Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7143
I de siste ukene har jeg vært i Birmingham, for å besøke faren min. En ganske så stillestående tidligere industriby som ikke virker å ha mye å gi til oss yngre. Jeg var vedlig mye hjemme, med gamlefaren. Mye TV-titting, litt internett.

One of 'em days, den 22.juli ble dagen helt annerledes. Det tikket inn nyheter om en smell i Oslo. BBC News var tidlig ute. Det viste seg å være en bilbombe ved regjeringsbygget. Jeg ble sjokkert, overrasket, redd. For du vet, jeg er altså opprinnelig en somalier, jo, jeg er attpåtil muslim! Bildene ble flere, mer ødeleggende, mer skremmende. Jeg skammet meg. Jeg ble kvalm. Tanken om at en muslimsk fanatiker som hadde bombet Norge boltret seg fast i meg. Jeg tenkte, er det rart slike som oss mislikes? Er det rart vi mislikes når vi utøver slik vold mot et av de mest suksessfulle demokratiene i verden? Kvalmen var uutholdelig. Jeg klarte ikke mer, skrudde av TVen og prøvde å avlede oppmerksomheten fra det som hadde skjedd så lenge det holdt.

Dagen derpå, våknet jeg av en plutselig tanke. En tanke tung nok til å knekke søvnhormonene. Hva var det som skjedde i går igjen? Jovisst faen! Jeg spurtet nærmest til stua og slo på TVen. Det var noe som var galt. Jeg så overskriftene. Angående Oslo, "8 confirmed dead". Det la seg en skygge av sorg over meg. Så, det mest avskyelige, "Utøya" og "86 casualties". Jeg nistirret inn i skjermen, i flere minutter, kanskje en halvtime. For jeg forsto at dette var virkelig. Tårene rant og jeg nigråt. Det var uvanlig. Jeg har aldri følt for å gråte, selv i vanskelige øyeblikk, siden jeg var en liten guttunge. Jeg kunne ikke tro det. Nesten 100 menneskeliv hadde gått tapt i lille Norge, på en og samme dag. Så sto han der, Anders Behring Breivik. Blåøyd, blond, etnisk, ikke-muslim nordmann. Jeg forventet en følelse av lettelse, men den ble druknet i sorgen. I etterkant har jeg følt litt av den lettelsen.

Norge var utsatt for terror. Verden ventet sinne, verden ventet hoderulling, verden ventet hevngjerrighet. Norge ga de roser, Norge ga de kjærlighet, Norge ga de positivitet, Norge ga de medmenneskelighet. Jeg ble rørt. Markeringen på mandag var spesiell. Det plaget meg at jeg ikke var der og ikke kunne nære meg av den norske befolkningens kjærlighet. Men jeg følte meg priviligert, priviligert fordi jeg fikk sjansen til å følge selve personifiseringen av menneskelig skjønnhet.

I ettertid reflekterte jeg litt for meg selv. I Somalia foregår det en hungersnød som har/vil ta livet av flere hundretusner av barn. Likevel har de 70-80 ofrene fra Oslo/Utøya påvirket meg, tatt meg til følelsesmessig mørke steder og derpå vist meg menneskelig lyshet. Ikke at jeg differensierer mellom menneskeliv, men at jeg assosierte meg med de norske ofrene langt mer, det føltes som om jeg mistet brødre og søstre, tanter og onkler. Norge har vært mitt bosted hele livet, jeg har vokst opp blant nordmenn, lært av andre nordmenn, knyttet bånd med andre nordmenn og utviklet meg med nordmenn. Jeg tror jeg skylder Norge en takk.

