Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 10862
Har en del ting jeg ville vite mere om rundt det å få frossa, den helt for j..... opplevelsen man kan få ved å bruke sprøyte.

Diskuterer det litt med venner her som alle har forskjellige oppfatninger av hva som skal gjøres/ikke gjøres om det skulle inntreffe.

Håper på noen gode og opplysende svar.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg googlet nettopp på det selv, og vurderte å lage en tråd her. Ingen som vet?!

Jeg har hørt at det på enkelte institusjoner deles ut paracet som skal ha god effekt på frossa.
For oss ikke-junkies. Hva er frossa?

Det her?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Frossa
Sist endret av mentalmelt; 10. juli 2018 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Frossa, slik jeg kjenner begrepet, er en slags beskrivelse av den "forgiftingen" som følge av urent utstyr og eller bedtritent stoff.
Er vel en slags akutt blodforgiftning tilstand hvor immunforsvaret jobber 110%.
har du mild til medium ''frossan'' skal du skyte saltvannsoppløsning. Blodforgiftning er en annen sak..
Sitat av Imawesome Vis innlegg
har du mild til medium ''frossan'' skal du skyte saltvannsoppløsning. Blodforgiftning er en annen sak..
Vis hele sitatet...
Jaha. Så hva er frossan da?
Stemmer som Antimatter08 skriver. Kalles både Frossa og Frossan, jeg har hørt flere forklare tilstanden veldig likt, med høy feber, skjelvinger og en følelse av å være iskald. Sliter med å finne så mye informasjon om det, finner for eksempel heller ikke ut hva det heter på engelsk.
Sitat av wolfc Vis innlegg
Er det det samme som Cotton Fever?

https://en.wikipedia.org/wiki/Cotton_fever
Vis hele sitatet...
Jøss, ja. Det beskrives i allefall veldig likt og som en konsekvens av injisering. Har aldri hørt noen nevne at det har noe med bomullen å gjøre, da, kun som en konsekvens av urent stoff eller bomskudd.
Edit: Føltes greit å nevne at jeg ikke er sprøytenarkoman selv, men jobber på en rusinstitusjon.
Sist endret av Draugula; 11. juli 2018 kl. 00:54.
Jeg hadde i 16-17 års alderen en del eksperimentering med amfetamin. Jeg hadde hørt om ''frossan'', og hørt at det var når du følte deg syk og skalv under amfetaminrus. Jeg prøvde amfetamin kanskje 10 ganger før jeg var fornøyd, det var ut av nysgjerrighet. Hver gang tok jeg små doser på 30-140mg. En kveld fortsatte jeg og inntok kanskje 300mg på 8 timer. Jeg begynte å fryse og skjelve noe voldsomt. Jeg fikk hodepine og var langt ifra ''speeda''. Jeg har i tiden siden forstått dette som ''frossan''. Jeg vet ikke hva som skaper det, men jeg antar at det er enten en skjelden bi-effekt av amfetamin, eller en reaksjon av et spesifikt kuttemiddel som uvitende amfetaminselgere kutter amfetaminen sin med.
Relevant: Du injiserte?

Fant ikke så mye om frossa, men om frossan så har rustelefonen denne definisjonen:

«Frossan», er en bakteriell infeksjon eller en «forgiftning». Det kan oppstå som følge av injisering av urent rusmiddel.
Vis hele sitatet...
http://www.rustelefonen.no/2017/06/ugift-3/

I tråd med hva Antimatter08 og Kutulu sier.
Sist endret av mentalmelt; 11. juli 2018 kl. 01:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mentalmelt: Nei, jeg sniffet det.

Jeg stiller meg fremdeles kritisk til Rustelefonens svar ettersom jeg ikke finner noe informasjon andre steder. Men hvis jeg tenker hardere, så sitter jeg igjen med en en sterk mistanke om at dette må være vedkommende på rustelefonens personlige erfaring. Jeg ser på det som usannsynlig at vedkommende har foretatt et tilstrekkelig forskningsforsøk til å uttale seg med absolutt sikkerhet, men jeg ser på det som sannsynlig at vedkommende har hatt pasienter som har rapportert ''frossan'', og det er blitt påvist bakteriell infeksjon. Det er fremdeles mulig at vedkommende ikke har fått påvist rett årsak.

