Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2704
Jeg bor egentlig på hybel og betaler 3700 i mnd. i det siste har jeg bodd mest hos min mor og har ikke vært så mye på hybelen. Nå når jeg fikk siste utbetaling av stipendpenger som egentlig skulle gå til husleie og diverse andre ting, måtte mamma låne en del penger fordi hun hadde gjeld. Jeg hjalp henne mot at hun betalte tilbake huseier husleia når hun fikk penger. Nå har hun unngått å betale for både februar og mars, til tross for at jeg har spurt henne mange ganger om hun har gjort det er svaret hennes ''ja jeg har betalt husleia di''. Jeg har snakka med huseier, han har ikke mottatt ei eineste krone fra henne.
Er så sur og oppgitt, vet ikke hvordan jeg skal konfrontere henne, hun sliter mye psykisk og økonomisk for tiden..
Du er ikke ansvarlig for økonomien til dine foreldre, spesielt ikke når du er student i en sårbar økonomisk posisjon. Ta med den skriftlige kommunikasjonen du har med huseier hvor han avkrefter at din mor har betalt, forsetter hun å påstå så ber du hun logge inn på nettbanken sin og vise deg transaksjonene. Og i fremtiden ville jeg anbefalt deg å aldri låne penger du ikke har råd til å tape, alltid betal regninger/leie før du låner ut penger.
BRAND ∞ STRONG
Vet ikke om den avtalen din med mor ble formalisert på noe vis, men noe må du jo foreta deg for det er du som blir skyldig
penger og til slutt kastet ut. Hva er planen din for neste husleie for eksempel skal du la den også forfalle?
Sist endret av vindaloo; 20. mars 2023 kl. 10:39.
Dersom du bor i boligen hennes og hun har eiendeler av verdi som du kan selge for å dekke tapet så blir vel det en rettferdig form for oppgjør etter min mening. Du trenger ikke å finne deg i slikt og slutt å være dumsnill mot slike personer. Dersom hun i tillegg ruser seg på piller eller andre ting så prøv å få henne under behandling.
Bare flytt ut og kutt kontakten. Du kommer aldri til å se de pengene.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Bare flytt ut og kutt kontakten. Du kommer aldri til å se de pengene.
Vis hele sitatet...

Ja! Eller; Bare det å true med det får hu KANSKJE bedre tenkeevner

Enten så får jeg tilbake de pengene eller så ser du meg aldri igjen. TS skal ikke bli kasta ut på gata fordi mora sliter
Sitat av 420master Vis innlegg
TS skal ikke bli kasta ut på gata fordi mora sliter
Vis hele sitatet...

Dessverre er jo verden slik at huseier/utleier har fokus på husleie på dato. 2 ganger uteblitt leie ender fort i utkastelse. kjipt for ts.

true noen som er uten penger hjelper sjeldent dem å få mer penger. kanskje er det eneste nå og ta lærdom og straks kontakte husverten slik at en nedbetalingsplan kommer igang før varsel om utkastelse sendes. Ta gjerne initiativ til et gjeldsbrev også. Nå er det brannslukning som gjelder.

Har mor problemer med rus eller gambling eller andre greier som gjør at hun ikke fikser sin økonomi?
Sist endret av _abc_; 20. mars 2023 kl. 16:22.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dessverre er jo verden slik at huseier/utleier har fokus på husleie på dato. 2 ganger uteblitt leie ender fort i utkastelse. kjipt for ts.
Vis hele sitatet...
Nja, utstelse skal en del til altså. Det må gjøre gjennom namnmannen, og krever alvorlig mislighold. Situasjonen til leietaker spiller også inn. Han kan eventuelt si opp avtalen, men da har du tre måneder oppsigelsestid, om ikke annet er avtalt. Du kan også klage på oppsigelsen.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nja, utstelse skal en del til altså. Det må gjøre gjennom namnmannen, og krever alvorlig mislighold. Situasjonen til leietaker spiller også inn. Han kan eventuelt si opp avtalen, men da har du tre måneder oppsigelsestid, om ikke annet er avtalt. Du kan også klage på oppsigelsen.
Vis hele sitatet...
Manglende leie er brudd på avtalen og avtalebrudd kan føre til utkastelse. Huseier kan bare si opp avtalen og kreve utflytting. Leietaker kan flytte eller nekte. Nekter leietaker blir det namsmann og da får leietaker brev om fravikelse av husrom. Relativt enkelt for utleier.

