Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1560
Anonym bruker
"Fregnete Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei sliter veldig med benzomisbruk. har brukt hver dag i 2 år pga angst. Bruker alt fra valium til rivo og xanor. så lurte bare på hva slags medisiner man kan få i lar, er det mulig å få benzo der? er vel bedre å være i lar istedenfor å kjøpe på gata
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. LAR generelt godtar ikke pasienter som går på benzo da dette vil påvirke behandlingen de gjør. Da må du først trappe ned ved hjelp av lege eller dra på avrusing. Jeg selv venter på plass hos LAR men må ifølge fastlege trappes ned på benzo før jeg får plass der.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det ikke hovedsakelig folk som misbruker heroin som får hjelp av lar?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. LAR generelt godtar ikke pasienter som går på benzo da dette vil påvirke behandlingen de gjør. Da må du først trappe ned ved hjelp av lege eller dra på avrusing. Jeg selv venter på plass hos LAR men må ifølge fastlege trappes ned på benzo før jeg får plass der.
Vis hele sitatet...
Det stemmer med tanke på avhengighetsproblematikk knytta til benzo, men flere jeg følger opp i LAR-systemet får og utskrevet benzo som sobril og stesolid regelmessig i tillegg til metadon/subuxone. Noen på tross av sidemisbruk alkohol/cannabis. Dette gjelder hovedsaklig LAR-R med urinprøver, ikke LAR-S.
Anonym bruker
"Fregnete Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Det stemmer med tanke på avhengighetsproblematikk knytta til benzo, men flere jeg følger opp i LAR-systemet får og utskrevet benzo som sobril og stesolid regelmessig i tillegg til metadon/subuxone. Noen på tross av sidemisbruk alkohol/cannabis. Dette gjelder hovedsaklig LAR-R med urinprøver, ikke LAR-S.
Vis hele sitatet...
Er det sjeldent at folk for xanor?
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hei sliter veldig med benzomisbruk. har brukt hver dag i 2 år pga angst. Bruker alt fra valium til rivo og xanor. så lurte bare på hva slags medisiner man kan få i lar, er det mulig å få benzo der? er vel bedre å være i lar istedenfor å kjøpe på gata
Vis hele sitatet...
Men misbruker du opiater i tillegg?
Anonym bruker
"Fregnete Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men misbruker du opiater i tillegg?
Vis hele sitatet...
har gjort men det teller vel ikke, litt pepper nå men ikke like mye som før.
Jeg får fast 75mg sobril og 7,5mg imovane og går på 130mg metadon i lar og har gjort det i snart 12-15 år tror jeg. Men jeg ble tvangsfora sobril og resten av felleskatalogen i et halvt jævla år når jeg ble tvangsinnlagt på strengeste post pga amfetaminpsykose.

De så under tunga mi i begynnelsen for jeg prøvde å spytte tablettene ut for jeg ville ikke bli avhengig av benzo og dritt, hadde aldri rørt det før sykehuset. Hadde bare brukt fire-fem imovane hver gang jeg crashet etter 6-7 døgn våken på speeden i tiden før sykehuset. Holdt på sånn i tolv uker før jeg ble helt psykotisk og ble innlagt med god grunn,men holdt der veldig lenge av en ugyldig grunn. For det var 'noe' med meg, jeg var ikke 'normal'. Se litt lenger ned grunnen til at jeg absolutt ikke var eller er normal. Men de skjønte det ikke hva det var med meg, jeg fikk bare nye medisiner fra uke til uke, men allid sobril og imovane, og vallergan og serequel så det ble ro på avdelingen.

Fikk 100mg sobril og 15mg imovane, pluss masse c preparater fra dag en på psykriatrisk på tvang i 6mnd, så etterpå har jeg aldri klart å slutte med piller, og når rohypnolene var nytt og kosta 10kr stk for ekte 1mg grønne tok det helt av for meg. Så tok rivotrilene og xanorene over, og jeg gikk lenge å spiste 15 rivotril daglig på 100mg metadon uten noe spørsmål fra noen. De hadde tatt fra meg valiumresepten, så jeg fixa det selv og det skjønte de tror jeg.