Jeg vet ingenting om bakteriell blodforgiftning, men noe skurrer. Hvorfor er da ''frossan'' spesielt for amfetaminbrukere, og ikke andre sprøytemisbrukere? Det får meg til å tenke at det er et spesielt kuttemiddel, eller en feil i produseringen som skaper denne effekten, og den eventuelle bakterielle blodforgiftningen. Jeg har ingen svar eller særlig kritikk til noen. En personlig mening er at dette er noe som kunne vært interressant å gjøre et forskningsforsøk på. Uten dette er det veldig vanskelig å fastslå hva frossan er, og hvor det kommer ifra med sikkerhet.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvorfor er da ''frossan'' spesielt for amfetaminbrukere, og ikke andre sprøytemisbrukere?
Vis hele sitatet...
Fordi amfetamin ikke kokes før det injiseres, kanskje? Jeg vet ikke, jeg har aldri injisert noe. Men jeg vet at frossern er forårsaket av en bakterie som kan finnes i bomullen, derav navnet 'cotton fever'. Så det er ikke snakk om urent stoff hvertfall. Heller urent filter.
Det er ikke kun for amfetaminbrukere. Fått trossa av heroinsmell også jeg. Lot engang sprøyta ligge i 5-6timer etter den var mekka. Satte skuddet når jeg våkna og hadde 12timers eksorsismsme. Verste ting ever. Milde frossa hjelper Paracet osv litt på, men er dem heftige så lindrer ikke vanlige legemidler. Til og med heroin ville ikke fjerne tilstanden.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jaha. Så hva er frossan da?
Vis hele sitatet...
Frossa er om du får noe dritt i sprøyta eller stoffet som ikke skal være der som absolutt ikke hører hjemme i kroppen din. Sier ikke at for eksempel amfetamin hører hjemme der, men noe kroppen ikke tåler å få i blodet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så det er ikke snakk om urent stoff hvertfall. Heller urent filter.
Vis hele sitatet...
Både og.
Sist endret av Oppheng247; 11. juli 2018 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De fleste i miljøet bruker asperin. Har prøvd å gi ibux i et tilfelle det var asperin eller dispril tilgjengelig.

Var aktiv sprøyte bruker i noen år og aldri opplevd det. Samtidig har jeg opplevd flere andre har fått det når vi har tatt samme varer.
Jeg kokte alltid min amfetamin. Ikke voldsomt, men bare så det kommer et par bobler og litt damp, så slapp jeg filteret oppi med engang jeg var ferdig å koke, så det også blir sterilisert.

Skal noe injiseres bør det steriliseres. Det må heller aldri komme noen fremmed partikler inn i pumpa. Holder du pumpa opp imot en lampe kan se svært små partikler om noe skulle lurt seg inn i pumpa.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DrPerception Vis innlegg
De fleste i miljøet bruker asperin. Har prøvd å gi ibux i et tilfelle det var asperin eller dispril tilgjengelig.

Var aktiv sprøyte bruker i noen år og aldri opplevd det. Samtidig har jeg opplevd flere andre har fått det når vi har tatt samme varer.
Jeg kokte alltid min amfetamin. Ikke voldsomt, men bare så det kommer et par bobler og litt damp, så slapp jeg filteret oppi med engang jeg var ferdig å koke, så det også blir sterilisert.

Skal noe injiseres bør det steriliseres. Det må heller aldri komme noen fremmed partikler inn i pumpa. Holder du pumpa opp imot en lampe kan se svært små partikler om noe skulle lurt seg inn i pumpa.
Vis hele sitatet...
Det er veldig viktig ja. Tiden jeg brukte amfetamin, satte jeg et skudd, med et veldig lite tobakkrusk inni. Rakk ikke å se det før det var for sent på grunn av dårlig lys. Måtte spy momentant og fikk høy feber over 1 uke. Så er viktig å ta alle forhandsregler om man skal bruke sprøyte ja.
Ordet "Frossan" forbinder jeg kun med forgiftning el. ved bruk av sprøyte, vet ikke hva dere andre mener, men er kun sprøyte junkies jeg har hørt ordet fra da.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Sammen Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har kjøpt saltvann oppløsning og aspirin. Mer som hjelper mot dette?
Har 3 år på sprøyta å har aldri opplevd det, men så bruker jeg rent utsyr og alko pads hver gang.

Men så no næsty av en bekjent her om dagen, han kalte det makka orm! Satan det var stygt, svarte ormer under huden, hvis man ikke fikk klemt de ut beveget de seg rundt under huden. Han tok seg en heftig penicillin kur etterpå.
Noen som har hørt om det?
Amfetamin er jo en vasokonstriktor og gjør slik at blodårene trekker seg sammen. Når blodårene trekker seg sammen leveres det mindre blod og dermed mindre varme til kroppsdelene.
Kan en høy dose Amfetamin sørge for så kraftig vasokonstriksjon at man rett og slett føler seg iskald/frossen?

