Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4541
Noen bekjente av meg er redd de har havnet i ei liten knipe; bilen de har har for mye gjeld. De tror at de kanskje vil tjene mere på å selge bilen i deler. De mistenker også at bilen muligens blir hentet av banken eller lignende snart.
Så det som er spørsmålet: er det da ulovelig og selge bilen i deler? Altså plukke så mye deler som mulig og selge unna så mye som mulig før den blir hentet(;les MULIGENS blir hentet). De har ikke fått beskjed om at noen skal ta bilen. Er snakk om en 5-15år gammel bil, så jeg ser jo at de tror det kan lønne seg å selge i deler..

Noen innspill?
Hvis lånet er finansiert med sikkerhet i bilen så vil uansett alt salg av deler og lignende måtte tillkomme banken. Det er satt opp en panteobligasjon i lånetakers personnr. og lånetaget vil uansett måtte betale på lånet til slutt... uansett om bilen er solgt eller ei. Om det direkte er ulovlig å demontere kjøretøyet og selge det i deler er det vel kun å sitere følgende:

§ 278. Med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder straffes den som rettsstridig forføyer over en løsøregjenstand som er beheftet med salgspant, jf pantelovens §§ 3-15 og 3-22, og derved påfører eller utsetter panthaveren for tap. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 3 år anvendes.
Trådstarter
Vil tro at lånet er finansiert med sikkerhet i bilen, ja. Men ettersom jeg har skjønt så er planen å betale tilbake gjelden, men kanskje ikke akkurat nå. Å noen av delene ønsker de å bruke på en maken bil de har uten gjeld.

Hva om de velger en 3.part til og plukke deler og selge da? Altså setter bort bilen i et par dager, for så og la banken ta den når de har fått tatt de delene de ønsker. Hvordan vil 3.part stille seg når h*n ikke vet om gjelden. H*n vet kun at h*n skal plukke av deler og selge?
Lånet følger den personen som har det, uansett om man selger bilen i deler eller ei. Pantet er i bilen, for å sikre banken noen penger hvis lån ikke betales og all annen inndriving ikke fører frem.

Klarer man ikke avdragene på lånet så får man betalingsanmerkning og problemer med å få lån senere i livet når man kanskje vil snuse litt på en bolig.
Det ender uansett opp med at banken sender saken til kemneren og da får man til slutt tvungen lønnstrekk.

Det er 2 ting som er sikkert her i livet, alle må betale skatt og alle skal dø til slutt.
Trådstarter
Sitat av Pochahontas Vis innlegg
Lånet følger den personen som har det, uansett om man selger bilen i deler eller ei. Pantet er i bilen, for å sikre banken noen penger hvis lån ikke betales og all annen inndriving ikke fører frem.

Klarer man ikke avdragene på lånet så får man betalingsanmerkning og problemer med å få lån senere i livet når man kanskje vil snuse litt på en bolig.
Det ender uansett opp med at banken sender saken til kemneren og da får man til slutt tvungen lønnstrekk.

Det er 2 ting som er sikkert her i livet, alle må betale skatt og alle skal dø til slutt.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som sier noe om å selge selve bilen, kun deler av den! Å spørsmålet mitt er hvor lovlig er det og selge disse delene.
Regner med at de er klar over hva som skjer om man ikke betaler for lånet sitt, så dette gidder jeg ikke vidreformidle uannsett.
Utenom dette, takk for svar.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av RamNit Vis innlegg
Det er ingen som sier noe om å selge selve bilen, kun deler av den! Å spørsmålet mitt er hvor lovlig er det og selge disse delene.
Regner med at de er klar over hva som skjer om man ikke betaler for lånet sitt, så dette gidder jeg ikke vidreformidle uannsett.
Utenom dette, takk for svar.
Vis hele sitatet...
Det er helt åpenbart ulovlig å selge deler av en bil som det er pant i.
Det kommer ann på delene. Er det f.eks. en bilstereo som vedkomne selv har satt inn så er det heller ikke bankens, men er det deler som fulgte bilen når den ble kjøpt så tilhører delene banken ja. Er de da borte om banken kommer og henter bilen kan man teoretisk bli anmeldt for tyveri.
Dersom det forringer bilens verdi så kan det være i strid med lovverket.

Å flytte deler fra en bil med pant i, til en annen det ikke er pant i, er åpenbart ikke lovlig. Se tidligere kildehenvisninger.