Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1882
Anonym bruker
"Ekstravagant Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei jeg har noen spørsmål angående LAR, ser ut til at jeg kanskje må bite i det sure eplet og søke meg inn. Jeg har misbrukt Dolcontin og heroin samt ymse benzodiazepiner i noen år nå, var på avrusning i 2018 med påfølgende behandling men sprakk igjen i fjor sommer, nå er jeg på avrusning igjen men ser ikke ut til at jeg makter det å jeg blir skrevet ut nå på mandag og skal egentlig videre i behandling igjen.

1. Er det fastlegen som henviser meg?
2. Hvor langt tid ca vil det ta før jeg kan starte opp på LAR medisiner? Altså ventetid, hvilke erfaringer finnes her om dette (Trøndelag om det er relevant)
3. Vil jeg kunne få noe LAR medisiner eller et eller annet hos fastlegen i påvente?
4. Hørt det finnes flere typer LAR (LAR-R og LAR-S ellernoe sånt) hva betyr det?
Anonym bruker
"Kjær Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei fastlegen din kan henvise deg til lar. Nå er du i behandling og da kan du få di til å henvise deg. Og di kan også ordne med et møte med spesialisthelsetjenesten som LAR er under.
Behandlingen du er i nå kan også hjelpe deg med søknaden. Om du søker mens du er i bhandling vil det gå raskere i mange tilfeller.

1. Disse kan henvise lege/psyk helse/rus behandling +++

2. Det kan ta alt fra 1-8uker. Kommer anndt på hvordan sitvasjonen til pasienten er. Nå er du i behandling så det kan gå veldig fort. Skriver du deg ut må du få lege til å henvise deg å da må du vente på ny behandlings plass å ny avrusning før oppstart.

3. Vist du skriver deg ut å får lege til å henvise deg til lar så kan det hende han vil gi deg medisiner mens du venter på oppstart! Men det er ikke sikkert det er snakk om a preperater. Med misbruks potensiale. Og det er en grunn til at man må være i LAR får da må man avgi urinprøver og ta medisin på apotek under tilsyn!

4. LAR-R/LAR-S. Lar-r står for rusfrihet. Og lar-s står for sidemisbruk

Lar-r så vil du stige i gradene og få mer tilit. Du avgir urinprøver 2stk pr uke og jo lengere du har reine urinprøver jo mindre urinprøver må du ta. Det samme er med medìsin. I starten må du hente medisin hver dag. Så går du ned til å hente annenhver dag. Å helt til slutt får du med medisin hjem for en uke av gangen. Å tar bare stikkprøver 6-8stk pr år.

Lar-s er sidemisbruk å du ruser deg itilegg å vil bare stå på stedehvil uten å få noe tilit til å styre medisiner selv.

Medisin valg er metadon saft/piller.
Eller soboxone/naloxone.
subotex

Jeg er selv på rusfrihet 6år å tar bare stikk prøver 6pr år.
Men jeg har også utskrevet morfinsulfat 200mg x3 pr døgn.
Her var det utrolig mye feilinformasjon.

Det er fastlegen som henviser til lar ja. Hvor lang tid det tar kommer helt an på en del ting som overdoser, helse, bolig, og mer.

Ventekvote på medikament er helt opp til legen ,noen gir det noen ikke. Jeg fikk temgesic i 2006 da jeg ventet å komme inn LAR. Det tok 6 mnd,men vet at nå tar det meget kort tid. Dager til få uker nåtr alle papirer er i orden og avrusingsplass er ordnet.

Det er ikke noe som heter LARs, Det er kun LAR med eller uten sidemisbruk. Har du ikke sidemisbruk så slipper du å hente hver dag og avgi urinprøve 2 ganger uken. Men det atr tid å bygge opp tillitt. Så det skjeer ikke med engang. Jeg har stikkprøver nå. Og henter medisin 1 gang pr uke..

Flere typer Lar er nok at du til slutt overleveres fastlegen din og han har alt med deg å gjøre. Og du ikke har mer kontakt med LAR konsulent.

Om du lurer på noe mer så sen gjerne spørsmål. Har vært 15 år i LAR og jobbet som ruskonsulent og i frivillige organisasjoner for rusmisbrukere. Så jeg har endel kunnskap på dette. Så bare spørr om det er noe
Ikke gå fra avrusningen, du vil få lettere og raskere hjelp når du er innlagt. Jeg ville kun tatt subutex(og hvertfall ikke suboxone, den motgiften blir tatt opp i munnen også, hvertfall en del), men metadon er for meg blitt et mareritt. Jeg vet noen lever godt på det, men det er mye tyngre en subutex, og man blir så sinnsykt hekta. Abstinensene varer også lenge etter du slutter, i motsetning til morfin og heroin. Subutex er mye lettere å fungere på tror jeg hvertfall, men det kommer mest an på deg og hvor flink du er. Det er bare en støtte, du må bygge opp et liv rundt medisinen også, noe jeg ikke føler jeg har klart å få til.

