Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5521
Har sluttet å røyke etter 17 år som tobakksjunkie,nå snuser jeg på daglig basis.Spørsmålet er: Jo sterkere snus, jo mer avhengig er man? Hvis man snuser milde typer som general og røda lacket,er det lettere å slutte?
Hentet fra wiki:
En alminnelig pris på ca. 2,5 gram inneholder 3,2 - 8,3 mg nikotin.
Til sammenligning vil en som røyker få i seg omkring 1 mg nikotin per sigarett.
Hvor mye nikotin man får i seg avhenger av hvilken type snus man bruker, pH verdien og hvor lenge man har den i munnen.

Har du tenkt å slutte å røyke men øker snus forbruket så kan du potensielt sett få i deg like mye nikotin som du gjorde tidligere. Mye tyder på at snus er mindre helse skadelig en sigaretter men du er fortsatt like nikotin avhengig.

Tenk heller på hvor lenge du har en snusboks før den blir tom, kjøpt et merke du liker og prøv å trapp ned bruken over tid om du ikke vil brå slutte på dagen.
Den som bare er der
Vanligvis er det vanskeligere og slutte med nedtrapping, da de fleste abstinenstene man får av nikotin ligger i hodet. De fysiske abstinenste er en følelse av tomhet og mangelen på noe, når du trapper ned forlenger man denne følelsen.
Sitat av RavnX Vis innlegg
Vanligvis er det vanskeligere og slutte med nedtrapping, da de fleste abstinenstene man får av nikotin ligger i hodet. De fysiske abstinenste er en følelse av tomhet og mangelen på noe, når du trapper ned forlenger man denne følelsen.
Vis hele sitatet...
Neiass, nikotinabstinensene for min del er grusomme, de som er rent fysisk. Jeg får et intenst sug, og skjelver og får ikke sove eller spise, kan godt ta en røyk så går det fint over selv om jeg snuser, så det psykiske er ikke så sterkt for min del. Det er veldig individuelt det med avhengigheten, og såklart er det enklere å for noen å slutte å snuse dersom de bruker en boks med mocca i uka, en for en som bruker en boks Skruf Ekstra sterk om dagen.

Nedtrappingen er enkel, ta med deg bare 3-4 portioner på jobb, og ikke ta en snus etter frokosten. Etter 3-4 dager kan du gå ned i styrke på snusen til du bruker 5-7 portioner med svak snus pr dag. Nå kan man slutte mye enklere.
Er mer innstillt på å gå fra 06 til f.eks røda lacket,for så å kjøre cold turkey.
To spørsmål Facemelter:
Hva var siggarett forbruket ditt pr dag?
Hvor lenge siden er det du gikk over til snus?

Jeg vet jo ikke hvor mye du røyket eller hvor mye du snuser av 06 i dag, men skal du gå over til RL så er det stor sjangs for at du kommer til å gå med noe i leppen til du blir sår da du automatisk vil kompansere nikotin suget med og ha snusen inne lenger om gangen med mindre pause til neste.
Og blir du brukende så mye for så å gå Cold Turkey kan gi deg sinsyke abstinenser som hodepine, angst, aggresjon og forstoppelse.

Part 3 of 4: Cold Turkey
The Problem with “Cold Turkey”

The physical withdrawal from nicotine is only temporary, but it can be difficult to cope with your body’s reaction. If you choose to quit without the assistance of a smoking-cessation aid (sometimes known as quitting “cold turkey”), withdrawal usually begins two to three hours after you last smoke, and the symptoms are likely to get worse for several days. Peak withdrawal occurs about three days after your last smoke. Then, as your body becomes accustomed to not having the nicotine, symptoms of withdrawal will subside.

Some smokers are fearful of these withdrawal symptoms and choose to quit nicotine in a milder manner. This can be done with the help of low-nicotine cigarettes or smoking-cessation aids, such as gums, patches, and prescription medicine.
Vis hele sitatet...
Healthline.com Mye greit å lese seg frem til gratis på net.

Desto lavere nikotin nivå kroppen din er vant til å håndtere jo lettere vil det bli å ta det siste skrittet å slutte helt. Trapp ned med en plan, det kan være så plaint som en kalender med oppsatte preller du kan ta i løpet av dagen. Eller mer avanser med at du går over til mildrere og mildere snus typer, ja du tar tegninga.

Blir bare skeptisk når en 17 år's tobakkjunky skal gå cold turky, det høres smertefult og usansynelig ut.

