Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 10566
Idag fikk jeg endelig en boks med L-Tyrosine kapsler i posten, som jeg tidligere denne uken bestilte fra Gymgrossisten.no.
I utgangspunktet så bestilte jeg dette for å forsøke øke produksjonen av Dopamin. Da jeg mistenker at jeg har mangel av dette.

Men jeg har fortsatt noen spørsmål, som jeg tror Freak Forum er det rette stedet å spørre om:

- Preparatet går under navnet "L-Tyrosine" istedenfor "Tyrosine". Men Hvorfor?

- Noen som vet hva L-en står for?

- Hvilke Dopamin-reseptorer er det dette preparatet virker på?

- Har L-Tyrosine noen effekt på en eller flere av GABA-reseptorene.

- Hvilke Dopamin reseptorer er det som står helt eller delvis for kontroll av musklene, angst/frykt, ro og glede?

- Kan store doser av dette stoffet gi noen form for rus?

- Noen av dere som har forsøkt å benyttet dette stoffet ved abstinenser?
Hvordan var effekten?

Link til det aktuelle preparatet som jeg viser til:

http://gymgrossisten.no/6/no/artikla...0mg-50-kapsler
Sist endret av supernatural; 15. august 2015 kl. 22:23.
Synes det lukter hobby-selvdiagnostisering her. Det virker som du ikke har noe kunnskap om dopamin, men av en merkelig grunn så har du konkludert med at du mangler det. Har du parkinssonlignende symptomer?

Tyrsosin er en forløper til dopamin. Kroppen lager dopamin av tyrosin. Men det er ikke slik at kroppen lager dopamin ubegrenset av alt tyrosin i kroppen. Preparatet ditt vil ikke gi deg noen økt dopamin med mindre du mangler tyrosin fra før av. Altså at du enten har en svært mangelfull diett, eller at du har alvorlig tarmsykdom som gjør at du får i deg for lite tyrosin i utgangspunktet. Du får ingen rus av dette preparatet. Det er helt ufarlig, og du kan spise hele boksen i en jafs om du vil.
Føler selv at jeg er litt mindre slapp når jeg brukte L-Tyrosine. Tviler på at det vil gi en slags rus. Mer enn det kan jeg ikke si.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Synes det lukter hobby-selvdiagnostisering her. Det virker som du ikke har noe kunnskap om dopamin, men av en merkelig grunn så har du konkludert med at du mangler det. Har du parkinssonlignende symptomer?
Vis hele sitatet...
Dopamin kan jeg en ganske god del om. Sannsynligvis mye mer enn det de fleste leger.
Det er heller ikke uten grunn til at jeg mistenker Dopamin-mangel.

De siste ca. 6 årene så har jeg blitt satt på 3 forskjellige Anti-Psykotiske legemidler. Der hvor det første ble gitt for Kvalme, det andre for å "behandle" Sosial Angst og det tredje som Sovemedisin.

Disse legemidlene inkluderer Stemetil, Fluanxol og Seroquel.
Antipsykotiske legemidler er kjent for å hemme Dopamin-reseptorene.

Når det gjelder Parkinssonslignende symptomer så er dette noe jeg også opplever, ja. Dette er bivirkninger jeg har fått av alle de 3 Antipsykotiske legemidlene.
Tross for at jeg har sluttet med alt av Antipsykotiske legemidler så er dette også symptomer/plager som fortsatt er til stede, i mindre grad.
Disse plagene inkluderer Dystoni, Dyskinesi, Tremor, Skjelvinger og generelt sett problemer med å kontrollere egne muskler.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Tyrsosin er en forløper til dopamin. Kroppen lager dopamin av tyrosin. Men det er ikke slik at kroppen lager dopamin ubegrenset av alt tyrosin i kroppen. Preparatet ditt vil ikke gi deg noen økt dopamin med mindre du mangler tyrosin fra før av. Altså at du enten har en svært mangelfull diett, eller at du har alvorlig tarmsykdom som gjør at du får i deg for lite tyrosin i utgangspunktet. Du får ingen rus av dette preparatet. Det er helt ufarlig, og du kan spise hele boksen i en jafs om du vil.
Vis hele sitatet...
Den har jeg forstått!

Nå er det ikke uten grunn at jeg har valgt å gå til innkjøp av nettopp Tyrosin.
Mesteparten av plagene som jeg mistenker hvor Dopamin har skylden, begynte å komme først etter at jeg gikk fra et Proteinrikt og Kjøttrikt kosthold til et kosthold hovedsakelig bestående av Korn/Brød-produkter og svært lite Proteiner.
Sist endret av supernatural; 16. august 2015 kl. 16:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da har du kanskje litt bedre peil enn det kommer fram av første innlegg. Spørsmålene du stilte synes jeg vitnet om lite kunnskap.

