Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4129
Hvis en er ansatt gjennom f.eks manpower, adecco eller lignende til en annen bedrift og blir syk over flere dager, har en da krav på lønn? Hadde en hatt fast stilling så ville jo sykmelding osv komt inn i bilde, men hvis du rett å slett bare har influensa liksom..

Har en krav på lønn?
Er samme reglene som gjelder her som andre steder.
... Kommer an på. Sjefen min opererer med vaktlister og ikke faste arbeidsvakter, ved å gjøre dette, ungår hun å måtte gi meg lønn når jeg er syk.
Nei, vaktlister er fastsatte datoer der du skal jobbe. Om du er syk en av dine vakter, har du krav på lønn uansett hvor "smart" denne sjefen din er.
Kan være dette, uansett, da må en ha egenmelding/sykemelding fra legen, kommer ingen vei uten dette...
Du har et hvis antall egenmeldinger per år som du kan benytte. En egenmelding gjelder vel opp til 3 dager. Utover dette må man ha sykemelding fra lege.

Så lenge vakten du har er fastsatt på en vaktliste eller timeliste, så har du krav på lønn dersom du er syk.
Sitat av spelley Vis innlegg
Kan være dette, uansett, da må en ha egenmelding/sykemelding fra legen, kommer ingen vei uten dette...
Vis hele sitatet...
Du kan være syk 3 dager på rad uten å kontakte lege, 8 dager med IA.
Dersom du er syk 3 dager eller mindre bruker du egenmelding og får penger. Dersom du blir sykemeldt får du penger av jobben for de vakter som har blitt satt opp FØR du sykemelder deg, og de resterende dagene får du penger av trygdekontoret dersom arbeidsgiveren din sender de papirer han/hun skal sende.
...og dersom arbeidsgiveren din prøver å være "smart", så bør du ta en prat med han, og si fra at du kommer til å ta det opp med arbeidstilsynet dersom han ikke skjerper seg.
Sitat av voktern Vis innlegg
Nei, vaktlister er fastsatte datoer der du skal jobbe. Om du er syk en av dine vakter, har du krav på lønn uansett hvor "smart" denne sjefen din er.
Vis hele sitatet...
Om du ikke er fast ansatt, skal sykepengene dine regnes ut fra antall timer du har jobbet i snitt hver måned, i minst de tre siste månedene du har vært ansatt.
Sitat av ZVAMPEN Vis innlegg
Hvis en er ansatt gjennom f.eks manpower, adecco eller lignende til en annen bedrift og blir syk over flere dager, har en da krav på lønn? Hadde en hatt fast stilling så ville jo sykmelding osv komt inn i bilde, men hvis du rett å slett bare har influensa liksom..

Har en krav på lønn?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg forstår, har du ikke rett til lønn så lenge du er ansatt som vikar. Unntaket er selvfølgelig hvis kontraktet ditt sier noe annet.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Så vidt jeg forstår, har du ikke rett til lønn så lenge du er ansatt som vikar. Unntaket er selvfølgelig hvis kontraktet ditt sier noe annet.
Vis hele sitatet...
Så lenge du har en fastsatt timeliste eller vaktliste, så har du krav på sykepenger de dagene... Har selv jobbet via adecco, og det fungerte akkurat sånn.
Sist endret av danielsk; 29. april 2009 kl. 15:09.
Sitat av Kamma Vis innlegg
Om du ikke er fast ansatt, skal sykepengene dine regnes ut fra antall timer du har jobbet i snitt hver måned, i minst de tre siste månedene du har vært ansatt.
Vis hele sitatet...
Nå snaker du om sykemelding langt utover en vakt eller to, du har selvfølgelig helt rett, men det er nå ikke det det spørres om her.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av voktern Vis innlegg
Nå snaker du om sykemelding langt utover en vakt eller to, du har selvfølgelig helt rett, men det er nå ikke det det spørres om her.
Vis hele sitatet...
"syk over flere dager", tolket jeg som langtidssyk. Da er det sykemmelding. regler når det gjelder egenmelding varierer jo.. På arbeidsplassen min har jeg ikke krav på kompensasjon på de dagene jeg er syke, før jeg har jobbet i to måneder.