Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2145
Og som far selv ville jeg gitt drikke til min sønn/datter hvis h*n hadde spurt...
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Og som far selv ville jeg gitt drikke til min sønn/datter hvis h*n hadde spurt...
Vis hele sitatet...
Du ville gitt 40% til en mindreårig?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du ville gitt 40% til en mindreårig?
Vis hele sitatet...

Jeg leste den mer som at han ville heller gitt noen øl til barna om de var i tenårene en at de fikk snikt til seg av han som kjenner ne som kjøper eller noen som har smuglersprit etc. Det er vel få fedre som er så naive at de ikke vet selv når de fikk kontakt med alkohol ? Og hvordan litt liberalisme fra de voksne kanskje begrenser skadene istendefor å gjøre dem værre ?
Sitat av Nortroll Vis innlegg
Og hvordan litt liberalisme fra de voksne kanskje begrenser skadene istendefor å gjøre dem værre ?
Vis hele sitatet...
Det er jo det man tenker, men all forskning jeg har sett på dette viser at ungdommer som får alkohol av foreldrene drikker både tidligere og mer enn de som ikke får det.
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du ville gitt 40% til en mindreårig?
Vis hele sitatet...
Jeg ville gitt h*n alkohol fremfor at h*n skulle drukket 40%, smuglersprit eller hjemmebrent. Vi fikk tak i alkohol når vi var yngre selv om vi ikke var gamle nok. Det var ingen problem å få tak i sterkere drikke for å si det slik.

Se det slik; nå vurderes det å stjeles sterkere drikke og det folk egentlig henger seg opp i her er at det ikke skal bli pinlig for far når han skal servere dette til gjester ved senere anledning, ikke at ungen skal drikke sterkere drikke. Det som betyr mest er at det ikke skal bli pinlig for far?

Nei, jeg kommer til å gi barna mine svakere drikke. De kan nyte dette hjemme med venner på besøk hvis besøket også får lov til dette hjemme. Det er ikke snakk om rølpefest og 40+%
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei, jeg kommer til å gi barna mine svakere drikke. De kan nyte dette hjemme med venner på besøk hvis besøket også får lov til dette hjemme. Det er ikke snakk om rølpefest og 40+%
Vis hele sitatet...
Og det er kjempeflott, bortsett fra at sjansen for at de også har rølpefester med 40+% øker og ikke minker av at du gir dem svakere drikke hjemme.
Nei. Dette er dårlig oppdragelse. Ville du gitt din sønn heroin, i frykt for at det han får tak i er fentanyl?
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Nei. Dette er dårlig oppdragelse. Ville du gitt din sønn heroin, i frykt for at det han får tak i er fentanyl?
Vis hele sitatet...
Blir jo ikke det samme med tanke på drikkekulturen med ungdommer. Om du gir barnet ditt god nok informasjon og stoler på at h*n har en god forståelse på ting rundt alkohol så er det vel bedre å kjøpe h*n en flaske sprit innimellom.
Blir vel litt som å kaste bensin på bålet det å skulle gi sine egne alkohol. Det gir for en ung person fort et inntrykk av: "Jamen pappa syntes ikke alkohol er så ille, da er det jo bare å kjøre på".

Det som muligens kan hjelpe er å ta en liten samtale om alvorlighetsgraden ved overdrevet bruk.

Det er lite en som forelder kan gjøre for å hindre en ungdom med hormoner som løper løpsk i kroppen fra å prøve rusmidler.

