Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1568
Er i mitt siste år på allmenn studiespesialisering nå.. Har brått funnet ut at elektro kanskje er veien for meg, er det noen måter uten å begynne på vgs igjen?
Er det kanskje mulighet for å gå ut i praksis hos en elektriker bedrift? Så senere ta fagbrev ?
Sist endret av Bernis; 4. mars 2009 kl. 00:15.
Du kan alltids hoppe rett i arbeid(4år lærling), med lærlinglønn. Dette forutsetter at du overbeviser arbeidsgiver at du ikke bare blir en byrde eller at du kjenner noen i bedriften som kan lære deg opp. Eller gå et år på skole og 3år i lærlingtid etc.

La meg utdype: Etter 4 år, alt etter som hvilken vei du velger å gå så kan du gå opp til fagbrev. Etter det kan du starte i fullverdig elektriker stilling.
Sist endret av Elemental; 4. mars 2009 kl. 00:17.
Ta kontakt med bedrifter i ditt lokale nærmiljø og hør om det er jobbmuligheter for deg. Selv om du ikke har VG1. Kan jo også hende at du kanskje kjenner noen som kan hjelpe deg ved en bedrift.
Etter utdanningsloven så mener jeg å huske at du kan bruke fem å på fullføre videregående. Allmenn er jo bare tre, så to år på elektro har du også rett til. Om du derimot kan fullføre allmenn og så begynne på elektro eller om du må hoppe av allmenn før du begynner på elektro vet jeg ikke.

Og som nevnt så kan man gå i lære i en bedrift i fire år og få fagbrev, uten å ha gått noen relevant skole først.
Det du trenger er grunnkurs i elektro, også kalt VG1-Elektrofag. Dette trenger du for å kunne gå videre til enten sterk- eller svakstrøm. Hvis du har lyst til å bli elektriker så må du gå sterkstrøm, dette er da ett år med grunnkurs, ett år Elenergi (sterkstrøm) og så to år i lære i bedrift. Dette er da ordinært løp om du vil starte helt på nytt. Hvis ikke kan du gjøre som elemtal sa.

Og ja, du kan alltids begynne på nytt på videregående.
Sitat av emphi Vis innlegg
Etter utdanningsloven så mener jeg å huske at du kan bruke fem å på fullføre videregående. Allmenn er jo bare tre, så to år på elektro har du også rett til. Om du derimot kan fullføre allmenn og så begynne på elektro eller om du må hoppe av allmenn før du begynner på elektro vet jeg ikke.

Og som nevnt så kan man gå i lære i en bedrift i fire år og få fagbrev, uten å ha gått noen relevant skole først.
Vis hele sitatet...
Våre lærere og rådgivere har ihvertfall informert oss om at vi kun har krav på 3år VGS. Altså 3 år der du er sikret en av dine valg som du har søkt deg inn på. Hvis han fullfører dette tredje året så vil han bli nedprioritert i køen av søkere siden han har brukt opp sine år, uansett karakterer. Hvis de mangler søkere for å fylle opp klassene tar de inn de som har brukt opp sine år.
Trådstarter
2 0
Takk for svar =)
Har ikke noen spesiell kjennskap til personer innen yrke, men får vel ta opp telefonen å høre litt rundt..
Er det noen andre alternativer til å lære det du lærer i vg1- elektrofag? Kurs eller lignende??
Føler at det å droppe ut siste året blir for dumt, er bare et par måneder igjen til russetia nå
Det er jo mye du kan gjøre innen elektro ved siden av å bli elektrikker... Det er vel utdanningsmesse i disse dager, ta en titt der...
§ 3-1. Rett til vidaregåande opplæring for ungdom

Ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarande opplæring, har etter søknad rett til tre års heiltids vidaregåande opplæring. I fag der læreplanen føreset lengre opplæringstid enn tre år, har ungdommen rett til opplæring i samsvar med den opplæringstida som er fastsett i læreplanen. Ungdom som har fylt 15 år, søkjer sjølv om inntak til den vidaregåande opplæringa.

Elevar, lærlingar og lærekandidatar har rett til opplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter.

Heile retten må normalt takast ut i løpet av ein samanhengande periode på fem år, eller seks år når opplæringa heilt eller delvis blir gitt i lærebedrift, og innan utgangen av det året vedkommande fyller 24 år. Fylkeskommunen kan etter søknad gi eleven, lærlingen eller lærekandidaten løyve til utsetjing eller avbrot i opplæringa utan at retten tek slutt. Departementet gir forskrifter om kva forhold som skal gi rett til utsetjing eller avbrot.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-003.html#3-1

Som du ser har du kun rett til 3 år utdanning i videregående, som må gjøres over 5 år.
Sist endret av etse; 4. mars 2009 kl. 02:21.
Kjenner en som har gått vg1 for å så gå lærling, han mener selv att han ikke har lært nok så det er veldig vanslik for han å jobbe. jeg har gått 2 år elektro og hadde planer om å bli elektrikker, men har ombestemt meg nå..
men du kan ta det på nett også http://www.nki.no/produkt/studium.xsql?stpID=530E