Takk Norge, for at dere reddet moren min fra krig og elendighet. Takk Norge, for at dere ga meg en vakker oppvekst. Takk Norge, for utdanningen jeg får. Takk Norge, for at dere tror på demokratien. Takk Norge, for at deres humanitet, medmenneskelighet, kjærlighet og alle andre menneskelige verdier dere har vist til meg, men også til hverandre i tunge tider som disse.Takk Norge, for alt.
Helt fantastisk å lese. KP til deg. Vet ikke helt hva jeg skal si annet en takk til deg for denne fantastiske teksten!
Jeg gråt når jeg leste dette, kan ikke si noe annet til deg enn takk, tusen takk for denne teksten!
Sånne som deg vil gamle Norge ha!
Veldig bra tekst.

Burde publiserast utanfor NFF, for å nå eit breiare publikum.
Helt fantastisk å lese. Blir ekstremt rørt når du skriver dette, og spesielt når du takker Norge for det du har fått.
Takk for en fin tekst, jeg er selv utlending, ikke flyktning eller noe, men ikke Norsk.
Det som jeg har opplevd av Norge er at nordmenn er veldig flinke til å ta folk i mot. Jeg husker den første dagen på skolen tok alle hensyn til meg, de snakket engelsk, de hjalp meg med leksene og spurte om jeg ville bli bedre kjent utenom skolen. Det er noe jeg aldri har opplevd tidligere når jeg har byttet skole.
Jeg vil herved si takk til det Norske folket!

Beklager litt stjeling av tråden, men håper det går greit!
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Hva hadde vært forskjellen om det var en innvandrer istedet for en nordmann da?
Vis hele sitatet...
Forskjellen, min gode mann, hadde vært ganske dramatisk. Da det ble avdekket at det var en etnisk Nordmann som sto bak var det svært mye som forandret seg. Jeg tørr nesten ikke tenke på hvor mye frykt og rasisme som hadde utviklet seg om det hadde vist seg at det var muslimske ekstremister som sto bak. Se for deg konsekvensene. Det kunne i verste fall ha utviklet seg til enda en hjernedød krig for vendetta.
Jeg var oppriktig glad for att det var en Nordmann og ikke noen med utenlansk opprinnelse, som etsi sier så er jeg også redd for att helvete kunne ha brutt løs da
Takk for en fin tekst, ikke bry deg om hva enkelte andre prøver å ødelegge tråden med.
Sist endret av Kaliumcyanid; 28. juli 2011 kl. 00:41.
så hvis du mener det er god grunn till rasime hvis det var en invandrer- extremist som ikke akkurat er talsperson for alle invandrere. Hater/frykter du nå norske blonde menn ?
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Og hadde det vært en innvandrer, hadde det vært mye rasisme med god grunn. Også en grunn for hvorfor landet bør lukke slusene for innvandrere.
Faktisk, til tross for at ABB er en idiot, så har han delvis rett i at vi blir å få problemer med innvandring i tiårene fremover, uansett hva dere sosialister bastant måtte mene. Kriminaliteten vil øke om ikke integreringen blir skjerpet umiddelbart, og man må være en idiot for å ikke forstå det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe som heter rasisme med god grunn. Det er bare idioter som generaliserer nok til å fordømme mange av handlingene til de få.

Norge bør ikke lukke slusene for innvandring. Innvandringen inn til Norge består primært av flyktninger og asylsøkere, og i det siste betydelig innvandring fra europa. Jeg er glad for at Norge kan tilby mennesker som trenger å komme seg bort fra forfølgelse av politiske årsaker samt jakten på et bedre liv for seg og sine. Integrerte blir de nok, tar bare litt mer tid enn det politikere har trodd. Det er ingen som ønsker seg et komplett liv med kriminalitet.


Ja til åpne grenser og dele goder med andre mennesker.
Kunitsyn: tror mange hadde satt pris på om du hadde ytret deg slik som du gjør i en annen tråd? Jeg syntes at denne tråden var utrolig fin, og selv om du har sterke meninger, akkurat som ABB, så hadde det vært på sin plass å vise litt respekt i en tid som denne?
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Og hadde det vært en innvandrer, hadde det vært mye rasisme med god grunn. Også en grunn for hvorfor landet bør lukke slusene for innvandrere.
Faktisk, til tross for at ABB er en idiot, så har han delvis rett i at vi blir å få problemer med innvandring i tiårene fremover, uansett hva dere sosialister bastant måtte mene. Kriminaliteten vil øke om ikke integreringen blir skjerpet umiddelbart, og man må være en idiot for å ikke forstå det.
Vis hele sitatet...
Rasisme med god grunn er et fenomen jeg ikke har hørt om før nå. Kan du gi meg en kjapp forklaring over hva dette innebærer?

