Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  485 52722
noen som forstår seg på FL 10? hvordan man får syke beats etc? kanskej simpelt, men en cachy tone?
Hørt om Youtube? ;-)
det er en del å sette seg inn i. men henger meg på ''se på youtube'' bølgen. man kan faktisk lære noe derfra. Men hvis du trenger noe tips så kan du jo sende en PM hvis det er noe så skal jeg prøve så godt jeg kan
Se på youtube videoer ja, bruk pianoroll, step sequencer, last ned Zeta+ og Massive så kan du justere, lage lyder, effekter til melodi, beats osv.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Prøv deg frem og se youtubevideoer. Å lage "catchye" melodier er nesten noe du må lære deg, og det kan gjerne ta årevis med øving før du klarer å produsere noe uten at folk flamer deg for at det er dritt (særlig her på freak, trust me). Gøy hobby å ha på sida, men hvis du er seriøs og vil bli flink så skal det jævla mye arbeid inn i det. Selv har jeg brukt FL i 6 år (av og på though), og er ikke halvveis utlært engang.
Holdt på med FL i snart 2 år. Det tar dit å bli flink skal jeg si deg.
Etter snart 2 år vil jeg ikke kalle meg god akkurat.

Anbefaler deg som sagt over å laste ned Zeta+, og kanskje Nexus.
Også kan du finne mange Vengeanse pakkerpå bukta som har mange bra drums.

Er du helt ny med programmet?

EDIT: Enig med dem andre, se på mange tutorial videoer på Youtube. Helst innen den sjangere du er interessert i.
Har sikkert sett rundt 200 - 300 tutorials rundt om på nettet. :P
Sist endret av Zetta; 21. januar 2012 kl. 18:17.
Z3ta+ eller Zeta+ er en ganske bra plugin til FL 10.
Hvis du er keen på en "basshunter-techno" sjanger kan du bruke lyden "Do you feel it?" eller "Supadupa" I zeta.

Som nevnt over her er Nexus også en god plugin.

Tro meg, det tar tid å lære! http://www.youtube.com/watch?v=K5lGR4hQoBw

Men ingenting er umulig! Det som er umulig tar bare litt lenger tid!
Sist endret av dead_rat6; 21. januar 2012 kl. 18:34.
DeadRAT. Kan du forklare hva pugins, patterns measurements osv er?
Sett deg ned, les musikkteori, så leser du synthteori, også begynner du å skru på knotter i VSTier. VSTier som kan være greie for nybegynnere er Nexus, z3ta, Hydra, Zebra, Kontakt 4, osv. (Mange av disse er sample-biblioteker though.)

Jeg har 5-6 år bak meg i FL og musikkprodusering generelt, og kan si at det tar lang tid om du faktisk skal bli noe unikt og lage noe eget.