Det forklarer allikevel ikke ubehaget - hodepinen, skjelvingen/frysningene osv.
Sist endret av krystallkongen; 10. juni 2020 kl. 16:22.
aspirin var alltid redningen min når jeg fikk frossa på den tiden jeg brukte sprøyter. det funker veldig bra alene og tar vekk ubehaget fort.
husk å ikke bruk tobakkfilter. det var ofte derfor jeg fikk det .
Frossa(n), hvis dette er det samme som bomullsfeber, er en tilstand som er godt kjent blant alle slags sprøytebrukere, ikke bare heroinister.
Det kalles «cotton fever» på engelsk siden det ofte opptrer etter at stoffet har blitt filtrert gjennom bomull eller andre naturfibre.
Det antas å være et relativt vanlig dog underrapportert fenomen blant sprøytebrukere.

Det finnes noen artikler om dette fenomenet i medisinsk literatur, hovedsakelig i form av behandlingsrapporter.
En av de nyeste fra 2016 forsøker også å formulere en forklaringsmodell og diskutere mulige årsaker til (det jeg antar er) frossan.

Den kan leses I sin helhet her: Cotton Fever: Does the Patient Know Best?

Her er en kort oppsummering—

Bomullsfeber er en eksklusjonsdiagnose som er karakterisert av følgende symptomer som inntreffer 15—30 minutter etter injeksjon: feber og leukocytose (unormal økning av antallet hvite blodceller i blodet).
Disse vil medføre kortpustethet, frysninger, hodepine, muskelsmerter, magesmerter, kvalme, oppkast og hurtig puls.

Varigheten er vanligvis mellom 6 til 12 timer, men kan fortsette fra 24 til 48 timer om en er uheldig.
Tilstanden er godartet i den forstand at den går over av seg selv og sjeldent medfører andre komplikasjoner.

Når noe er en eksklusjonsdiagnose betyr det at en får diagnosen etter å ha utelukket andre mulige tilstander.
Det er mye som kan gi liknende symptomer, så timingen og at en ikke er syk fra før er viktig for å kunne avgjøre om det er frossan eller noe annet som medfører feber, f.eks. influensa eller lungebetennelse.

Det er alltid snakk om en akutt immunrespons, men leger er fortatt usikew på hva nøyaktig det er som forårsaker det.
Per dags dato er det ikke forsket mye på bomullsfeber, men det er et fenomen som er kjent siden 70-tallet og det har blitt utarbeidet noen mulige forklaringsmodeller:
  1. Noen mener bomullsfeber har et farmakologisk opphav der flyktige, vannløselige feberfremkallende stoffer (pyrogener) i bomullet og/eller injeksjonen utløser en akutt immunreaksjon.
  2. Andre mener at det er en immunologisk forklaring, der folk har dannet antistoffer mot bomullet i seg selv. Dog, så langt finnes det ingen empiriske bevis som støtter farmakologisk eller immunologisk forklaringsmodell, selv om de ikke kan utelukkes.
  3. Mest sannsynlig er det en reaksjon på endotoksiner fra en gram-negativ bakterie i filteret, slik som Enterobacter agglomerans.

Et endotoksin er et giftstoff enkelte bakterier lager som kan gjøre oss syke hvis vi får dem i oss.
Det er altså ikke selve bakterieinfeksjon vi blir syke av, men stoffene de produserer. Det mest kjente eksempelet på en endotoksin-sykdom er kanskje stivkrampe.
E. agglomerans og andre gram-negative bakterier kan kolonialisere bomull og andre naturfibre og endotoksiner de frigjører forårsaker feber og aktiverer en akutt immunrespons, som kan medføre alle de symptomene som er nevnt over.

Det finnes også en tidligere rapport som beskriver funn av denne bakterien i forbindelse med bomullsfeber: Enterobacter agglomerans-Associated Cotton Fever.

For å finne mer medisinsk litteratur, bruk søkeord på steder som PubMed eller Google Scholar.
Ligger rapporten bak en betalingsmur, kan du kontakte en av forfatterne og spørre om en .pdf, de deler nesten alltid fritt og mange forskere er også svært interessert i å diskutere stoffet med andre.
Ureint stoff eller dårlig hygiene på utstyr etc... Man blir på en måte frossen og blir i elendig form. Nå har jeg mest injesert morfin og heroin så det har vel oppstått en gang eller to. Det ødelegger hvertfall "friskmeldinga" helt.

Det gir mening at amfetaminbrukere får det oftere fordi stoffet ikke kokes og blir kvitt endel dritt på den måten. Men det kan jeg ikke uttale meg om.

Det er kun ved å injesere man kan få frossan. Det er vel en slags reaksjon på IV bruken og at du putter No skikkelig dritt rett i åra di.

Bruk reint utstyr HVER GANG. De fleste byer får du gratis hvis ikke koster 100 pumper med nål 12 eller 16 under 200lappenn å det må da være verdt pengene.