Hvis du sliter med dyskinesi, tremor etc. så er dette rimelig alvorlig og noe du bør kontakte lege for. Jeg tviler på at tyrosine vil gjøre noen særlig forskjell (men for all del - knask i vei. Det skader ikke). Legen kan gi deg preparater som virker langt bedre for å øke dopamin. Husk også at dopamin ikke krysser blod-hjerne-barrieren sånn uten videre.
Sist endret av Bearass; 16. august 2015 kl. 17:27.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av lillemeskalin Vis innlegg
Føler selv at jeg er litt mindre slapp når jeg brukte L-Tyrosine. Tviler på at det vil gi en slags rus. Mer enn det kan jeg ikke si.
Vis hele sitatet...
Og denne anekdoten er fullstendig ubrukelig. At du tror det hjelper, betyr ikke at det stemmer, eller at tyrosin er riktig å bruke for trådstarter.

Dra til legen, OP.
L-en i L-tyrosine, L-dopa osv. står for levo, altså levo-tyrosine, levo-dopa. For å lære mer om det kan du lese her: https://en.wikipedia.org/wiki/Dextro...d_levorotation
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hvis du sliter med dyskinesi, tremor etc. så er dette rimelig alvorlig og noe du bør kontakte lege for. Jeg tviler på at tyrosine vil gjøre noen særlig forskjell (men for all del - knask i vei. Det skader ikke). Legen kan gi deg preparater som virker langt bedre for å øke dopamin. Husk også at dopamin ikke krysser blod-hjerne-barrieren sånn uten videre.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg allerede gjort ved flere anledninger tidligere. Men jeg er rett og slett blitt ganske dritt lei av å ta dette opp og gang på gang ikke bli tatt alvorlig.
Jeg gidder derfor ikke å ta dette opp med legen igjen før jeg samlet inn dokumentasjon som "beviser" at jeg lider av dette. Deriblant har jeg skaffet kopi av Sykehusjournal

Når det er gjelder "plagene" relatert til kontrollen av musklene (Dystoni, Dyskinesi, Tremor) så er dette uansett ikke grunnen til at jeg har gått til innkjøp av Tyrosine.

Når det gjelder plager hvor jeg tror Tyrosine kan spille en viktig rolle, i forbindelse med en mulig Dopamin-mangel, så inkluderer dette bla:

- Magebesvær, i form av Halsbrann og milde magesmerter.
- Irritabel Tarm
- Kraftig Svetting
- Hodepine
- Tretthet, uopplagthet og energiløshet.
- Mild Angst/Hjertebank
- Dårlig humør/Små-depressiv
- Svært liten/Null Motivasjon til å gjøre de enkleste daglige gjøremålene
- Kraftig svimmelhet ved oppreisning fra sittende/liggende til oppreist stilling

Når det kommer til at Dopamin ikke kan krysse Blod-Hjerne-Barrieren - Dette er jeg klar over. Noe som sannsynligvis er mye av grunnen til at det ikke ser ut til eksistere preparater/medisiner som er 100% ren Dopamin.

Det er derimot fullt mulig visst stoffet man inntar blir omdannet til Dopamin etter at det har krysset Blod-Hjerne-Barrieren. Noe som, så vidt meg forstått, er hvordan de aller fleste Dopamin-preparater virker, inkludert Tyrosin og f.eks. L-Dopa.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
- Magebesvær, i form av Halsbrann og milde magesmerter.
- Irritabel Tarm
- Kraftig Svetting
- Hodepine
- Tretthet, uopplagthet og energiløshet.
- Mild Angst/Hjertebank
- Dårlig humør/Små-depressiv
- Svært liten/Null Motivasjon til å gjøre de enkleste daglige gjøremålene
- Kraftig svimmelhet ved oppreisning fra sittende/liggende til oppreist stilling
Vis hele sitatet...
Det du lister opp er svært generelle symptomer, som t.d. kan komme frå stress, søvnmangel, alkoholisme, psykosomatiske problem etc.

Det er kort sagt problem dei aller fleste av oss opplever frå tid til annan i større eller mindre grad, utan at det er noko alvorleg galt med oss. Dei kan imidlertid vere symptom på underliggande problem, men å hoppe frå den symptomlista til dopaminmangel erxdrøyt. Du har relatvit lite belegg for det.

Først og fremst bør du prøve å utelukke elementære ting som søvnmangel, stress, rusbruk e.l. før du dundrer på med tilfeldige aminosyrer.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det du lister opp er svært generelle symptomer, som t.d. kan komme frå stress, søvnmangel, alkoholisme, psykosomatiske problem etc.

Det er kort sagt problem dei aller fleste av oss opplever frå tid til annan i større eller mindre grad, utan at det er noko alvorleg galt med oss. Dei kan imidlertid vere symptom på underliggande problem, men å hoppe frå den symptomlista til dopaminmangel erxdrøyt. Du har relatvit lite belegg for det.

Først og fremst bør du prøve å utelukke elementære ting som søvnmangel, stress, rusbruk e.l. før du dundrer på med tilfeldige aminosyrer.
Vis hele sitatet...
Det er det. Men disse plagene er langt ifra normale eller "milde".
I utgangspunktet er jeg heller ikke stresset og har ikke søvnmangel. Det er heller sånn at det er plagene som gjør meg stresset og evt. utslitt/trøtt, ikke omvendt.