Eller gjør som alle andre noobs og ødelegg musikkscenen med samplepacks og ferdiglagde loops.
Sist endret av Bruskork1; 21. januar 2012 kl. 18:42.
Hadde faktisk vert fint med en egen FL STUDIO tråd hvor alle Q&A kan postet, ettersom jeg ser at fler og fler kommer med spørsmål angående programmet.
Var selv en av dem som postet spørsmål angående programmet en stund tilbake :P
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Zetta Vis innlegg
Anbefaler deg som sagt over å laste ned Zeta+, og kanskje Nexus.
Også kan du finne mange Vengeanse pakkerpå bukta som har mange bra drums.
Vis hele sitatet...
Nexus er noe crap da, bare standardlyder som man føler at man har hørt 30000 ganger før og det er ikke noe særlig muligheter til å lage egne lyder.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Nexus er noe crap da, bare standardlyder som man føler at man har hørt 30000 ganger før og det er ikke noe særlig muligheter til å lage egne lyder.
Vis hele sitatet...
Er man nybegynner i Fl Studio så er Nexus ganske bra og har mange kule lyder.
Hvem har sagt at han skal produsere musikk som skal være nytt og innovativ?
Så lenge han liker lydene og er fornøyd så er det alt som teller :3
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Zetta Vis innlegg
Er man nybegynner i Fl Studio så er Nexus ganske bra og har mange kule lyder.
Hvem har sagt at han skal produsere musikk som skal være nytt og innovativ?
Så lenge han liker lydene og er fornøyd så er det alt som teller :3
Vis hele sitatet...
Jaja, men man lærer temmelig lite av å sitte og bruke ferdiglagde lyder. Når man lærer seg feks FL studio så burde man fra tidlig av foksuere på å lære seg synther. Jeg selv brukte Nexus i starten, og det er noe som har gjort utviklingsprosessen min mye lengre enn det kunne ha vært.
Sist endret av Dongerino; 21. januar 2012 kl. 19:50.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jaja, men man lærer temmelig lite av å sitte og bruke ferdiglagde lyder. Når man lærer seg feks FL studio så burde man fra tidlig av foksuere på å lære seg synther. Jeg selv brukte Nexus i starten, og det er noe som har gjort utviklingsprosessen min mye lengre enn det kunne ha vært.
Vis hele sitatet...
Vil si det er mye viktigere å lære seg å bruke selve programmet før man begynner å tenke på synther og hvordan lyden høres ut.
Kan jo selvfølgelig være smart å lære seg å bruke generatorer som 3xOsc, men man kan umulig unngå å bruke samples.
i bunn og grunn kommer det an på hvor godt man klarer å tweake og endre på samples til det ikke lenger kan høres av allmenheten at dette faktisk er noe fra vengeance, eller Nexus for den slags skyld.
Jeg har jobbet i FL i snart 8 år, og selvom z3ta og nexus er et greit sted og starte er det ikke noe jeg anbefaler. Selvfølgelig kommer det an på hvordan sound du vil gå for. Selv liker jeg å bruke Massive, Sylenth1 og litt Harmor, men i det siste har jeg begynt og bruke mer hardware synths fra min kjære Waldorf Blofeld og Virus TI. Det beste tipset jeg kan gi er å eksperimentere masse. Begynn på nye prosjekter hele tiden, eksperimenter masse, og ta med deg det du lærer til neste prosjekt. Vil også anbefale og lese mye om mixing selvom det ikke er så altfor viktig i starten, så blir det 100% essensielt etterhvert.
Sitat av Acie Vis innlegg
Vil også anbefale og lese mye om mixing selvom det ikke er så altfor viktig i starten, så blir det 100% essensielt etterhvert.
Vis hele sitatet...
ved mixing, mener du da mastering?
Sitat av Zetta Vis innlegg
Holdt på med FL i snart 2 år. Det tar dit å bli flink skal jeg si deg.
Etter snart 2 år vil jeg ikke kalle meg god akkurat.

Anbefaler deg som sagt over å laste ned Zeta+, og kanskje Nexus.
Også kan du finne mange Vengeanse pakkerpå bukta som har mange bra drums.

Er du helt ny med programmet?

EDIT: Enig med dem andre, se på mange tutorial videoer på Youtube. Helst innen den sjangere du er interessert i.
Har sikkert sett rundt 200 - 300 tutorials rundt om på nettet. :P
Vis hele sitatet...
Jeg er helt ny i programmmet! jeg skal prøve lage noen basic beats i dag..
Ved mixing mener jeg EQing og leveling. Hvert eneste element skal ha sin plass i låta. Hvis du har en bass og en kick foreksempel (og du ikke skal bruke sidechain), så ligger bassens hovedfrekvenser på kanskje 70-500hz, og kicket på noe av det samme. Da kræsjer disse frekvensene ganske bra, og da må du fjerne visse frekvenser på ett av elementene for at begge skal høres ordentlig. (Hvis du bruker sidechain riktig så skal ikke frekvensene fra kicket kræsje med frekvensene fra bassen). EQing med kun et kick og en bass er jo relativt enkelt, men hvis du har 10+ elementer gående i låta blir det litt mer avansert.
takker for alle svar. angående ny tråd om FL Studio, kan ikke dette være den tråden? den er jo tross alt begynt og kommet svært langt? :-D
Sitat av ssindreb Vis innlegg
Jeg er helt ny i programmmet! jeg skal prøve lage noen basic beats i dag..
Vis hele sitatet...
Lykke til! Du kan sende meg PM om det er noe annet du lurer på... eller til noen av de andre mer erfaren FL freaksene her på forumet x)
Send meg også gjerne sluttresultatet av noen av beatsene du lager så kan jeg sikkert gi deg noen tips.
Ja seff, ere noen som lurer på noe innen FL, send PM. Har nærmere 6 år i musikkproduksjon bak meg, og hauger av år i FL.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Ja seff, ere noen som lurer på noe innen FL, send PM. Har nærmere 6 år i musikkproduksjon bak meg, og hauger av år i FL.
Vis hele sitatet...
HvorDAN musikk har du produsert?
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Hva er FlStudio Extended memory?

