Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4325
Hei,

Jeg har lyst å starte et selskap som tilbyr medie og markedsføringstjenester til bedrifter og privatpersoner (om det skulle være marked for det) og i den forbindelse ønsker jeg å registrere et AS.

Først og fremst; Hvis jeg registrer et selskap med 10,000kr i egenkapital og har hverken inntekt eller utgifter hele dette året - må jeg betale noen gebyrer, skatt e.l.?

Hvor enkelt er det å føre regnskap? Finnes det noen enkle og billige tjenester som kan brukes til dette?

Noen som har erfaring fra mediebransjen, og som kan si noe om det er en grei bi-inntekt, eller om det er mye konkurranse? Jeg bor forøvrig relativt langt nord i landet, så det er ikke mange som tilbyr det samme som jeg i nærmeste geografiske område.

.polaroid
Medie og markedsføringstjenester er jo et stort spekter. Om du tenker tlfsalg, så ja. Det er stor konkurranse, men dersom du er flink kan det være lønnsomt.

Fiken.no er et ok program for regnskap.
polaroid's Avatar
Trådstarter
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
Medie og markedsføringstjenester er jo et stort spekter. Om du tenker tlfsalg, så ja. Det er stor konkurranse, men dersom du er flink kan det være lønnsomt.

Fiken.no er et ok program for regnskap.
Vis hele sitatet...
Tenkte i all hovedsak å produsere reklame, brosjyrer, roll-ups osv. Bedriften betaler ett enkelt beløp og jeg fikser grafisk produksjon, trykk, levering m.m.

Markedsføring på sosiale medier er også ett alternativ, f.eks. Å lage en strategi for hvordan bedriften skal markedsføres.

Ettersom jeg bor på en ganske liten plass er det for det meste lokale bedrifter, som forøvrig ikke er særlig flinke på markedsføring.

Har hørt om Fiken! Det kan kanskje fungere, takker for svar.
Egenkapitalen må være på 30 000,- eller så kan du registrere ting som har en verdi tilsvarende kapitalkravet, men det koster fort opp mot 10 000,- å få dette ordnet.

Til regnskap så kan du teste fiken.no
De gjør regnskapet veldig enkelt.
Du må betale for revisor så utgifter har du uansett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Du må betale for revisor så utgifter har du uansett.
Vis hele sitatet...
Nei. Har du under fem mill i omsetning og ti tilsette kan du velje vekk revisjon.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvorfor AS?
Det er vanligere å starte med enkeltpersonsforetak og så evt utvide senere.
polaroid's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvorfor AS?
Det er vanligere å starte med enkeltpersonsforetak og så evt utvide senere.
Vis hele sitatet...
Skulle jeg ha lyst til å selge bedriften, eller ansette flere. AS er også tryggere mtp. Min private økonomi.

I tillegg er det mange flere fordeler med AS enn ENK, spesielt hvis du tenker på skatt, holdingselskaper, investeringer osv.
Du må iallefall huske og sende inn årsoppgave for firmaet selv om du ikke omsetter noe mener jeg, brudd på regnskapsloven gir 45k i bøter
Det eneste du oppnår med å registrere et aksjeselskap så tidlig i fasen er mer papirarbeid og potensielle fallgruver som kan gi noen kjipe gebyrer. Du kan gi deg selv flere rettigheter ved å ansette deg selv i ditt eget aksjeselskap, men det gjør også regnskapet og dokumentasjonen opp mot myndighetene vanskeligere å forholde seg til. Du vil gjerne ha en regnskapsfører som hvertfall ser over tallene dine og sørger for at du sender inn de riktige skjemaene til riktig tid, noe som fort koster litt.

Hvilke fordeler tenker du spesifikt på? Skjermingsfradrag? Du skal ha ganske høy inntekt før skatteplanlegging med holdingselskaper lønner seg. Det er snakk om en differanse på et par prosent, som fort blir spist opp av andre administrative kostnader forbundet med å ha et selskap.

Hvis poenget er å selge selskapet i fremtiden er det ikke store arbeidet å gjøre det om til et aksjeselskap. Men jeg har ikke store troa på at det er veldig realistisk i bransjen du har beskrevet.