I tillegg til dette så glemmer tydeligvis mange at den Psykiske helsen ikke er så "psykisk" som mange skal ha det til. Det er tross alt en grunn til at den beste og mest effektive behandlingen for Psykiske lidelser (Psykose, Depresjoner, Angstlidelser, Spiseforstyrrelser, Bipolar lidelse, angstlidelser++) ofte er nettopp Medikamentell.
Dopamin, Serotonin, GABA, Noradrenalin, Adrenalin og andre lignende stoffer er faktisk det som utgjør og i utgangspunktet er definisjonen på den Psykiske helsen. Det er ikke akkurat "tilfeldig" at Serotonin nivåene ofte er unormalt lave hos deprimerte personer.

I tilfelle du ikke har fått det med deg så er det heller ikke tilfeldig at jeg har valgt å teste ut nettopp Tyrosin.

- Plagene oppstod først etter at jeg gikk bort fra et Proteinrikt kosthold. Protein er igjen den største kilden til nettopp dette stoffet.

- Jeg en mild forbedring fra plagene da jeg sluttet med Seroquel for noen måneder siden. Et medikament som hemmer Dopamin reseptorene D1 og D2. Dette støtter teorien enda ytterligere.

- Melk, Sjokolade, Kjøtt og andre matsorter som er rike på Proteiner gir meg en økt lykkefølelse som jeg aldri før kan huske å fått av denne typen matsorter.
Forrige gang jeg spiste kjøtt til et måltid, istedenfor brødmat, så ga dette meg en nesten umiddelbar avslappende effekt/følelse som best kan sammenlignes med den umiddelbare (muskel)avslappende følelsen man får av en halvliter Øl/Cider (som drikkes fort).

- Direkte Sollys og Varme på minst 20 +grader nærmest eliminerer plagene.
Sist endret av supernatural; 16. august 2015 kl. 20:45.
Sjekk ut selegiline (deprenyl). Det er en selektiv MAO-B reuptake inhibitor som gjør at dopaminen i hjernen ikke blir brutt ned like fort. Det brukes mot parkinson, ifølge noen studier også vært effektivt hos folk med ADHD (dog ikke like effektivt som stimulantmedisinene), og er også tatt i bruk hos mange på grunn av de livsforlengende egenskapene.

Du kan jo også sjekke om du reagerer bra på taurin supplement om du ikke har gjort det allerede, siden du reagerer slik på kjøtt.

Ellers så regner jeg med at legen har tatt en grundig sjekk av vitaminnivåer i blodet ditt?
Sist endret av Picard; 16. august 2015 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Picard Vis innlegg
Sjekk ut selegiline (deprenyl). Det er en selektiv MAO-B reuptake inhibitor som gjør at dopaminen i hjernen ikke blir brutt ned like fort. Det brukes mot parkinson, ifølge noen studier også vært effektivt hos folk med ADHD (dog ikke like effektivt som stimulantmedisinene), og er også tatt i bruk hos mange på grunn av de livsforlengende egenskapene.

Du kan jo også sjekke om du reagerer bra på taurin supplement om du ikke har gjort det allerede, siden du reagerer slik på kjøtt.

Ellers så regner jeg med at legen har tatt en grundig sjekk av vitaminnivåer i blodet ditt?
Vis hele sitatet...
Skal sjekke de ut!
Takker for tipset!
Sitat av supernatural Vis innlegg
Dopamin kan jeg en ganske god del om. Sannsynligvis mye mer enn det de fleste leger.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke, at du er dum eller idiot eller noe annet! Men dette utsagnet her, får mine "skepsislamper"til å lyse blendende sterkt. Mr(s). doktor har nå sittet å studert de greiene her i 7 år. Og ikke lite av disse 7 årene er om nervesystemet og nevrotransmittere.


Sitat av supernatural Vis innlegg
Nå er det ikke uten grunn at jeg har valgt å gå til innkjøp av nettopp Tyrosin.
Mesteparten av plagene som jeg mistenker hvor Dopamin har skylden, begynte å komme først etter at jeg gikk fra et Proteinrikt og Kjøttrikt kosthold til et kosthold hovedsakelig bestående av Korn/Brød-produkter og svært lite Proteiner.
Vis hele sitatet...
Hvis du nå skulle ha tyrosin- og/eller dopaminmangel, så kan løsningen rett og slett være her! Altså elendig kosthold! Men gå til legen, og sjekk dette med en enkel blodprøve!
Og jeg har igrunn lagt merke til; at ved dine tidligere poster, så har du ikke akkurat vært så glad i kjøtt. Gjett hvor denne tyrosinen antageligvis kommer ifra?..
Har du også vurdert å spise erter, bønner og linser? Du trenger proteiner og variert kosthold mann!

Sitat av supernatural Vis innlegg
Dette har jeg allerede gjort ved flere anledninger tidligere. Men jeg er rett og slett blitt ganske dritt lei av å ta dette opp og gang på gang ikke bli tatt alvorlig.
Jeg gidder derfor ikke å ta dette opp med legen igjen før jeg samlet inn dokumentasjon som "beviser" at jeg lider av dette.
Vis hele sitatet...
Hva med å skifte fastlege, og eventuelt begynne å høre på hva han eller henne sier?