Og idag er nesten alt av rusmidler relativt lett tilgjengelig, så det beste en som forelder kan gjøre blir vel å stå fram som et godt eksempel og bra forbilde på de områdene det lar seg gjøre.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I min erfaring, har jeg bare opplevd en situasjon hvor ungdommer i miljøet mitt har blitt ordentlig skadet av alkohol på vanlige hjemmefester, og det var den gangen en grådig jævel hadde gått rundt og solgt hjemmebrent som var mye sterkere enn det han hadde noe peilig om. 5+ ble sendt til sykehus. Alkohol er selfvølgelig ikke bra for deg men vi vet jo at utrolig mange mindreårige drikker det uansett, vi kan jo prøve å gjøre det litt tryggere. Jeg tror undervisning om temaet er viktigst av alt da.
Selv tror jeg ikke det er en god ide å gi barn alkohol, det er viktig for barn og for tennåringer med god og tydelig grensesetning. Å gi en tennåring alkohol å si det er greit å drikke litt er dårlig grensesetning for kid'en.
Tror det er mye viktigere at en er klar på at hvis de drikker og f.eks. blir for fulle så kan de ringe og bi hentet, å ha et godt forhold der en kan stole på hverandre og der barnet vet at det kan komme til foreldrene når de trenger det er uten tvil en viktig ting, dro selv med meg venner som fikk øl med på fest ble overstadig beruset og turde ikke gå hjem fordi de hadde lovet foreldrene sine å ikke bli for fulle.

Er ikke i tvil om at det er ønsketenkning å tro at kun den alkoholen en som foresatt gir barnet vil bli drukket på fest, det blir kun et suplemang til det de greier å skaffe selv.
Sitat av sovtek Vis innlegg
Selv tror jeg ikke det er en god ide å gi barn alkohol, det er viktig for barn og for tennåringer med god og tydelig grensesetning. Å gi en tennåring alkohol å si det er greit å drikke litt er dårlig grensesetning for kid'en.
Tror det er mye viktigere at en er klar på at hvis de drikker og f.eks. blir for fulle så kan de ringe og bi hentet, å ha et godt forhold der en kan stole på hverandre og der barnet vet at det kan komme til foreldrene når de trenger det er uten tvil en viktig ting, dro selv med meg venner som fikk øl med på fest ble overstadig beruset og turde ikke gå hjem fordi de hadde lovet foreldrene sine å ikke bli for fulle.

Er ikke i tvil om at det er ønsketenkning å tro at kun den alkoholen en som foresatt gir barnet vil bli drukket på fest, det blir kun et suplemang til det de greier å skaffe selv.
Vis hele sitatet...
Dette er en glimrende oppsummering av hva kunnskap på dette feltet sier. Ikke gi dem alkohol, ikke gi dem lov til å drikke, men ikke bli så sjokkert og sint om (når) de bryter reglene at de ikke tør å ringe deg om de trenger hjelp eller er bekymret, om alkohol eller hva som helst annet. Det er din jobb å sette grenser, der er naturlig at de utfordrer dem, og de skal vite at du er der for dem også når de har gått over streken.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Nei. Dette er dårlig oppdragelse. Ville du gitt din sønn heroin, i frykt for at det han får tak i er fentanyl?
Vis hele sitatet...
Ja.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk aldri servert alkohol av foreldre selv, jeg begynte å drikke som 12 åring. Fra jeg var 14 ble det akseptert at jeg drakk i helgene. Husker selv at jeg synes det var helt sykt at jeg fikk lov til dette og lengtet egentlig etter å få grenser i hjemmet, selv om jeg skrøt av det til vennene mine.
Selv hadde jeg aldri kjøpt eller servert alkohol til min mindreårige sønn uansett. Om han hadde begynt å eksprimentere litt i 16-17 års alderen så hadde jeg sørget for å møte han på det sånn at han hadde ringt meg dersom han kom opp i en dårlig situasjon og behøvde hjelp, men ikke faen om jeg hadde gitt han drikken selv.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg husker godt da jeg var 15-16 og pappa kjøpte øl til meg og en kompis siden han viste vi skulle ut på fest.
Jeg fikk egentlig ikke lov til og på fest men han viste jeg bare stakk uansett og da var det nok bedre at jeg drakk øl enn noe annet.