Har selv sluttet å røyke for 8 år siden etter 3 år med ca. 20 Price om dagen, gikk over til snus og lå på over en boks med general løs om dagen frem til nyår 2014, da bestemte jeg meg for å slutte.
Nå snuser jeg portsjon snus og ligger på litt over 1 boks i uka, skal gå over til bare en "etter middagen prell" pr dag nå neste uke også slutte helt etter det.
Bruk nikotin legemidler som tyggis/spray. Funket fint for meg ihvertfall. Du får i deg en kontrolert mengde medesinsk nikotin istedfor å begynne med masse triks som nevnt over her.
Sluttet med rød prince etter nesten 30 år.
Cold turkey funket ikke, fikk adhd og resten av alfabetet.

Snuste så mye jeg lystet i en uke med løs general, deretter en per dag i to uker, fjerde uken begynte jeg å kutte snusen enkelte dager.
En boks første uken og en de neste tre, totalt to bokser.
Uke fem var jeg helt uten og er det fortsatt.

Siggen ble kuttet etter en dramatisk moralpreken av kirurgen, etter en smertefull operasjon.

Røykte ca 30 om dagen, til en kostnad av mer enn kr 50000,. - femti tusen kroner per år.
Sist endret av bajjaz; 8. oktober 2014 kl. 17:54.
Den som bare er der
Sitat av Relevant Vis innlegg
Neiass, nikotinabstinensene for min del er grusomme, de som er rent fysisk. Jeg får et intenst sug, og skjelver og får ikke sove eller spise, kan godt ta en røyk så går det fint over selv om jeg snuser, så det psykiske er ikke så sterkt for min del. Det er veldig individuelt det med avhengigheten, og såklart er det enklere å for noen å slutte å snuse dersom de bruker en boks med mocca i uka, en for en som bruker en boks Skruf Ekstra sterk om dagen.

Nedtrappingen er enkel, ta med deg bare 3-4 portioner på jobb, og ikke ta en snus etter frokosten. Etter 3-4 dager kan du gå ned i styrke på snusen til du bruker 5-7 portioner med svak snus pr dag. Nå kan man slutte mye enklere.
Vis hele sitatet...
Joass, de kan virke fysisk, jeg har vært der selv, fikk også intenst sug, begynnte å skjelve og svette som bare faen. Men når jeg kom forbi den psykiske delen gikk alt det vekk. Det var plutselig ikke vanskelig å slutte. Man må tenke at det ikke finnest en eneste grunn til å røyke eller snuse, ikke en eneste grunn. Mange sier det er godt, deilig, får deg til å konsentrere bedre og får deg til å slappe av. Det er ikke sant og er en illusjon skapt av avhengighet.
Sitat av RavnX Vis innlegg
Joass, de kan virke fysisk, jeg har vært der selv, fikk også intenst sug, begynnte å skjelve og svette som bare faen.Men når jeg kom forbi den psykiske delen gikk alt det vekk.
Vis hele sitatet...
Dette er fysiske abstinens-symptomer, ikke rart de gikk vekk.
Sitat av RavnX Vis innlegg
Det var plutselig ikke vanskelig å slutte. Man må tenke at det ikke finnest en eneste grunn til å røyke eller snuse, ikke en eneste grunn. Mange sier det er godt, deilig, får deg til å konsentrere bedre og får deg til å slappe av. Det er ikke sant og er en illusjon skapt av avhengighet.
Vis hele sitatet...
Det er godt, og det hjelper på konsentrasjonen, og får meg til å slappe av, og det er ingen illusjon skapt av avhengigheten. Snus inneholder Nikotin. Nikotin virker på nevrotransmittere, og det frigjør dopamin. Forskere diskuterer hvorvidt dopamin kan sies å ha én hovedfunksjon eller flere adskilte funksjoner. Det er uansett klart at dopamin er avgjørende viktig for bevegelse og motivasjon, og i tillegg spiller en rolle i bl.a. hukommelse, oppmerksomhet og læring, samt konsentrasjon. Siden dopamin er feelgood hormonet er det også enklere å slappe av dersom du har et høyere dopamin-nivå i hjernen.

Kanskje du ble påvirket av placebo dersom du opplevde dette veldig annerledes.
Sist endret av Relevant; 8. oktober 2014 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den som bare er der
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette er fysiske abstinens-symptomer, ikke rart de gikk vekk.

Det er godt, og det hjelper på konsentrasjonen, og får meg til å slappe av, og det er ingen illusjon skapt av avhengigheten. Snus inneholder Nikotin. Nikotin virker på nevrotransmittere, og det frigjør dopamin. Forskere diskuterer hvorvidt dopamin kan sies å ha én hovedfunksjon eller flere adskilte funksjoner. Det er uansett klart at dopamin er avgjørende viktig for bevegelse og motivasjon, og i tillegg spiller en rolle i bl.a. hukommelse, oppmerksomhet og læring, samt konsentrasjon. Siden dopamin er feelgood hormonet er det også enklere å slappe av dersom du har et høyere dopamin-nivå i hjernen.