Sitat av supernatural Vis innlegg
I tillegg til dette så glemmer tydeligvis mange at den Psykiske helsen ikke er så "psykisk" som mange skal ha det til. Det er tross alt en grunn til at den beste og mest effektive behandlingen for Psykiske lidelser (Psykose, Depresjoner, Angstlidelser, Spiseforstyrrelser, Bipolar lidelse, angstlidelser++) ofte er nettopp Medikamentell.
Dopamin, Serotonin, GABA, Noradrenalin, Adrenalin og andre lignende stoffer er faktisk det som utgjør og i utgangspunktet er definisjonen på den Psykiske helsen. Det er ikke akkurat "tilfeldig" at Serotonin nivåene ofte er unormalt lave hos deprimerte personer.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det stort sett er serotoninmangel, som bl.a. ligger bak en depresjon, men ikke nødvendig vis. Det er en komplisert miks med serotonin, dopamin, noradrenalin, glykokortisol, "substance-p" (nevrotransmitter for smerte) og noen til. Er dem andre helt skakkjørte, mens serotoninen er normal, kan du fortsatt være deprimert. Depresjoner er egentlig en slag sekkebetegnelse, på lidelser med lignende symptomer.


Sitat av supernatural Vis innlegg
- Plagene oppstod først etter at jeg gikk bort fra et Proteinrikt kosthold. Protein er igjen den største kilden til nettopp dette stoffet.
Vis hele sitatet...
Har svart på denne over.

Sitat av supernatural Vis innlegg
- Jeg en mild forbedring fra plagene da jeg sluttet med Seroquel for noen måneder siden. Et medikament som hemmer Dopamin reseptorene D1 og D2. Dette støtter teorien enda ytterligere.
Vis hele sitatet...
Normalt ikke, dopaminreseptorene normalerer seg etter en tid. Og etter "noen måneder" burde dette absolutt begynne å bli normalt igjen!

- Melk, Sjokolade, Kjøtt og andre matsorter som er rike på Proteiner gir meg en økt lykkefølelse som jeg aldri før kan huske å fått av denne typen matsorter.
Forrige gang jeg spiste kjøtt til et måltid, istedenfor brødmat, så ga dette meg en nesten umiddelbar avslappende effekt/følelse som best kan sammenlignes med den umiddelbare (muskel)avslappende følelsen man får av en halvliter Øl/Cider (som drikkes fort).
Vis hele sitatet...
Hvis du spiser, for å få proteiner. Så ville jeg iallfall holdt meg unna sjokolade, som er nesten konsentrert energi i form av fett og sukker! Da er det bedre med et speilegg i uka, bønner, linser og erter er jo namnam! Eller hva med havregryn og melk? En sunn nærende frokost, som virkelig er noe å gå på og bygge opp kroppen på! Sammen med at det er godt!

Iallfall prøv å få deg et skikkelig kosthold, før du hiver innpå tilskudd i hytt og pine! Og forblir du deppa og "rar", så snakke med fastlegen, og forlang samtaleterapi! Det er ikke noe mere unaturlig, enn "Windows-update"!
Sist endret av aluminiumfluorid; 17. august 2015 kl. 00:01.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg sier ikke, at du er dum eller idiot eller noe annet! Men dette utsagnet her, får mine "skepsislamper"til å lyse blendende sterkt. Mr(s). doktor har nå sittet å studert de greiene her i 7 år. Og ikke lite av disse 7 årene er om nervesystemet og nevrotransmittere.
Vis hele sitatet...
Det har du veldig mye rett i! Men nå må man også huske at Legeutdanningen inkluderer så mye at Nervesystemet og Nevrologi sannsynligvis ikke inkluderer mer enn kanskje 10-15% av alt man her lærer om.

Når jeg her nevner at jeg "sannsynligvis vet mer om Dopamin enn de fleste Leger" så er det hovedsakelig Fastleger/Allmennleger jeg sikter til. Nevrologer derimot, som spesialiserer seg på nettopp dette området, har sannsynligvis en god del mer kunnskap om dette området enn det jeg har.

I tillegg så har jeg selv ikke særlig mye god personlig erfaring med Allmennleger, Psykologer og Psykiatere når det kommer til deres viten/kunnskap om Dopamin, Serotonin og lignende stoffer.

Et eksempel:

Psykiater setter meg på Venlafaxin for å behandle Sosial Angst. Dette er et Antidepressiva som øker nivåene av Serotonin, Noradrenalin og litt Dopamin.

Samtidig så setter hun på Seroquel for søvnproblemer. Et Antipsykotika som hemmer produksjonen/nivåene av de samme stoffene.