Er et vrak føler jeg nå, går på 130mg metadon og ti medisintyper utenom, uten å sove for en dritt uten hasj som lar lar(hehe) meg få lov til faktisk. Men jeg har asperger syndrom, eller autisme og sliter mye pga det tror jeg. Jeg tenker altfor fort og mye på en gang, og følelsene er så sterke jeg mister pusten av de noen ganger....

Hunden min er mye bedre medisin en aldri så mye metadon.....

Lykke til med behandlingen, og jobb med å bygge opp et liv med innhold som sagt. Ellers blir det lett å sitte å glo i veggen og til slutt måtte ruse seg og man har enda et problem, som ødelegger for virkningen av medisinen en del for meg hvertfall.

s
The world is my enem
Subuxone er faktisk verre om ikke like gale som metadon. Subuxonen fører gir over tid flere bivirkninger en
lar vil innrømme, Den verste er Angst som over tid gjør at det blir vanskelig om ikke umulig å leve et vanlig liv..
Start gjerne på LAR men ikke ta imot den første og billigste medisin du blir tilbudt..















l
Anonym bruker
"Ekstravagant Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for svar.

Hva kan jeg si da for å rettferdiggjøre at jeg ikke ønsker subuxone?
Si du vet godt at motgiften FUNKER på oss andre narkomane som har prøvd subox, det er håpløst med 6 sånne under tunga i desperasjon. Jeg spiste de som drops og ble bare dårligere og dårligere.

Jeg var helt rusfri på si også når jeg brukte subox, var på ferie og måtte tilkalle hotellegen å få en sterk benzo de ikke hadde her i landet, glemt helt hva det heter, men apoteket advarte meg sterkt mot å ta de, hehe, da fikk jeg blod på tann. This is not good for you, hehehehehe.

Nå går jeg hvertfall på nok metadon til at det sparker litt på morgen, takk gud. En kopp kaffe etter dosen så er jeg fin jeg, men går det rundt døgnet, NEI...... Lar suger balle for meg..... Har mest lyst å slutte med hele greiene, men ned fra 130mg til null, no chance..... Det tar jo evigheter. Og jeg har andre problemer også....

s
Sist endret av saviour; 7. februar 2020 kl. 05:03.
At du IKKE tåler buprenorfin. Men da får du verken subuxone subutex espranor eller rein buprenorfin. Mest sannsynlig får du da metadon. Eller kvote på doll/oxy da.
Anonym bruker
"Ekstravagant Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Sondre Vis innlegg
At du IKKE tåler buprenorfin. Men da får du verken subuxone subutex espranor eller rein buprenorfin. Mest sannsynlig får du da metadon. Eller kvote på doll/oxy da.
Vis hele sitatet...
Kan man virkelig få kvote på doll eller oxy via LAR? Har fått dolcontin kvote av fastlegen min før men han pensjonerte seg i fjor
De gir jo ut heroin til 300 pasienter....... Jeg håper en dag jeg kan bli tatt med, hadde byttet når som helst. Jeg har sagt det til lar. Vet ikke om det er noe bedre men jeg er villig til å prøve alt annet.

Tviler på du får oxy nei. Noen får dolcontin, noen får hurtigvirkende morfinsulfat, men det er heldige folk syns jeg. Alt må være bedre en metadon på sikt. Må ha testosteron for metadonen dreper egenproduksjonen. Fikk sprøyte i skinken i dag og er helt speeda nesten. Ekkelt. Hater testosteron, det blir for mye i begynnelsen. Men må man så må man, det nytter ikke tenke på det.

s
Jeg har prøvd metadon saft/levo metadon piller. Jeg har gått på subotex/ å suboxone e kort periode.

Klart mest stabil og best rusmestring hadde jeg på subotex/buprenorphine oriform. Da hadde jeg 5år reine urinprøver og fungerete bra i livet å følte meg nykter å normal..

Og nå når jeg har vert så lenge rein å stabil i lar behandling så har fast legen tattover behandling av meg. Så nå har jeg godt over til morfinsulfat 200mg 3x pr døgn. Men merker tydelig at jeg er mer ruset/dekket på reinmorfin å dette regnet jeg med di første uken hvertfall til kroppen er helt tilvennet dette fulagonist preperate.

Jeg har kjempet en lang kamp for og få dette preperate. Selv med mange år rusfrihet så var ikke det nok i seg selv.