Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2754
Hei,

skal snart ut å søke på universitet.. I den forbindelse begynte jeg å tenke litt på skolenenes rykte.

Hvis vi tar f.eks NTNU, NHH og BI.

Greit nok at NHH er mye vanskeligere å komme inn på, men er det noe bedre enn BI? NTNU blir jo litt vanskelig å sammenligne, da de har et annet satsningsområde enn økonomi.

Jeg har hørt at BI har bedre forelesere enn NHH, blant annet pga høyere lønn. Hvorfor velger "de beste" fortsatt NHH? Er det fordi diplomet fra NHH er "tøffere" og mer verdt. Eller er det av andre grunner?

Hva tror dere?
Sist endret av fredrikweb; 13. september 2008 kl. 19:31.
Uten å ha dyptgående kunnskap om undervisningsnivå ved hverken BI, NHH eller NTNU (eller andre universitet for den saks skyld) sies det at BI ikke er veldig godt anerkjent internasjonalt. Har selv bekjente som jobber utenfor landegrensene i toppstillinger, som har jobbet rundt "overalt", som har "advart" meg imot BI.
Siden BI er en privatskole slipper de kanskje inn flere som ikke er kvalifiserte, fordi de tjener penger uansett om man er flink på skolen eller ikke?

Selv starter jeg min universitetsutdanning i England om et par uker, nettopp pga karrieremuligheter videre.
Sitat av fredrikweb
Jeg har hørt at BI har bedre forelesere enn NHH, blant annet pga høyere lønn. Hvorfor velger "de beste" fortsatt NHH? Er det fordi diplomet fra NHH er "tøffere" og mer verdt. Eller er det av andre grunner?
Vis hele sitatet...
Nei. Dette er egentlig ganske enkelt å tenke seg, for NHH har mye høyere gjennomsnitt enn BI. Når da store firmaer skal se etter siv. økonomer så går de selvfølgelig til de universitetene der det er vanskeligst å kommer inn, siden det er her de flinkeste studentene går (stort sett).

Et annet eksempel er økonomistudiet i København som har et mye lavere snitt enn NHH, tross i at universitet internasjonalt er ranket mye høyere. Fortsatt vet de store NORSKE firmaene at snittet på NHH er mye høyere enn i Køben og velger derfor heller folk fra NHH.

Konklusjon: Det er mange universiteter i Norge som har tilbud om nøyaktig den samme utdannelsen, men når det tilslutt kommer til å få seg jobb, så vil alltid de på det "mest annerkjente/ høyest snitt for å komme inn - studiet" stå først i køen.
En realfagsutdanning fra NTNU teller mye tyngre enn tilsvarende fra et annet universitet, i hvert fall.
Selv om skillet er mest formelt, så bør det presiseres at vi bare har sju universiteter i Norge. NTNU, UiO, UiB, UiT, UiS, UiA og UMB. NHH er offentlig høyskole, BI er tilsvarende men privat.
Innen økonimi har skolen endel å si, og det lages listre for "beste" skoler i diverse økonomiske tidsskrifter. Jeg husker ikke hvor jeg så det, men du finner det om du googler eller spør noen som har litt peiling på det. Jeg vet jeg får jobb uansett etter denne utdannelsen, så jeg er ikke så bekymra.
Vil du jobbe med økonomi fikser du deg en master i matematikk, da går du lett foran og får høyere lønn enn samtlige dimlinger fra NHH eller BI.
Tenkte ikke å studere økonomi egentlig, blir nok ingeniørfag på meg.

Ville bare ha deres synspunkter på hvorfor folk velger akkurat de skolene de gjør.
Jeg snublet tilfeldigvis over en linje, som kun er tilgjengelig her. Det jeg har hørt fra andre som går her er at mange har søkt pga. det fantastiske studentlivet her, men også pga. at det er mange linjer som kun finnes her. Jeg tror det er såpass høyt nivå at det ikke har så mye å si hvilket universitet du velger, men noen av privatskolene har et litt frynsete rykte, uten at jeg skal nevne navn.
Som BI-student har jeg naturligvis snakket MYE med næringslivet om hvordan de stiller seg til BI-utdannede vs. NHH-utdannede. Min erfaring er at tidligere BI-studenter (særlig utbredt i meglerbrasjen og andre finansielle sektorer) liker BI-studenter, og tidligere NHHere liker NHH-studenter. Merk deg likevel at erfaringen tilsier at NHH fokuserer på en langt mer teoretisk utdannelse som gir en bedre analytisk kompetanse, mens BI retter seg mot praktisk anvendelse i bedriftssammenheng.