Jeg har nå skrevet under på at jeg skal holde meg unna sterkere benzo som spesielt betyr rivotril for mitt tilfelle, etter beste evne, ellers kan jeg miste sobrilene. Men husk, jeg har gått på sobril og valium i snart 20år, så de tør ikke ta det fra meg for en ukes benzokjør her og der. Jeg har også en alvorlig diagnose, som gjør alt lettere i lar, hos legen, på nav, har ung ufør, bostøtte, you name it i got it.

Jeg er nemlig 'høytfungerende autistisk', med asperger syndrom og en hjerne som går ti til femten ganger så fort som andres tror jeg selv. det kan høres fint ut eller at det gjør meg inteligent, men tvert imot går ting så fort at jeg klarer ikke følge med tankerekkene mine ofte, følelser og stemningen skifter på et mikrosekund og følelsene mine tar pusten fra meg når jeg hører en fin sang fra gamledager eller en helt ny sang som bare er treffende der og da. Jeg føler så sterkt at selv gode følelser er for mye for meg, det blir for sterkt så jeg kan bryte ut i gråt av glede på butikken som er litt upassende for å si det mildt.

Så ikke tro at jeg har det så jævla fett for det om jeg får 130mg metadon og bittelitt sobril og imovane, for det er et helvete å leve for meg selv med medisinene. Selv med ekstra ulovlig medisin kan jeg slite veldig. Og jeg har abstinens hver morgen på metadonen, tror jeg aldri kan bli frisk døgnet rundt uansett om jeg øker enda mer. Men så jeg kjenner jeg metadonen veldig mye mer når jeg er dårlig først da, og det virker ganske fort når den tas på tom mage med sobril og kaffe, hvertfall etter jeg gikk fra 110 til 130mg(i to økninger med litt tid mellom). Selv om både sobril og metadon tar en time til to timer faktisk å peake kjenner jeg det innen kaffen er drukket opp. Andre koppen kaffe etter en time til er jeg frisk som en fisk.

s
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det sjeldent at folk for xanor?
Vis hele sitatet...
Aldri hørt at noen får det, men ikke umulig.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
har gjort men det teller vel ikke, litt pepper nå men ikke like mye som før.
Vis hele sitatet...
Da vil du nok ikke få LAR, da det er ment for de som har en opiod avhengighet.

LAR medikamenter er substitusjon for opioder.

Det finnes ikke noe substitusjonsbehandling for benzoavhengighet innen LAR
Jeg tror jeg misforsto spørsmålet ditt, jeg trodde du var i lar for opiatavhengighet og trengte benzo i tillegg.

Vil du ha benzo som lar medisin, som vedlikeholding? Nr 1, det får du ikke. Nr 2, det hadde aldri funket i lengden, jeg har egentlig ikke så stor tro på subutex og metadon for opiatmisbrukere nå heller, ikke som jeg trodde på det før. Jeg sliter med å få døgnet til å gå rundt på metadon. Må liksom jukse litt hele tiden for å komme i mål, en rivotril her, litt hasj der, en smell med speed der, en knips her osv.

Vist du trenger fast benzo, som er en idiotisk ting å begynne med, selv med legens velsignelse, så må du forhandle med nettopp legen din, eller kanskje bytte lege i værste fall, men neste lege kan vere værre også, så det lønner seg ikke å bytte kun for å håpe på benzo resept. De skjønner tegningen om du spør om benzo i første timen hos nye legen. Begynn med å si du har angst og ikke får til å sovne, sier du at du ike får sove får du dritt, men sier du sovne går det bedre. Da kan du få imovane, som hvertfall jeg liker, eller stilnocht som er grei nok, og angstmedisin er mulig om du er jævlig heldig. Men de er sinnsyjkt streng legene nå, i forhold til før når du kunne vandre ut fra legekontor med resept på hundre rivotril og hundre xanor på en visitt.... Nå får man ssri'er som cipralex kastet etter seg.

En stund gikk det an å ringe legevakten her på kveld, og vist det var en dansk lege var det bare å komme seg dit å få hundre rivo eller xanor lett som bare det.

s
Sitat av saviour Vis innlegg
Jeg tror jeg misforsto spørsmålet ditt, jeg trodde du var i lar for opiatavhengighet og trengte benzo i tillegg.

Vil du ha benzo som lar medisin, som vedlikeholding? Nr 1, det får du ikke. Nr 2, det hadde aldri funket i lengden, jeg har egentlig ikke så stor tro på subutex og metadon for opiatmisbrukere nå heller, ikke som jeg trodde på det før. Jeg sliter med å få døgnet til å gå rundt på metadon. Må liksom jukse litt hele tiden for å komme i mål, en rivotril her, litt hasj der, en smell med speed der, en knips her osv.