Tror jeg muligens skjønner hva det er utav navnet.
Du bare gir FL tilgang til mer ram, hvis du har 32bit får den 3gb ram, har du 64 så kan den bruke 4gb.

fth, jeg har produsert forskjellige ting, alt fra hiphopbeats -> klassisk /(filmusikk), men går mest i hardstyle.
Hvor lenge bør man holde på med viritual dj før man skal kjøpe seg utstyr?
Når man kjøper utstyr, hvor kjøper man hen?
Håper på svar !
Sitat av djfyr Vis innlegg
Hvor lenge bør man holde på med viritual dj før man skal kjøpe seg utstyr?
Når man kjøper utstyr, hvor kjøper man hen?
Håper på svar !
Vis hele sitatet...
Det er vell ikke noe spesifikk svar på det, kommer helt an på hvor fort du lærer.

Ts: Se mangen tutorials på Youtube, lek litt rundt i Fl Studio og prøv og finn utav ting selv. Har personlig holdt på med fl studio i 3-4 måneder nå og klarer vertfall og lage noe som høres ut som musikk, men er ikke akkurat noe folk ville hørt på.

Men etterhvert som jeg lærer enkelte ting, føler jeg at jeg automatiskt får en forståele om hvordan andre funksjoner fungerer også, vist noen forstår hva jeg mener.

Fl studio er ikke komplisert, jeg føler mer det handler om og ha en god forståelse for musikk generelt, når du først har "forstått" det, så blir alt mye enklere.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Det er vell ikke noe spesifikk svar på det, kommer helt an på hvor fort du lærer.

Ts: Se mangen tutorials på Youtube, lek litt rundt i Fl Studio og prøv og finn utav ting selv. Har personlig holdt på med fl studio i 3-4 måneder nå og klarer vertfall og lage noe som høres ut som musikk, men er ikke akkurat noe folk ville hørt på.

Men etterhvert som jeg lærer enkelte ting, føler jeg at jeg automatiskt får en forståele om hvordan andre funksjoner fungerer også, vist noen forstår hva jeg mener.

Fl studio er ikke komplisert, jeg føler mer det handler om og ha en god forståelse for musikk generelt, når du først har "forstått" det, så blir alt mye enklere.
Vis hele sitatet...
Hva er fl studio? er det det samme som viritual dj ?
Nei, FL studio er en DAW og ikke en "virtual DJ" løsning.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
fth, jeg har produsert forskjellige ting, alt fra hiphopbeats -> klassisk /(filmusikk), men går mest i hardstyle.
Vis hele sitatet...
Hardstyle er awesome da! Noen sanger du har fullført?

Har lekt litt med hardstyle selv, men prøver meg mest på dubsteppen.
Noen som har en god tutorial på mixing og mastring?
Sitat av fth Vis innlegg
Hardstyle er awesome da! Noen sanger du har fullført?

Har lekt litt med hardstyle selv, men prøver meg mest på dubsteppen.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har en soundcloud med noe greier på, som dog er litt gammelt. (selvom det ikke ble uploada for så lenge siden.)

http://soundcloud.com/braintweaker93

Jeg lager ting fra bunnen av, så ikke ha super-forventninger.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Ja jeg har en soundcloud med noe greier på, som dog er litt gammelt. (selvom det ikke ble uploada for så lenge siden.)

http://soundcloud.com/braintweaker93

Jeg lager ting fra bunnen av, så ikke ha super-forventninger.
Vis hele sitatet...
Er ikke så stor fan av hardstyle, men det du har lagd høres mye bedre ut enn annen "kjent harstyle".
Jøss, takk for det.. Siden jeg har vært langt inni hardstyle miljøet i maaange år, så må jeg si at jeg føler det er motsatt, men takk forde ^^
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Noen som har en god tutorial på mixing og mastring?
Vis hele sitatet...
Tja, har i grunn Ableton Live som DAW, men én ting kan jeg fortelle deg: om du har en viss forståelse for den softwaren du jobber med, er det lett å ta læring fra tutorials som er ment for Ableton, Logic, FL etc.

De fleste DAW går på det samme, den største hovedforskjellen er arbeidsflyten.

Har ikke noen konkrete gode tutorials på lager, men om jeg kan gi et lite tips, ville det være å jobbe med hvert enkelt spor (synth, bass, kick, snares) separat. Jeg setter vanligvis sammen en struktur i ei låt, for å så jobbe med hvert enkelt spor solo. Og da jobber jeg med EQ, compressor, limiter og effekter etc.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Sitat av ssindreb Vis innlegg
takker for alle svar. angående ny tråd om FL Studio, kan ikke dette være den tråden? den er jo tross alt begynt og kommet svært langt? :-D
Vis hele sitatet...
Enig.
Har akkurat ordna meg FL jeg å.
Sett masse youtube, og klarer så vidt å lage drit.
Hadde vært kjekt å hatt en tråd å spørre nubspørsmål på.
Hva er det folk vanligvis bruker til progressive house?