Skill også mellom siviløkonom-studiene og bachelorstudiene i økonomi. Både NHH og BI Nydalen tilbyr begge former for økonomistudier, og du stiller nok ikke i et dårlig lys med noen av disse.
wkLs påstand om at BI ikke er anerkjent internasjonalt er nytt for meg. Norwegian School of Management er godt profilert i utdanningsmiljøene internasjonalt og har med sin satsning på å utdanne økonomer som fungerer i praksis høstet god cred ute i den vide verden.

Jeg blir også lei av det uendelige "alle kan studere på BI bare man betaler nok"-utsagnet. Ja, BI slipper som regel inn alle som har over 35 studiepoeng (med unntak av sivilkøkonomstudiet hvor kravet er langt høyere og med et krav om B/C i snitt i økonomifagene for å kunne ta masteren), men skal man fullføre er det ikke noe lettere enn f.eks NHH. Det å komme seg gjennom studiene er ikke det samme som å komme seg inn!

Jeg trives godt på det som nå er en av Europas største vitenskapelige handelshøyskoler.
Statistikk tilsier også at 96% av avgangselevene ved BI er i jobb etter 6 måneder, noe som tilsier at næringslivet virkelig liker BI-studenter. Men vurderer du ingeniørfag vil jeg på det sterkeste anbefale NTNU i Trondheim. Dog er det mange som enda mener de mistet litt anerkjennelse da de smeltet inn NTH i NTNU, men fremdeles er dette ingeniørvuggen i landet med et godt etablert men voksende forskningsmiljø rundt universitetet.
Går selv sivøk studiet på BI nu.

Når jeg skulle velge skole, stod jeg ovenfor det samme valget, NHH eller BI. Snakket med flere sjefer for aksjemeglerhus, ettersom det er det jeg har lyst å bli, i tillegg til noen andre økonomer. De kunne (så å si enstemmig) fortelle at BI studenter og NHH studenter ble vurdert helt likt, og de så egentlig kun på karakterene etter master.

Leser ofte her at BI er så dårlig, og at det bare er pappagutter som går der. Dere er vel klar over at ALLE i Norge får studielån? Og hvis du i tillegg har flyttet ut og står på eksamen får 40% av lånet omgjort til stipend? Med den hjelpen vi får i Norge, tviler jeg på at det er mange prosentene som får betalt studiene sine av foreldrene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Siden du skal ta ingeniørstudiet er det NTNU som har best rykte på seg, og det er i og for seg ikke uten grunn.

Men en mulighet er å ta en bachelor et annet sted og master i Trondheim, hvis ikke du vil flytte dit ennå.

Som ingeniør får du jobb uansett hvor du har studert fremover!

En jeg kjenner sleit i sin tid med å få godkjent sin Master of science fra UCLA hos daværende NTH(NTNU), motsatt vei var faktisk lettere..

Det er forøvrig plenty med muligheter for utveksling og videreutdanninger.

F.eks kvalifiserer en bachelor i byggdesign fra UIA(Grimstad) til b.l.a opptak i Master i arkitektur, industrielt design ++ ved universitetet i Aalborg.

BI er helt klart oppskrytt og dyrt, NHH har de smarteste studentene innen økonomi.

Lykke til med studievalget!
Sitat av Goophy
Vil du jobbe med økonomi fikser du deg en master i matematikk, da går du lett foran og får høyere lønn enn samtlige dimlinger fra NHH eller BI.
Vis hele sitatet...
Hva har dette å gjøre med ulike utdanningsinstitusjoner sin status blant arbeidsgivere?