Dette gir ikke akkurat et særlig inntrykk av at iallefall denne Psykiateren som jeg hadde å gjøre med, i det hele tatt vet noe om disse medisinene og stoffene som de virker på.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
JHvis du nå skulle ha tyrosin- og/eller dopaminmangel, så kan løsningen rett og slett være her! Altså elendig kosthold! Men gå til legen, og sjekk dette med en enkel blodprøve!
Og jeg har igrunn lagt merke til; at ved dine tidligere poster, så har du ikke akkurat vært så glad i kjøtt. Gjett hvor denne tyrosinen antageligvis kommer ifra?..
Har du også vurdert å spise erter, bønner og linser? Du trenger proteiner og variert kosthold mann!
Vis hele sitatet...
Nå er det dessverre slik at denne typen blodprøver, som da nesten må bli sjekking av Dopamin-nivåene, ikke er en så altfor enkel sak.
Så vidt jeg har fått med meg så er blodprøver for sjekking av nivåene av Dopamin- Serotonin- Adrenalin- og lignende stoffer en litt mer komplisert sak enn det det er å sjekke nivåene av f.eks. Kalsium og D-vitaminer. I tillegg så gir dessverre slike prøver bare en indikasjon på hvordan nivåene av disse stoffene er.
Men dette er noe jeg selvfølgelig kommer til å ta opp med Fastlegen neste gang jeg har time!

Jeg er glad i kjøtt, men jeg er derimot ikke mye glad i det moralske bak kjøttet. Da tenker jeg spesielt på at jeg i utgangspunktet bidrar til Dyredrap og tortur hver gang jeg kjøper noe som inneholder kjøtt i butikken. Jeg nøler derfor ofte med å kjøpe dette og har i tillegg et mål om å gå mer og mer over til et Vegansk kosthold.

Nettopp det Tyrosin-kosttilskuddet som jeg har gått til innkjøp av er merket som Vegetariansk og stammer sannsynligvis- og forhåpentligvis ikke fra kjøtt - Heldigvis!

Erter og bønner har jeg nok ikke vurdert noe særlig nei. Da dette ikke akkurat går under kategorien "favorittmat" for min del. Men Erter er noen ganger en av ingrediensene i maten som jeg spiser.
Sist endret av supernatural; 17. august 2015 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det har du veldig mye rett i! Men nå må man også huske at Legeutdanningen inkluderer så mye at Nervesystemet og Nevrologi sannsynligvis ikke inkluderer mer enn kanskje 10-15% av alt man her lærer om.
Vis hele sitatet...
JA, og 10-15 % av 6 år er 6-12 måneder, der temaet nevrotransmittere antageligvis fyller mye av dette. Da veldig mye av eventuelle feil på nervesignalene er her. Og dette er "bare" en uspesialisert lege! Altså "grunnpakka" alle leger må igjennom!.. En psykiater har minst 2 år til. kilde Og det er antageligvis så og si kun psykologi og mere nervevitenskap. Kanskje du kan noen ytterst snevre felt bedre! Men jeg nekter å tro, at du har den grunnlagskunnskapen, for å danne helhetlige vurderinger som en lege eller psykiater. Og noen ganger må man vite litt mere enn "dopamin", for å få en god og helhetlig vurdering. Og det er ikke for å være spydig mot deg! Men jeg ønsker at du hører mere på legen din.

I tillegg så har jeg selv ikke særlig mye god personlig erfaring med Allmennleger, Psykologer og Psykiatere når det kommer til deres viten/kunnskap om Dopamin, Serotonin og lignende stoffer.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Et eksempel:

Psykiater setter meg på Venlafaxin for å behandle Sosial Angst. Dette er et Antidepressiva som øker nivåene av Serotonin, Noradrenalin og litt Dopamin.

Samtidig så setter hun på Seroquel for søvnproblemer. Et Antipsykotika som hemmer produksjonen/nivåene av de samme stoffene.

Dette gir ikke akkurat et særlig inntrykk av at iallefall denne Psykiateren som jeg hadde å gjøre med, i det hele tatt vet noe om disse medisinene og stoffene som de virker på.
Vis hele sitatet...
Ditt eksempel sier meg dette:
Du får medisin, som øker disse stoffene i synapsene i hjernen, serotonin, noradrenalin og litt dopamin. Og det er naturlig, at du får mere overskudd og blir piggere av dette. For det er faktisk denne coctail'en depressive ofte har for lite av. Og slik som sentralstimulerende stoffer (kokain, amfetamin ++) gjør at hjernen skiller ut dopamin på høygir. Og amfetamin- eller kokainpsykose kommer faktisk av for høyt dopaminnivå i hjernen, og du får symptomer som en schizofren.
Og jeg synes det ikke det er rart, at du får tabletter som skal senke dette som sovemedisin. Altså noe som senker dopaminnivået tilbake til en mere søvndyssende forhold. Men det kan hende psykiateren ikke har fått med seg, at ditt problem ligger i et dårlig kosthold. Og du burde ha fortalt om ditt kosthold til psykiateren.

Spis sunt, mosjoner og gå i skogen og hør på det legen din sier!
Leger vet stort sett mye mere om hva som gir god helse, enn deg, meg og de fleste andre her på Freak!
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hva med å skifte fastlege, og eventuelt begynne å høre på hva han eller henne sier?
Vis hele sitatet...
Dessverre så er faktumet det at min nåværende Fastlege er den beste jeg har vært borti, så langt.

Jeg hører på Fastlegen og hva han mener er problemet/problemene/årsaken(e), visst dette er noe som jeg selv er enig i. Eller visst dette er noe spesifikt som evt. kan testes ut/finnes ut av helt sikkert. Dette er ikke tilfellet de gangene han velger å benytte argumentet "Det er nok bare Psykisk".

