Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 14270
Har bredbånd fra Canal digital, Cisco EPC3010 modem og Telenor ZyXEL P8702N router.

Nå har jeg ikke tilgang til trådløst nett. Når jeg søker etter wifi-tilgang med pc eller mobil kommer ikke mitt trådløse nett opp som alternativ i det heletatt.

Når har jeg koblet ledningen som vanligvis går mellom modem og router, fra modem til pcen, så jeg kan skrive her.

"Power" på routeren blinker blått, resten av lampene lyser ikke. Bortsett fra "DSL" som lyser orange i noen sekunder i ny og ne...

Har vært i kontakt med Canal digital som sendte meg videre til Telenor. Der ble jeg bedt om å ringe Telenoreksperter for 26kr pr.min..
Før jeg kontakter Telenor igjen, vil jeg høre om noen her kanskje kan hjelpe.

Ledningen ble tatt ut av stikkontakten søndag kveld, for jeg trengte den til noe annet. Da den ble satt i igjen, startet problemet.
Ridder av 1. klasse
Har du prøvd å trykke på den store runde blå knappen på ZyXEL P8702N? Den som heter wifi on/off?
Trådstarter
6 0
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Har du prøvd å trykke på den store runde blå knappen på ZyXEL P8702N? Den som heter wifi on/off?
Vis hele sitatet...
Er du sarkastisk?

Jeg har sjekket ledninger, trykket av/på, reset, you name it..
Har du vært inne på web grensesnittet og sjekket at wifi ikke er slått av der?
Eller at ssid kringkasting er slått av
Trådstarter
6 0
Sitat av redkite Vis innlegg
Eller at ssid kringkasting er slått av
Vis hele sitatet...
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Har du vært inne på web grensesnittet...
Vis hele sitatet...
Hva er ssid kringkasting og web grensesnitt?

Vanligvis brukes det trådløse nettet her av et par mobiler, et nettbrett og en PC. Så noe har ikke bare blitt slått av på f.eks. pcen.
Det er ganske tydelig noe galt med routeren..
Ridder av 1. klasse
Du sier du har bredbånd fra canal digital? og at du har en Cisco EPC3010? Med andre ord har du kabel TV?
I tillegg har du et modem fra Telenor? Er det vanlig praksis?

Det du kaller for router et multimodem som består av følgende deler, modem, aksesspunkt (wifi), switch og router.

Hvordan har du "koblet ledningene" mellom modemet og "routeren" ? Fra nettverksporten på Cisco'en og inn i WAN porten på "routeren" ?

Du må nesten logge deg på "routeren" og se status på den. Det står veldig greit forklart i manualen hvordan du gjør det.

http://www.telenor.no/Images/ZyXEL%2...m52-264583.pdf

http://www.telenor.no/privat/kundese...psett_8702.jsp
Du snakker om at det bare lyser et blått lys. På 8702N signaliserer dette at du har skrudd av trådløst helt. Trykk på den blå knappen til begge lampene lyser (power/trådløst) så er problemet ditt løst.

mc; Ja, det er korrekt. Canal digital tilbyr zyxel modemene til telenor.
For øvrig de samme modemene som sendes ut på vdsl/adsl/fiber også.
De er jo eid av Telenor.
Sist endret av Pyromanic; 26. juni 2015 kl. 03:48.
Ridder av 1. klasse
Ja er klar over at de er eid av Telenor, men står Cisco'en bare som en slags media converter?
Leverer de ZyXEL bare for å kunne tilby wifi og flere porter til kundene?
Og hvordan er de satt opp i forhold til hverandre? Oppfører begge seg som et modem? med dobbelt av alt?
Eller står Cisco'en i bridge eller tilsvarende?
Trådstarter
6 0
Mchjort: Bredbånd fra Canal digital, fikk tilsendt cisco EPC3010 derfra ja, har kabel tv.
Da en installatør kom hit, sa han at for å kunne være på nett trådløst, måtte jeg ha en router. Fikk tilsendt Telenors fra Canal digital.
Det gikk en ledning fra Ethernet på Cisco til WAN på Zyxel ja.


Pyromanic: Power lyser ikke konstant. Det bare blinker. Det gjør det samme hva jeg trykker på. Jeg har trykket den blå knappen lett en gang, to ganger, holdt den inn en stund... Ingenting skjer.

"Denne siden kan ikke vises" står det når jeg taster inn 10.0.0.138 i adressefeltet på pcen. For jeg må være koblet til cisco for å være på nett. Ved å koble til Telenor skjer ingenting, for da er jeg ikke på nett...
Sist endret av MariaTrouble; 26. juni 2015 kl. 20:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ridder av 1. klasse
Ta vekk kabelen som går mellom modemet og routeren.

Så plugger du den ene enden i PCen din og den andre enden i routeren (en av de gule portene).

Der etter holder du inne Windows-knappen + r
Da vil du få opp et vindu som heter kjør, og i det vinduet skriver du cmd og så klikker du på OK.
Det vil da poppe opp et svart vindu, skriv ipconfig og trykk på enter-knappen.

Kommandoen ipconfig skal gi deg et resultat som ligner på dette:

Kode

Windows IP-konfigurasjon


Ethernet-kort Lokal tilkobling 3:

   Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks  :
   Koblingslokal IPv6-adresse. . . . :
   IPv4-adresse. . . . . . . . . . . : 192.168.0.127
   Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
   Standard gateway . . . . . . . . .: 192.168.0.1
Det vi er på jakt etter nå er standard gateway, i mitt eksempel ser du at den er 192.168.0.1,
hva er din standard gateway? 10.0.0.138?
Og hvilken adresse får du opp under IPv4-Adresse? som du ser er min 192.168.0.127
Trådstarter
6 0
Standard er 109.189.90.1

IPV4 er 109.189.90.21
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet er at du har ikkje kopla kablane rett, eller sett opp ruteren rett, så du får offentlege IPer, og CD deler ut max fire av dei til kvar kunde. SJekk kablinga opp mot manualen.
Trådstarter
6 0
Men alt fungerte jo helt utmerket i noen uker...

Var i kontakt med noen hos Canal digital igjen, siden det er hos dem jeg har abonnement. Nå får jeg tilsendt ny router, pluss at en montør kommer og sjekker nettlinja her. For det er registrert en feil på min adresse, og de fikk ikke kontakt med mitt modem. Selv om jeg er på nett via modemet, og det virker i orden.

Håper ting ordner seg i løpet av de nærmeste dagene.