Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1292
Anonym bruker
"Sinna Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei er 15, jeg tagga I et forlatt sted og politiet kom. De sa at de skal ikkr sende brev. Men etter at de tvang meg til å oppgi personnummeret og sånt fordi det er tydeligvis "ulovlig vis jeg ikke oppgir personnummeret". Noe som jeg fant ut etterhvert er usant. Men etter jeg oppga alt og spørr igjen om de sender brev sa de at de er usikker. Har noen lignende erfaring og ble foreldrene kontakta? Har helt noia nå...
Det er ikke bare ulovlig men straffbart å ikke oppgi personalia til Politiet. Så du kan like gjerne oppgi "personnummer og sånt".

https://www.ung.no/oss/443360
Anonym bruker
"Sinna Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er ikke bare ulovlig men straffbart å ikke oppgi personalia til Politiet. Så du kan like gjerne oppgi "personnummer og sånt".

https://www.ung.no/oss/443360
Vis hele sitatet...
Ok, takk. Har hørt mye forskjellig rundt så blir usikker.
Personnummer trenger du ikke oppgi. Men navn, fødselsdato og ca området du bor i. Noe mer enn det får de finne ut av sjøl.
Du er ikke pålagt å oppgi personnummer.
Navn, fødselsdato, stilling og bopel. That's it.
Stemmer det, du trenger ikke oppgi personnummer. Tenkte på fødselsnummer.

3. den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Stemmer det, du trenger ikke oppgi personnummer. Tenkte på fødselsnummer.
Vis hele sitatet...
I så fall surrer du igjen.

Fødselsdato er datoen og år du er født.
Personnummer er de fem siste sifrene i ditt fødselsnummer, som er hele remsa på 12 siffer. Du trenger ikke oppgi fødselsnummer til politiet, kun fødselsdato.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
I så fall surrer du igjen.

Fødselsdato er datoen og år du er født.
Personnummer er de fem siste sifrene i ditt fødselsnummer, som er hele remsa på 12 siffer. Du trenger ikke oppgi fødselsnummer til politiet, kun fødselsdato.
Vis hele sitatet...
Du mener vel 11 sifre.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
I så fall surrer du igjen.

Fødselsdato er datoen og år du er født.
Personnummer er de fem siste sifrene i ditt fødselsnummer, som er hele remsa på 12 siffer. Du trenger ikke oppgi fødselsnummer til politiet, kun fødselsdato.
Vis hele sitatet...

Ja visst f*** gjør jeg det.

11 siffer.

dd/mm/yy 12345

For å svare på det andre, når du er under 18 må du regne med at foreldre blir kontaktet.
Sist endret av Dough; 2. mars 2023 kl. 08:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei er 15, jeg tagga I et forlatt sted og politiet kom. De sa at de skal ikkr sende brev. Men etter at de tvang meg til å oppgi personnummeret og sånt fordi det er tydeligvis "ulovlig vis jeg ikke oppgir personnummeret". Noe som jeg fant ut etterhvert er usant. Men etter jeg oppga alt og spørr igjen om de sender brev sa de at de er usikker. Har noen lignende erfaring og ble foreldrene kontakta? Har helt noia nå...
Vis hele sitatet...
Politiet har personnummeret ditt uansett. Sier du navnet ditt, finner de selvfølgelig ut av det.
Sitat av StorMage Vis innlegg
Politiet har personnummeret ditt uansett. Sier du navnet ditt, finner de selvfølgelig ut av det.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men kan i visse tilfeller være greit å påpeke at du kjenner rettighetene dine, så de ikke prøver seg på altfor mye drit.