Men om jeg kommer til og gjøre det samme med min datter det var jeg ikke. kan svare om 13 år, hehe
Aldri i denne verden kommer jeg til å gi barna mine alkohol. Skjer ikke.
Ser ikke problemet med å gi ungen sin et par enheter eller hvert fall nok til å bli full. Gir du ikke barnet alkohol vil han/hun mest sannsynlig kontakte smuglere eller andre kontakter. Alle har vært der. Bedre at faren gir alkohol enn at den smugler serverer det meste på bordet for en billig penge
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Ser ikke problemet med å gi ungen sin et par enheter eller hvert fall nok til å bli full. Gir du ikke barnet alkohol vil han/hun mest sannsynlig kontakte smuglere eller andre kontakter. Alle har vært der. Bedre at faren gir alkohol enn at den smugler serverer det meste på bordet for en billig penge
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke de fleste kontakter smuglere... jeg tror det er mye mer sannsynlig at broren til en eller annen i gjengen stikker på butikken og kjøper øl.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nope, hadde lært ungen konsekvensene av alkohol og rus, og også helsefarene og prøvd å inspirere til sunnere helgehobbyer så fylla ikke ble det som var mest interessant. Klart en tenåring hadde fått gått på fest etter 17 års alderen om han/hun ville det men da ville jeg ha hentet sønnen/dattera mi på festen, ikke som en streng far, men en som sørger for at barnet mitt er trygg for seg selv og andre og kommer seg hjem før det blir nach og mer drikke.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aldri i livet, men jeg vil at de skal føle seg trygge nokk til at de kan ringe meg om de trenger hjelp eller trenger å komme seg hjem. Dette følte jeg meg aldri trygg på når jeg vokste opp og havnet da i en del, og skulle ønske jeg bare hadde ringt min mor å spurt om hu kunne kommet å henta meg

Dere som sier det er greit: Hva vist dere gir dattera deres cider eller noe øl, og hun havner på en fest. Innen hun kommer på den festen har hun allerede drukket opp ølen sin og noen tilbyr hun da drikke. Hun kommer jo mest sannsynligvis ikke til å si; nei takk.
Siden hun allerede har drukket 6 øl, så hiver hu i seg brennevin. Så blacker hu ut, disse tingene kan skje; sovner av i ei grøft midt på vinteren, blir voldtatt, purken kommer for å stoppe festen og uheldigvis sklir det ut av munnen hennes at faren/moren kjøper alkohol til henne, blir lurt hjem til noen andre.

Ja dette kan skje når de er over 18 år også, men 15-17 år har en helt annen mentalitet.
Hmm fikk drikke hjemme da jeg var 16. Men har alltid hatt et godt forhold til alkohol. Få blackout og få hendelser. Har alltid og vært den som har sørget for at andre har kommet seg hjem, har bært og trillet venner hjem. Så tror at far min stolte på meg at jeg ikke ville gjøre noe dumt og jeg beviste det...

Når det kommer til egne unger vil jeg kanskje gjøre det samme, eldste hr liker å ha kontroll og er veldig flink til å følge opp venner og ta ansvar, kan se for meg at han kanskje får med alkohol. De to yngste... Lite sannsynlig da de er to daredwvils som har null grenser....
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jeg tror ikke de fleste kontakter smuglere... jeg tror det er mye mer sannsynlig at broren til en eller annen i gjengen stikker på butikken og kjøper øl.
Vis hele sitatet...
Her jeg er ifra var det felles kjøring med alt fra 10-20 mopeder til lokale smugleren. Morsomme tider
Sist endret av GodMorgenJuice; 18. mars 2019 kl. 21:56.
Sitat av tearz83 Vis innlegg

Når det kommer til egne unger vil jeg kanskje gjøre det samme, eldste hr liker å ha kontroll og er veldig flink til å følge opp venner og ta ansvar, kan se for meg at han kanskje får med alkohol. De to yngste... Lite sannsynlig da de er to daredwvils som har null grenser....
Vis hele sitatet...
Spørs om ikke eksempelet du setter for den eldste vil påvirke de yngste uansett.