Ser ikke helt hvorfor det mer attraktivt å ha en master i matematikk, fremfor eksempelvis en MBA fra NHH/BI, dersom man ønsker å bli siviløkonom?
Allure: Muligens fordi mange som går på BI rett og slett fikk drittkarakterer på vgs. Vil tro mange misliker BI fordi mens andre måtte jobbe for å komme seg inn på en skole, kan de bare kjøpe seg inn.

Vet ikke om BI studenter får ekstra studielån for å betale skolekostnadene? Hvis ikke understreker vel dette at mange av pappaguttene vil velge skolen, rett og slett fordi andre ikke har råd til det.
Zepplin: Man får mer i studielån ja, slik at man kan betale skolen. Derfor holder ikke argumentet med at det bare er pappagutter som har råd til å gå der. Angående karakterene for å komme inn på siv.øk studiet på BI er ikke det så utrolig lavt. Uten at jeg skal si noe 100% sikkert, så er det vel den skolen med nest høyest opptakskrav (rundt 49 poeng i år tror jeg).
Når du går BI får du mer i studielån ja.

For å break it down så er det vel slikt at BI fokuserer litt mer på det praktiske imens NHH er veldig teoretisk skule.

BI har fått status som høyskole eller hva det er, så de ligger på lik linje som NHH og andre Universitet på papiret.
Går selv på BI i nydalen oslo. Det er ikke et universitet, men en handelshøyskole.
Det har flere ganger i det siste kommet frem at Studenter ved BI er likestilt, hvis ikke bedrestilt, enn NHH studenter etter endt studium.
Sitat av heykey
Går selv på BI i nydalen oslo. Det er ikke et universitet, men en handelshøyskole.
Det har flere ganger i det siste kommet frem at Studenter ved BI er likestilt, hvis ikke bedrestilt, enn NHH studenter etter endt studium.
Vis hele sitatet...
Beklager, men bildet er litt for nyansert til at du kan komme med en slik påstand, helt uten kilder, som generaliserer så voldsomt. To studenter på [hvilken som helst utdannelsesinstutisjon i Norge] kan stille med ganske så ulike framtidsutsikter og kompetanse etter endt studieløp, og jeg tviler ikke på at BI/NHH skiller seg ut der.

Og ja, kp-et var en trykkleif. Quite annoying.
Man får mer i studielån ja, men såvidt jeg vet er det vel ikke nok til å dekke alt (husker jeg ikke feil er det 15000 ekstra i LÅN pr semester), noe som for den saks skyld er akkurat det samme ved f.ex. westerdals og andre lånekassegodkjente private skoler, så du vil enten ha litt mindre å rutte med i måneden, og en del større studielån når du er ferdig, eller du må få inn ekstra penger på en annen måte.

Har en kompis som ble ferdig der nå for et års tid siden (siv.markedsfører), og han var absolutt ikke noe spesielt pappagutt, men jobba masse ved siden av skolen for å klare seg. Nå skal det vel også sies at han ikke akkurat er A4 BI-typen. Han kunne også fortelle litt om at mange på de litt mer seriøse studiene var litt ... irritert eller hva vi skal si, på BI for at de har utvida så utrolig mye, og starter opp mange "søplestudier" ala Eiendomsmegler bare for å cashe inn på fjotter som trodde de skulle tjene raske penger (og ja - jeg kjenner også en som går på Eiendomsmeglerstudiet, og fyren er ikke akkurat den skarpeste tresleiva i skuffen, men han er tydeligvis blant de flinkere i klassen, noe som sier litt).
atomet: Man får såpass mye i studielån at når man har betalt skolen, sitter man igjen med i overkant av 85 000, så det er vel det samme som offentlige skoler?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg ville ikke ha brydd meg så alt for mye om «statusen» til høyskolene / universitetene, er du flink og jobber hardt får du jo alltids en bra jobb etterpå uansett hvor du har gått. En ting man kanskje bør tenke mer på er studentmiljø, der ofte de mindre stedene kommer bedre ut. I realfag er det for eksempel Ås som scorer høyest (se lenke ).