Om det - som du så gjerne skulle ønske - hadde vært en gruppe med ekstremistiske muslimer; hvordan i alle dager rettferdiggjør det hat av alle muslimer?
Nei, innvandringen i landet vårt er overhodet ikke et problem. Det som gjøres for å få disse innvandrerne integrert kan derimot diskuteres.
Det er jo tydelig at i Norge er hatet mot innvandring et større problem enn innvandringen.
brace yourself
Fickledick's Avatar
kan ikke folk som har en anen mening en TS, holde seg for god til å spre dårlig stemning? Dette innlegget er noe av det vakreste og mest taknemmelige jeg har sett på dette forumet, takk for at du gjorde kvelden min bedre TS!
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Veldig fin post trådstarter! Var veldig rørende å lese gjennom.

Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Whatever.

Om AP tror de kan avkristne norge og islamisere norge, er de dum om de tror det skjer uten konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Du burde skrives opp på en liste over potensiell terrorist. Du er jo ikke stabil for en femmer, jeg er veldig glad for at det ikke var en utlending som gjorde det. Det viser bare at alle er i stand til å gjøre det samme som al queda osv.

Rasisme kan ikke beskrives som rettferdig under noen sammenheng, alle mennesker tar sine egne valg, en hel befolkning kan ikke straffes for den enkeltes valg, det blir bare dumt, håper du forstår det. Rasisme er utvitenhet og frykt for det vi ikke kjenner til. Kansje du burde prøve å bli åpne øynene litt og bli kjent med andre kulturer enn brunost og lusekofte.
Trådstarter
2 80
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Og hadde det vært en innvandrer, hadde det vært mye rasisme med god grunn.
Vis hele sitatet...
Dette blir bare feil og jeg håper du skjønner det også.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Rolig nå tøffen, det foreligger ingen planer om å islamisere Norge.
Vis hele sitatet...
Slutt å vri om ting.
Har han ikke sakt det var noen planer.

Det er en konsekvens av hva arbeider partiet holder på med nå.
Dette er ikke landet jeg drømte om når jeg var mindre eller landet min bestefar kjempet for under krigen.

Hadde vi hatt en anonym poll er jeg sikker på at godt over 80% hadde vært enig i at islamiseringen bør bli stoppet og at porten bør lukkes.
brace yourself
Fickledick's Avatar
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Slutt å vri om ting.
Har han ikke sakt det var noen planer.

Det er en konsekvens av hva arbeider partiet holder på med nå.
Dette er ikke landet jeg drømte om når jeg var mindre eller landet min bestefar kjempet for under krigen.

Hadde vi hatt en anonym poll er jeg sikker på at godt over 80% hadde vært enig i at islamiseringen bør bli stoppet og at porten bør lukkes.
Vis hele sitatet...
Slutt å rop islamisering, spessielt i denne stund... Jeg er lei av at høyrefanatikere skal legge all skyld over på denne såkalte islamiseringen som arbeiderpartiet driver med, jeg kan ikke se at det står noe i deres politiske manifest om at norge skal konvertere i den nærneste fremtid...