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er en komplisert miks med serotonin, dopamin, noradrenalin, glykokortisol, "substance-p" (nevrotransmitter for smerte) og noen til. Er dem andre helt skakkjørte, mens serotoninen er normal, kan du fortsatt være deprimert. Depresjoner er egentlig en slag sekkebetegnelse, på lidelser med lignende symptomer.
Vis hele sitatet...
Det har du veldig rett i! Der er jeg også sterkt enig. Det er derfor jeg sier at Serotonin-nivåene hos Deprimerte personer ofte er for lave, og ikke alltid.

Hovedpoenget mitt var uansett at Den Psykiske helsen, følelser, handlinger, absolutt alt som en person gjør og føler, er 99,999% kjemisk. Og det Kjemiske kan bare løses med Kjemi!

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Normalt ikke, dopaminreseptorene normalerer seg etter en tid. Og etter "noen måneder" burde dette absolutt begynne å bli normalt igjen!
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt.

Om f.eks. Dopaminreseptorene stabiliserer seg etter at man slutter å ta medikamentet avhenger veldig av hvilken dose man gikk på, hvor lenge, hvor ofte og hvilket medikament det er snakk om.
Det er tross alt med god grunn til at mange personer både Dør, blir Lemlestet og generelt sett blir totalt ødelagte etter bruk av Antipsykotika - Tross for at det er 10 år siden de sluttet med medikamentet som utløste/ga plagene. Dette er jeg et levende eksempel på!

I tillegg så øker Antipsykotika risikoen for å utvikle Demens, Alzheimers og Parkinsons, noe som ikke hadde vært tilfellet visst Dopamin-produksjonen/nivåene automatisk stabiliserer seg når man slutter å ta medikamentet/medikamentene.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
JHvis du spiser, for å få proteiner. Så ville jeg iallfall holdt meg unna sjokolade, som er nesten konsentrert energi i form av fett og sukker! Da er det bedre med et speilegg i uka, bønner, linser og erter er jo namnam! Eller hva med havregryn og melk? En sunn nærende frokost, som virkelig er noe å gå på og bygge opp kroppen på! Sammen med at det er godt!

Iallfall prøv å få deg et skikkelig kosthold, før du hiver innpå tilskudd i hytt og pine! Og forblir du deppa og "rar", så snakke med fastlegen, og forlang samtaleterapi! Det er ikke noe mere unaturlig, enn "Windows-update"!
Vis hele sitatet...
Vel, Sjokolade spiser jeg som oftest, selvfølgelig ikke for å få i meg Proteiner. Da kjøper jeg heller Kjøttprodukter, Melk/Sjokomelk, Proteinshake og/eller Proteinbar.

Egg/Speilegg har jeg dessverre en liten intoleranse ovenfor, noe som ikke gjør det særlig mye lurt.
Bønner, Linser og Erter kan jeg derimot selvsagt vurdere, visst dette er noe som passer til den aktuelle matretten.

Når det gjelder Havregryn så er jeg personlig ikke mye glad i dette.
Og Melk ser det "heldigvis" ut til at jeg har en intoleranse ovenfor. Med tanke på Laktose. I Tillegg så er sannsynligvis ikke Melk så sunt som mange skal ha det til. Da det verken er Naturlig for mennesker å innta og sannsynligvis også kan øke risikoen for Kreft, mtp. at det er unaturlig og gjerne blir sett på som "fiendtlig" av immunforsvaret. Noe som i teorien kan føre til en negativ effekt på cellene.

Når det kommer til Kosthold så har jeg et så sunt kosthold som jeg har mulighet til. Det er nemlig Økonomien som er hovedgrunnen til at kostholdet mitt nå består hovedsakelig av brødmat.
Hvorfor skulle jeg trenge Samtaleterapi?

Sitat av amdb73 Vis innlegg
JA, og 10-15 % av 6 år er 6-12 måneder, der temaet nevrotransmittere antageligvis fyller mye av dette. Da veldig mye av eventuelle feil på nervesignalene er her. Og dette er "bare" en uspesialisert lege! Altså "grunnpakka" alle leger må igjennom!.. En psykiater har minst 2 år til. kilde Og det er antageligvis så og si kun psykologi og mere nervevitenskap. Kanskje du kan noen ytterst snevre felt bedre! Men jeg nekter å tro, at du har den grunnlagskunnskapen, for å danne helhetlige vurderinger som en lege eller psykiater. Og noen ganger må man vite litt mere enn "dopamin", for å få en god og helhetlig vurdering. Og det er ikke for å være spydig mot deg! Men jeg ønsker at du hører mere på legen din.
Vis hele sitatet...
Og de 5 restende årene vil handle om noe annet. Noe som gjør det spesielt vanskelig å huske alt man lærte de 6-12 månedene. I mine øyne blir dette da litt som å være 18 og prøve å huske det man lærte i 6. Klasse.

Jeg har nok ikke en såkalt "grunnkunskap" ang. alt innen Nevrologi. Det jeg sier er at jeg sannsynligvis vet mye mer om Dopamin, enn det de fleste Leger gjør. Når det derimot kommer til andre stoffer så vet nok de fleste leger mer om disse.