Vist du trenger fast benzo, som er en idiotisk ting å begynne med, selv med legens velsignelse, så må du forhandle med nettopp legen din, eller kanskje bytte lege i værste fall, men neste lege kan vere værre også, så det lønner seg ikke å bytte kun for å håpe på benzo resept. De skjønner tegningen om du spør om benzo i første timen hos nye legen. Begynn med å si du har angst og ikke får til å sovne, sier du at du ike får sove får du dritt, men sier du sovne går det bedre. Da kan du få imovane, som hvertfall jeg liker, eller stilnocht som er grei nok, og angstmedisin er mulig om du er jævlig heldig. Men de er sinnsyjkt streng legene nå, i forhold til før når du kunne vandre ut fra legekontor med resept på hundre rivotril og hundre xanor på en visitt.... Nå får man ssri'er som cipralex kastet etter seg.

En stund gikk det an å ringe legevakten her på kveld, og vist det var en dansk lege var det bare å komme seg dit å få hundre rivo eller xanor lett som bare det.

s
Vis hele sitatet...
Du tror ikke på subotex eller metadon behandling å at det kan funke?

Det kommer vel strengt tatt annt på hva den enkelte pasienten vil oppnå med LAR behandling sin. Om du ikke vil følge opp din del for å få en LAR behandling til å gi tilfredsstillende resultat er jo din egen feil. Metadon eller subotex vil ikke utav det blå trylle vekk ditt sidemisbruk den jobben må du dessverre gjøre selv..

Men nei LAR behandling ville ikke funket for benso avhengighet. Å du ville aldri fått det heller. Da all benso behandling skal være kortvarig. Og en benso dose funker bare i noen få uker før den må økes for å gi samme lindring. Noe som vil si man må øke og øke heletiden. All benso behandling skal helst være kortvarig. Du har nok større mulighet å få vedlikeholds behandling av fastlege..

Jeg heller hadde ikke noe tilfredsstillende behandling første gang i lar.

Men når jeg prøvde pånytt for å bli rusfri var det noe helt annent. Men da ville jeg ha subotex istede for metadon da jeg faktisk fikk mer russug av metadonen.

Når jeg faktisk bestemte meg for å kutte heroin å rusmisbruk siste gang gjor jeg alt riktig å sikkelig.

Jeg reiste i rusbehandling i 6mnd å fikk oppstart på subotex. Å så flyttet jeg 50mil vekk fra oslo å rusmiljøet mitt. Fikk meg en hybelleilighet i en liten bygd hvor jeg ikke kjente noen. Så jeg hadde all mulighet til å kun fokusere på behandling å bli rusfri. Hver morgen gikk jeg å hentet medisin på apoteket. Så en tur på trening. Hver mandag og fredag var det urinprøve.
Holdt på sånn i 6mnd og hadde møte med lar hver uke

Etter 6månder med reine urinprøver fikk jeg mindre urinprøver å fikk hente medisiner 2ganger i uken.
Etter 1år fikk jeg hente medisiner 1gang i uken. Å fikk 6-8stk urinprøver i året.
Å fikk for første gang reise på min første ferietur 3uker til spania.

Nå plutselig så har dette blitt til 6år med rusfrihet. Og nå har jeg all lar behandling igjennom fastlege. Nå henter jeg all medisin på mandag å tar alt med hjem. Tar urinprøver 6urinprøver pr år. 1 annen hver mnd..

Og vi har også nå fått en internasjonal resept. Da vi tilbringer mye av vinteren i spania nå. Jeg har også prøvd ut morfinsulfat 200mg ×3 pr dag Nå i LAR behandlingen istede for subotexen da jeg har fått litt slitasje på magen sisteåra.
Dette hadde jeg aldri fått i starten.
Hvordan fungerte morfinsulfat for deg i forhold til subutex?