Btw: Arbeiderpartiet ikke arbeider partiet...
Jeg vil bare si, som etnisk nordmann, at dette var et flott innlegg. Du virker som en bra gutt. Vi er alle bare mennesker med tanker og følelser, det er tilfeldig hvilken religion og hudfarge vi har fått.
OT: Takk til trådstarter for en utrolig fin tekst. Ble rørt og i godt humør på samme tid nå.
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Og hadde det vært en innvandrer, hadde det vært mye rasisme med god grunn. Også en grunn for hvorfor landet bør lukke slusene for innvandrere.
Faktisk, til tross for at ABB er en idiot, så har han delvis rett i at vi blir å få problemer med innvandring i tiårene fremover, uansett hva dere sosialister bastant måtte mene. Kriminaliteten vil øke om ikke integreringen blir skjerpet umiddelbart, og man må være en idiot for å ikke forstå det.
Vis hele sitatet...
VI i Norge har lenge stresset over terror, derfor Krekar o.l. folks navn dukket opp i media. PST ble opprettet for å forhindre slike problemer. All fokus ble satt på muslimer hele denne tiden. Hva skjedde? Katastrofen skjedde, og folk dreit seg vannrett ut.

Man må være helt idiot, hvis man mener at noe som helst av det ABB er korrekt. Denne mannens manifest er en terror-guide og alt i det er til for å "godta" hans handling og andres. Skal du bruke argumenter som du er enig i, så kall dem dine, ikke kall dem ABB sine. Kun en landsforæder ville gjort noe slikt. Si seg enig i at han drepte 8x antall mennesker FORDI det er utenlendinger som er en trussel mot nordmenn, men det er OSS nordmenn som slipper bombene løs i landet.
Flott og vakkert innlegg. Og jeg er selv veldig stolt og rørt over hvordan folket og regjeringen har taklet situasjonen. Selv som den høyremannen jeg er må jeg si meg mektig imponert med Jens Stoltenberg i disse tider. Jeg synes også vi skiller oss fra mange andre kulturer og nasjoner i måten vi takler dette på. Vi står sammen, og istedenfor å bryte ut i hysteri tar vi det rolig. Vi viser vår respekt og medfølelse til de rammede istedenfor å fokusere mest mulig på å plante bly i panna på den gale mannen som har gjort dette.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Takk for et fantastisk innlegg! Selv bor jeg i Irland for tiden og hater at jeg ikke kunne være hjemme til markeringene i min egen hjemby. Det gjør meg stolt av å være norsk å se slik kjærlighet og fellesskap blant så mange forskjellige mennesker. Politiske motstandere, venner og fiender, forskjellige hudfarger, rike og fattige, alle var samlet for å vise sin sorg, og samtidig, vårt fellesskap som ett folk! Det er helt fantastisk å se, ettersom jeg trodde nordmenn hadde glemt disse følelsene for lengst mtp. fremmedhat og likegyldighet som har blitt vist de siste årene.

Det overasket meg hvor høflige folk var her i Irland i forhold til i Norge, men så innså jeg at grunnen til det må være at det norske folk er en eneste stor familie. En familie der man ikke forventer høflighet, fordi man bryr seg om hverandre uansett.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Slutt å vri om ting.
Har han ikke sakt det var noen planer.

Det er en konsekvens av hva arbeider partiet holder på med nå.
Dette er ikke landet jeg drømte om når jeg var mindre eller landet min bestefar kjempet for under krigen.

Hadde vi hatt en anonym poll er jeg sikker på at godt over 80% hadde vært enig i at islamiseringen bør bli stoppet og at porten bør lukkes.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si meg enig i det du sier, problemet med oss nordmenn er at vi er "dumsnille" vi aksepterer for mye. Prøv å tenk deg hvis vi skulle ha vært i disse landene og hvor vi ville at alle som var rundt oss skulle følge vår kultur og våre regler. Der har de null toleranse for differensering.. Snakker blant annet om Iran,Iraq,Somalia etc... Mens i Norge ønsker vi å ha flere kulturer samlet, det er greit det.. Men det bør settes noen grenser. Se på USA, muslimene der har å følge opp. Der har de 0 toleranse for at muslimer skal herje rundt. Jeg er for kultur spredning i Norge, men da bør vi sette noen tydelige grenser!
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Slutt å vri om ting.
Har han ikke sakt det var noen planer.