Måten ts hindrer det er å kontakte utleier, forklare, og bli enige om en løsning. Feks nedbetalingsplan, gjeldsbrev osv.

2 måneders etterskudd på leie er kontraktsbrudd.
Sist endret av _abc_; 20. mars 2023 kl. 20:31.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Jeg bor egentlig på hybel og betaler 3700 i mnd. i det siste har jeg bodd mest hos min mor
og har ikke vært så mye på hybelen.
Vis hele sitatet...
Vær så snill å fortell meg at du ikke er han her @Brah123 og at du har havnet hos moren din igjen.

For du skulle jo endelig få en ny start, komme deg unna mor og, virket det som, sånn omtrent halvparten
av Norges befolkning med en sosiale medier konto. Tror til og med du vurderte å anlegge bart.
Er du student eller går du på videregående? Går du på videregående og er over 18 år har mor og far forsørger ansvar for deg.
Det er fullt mulig å gå til Nav å få de til å kreve barnebidrag fra mor og far utbetalt direkte til deg.


Nav beregner bidraget og utbetaler umiddelbart til deg. Så sender de mor og far faktura i etterkant.

Snakk om mange tusen kroner i måneden.
Er du over 18? Ikke noe problem å spise for 3700kr mnd. Sleng litt strøm på toppen, så blir det dyrt om du ikke bidrar.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Manglende leie er brudd på avtalen og avtalebrudd kan føre til utkastelse. Huseier kan bare si opp avtalen og kreve utflytting.

2 måneders etterskudd på leie er kontraktsbrudd.
Vis hele sitatet...
Man må fortsatt gjennom namsmannen. Da får man brev i posten eller på døra om at huseier har begjært utkastelse og en frist før namsmannen kommer med politiet på døra.
BRAND ∞ STRONG
Er saker i media med jevne mellom rom der leieboere nekter å flytte ut, senest for er par måneder siden,
hvor huseier ønsket å selge huset sitt og hadde prøvd få han ut i over et år så vidt jeg husker.

Det er sikkert ofte spesielle omstendigheter i de ekstreme sakene som skiller de fra normale situasjoner hvor utleier
vil avslutte forholdet, men man kan få inntrykk av att huseier nærmest er rettighetsløs enkelte ganger.
Sist endret av vindaloo; 20. mars 2023 kl. 22:59.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Man må fortsatt gjennom namsmannen. Da får man brev i posten eller på døra om at huseier har begjært utkastelse og en frist før namsmannen kommer med politiet på døra.
Vis hele sitatet...

Var jeg uklar? Avhengig av hva kontrakten sier naturligvis er manglende betaling og regne som avtalebrudd. Avtalen kan da nulles. Oppsigelse sendes leietaker. Leietaker kan akseptere eller nekte.

Namsmann trenger ikke involveres dersom leietaker flytter selv.

Jeg skrev vel ikke at ts blir boligløs over natten? Selvsagt er det frister og de må overholdes. Ved 3 mndrs manglende husleie er det planke for namsmann og iverksette tvangsfravikelse.
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vær så snill å fortell meg at du ikke er han her @Brah123 og at du har havnet hos moren din igjen.

For du skulle jo endelig få en ny start, komme deg unna mor og, virket det som, sånn omtrent halvparten
av Norges befolkning med en sosiale medier konto. Tror til og med du vurderte å anlegge bart.
Vis hele sitatet...
Vet hvem du snakker om men nei.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Man må fortsatt gjennom namsmannen. Da får man brev i posten eller på døra om at huseier har begjært utkastelse og en frist før namsmannen kommer med politiet på døra.
Vis hele sitatet...
Må man gjøre seg til komplett idiot når man ikke har gjort opp for seg?

Er ikke leia betalt på en stund kan kontrakten brytes. Ja, man har et vern som leietaker, men må man gjøre situasjonen verre for huseier? Hvorfor kan man ikke ta ansvar for eget liv og fikse opp i egne greier uten å være kjip mot andre?
Sitat av atom Vis innlegg
Må man gjøre seg til komplett idiot når man ikke har gjort opp for seg?

Er ikke leia betalt på en stund kan kontrakten brytes. Ja, man har et vern som leietaker, men må man gjøre situasjonen verre for huseier? Hvorfor kan man ikke ta ansvar for eget liv og fikse opp i egne greier uten å være kjip mot andre?
Vis hele sitatet...
Enig, og du vil uansett fortsatt skylde manglende leie.