Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3282
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har fem år pga narko på rullebladet og mener å ha lest at med skittent rulleblad kommer man ikke inn i Australia. Blir og litt skremt av det airport programmet fra Australia hvor det ser ut som utrolig strenge kontroller og de nekter folk inn for ingenting som å ha med seg en ost eller ikke å ha booket hotell å vise til.

Er det noen som har vært der å kan si åssen innreisen er?

Mange sier at til USA er det lett å komme inn tross rulleblad for man skal vare fylle ut et skjema som sjeldent blir kontrollert i database med mindre du ser ut som en grovkriminell, er det sånn i Australia også og hva vil evn skje om de allikevel avslører meg? Varetekt og retur eller mulig å megle seg inn? Jeg kom ut av fengsel i fjor så dommen er ikke veldig gammel men er det eneste jeg har på rullebladet.

Tldr: Kan jeg komme inn i Australia med rulleblad uten så mye stress eller blir jeg sendt i retur og flybilletten bortkastet?
Når jeg var i Australia så var kravet at man ikke hadde dom på over 12 måneder.

Men de har jo ikke innsyn i strafferegisteret så du kan jo eventuelt bare huke av at du har plettfritt rulleblad.

Men skal du søke working holiday visum eller annet lengre visum så må du fremlegge vandelsattest. Var i alle fall sånn før.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Når jeg var i Australia så var kravet at man ikke hadde dom på over 12 måneder.

Men de har jo ikke innsyn i strafferegisteret så du kan jo eventuelt bare huke av at du har plettfritt rulleblad.

Men skal du søke working holiday visum eller annet lengre visum så må du fremlegge vandelsattest. Var i alle fall sånn før.
Vis hele sitatet...
Så det er ikke noe automatisk kontroll av strafferegister når man viser eller beeper passet? Og er det så mange som stoppes for mistanke og/eller tilfeldig kontroll som tv serien fra flyplassen der gir uttrykk for?

Tenkt til å dra dit på ferie men i utgangspunktet uten returbillett (skal møte en dame og vet ikke om det blir en uke eller fire uker), vil det være mistenkelig så de kontrollerer meg?
Vi nordmenn er heldige der at vi normalt ikke trenger visum til Australia. Da skal du bare fylle ut et immigrasjonspapir. Der er det sikkert en boks å huke av for din kriminelle aktivitet. Så får det være opptil din samvittighet hva du krysser av for. DU har egentlig ikke lov til det, du er pliktig til å besøke den australske ambassaden og søke om visum sammen med opplysninger om dommen din. Igjen, det er din samvittighet, jeg bryr meg nada om Australia. Du har jo selv sett grensevakten Australia skriver du, så da vet du jo hva som skjer hvis aussiene oppdager det. Og den TV-serien, vi vet ikke om det er 1 dag eller 1 mnd dem viser klipp fra. Og det er sikkert flere som blir tatt enn dem som dem viser.

Å reise uten returbillett er det dummeste du gjør. Da må du enten kjøpe en returbillett på stedet eller bli avvist. Dette blir oppdaget når du skal sjekke inn på flyet til Australia. Kommer du helt fram før det oppdages, må du regne med at all bagasje blir kontrollert, for da lyser det narko-smugler eller ulovlig arbeider av deg. Kjøp heller en returbillett som kan endres, eller en billig billett du ikke trenger å bruke, f.eks. Perth-Denpasar. Jeg har blitt spurt om returbillett 2 ganger, og det var fordi jeg sjekket inn med enveisbillett.
Hvis du satt i 5 år, og du kom ut for et år siden tror jeg det ikke er store sjansene. 5 år for narko. Det må vel være salg? (Korriger hvis jeg tar feil.) De ser strengt på det.
Sist endret av Arex_x; 16. juni 2020 kl. 15:16.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så det er ikke noe automatisk kontroll av strafferegister når man viser eller beeper passet?
Vis hele sitatet...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vi nordmenn er heldige der at vi normalt ikke trenger visum til Australia. Da skal du bare fylle ut et immigrasjonspapir.
Vis hele sitatet...
Altså, for å slippe inn i Australia må alle tilreisende (med unntak av
borgere fra New Zealand) ha fått innvilget visum, minimumskravet er
et elektronisk visum du søker om på nett. Dette gjelder for turister som
skal være i landet en begrenset periode.

nettsiden til australske immigrasjonsmyndigheter står følgende:

"As part of your application for a temporary or permanent visa, we will check for any criminal records."

Du må ta for gitt at de kan hente ut opplysninger om deg. Jeg kan
imidlertid ikke vite om de gjør dette med alle tilreisende, men dersom
du blir tatt i løgn mht vandel, slipper du i hvertfall ikke inn.

Når det er sagt, kan du som straffedømt søke om ekstraordinært visum,
men dette er såvidt jeg kan se av tilgjengelig informasjon, både kostbart
og tidkrevende - og muligheten for å få innvilget avhenger både
av dommens karakter og lengde, din evne til rehabilitering etter
endt soning, samt din hensikt med å reise til Australia. Kravene
for å få innvilget er altså svært strenge.

Så dersom du f.eks. ikke har hatt fast jobb det siste året, og tenker å
bare "loffe" i Australia, tror jeg du kan glemme det.
Sist endret av PVestlandia; 16. juni 2020 kl. 18:18.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skal ikke loffe, skal bare på ferie noen uker men dommen er såpass alvorlig at jeg tror det er null komma null sjans om jeg opplyser om den eller de søker den opp.. Derfor jeg lurte på hvordan ting var der når man ankommer, mtp kontroller osv

Takk Ivar da kjøper jeg returbillett om det blir i hvertfall! Blir man evn etterlyst eller noe om man ikke møter på det flyet hjem igjen? Skal som sagt treffe en dame og hvis ting går bra kan det jo hende man vil bli et par uker til
Du får visum av en viss varighet. Du må være på flyplassen den siste datoen i visumet. Med mindre du får annen beskjed fra immigrasjon.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Faen, jeg så ikke det om visumet før nå...

Holler om noen her har fått visum med rulleblad...

Hva skjer hvis man krysser av på rent rulleblad og de finner ut at det er løgn? Noen andre konsekvenser enn avvist visum?