Men samtidig så kan man også ta fram GABA og Benzodiazepiner som et eksempel på hvor lite/mye leger faktisk vet om medisinene de skriver ut. Her på Freak Forum er det ikke akkurat svært godt kjent at dette er noe de fleste Norske legene egentlig vet noe særlig mye om. Og av denne grunnen så kan man også nesten forvente at mye av det samme er tilfellet hos de andre stoffene Noradrenalin, Dopamin og Serotonin.

Jeg hører på Legen min. Men samtidig så er jeg også svært forsiktig med å ta det som en Lege måtte si og påstå, for "Ekstremt God Fisk". Og da rett og slett fordi jeg har dårlig erfaring med dette fra tidligere og i tillegg har mye mer å tape VS Det den aktuelle legen har å tape, visst f.eks. informasjonen skulle være feil/feilaktig.
Sist endret av supernatural; 17. august 2015 kl. 04:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Hovedpoenget mitt var uansett at Den Psykiske helsen, følelser, handlinger, absolutt alt som en person gjør og føler, er 99,999% kjemisk. Og det Kjemiske kan bare løses med Kjemi!
Vis hele sitatet...
Neida. Her har du misforstått. Hvis du har forandret hjernekjemi fordi du f.eks har en depresjon - så trengs det ikke nødvendigvis kjemisk behandling for å få normal hjernekjemi igjen. Forskjellige former for terapi og å ta tida til hjelp gjør at de fleste former for depresjon går over. Når depresjonen går over - så forandres også hjernekjemien tilbake til normalen igjen.

Psykologi kan ha innvirkning på hjernkjemi og vica verca. Det samme gjelder kroppslige symptomer. Psykosomatikk er tenkt å stå bak som årsak i en rekke fysiske plager. Jeg har sett estimater opp i over 50% av alle sykdommer - som skal ha en psykosomatisk årsak i bunn.


For all del. Knask i vei på l-tyrosin kapslene dine og se om du føler deg bedre (husk b6 og c-vitamin i tillegg). Det er ikke farlig, og sannsynligvis mindre bivirknger enn med mange typer antidepressiva. Jeg mistenker at du ikke får særlig effekt - men om du har troa sjøl, så kjør på.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Neida. Her har du misforstått. Hvis du har forandret hjernekjemi fordi du f.eks har en depresjon - så trengs det ikke nødvendigvis kjemisk behandling for å få normal hjernekjemi igjen. Forskjellige former for terapi og å ta tida til hjelp gjør at de fleste former for depresjon går over. Når depresjonen går over - så forandres også hjernekjemien tilbake til normalen igjen.

Psykologi kan ha innvirkning på hjernkjemi og vica verca. Det samme gjelder kroppslige symptomer. Psykosomatikk er tenkt å stå bak som årsak i en rekke fysiske plager. Jeg har sett estimater opp i over 50% av alle sykdommer - som skal ha en psykosomatisk årsak i bunn.
Vis hele sitatet...
Nei, der har du et veldig godt poeng. Men teknisk sett så er Terapi også Kjemi/Kjemisk. Det samme er teknisk sett også Løping, Sex, Rus og Alkohol og alt annet som hjelper/virker positivt på den Psykiske helsen.

Ved f.eks. Løping så føler man at dette hjelper fordi Løping øker utslippene av Dopamin, Noradrenalin og en del andre lykke/beroligende-stoffer. Det samme skjer ved Terapi, der utslippene av Adrenalin sannsynligvis minskes, og utslippene i visse Serotonin reseptorer økes.

Personlig så tror jeg ikke man kan forvente at en Depresjon bare "går over". Da dette er veldig usannsynlig. Dette kan derimot skje visst depresjonen skyldes Abstinens, Kjærlighetssorg, Sorg over en nær som har gått
bort og lignende.

Ofte er Psykomatiske problemer den grunnleggende årsaken, ja. Spesielt her i Norge og Scandinavia generelt. Men man også huske på at Psykiske symptomer og problemer er like mye Fysisk som Fysiske plager og sykdommer. Den eneste forskjellen er at Psykiatriske lidelser ofte trenger en mer komplisert og mer langvarig behandling enn det f.eks. en Bakteriell infeksjon trenger. I tillegg til at Psykiatriske problemer hovedsakelig skyldes feil i kroppen, og ikke pga. en inntrenger/trussel fra utsiden.

Sitat av Bearass Vis innlegg
For all del. Knask i vei på l-tyrosin kapslene dine og se om du føler deg bedre (husk b6 og c-vitamin i tillegg). Det er ikke farlig, og sannsynligvis mindre bivirknger enn med mange typer antidepressiva. Jeg mistenker at du ikke får særlig effekt - men om du har troa sjøl, så kjør på.
Vis hele sitatet...
Jeg er nå på min 3. Dag med et fast inntak av L-tyrosin og har til nå hatt utrolig god effekt + Bedring! Eneste problemet er nok det at virkningen av 1000 mg ikke varer i mer enn kanskje 2-4 Timer.
Så ja, det er mye som nå tyder på at mangel på Dopamin/L-tyrosin var/er det som var/er problemet/årsaken til plagene.
Men sannsynligvis også Nedbrytingen av Dopamin, og iallefall L-Tyrosin ser i tillegg ut til å være litt "unormalt/for rask".