Det er en konsekvens av hva arbeider partiet holder på med nå.
Dette er ikke landet jeg drømte om når jeg var mindre eller landet min bestefar kjempet for under krigen.

Hadde vi hatt en anonym poll er jeg sikker på at godt over 80% hadde vært enig i at islamiseringen bør bli stoppet og at porten bør lukkes.
Vis hele sitatet...
Javel? Se og hør er Norges største ukeblad, det gjør det ikke best av den grunn. Jeg driter vel i at 80% av befolkningen kanskje ville stoppet innvandringen til Norge, det betyr ikke at de har rett. Hadde vi hatt en anonym poll er jeg sikker på at godt over 80% hadde vært enig i at hvis "porten" lukkes dør mange mennesker.

Jeg tror ikke man skal være så jævla bastant når det kommer til innvandringspolitikken i Norge. FrP elsker å uttale seg om sharialover, kvinnesynet til Islam osv. Jeg tror vi alle kan være enige om at det fins noen islamistiske fundamentae verdier som ikke hører hjemme i et moderne samfunn, men det er jo et fåtall av muslimske innvandrere som ønsker dette!

Jeg har mange ganger tenkt hvordan jeg ville tenke hvis det faktisk skulle smelle av en bombe i Oslo, på T-banen eller andre offentlige steder. Hvordan jeg ville oppføre meg i ettertid, hva jeg ville gjort på stedet, og ja, generelt tenkt på hvordan jeg ville blitt som person etter et angrep på Norge. Den følelsen jeg satt med inni meg var helt annerledes enn det jeg trodde den skulle bli! Jeg er ikke en person som ofte blir skremt, redd eller påvirket av media, men dette angrepet har forandret meg. Jeg følte sterk ubehag og en form for redsel. Jeg tror alle tenkte "at dette kunne skje Norge?" Mange tror jeg også tenkte at nå er vi i krig, før vår dyktige statsminister sa de ordene ingen tenkte på, men alle ville høre.

Det er jo et tankekors dette som har skjedd. Den yngre generasjonen har aldri opplevd et direkte angrep på Norge før. Vi aner ikke hvordan det er å være i krig, og vi klarer derfor ikke sette oss inn i situasjonen som mennesker i krig er i. Jeg kan virkelig ikke forestille meg hvor forjævelig det må være å flykte fra et land der krigen herjer, og det er heller ikke mulig for meg eller andre personer som aldri har opplevd krig å tenke seg det heller. Det er av god grunn at det fins lange psykologiutdannelser som spesialiserer seg på mennesker som er preget av krig sin psyke.

Mange asylsøkere og innvandrere har opplevd en jævelskap som vi ikke kan forestille oss. Det har blitt utviklet en kaffe-latte-kultur i Norge som er uspiselig. Vi sitter foran skjermene våre og avskyr innvandrere og asylsøkere uten å ha noen som helst innsikt om emnet! Nå tror jeg det er på tide at vi åpner øynene og ser på innvandrere og asylsøkere som mennesker, og ikke problemer som strømmer inn i landet vårt!
Sist endret av bendiks; 28. juli 2011 kl. 14:18.
Et rørende startinnlegg!

Synd noen har bestemt seg for å sabotere tråden bare.
Så dette innlegget på trykk i VG den 29. juli. Bra skrevet
Sitat av Taliman Vis innlegg
Veldig bra tekst.

Burde publiserast utanfor NFF, for å nå eit breiare publikum.
Vis hele sitatet...

Den er publisert flere plasser. En av dem er VGD..
KP til deg Unity1!
Og hadde det vært en innvandrer, hadde det vært mye rasisme med god grunn. Også en grunn for hvorfor landet bør lukke slusene for innvandrere.
Faktisk, til tross for at ABB er en idiot, så har han delvis rett i at vi blir å få problemer med innvandring i tiårene fremover, uansett hva dere sosialister bastant måtte mene. Kriminaliteten vil øke om ikke integreringen blir skjerpet umiddelbart, og man må være en idiot for å ikke forstå det."

Helt enig i det du skriver!