Kanskje du ble påvirket av placebo dersom du opplevde dette veldig annerledes.
Vis hele sitatet...
Men når du er avhengig og bruker nikotin på et daglig basis så er dopamin nivåene laver en til en som ikke er avhengig. Ja, det øker konsentrasjonen din til en viss grad, men den blir aldri det samme som til en som ikke er avhengig. På grunn av toleranse kommer du aldri til å få samme konsentrasjonen, aldri samme avslapping med å ta en snus, enn en som ikke er avhengig. Virker det ikke litt utrolig at tobakk kan fikse konsentrasjon, virke avslappende i tilleg til å minske stress? Når man røyker, får man økt hjerterytme. Hjerte må jobbe ekstra hardt for å få oksygen rundt til kroppen, du blir kvelt hver gang du tar inn et drag med røyk og lungene blir fult med tjære. Hvordan kan det være avslappende? En som er avhengig kommer aldri til å føle seg helt 100% normal uten abstinenster pga.toleranse og fordi med engang du slutter å røyke, eller tar ut snusen begynner nikotinen å gå ut av kroppen.
Grunnen til at jeg sluttet å røyke er litt på tvers av hva som er vanlig, fikk angst og generell nedsig hver gang jeg tok en sigarett. Røyken stresset meg. Snus derimot gir meg en mellow high, spesielt den første etter frokost/kaffe.
"Øko-Terrorist"
Prøvde flere ganger å slutte ved hjelp av snus, endte bare opp med at jeg både røyka og snusa, så fikk noen kollegaer meg innpå E-sigg(skikkelige, ikke sånne pinglegreier som ser ut som en vanlig sigg), dagen etter jeg fikk tinga i postkassen la jeg røykpakka i skuffen, det er ca to uker siden nå, og jeg har vel kanskje hatt 8 bleier med snus siden dengang, ikke engang sendt en tanke til røykpakka i skuffa. Hadde ikke så mye tro på det, men når jeg fikk skikkelig utstyr i hus ble jeg helt satt ut av hvor godt det funka.
Sist endret av tr80r; 9. oktober 2014 kl. 11:03.
▼ ... over en uke senere ... ▼
E-sigaretter er definitivt en vei å gå, bedre enn snus syns jeg.
Slutta på dagen med e-sig, ser forøvrig at dampshop har 15% rabatt på alle startsett i dag, mye penger å spare på dette (snus blir dyrt i forhold)

E-juice kjøper du fra utlandet: http://www.liberty-flights.co.uk/ - 3mnd forbruk kan kjøpes (dampvæske med nikotin), kan selv anbefale 12mg.
Sist endret av jnsn; 20. oktober 2014 kl. 13:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Problemet med snus er å vende seg til at det ikke er noe under leppa. En røyk/e-cig er greit i ny og ne, men når alt kommer til alt så kommer snus-savnet sigende. Den beste måten for å slutte er vel rett og slett Cold Turkey og deretter aldri tillate seg en snus/røyk igjen. 1 gang snuser alltid en snuser, det er i alle fall min erfaring med emnet.
Jeg har sluttet nesten helt nå, tar en på fest om jeg blir tilbud. Jeg likte den avslappenes følelsen når jeg begynte for over et år siden, men når jeg flyttet ut hjemmefra for å begynne på Vgs, og jeg måtte bruke mer av egne peng. Så skjønte jeg hvor dyrt det var, jeg greier å kvitte meg med snusen og følelsen. Men jeg har problemet med å ikke ha noe under leppa, prøvde kick-up, men det smakte rett og slett dritt, så jeg har brukt en sterk tyggis istedenfor.
Lykke til!

PS: Prøv å lag et maks antall du skal bruke pr. dag.
Er nå nede i to bokser løs i uken (visste dere at general løs er ti kroner billigere enn de andre løse typene i dagligvarehandelen!)
Unngår å ta med meg snusboksen når jeg går ut så jeg snuser betraktelig mindre og større er gleden når jeg kommer hjem og kan ta meg en pris.
Tenkte jeg skulle prøve det samme regimet som Ingvar Ambjørnsen praktiserer, nemlig ingen tobakk før etter kl. 1800.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Det som fungerte for meg var å kjøpe en pakke nikotintyggis og bare dumpe alt av "røykememorabilia" jeg hadde (askebeger, tomme røykpakker og stuff), og tygge som faen første uka, og deretter gradvis trappe ned.