Jeg har tro på lar kan funke for noen, hvertfall subb har mye større potensiale for suksess, men metadon er en vits i lengden. Jeg skulle gjerne prøvd morfin i stedet, eller gå over på heroin i lar som de prøver ut nå. Det er det eneste håpet jeg ser for min fremtid, og det er en trist tanke. Jeg skulle klart to doser heroin om dagen med mine årer, og jeg hadde kunne kutta alle medisinene mine jeg egentlig hater. Jeg må kjøpe noe piller eller hasj på si jeg for å ha det bra, og min benzo resept gjør ting bare værre. Men jeg er livredd for å prøve å slutte helt, venter spent på klokken skal bli tolv så jeg kan ta en 25mg sobril og en atarax og en god kopp kaffe. Kaffen er mest tilfredstillende av de tre tingene. Jeg hadde slutta med alt av medisiner om jeg klarte det. Men en time for lenge uten medisin kjennes godt, så jeg tør ikke nå. Ikke før jeg får orden på andre ting og har litt motivasjon.

s
Sitat av saviour Vis innlegg
Hvordan fungerte morfinsulfat for deg i forhold til subutex?

Jeg har tro på lar kan funke for noen, hvertfall subb har mye større potensiale for suksess, men metadon er en vits i lengden. Jeg skulle gjerne prøvd morfin i stedet, eller gå over på heroin i lar som de prøver ut nå. Det er det eneste håpet jeg ser for min fremtid, og det er en trist tanke. Jeg skulle klart to doser heroin om dagen med mine årer, og jeg hadde kunne kutta alle medisinene mine jeg egentlig hater. Jeg må kjøpe noe piller eller hasj på si jeg for å ha det bra, og min benzo resept gjør ting bare værre. Men jeg er livredd for å prøve å slutte helt, venter spent på klokken skal bli tolv så jeg kan ta en 25mg sobril og en atarax og en god kopp kaffe. Kaffen er mest tilfredstillende av de tre tingene. Jeg hadde slutta med alt av medisiner om jeg klarte det. Men en time for lenge uten medisin kjennes godt, så jeg tør ikke nå. Ikke før jeg får orden på andre ting og har litt motivasjon.

s
Vis hele sitatet...
Hei Saviour.Morfinsulfat 200mg. 3gang pr dag.

Det funker veldig bra. Og følere meg mer dekket en jeg noen gang har gjort på metadon og subotex tilogmed bedre en jeg gjorde på heroin. Er vell noe med at det er så rein morfin som du får det. Å når jeg injiserte di første gang for en uke siden så fikk jeg sikkelig moffe kløe nobbing. Dette varte nermere 8timer. Nå skal det sies jeg har toleranse da jeg har spist di 3stk pr dag i noen uker. Men di var farlig gode å jeg har sluttet å skyte egentlig men måtte bare teste😅

Saviour.
Jeg tror jeg i din situasjon først ville bedt om å blitt byttet til subotex så du kunne blitt sikkelig dekket igjennom hele døgnet. Inni den perioden så kunne du luftet tanken om reinmorfin å vist til din stabilitet etter du bytte subotex og hvor mye bedre du fungerer nå mot da du gikk på metadon.

Jeg har hvertfall oppdaget at etter jeg begynte på subotex at jeg ble 100% mer stabil å plikt oppfyllende. Å da har jeg også fått mer gjenomslagskraft når det gjelder min egen behandling. Nå er også fastlegen min på mitt parti da han ser bedringen jeg er på.

Jeg var første året i lar på metadon safta men følte meg bare mer sugen på heroin en tidligere, jeg klarte ikke møte opp på møter/lege/apotek uten å trøkke i meg piller. Så jeg fikk egentlig bare gratis dop oppå alt annent. Å alle plagene som kom itilegg hovnet opp. Fikk skjelvinger å hodepine så etter et år byttet jeg til subotex. Å merket med en gang forskjell ble mer våken å oppgående kom meg på alle lar møtene. Jeg ble faktisk plutselig veldig interessert i gi rein urinprøver
Hentet medisin hver dag å glemte aldri hentedager som jeg gjorde mye på metadonen.

Så etter dette så fikk mye overskudd og begynte å hjelpe andre med LAR søknader/ og medisin bytte. Og begynte og engasjere meg i brukerorganisasjoner. Så jeg har vært med en del folk som støtteperson i LAR møter for å hjelpe med medisin bytte. Og kan nok med sikkerhet si at di som klarer seg best i lar behandling er di som har fått subotex.

Metadon safta skulle ikke hvert lovelig. Men det finnes en mulighet å bytte til pillene som er mye bedre!