Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3151
Jeg er ansatt i kommunen og lurer på om noen har erfaring med å låne fra arbeidsgiver? Har hørt at en kan låne 3/5 av G fra arbeidsgiver rentefritt i et år. Noen som har gjort dette? er det en lang prosess å gå gjennom og hvordan fungerer det - er det vanskelig å få et slikt lån?
Først så må jo arbeidgiveren din ønske å låne ut penger til deg. Det er jo ikke noe man har krav på, høres litt ut som det er det du tror.
Regner med at det er mest aktuelt for folk ansatt i private selskaper, da det virker litt rart at f.eks en kommune kan bruke offentlige penger til å låne ut.
Som kommunalt ansatt så er du kanskje medlem a KLP (eller en annen pensjonskasse) som kan låne deg penger til gunstig rente.
Trådstarter
31 1
Mente ikke at det var en rettighet men har hørt om flere som har gjort det. Lurte bare på om noen har erfaring med det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det varierer frå arbeidsgjevar til arbeidsgjevar. Ofte er det omtalt i personalhandboka.

Regelen om 3/5G er for smålån som du ikkje vil verte fordelsbeskatta for. Ofte tilbyr arbeidsgjevar gunstige lån utover det, men du må skatte av rentefordelen du får. Det er fortsatt gunstig.

Uansett er det utelukkande opp til arbeidsgjevar om dei vil låne ut til tilsette. Enkelte gjer det, andre ikkje. No har ikkje eg stor erfaring med kommunal personalpolitikk, men eg ser for meg at det vil varierere litt frå kommune til kommune. Det er nok stor skilnad i profesjonaliteten til Bergen og Utsira - førstnemde har jo milliardbudsjett og mange tusen tilsette, i motsetning til sistnemde som har langt mindre forhold...
Sist endret av vidarlo; 26. mars 2017 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.