. For min venn vil jeg heller mindre grad. Han har vel egentlig altid reagert negativt på det psykedelise. Etter den nevnte mdma trippen har angsten bare gradvis blott værre er mitt intrykk. Dette er nå ca 2-3år siden. Igjen takk for svar

Beklager skrivefeil og rotete tekst. Sitter på jobb og skriver på mobil:/
Sist endret av jabbedabbe; 5. desember 2014 kl. 12:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fikk akkurat det samme problemet som han pga cannabis. Så han burde legge fra seg ALLE rusmidler og bare vente, det vil bli bedre etter 6-12 måneder.

Sitat av halfagram Vis innlegg
Fikk akkurat det samme problemet som han pga cannabis. Så han burde legge fra seg ALLE rusmidler og bare vente, det vil bli bedre etter 6-12 måneder.
Vis hele sitatet...
Så først nå at dette skjedde for noen år siden.
Sist endret av halfagram; 5. desember 2014 kl. 14:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av halfagram Vis innlegg
Fikk akkurat det samme problemet som han pga cannabis. Så han burde legge fra seg ALLE rusmidler og bare vente, det vil bli bedre etter 6-12 måneder.
Vis hele sitatet...
Bare vente? Det blir bedre etter 6-12 måneder? Min far opplever mye av det samme, og han har aldri rørt narkotika. Han selvmedisinerer seg med alkohol for å glemme og for å roe angsten, selv om han vet at alkoholen egentlig gjør alt verre.

Har du i det hele tatt lest innlegget til TS? Kameraten hans drikker hver dag for å få spist og for å få sove, men du velger å fokusere på cannabisen? Kameraten hans trenger selvsagt oppfølging av helsepersonell og han må kutte ut all rus!
Sist endret av caperno; 5. desember 2014 kl. 14:26.
Takk for gode råd. Er redd svarene er ganske opplagte og sier meg enig i oppfølgning av helsepersonell/fastlege og terapi. Desverre tror jeg ikke dette kommer til å bli gjort. En positiv ting er at min kammerat ikke har tilgang på piller til vanlig og kjenner jeg han rett blir kjøp på gata for noia for han. En ting jeg ser er at siden han tok første pille har alkoholbruken minsket betydelig. Han spiser normalt og oppfører seg som tidligere. Han sier selv at det var som å få livet tilbake,noe jeg synes høres litt skremmende ut. Jeg har lest meg opp så godt jeg kan på benzo ogda spess clonezepam. Utifra det jeg forstår er bruken av rivotril/klonopin utbredt i statene, mens i norge mest brukt opp mot anfall/epilepsi. Og det er stor fare for avhengighet og økning i dose. Jeg er redd jeg ike får gjort mer enn å gi de rådene jeg har fått her og som også var mine første tanker. Igjen takk for objektive og seriøse svar
Som nevnt så forklarer du kameraten din svært tydelig at å fortsette med å spise benzoer fra nå av vil gjøre denne situasjonen ekstremt mye verre. Husk og at man ikke trenger å spise piller hver dag for å pådra seg abstinens. Ting kan sitte lenge i kroppen mellom hver gang. Det skal ikke mange ukene med pillespising til før helt horrible abstinenser kan dukke opp. Derfra er veien til narkomani og/eller selvmord skremmende kort.

Dette er langt ifra skremselspropaganda og vrøvl, men heller blodig alvor, bokstavelig talt. Jeg skjønner nøyaktig hva han mener med den følelsen av å få livet tilbake. Jeg skjønner og den klassiske tilstanden der man er så langt nede at ingen advarsler om abstinenser og slikt biter på. Det er en trasig situasjon, og det beste du kan gjøre er å tydeliggjøre alvoret i situasjonen om han fortsetter å ruse seg.