B6 og B-vitaminer generelt tar jeg allerede fast som en del av mine faste medisiner. Siden også C-vitaminer gir meg bedring + bedre humør så er dette noe jeg også inntar fast - I gjennomsnitt 3-5 Gram/dagen.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ditt eksempel sier meg dette:
Du får medisin, som øker disse stoffene i synapsene i hjernen, serotonin, noradrenalin og litt dopamin. Og det er naturlig, at du får mere overskudd og blir piggere av dette. For det er faktisk denne coctail'en depressive ofte har for lite av. Og slik som sentralstimulerende stoffer (kokain, amfetamin ++) gjør at hjernen skiller ut dopamin på høygir. Og amfetamin- eller kokainpsykose kommer faktisk av for høyt dopaminnivå i hjernen, og du får symptomer som en schizofren.
Og jeg synes det ikke det er rart, at du får tabletter som skal senke dette som sovemedisin. Altså noe som senker dopaminnivået tilbake til en mere søvndyssende forhold. Men det kan hende psykiateren ikke har fått med seg, at ditt problem ligger i et dårlig kosthold. Og du burde ha fortalt om ditt kosthold til psykiateren.

Spis sunt, mosjoner og gå i skogen og hør på det legen din sier!
Leger vet stort sett mye mere om hva som gir god helse, enn deg, meg og de fleste andre her på Freak!
Vis hele sitatet...
Nei, alt er faktisk ikke så svart på hvitt!
I det lange løp så vil slik medikamentell behandling kunne gi alvorlige konsekvenser, noe det allerede har gjort for meg personlig.

Venlafaxin har ikke særlig stor effekt på Dopamin, noe Seroquel og de fleste andre Antipsykotika har (med tanke på å hemme dette stoffet).
Resultatet kan da- og ser ut til å ha blitt at Seroquelen har gjort at Dopamin-nivåene er blitt for lave, og fortsatt er dette flere måneder etter at jeg sluttet med medikamentet.
Dette er spesielt sannsynlig visst det skulle vise seg at det er Dopamin-reseptorene D1 og D2 som det er noe galt med. Siden det er disse 2 Dopamin-reseptorene Seroquel virker på/hemmer.

Kostholdet var ikke et problem da jeg var i kontakt med- og ble behandlet av denne Psykiateren. Dette var et problem som oppstod pga. en dårligere økonomi nesten 1 år senere.

Generelt sett så vet de fleste Norske Leger best ang. som gir den beste helsen, ja. Men de er også Mennesker, som også betyr at de er Egoistiske og tenker mer på seg selv enn det de gjør om vilt fremmede pasienter.

Personlig så kommer jeg iallefall aldri til å stole på en lege som velger å skrive ut Antipsykotika for søvnproblemer, fremfor Benzodiazepiner. For det finnes ingen gode grunner til å gjøre dette. Den eneste som tjener på dette er Legen - Ved å ikke risikere å få en moralpreken fra Fylkeslegen. Pasienten risikerer derimot svært mye ved å benytte Antipsykotika som sovemedisin. Spesielt når pasienten ikke lider av Psykose. Her er jeg svært sikker på at alle som vet hvordan Antipsykotika virker på Hjernen, er enig!

Legger her ved en artikkel (som jeg har linket til tidligere i en annen tråd) ang. bruk av Antipsykotika for Søvnproblemer, Angst, Depresjoner og lignende psykiatriske lidelser, hos personer som ikke lider av Psykose:

http://tidsskriftet.no/legacy/199828/leder1.html

Utdrag fra artikkelen:

"Problemet med bivirkninger kommer imidlertid i særlig grad i fokus dersom preparatene brukes i lengre tid for tilstander som de ikke har vist tilfredsstillende dokumentert effekt for. Det frarådes derfor å bruke antipsykotika til behandling av søvnforstyrrelser, angst, depresjon, atferds- og personlighetsforstyrrelser dersom det ikke foreligger tegn på psykose (1, 3). Antipsykotika bør vanligvis heller ikke brukes i behandlingen av uro, aggressivitet, og tilpasningsvansker hos ikke-psykotiske psykisk utviklingshemmede, hjerneskadede og demente (1, 3, 4).
Sist endret av supernatural; 18. august 2015 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Du får medisin, som øker disse stoffene i synapsene i hjernen, serotonin, noradrenalin og litt dopamin. Og det er naturlig, at du får mere overskudd og blir piggere av dette.
Vis hele sitatet...
Nåja, dere må huske på at økte konsentrasjoner av monoaminer (serotonin, noradrenalin, dopamin) i synapsen vil over tid nedregulere reseptorene disse stoffene binder seg til. Det fører ofte til avflating og apati. Derfor gis ofte antipsykotika sammen med antidepressiver, siden blokkering av reseptorer fører til oppregulering. Men det hele er ofte om å finne en balanse mellom disse to forskjellige type medikamentene (antidepressiver og antipsykotika) slik at det ikke blir verken for mye nedregulering eller oppregulering.
Sist endret av Mexxy; 27. august 2015 kl. 13:55.