Har selv brukt litt Wasp og synst jeg får ett par decent lyder utav det, er vell heller det og få chordsa riktig som er det store problemet for meg som ikke har så veldig mye kunnskap om musikk generelt.

Har også brukt litt nexus og z3ta, men foretrekker og lage alt fra grunnen av så vill helst holde meg borte ifra det.
Man kan jo bruke alt til progressive house, hvis man er flink nok til og skru. Men jeg er veldig stor fan av Massive og Sylenth1, så jeg velger og anbefale det. Når du først blir kjent med disse, så blir det mye lettere og lage egne lyder helt fra bunnen av. Massive er også veldig bra til dubstep/electro-house slik jeg har eksperimentert litt med i det siste

Slenger meg på den PM meg hvis du vil ha svar på spørsmål.. Eller bare poste her så alle kan svare
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Hva er det folk vanligvis bruker til progressive house?

Har selv brukt litt Wasp og synst jeg får ett par decent lyder utav det, er vell heller det og få chordsa riktig som er det store problemet for meg som ikke har så veldig mye kunnskap om musikk generelt.

Har også brukt litt nexus og z3ta, men foretrekker og lage alt fra grunnen av så vill helst holde meg borte ifra det.
Vis hele sitatet...
Prøv Sylenth1
Kan ikke så veldig mye om FL. og bruker det mest bare for å leke meg med et keyboard jeg fikk for en liten stund siden.
Kjører med en midi2usb fra et firma som heter CME. Kjører med Win7 64 bit.

Problemet mitt her, er at så snart jeg minimerer, eller klikker på andre programmer mister jeg forbindelsen, dvs. keyboard gir ingen lyd i programmet. Får tilbake lyd så snart jeg klikker på FLstudio. (prøvd kjør som administrator også).

Hadde for en stund siden XP på denne maskinen, men måtte bytte pga driver problemer.
Der hadde jeg ikke dette problemet, og kunne fint åpne/bytte programmer.

Noen som vet hvordan dette eventuelt kan løses ?
Gå inn i Audio Options, og skru av "Auto close device". Det burde gjøre susen ville jeg tro
Kanaler på youtube som er dedikert for å forklare FL Studio:
KevWillow & nfxbeats

Utover dette vil jeg bare presisere at Nexus ikke er dårlig, men for enkelt; både å bruke og lydbildet du sitter igjen med.
Sitat av waf Vis innlegg
Kanaler på youtube som er dedikert for å forklare FL Studio:
KevWillow & nfxbeats

Utover dette vil jeg bare presisere at Nexus ikke er dårlig, men for enkelt; både å bruke og lydbildet du sitter igjen med.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/user/GoldShoreRecords
http://www.youtube.com/user/howtomakeemusic

Slenger med to kanaler til med bra content jeg
Har loka litt med Massive-plug-in'en!
http://soundcloud.com/pyramidemed-ye...ut-the-fuck-up

Er klar over at mastringa er dårlig, men det ska jeg få hjelp til av en kompis iløpet av uka Jeg blei fornøyd med lyden jeg fikk. Hva syns dere?
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Har loka litt med Massive-plug-in'en!
http://soundcloud.com/pyramidemed-ye...ut-the-fuck-up

Er klar over at mastringa er dårlig, men det ska jeg få hjelp til av en kompis iløpet av uka Jeg blei fornøyd med lyden jeg fikk. Hva syns dere?
Vis hele sitatet...
Var det hele sangen? O.o
Sitat av Zetta Vis innlegg
Var det hele sangen? O.o
Vis hele sitatet...
Nope. Det er bare en del av en sang jeg holder på med. http://soundcloud.com/pyramidemed-yeover/dutch-lol-2 Her har du resten!
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Har loka litt med Massive-plug-in'en!
http://soundcloud.com/pyramidemed-ye...ut-the-fuck-up

Er klar over at mastringa er dårlig, men det ska jeg få hjelp til av en kompis iløpet av uka Jeg blei fornøyd med lyden jeg fikk. Hva syns dere?
Vis hele sitatet...
Du må virkelig gjøre noe med takeoffet her, kan bli kult - etter masse arbeid. Prøv og legg på sidechain på den hovedlyden du har der, og senk volumet på den. Slik som den er nå, så overdøver den absolutt alt det andre i sangen.

Ellers bra start
Er utrolig nok sidechain på build-off-leaden!
Hører det nå når du sier det, bruker du compressor til og sidechaine? Isåfall skru opp ratioen. Skru ned gain hvis den ikke er på 0 allerede. Noe må hvertfall gjøres!
Jeg bruker "Limiter" til å sidechaine. Men jeg får, som sagt, hjelp til å forbedre sangen til uka Er ganske ny på FL, så er ganske klar over at det ikke høres bra ut enda