De positive grunnen jeg kan se for deg i denne situasjonen er:
  • Muligheten til å ansette deg selv så du har de samme trygderettigheter som alle andre
  • Det fremstår mer proft

Men hvis egenkapitalskravet i seg selv gjør at det føles skummelt så burde du seriøst revurdere det.
polaroid's Avatar
Trådstarter
Bump, siden jeg ikke egentlig fikk svar på deg jeg lurte på. Hvis jeg betaler inn en egenkapital på 30,000, og lar selskapet stå uten å hverken ha utgifter eller inntekter, kan jeg bare levere årsregnskap som bekrefter at bedriften har 30,000 på konto - uten å betale skatt eller noe?
Sitat av polaroid Vis innlegg
Bump, siden jeg ikke egentlig fikk svar på deg jeg lurte på. Hvis jeg betaler inn en egenkapital på 30,000, og lar selskapet stå uten å hverken ha utgifter eller inntekter, kan jeg bare levere årsregnskap som bekrefter at bedriften har 30,000 på konto - uten å betale skatt eller noe?
Vis hele sitatet...
Ja, og såvidt jeg har skjønt de nye reglene så kan du levere en næringsrapport, ikke selvangivelse. Det bør gjøre det hele mye enklere for deg. Men det er andre formaliteter som generalforsamling (selv om det bare er deg) og du er nødt til å føre et godkjent regnskap, selv om det bare inneholder null. Du vil uansett ha gebyrer rundt stiftelsen av selskapet å føre.

Du leverer ikke fra deg regnskapet, selvangivelsen er et produkt av regnskapet. Men uten å føre et godkjent regnskap har du ingen anelse om hva du skal føre hvor på hverken selvangivelsen eller næringsrapporten.

For alle praktiske formål så betaler du bare skatt for overskuddet. Men det hele blir langt mer komplisert når du tar selskapet i bruk. Jeg har enda ikke forstått hva du oppnår med å ha et inaktivt selskap.
Jeg skal gi det et veldig godt tips.

Hvis du ikke vet om det er marked for det så ikke start en bedrift. Sjekk markedet før du starter.

Men om jeg husker riktig så er det kun overskudd det skal skattes for, så jeg TROR de 30K står trygge.
Sitat av qkikc Vis innlegg
Jeg skal gi det et veldig godt tips.

Hvis du ikke vet om det er marked for det så ikke start en bedrift. Sjekk markedet før du starter.
Vis hele sitatet...
Det er bedre med en kunde enn et produkt. Begynn med kunden, hva du skal selge, kan du finne ut av etterpå.
Sitat av qkikc Vis innlegg
Jeg skal gi det et veldig godt tips.

Hvis du ikke vet om det er marked for det så ikke start en bedrift. Sjekk markedet før du starter.

Men om jeg husker riktig så er det kun overskudd det skal skattes for, så jeg TROR de 30K står trygge.
Vis hele sitatet...
Sitat av nikita Vis innlegg
Det er bedre med en kunde enn et produkt. Begynn med kunden, hva du skal selge, kan du finne ut av etterpå.
Vis hele sitatet...
Dårlig syntaks i innledningen - jeg VET at det er ett marked for bedrifter der jeg bor, men kan også tilby tjenester til privatpersoner dersom dette skulle være nødvendig. Kunder har jeg allerede, så det er egentlig ikke et problem.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Her får du fort svar på ditt spørsmål: http://www.skatteetaten.no/no/Om-ska...n/Kontakt-oss/
Vis hele sitatet...
Det er jo en mulighet! Takk.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Ja, og såvidt jeg har skjønt de nye reglene så kan du levere en næringsrapport, ikke selvangivelse. Det bør gjøre det hele mye enklere for deg. Men det er andre formaliteter som generalforsamling (selv om det bare er deg) og du er nødt til å føre et godkjent regnskap, selv om det bare inneholder null. Du vil uansett ha gebyrer rundt stiftelsen av selskapet å føre.

Du leverer ikke fra deg regnskapet, selvangivelsen er et produkt av regnskapet. Men uten å føre et godkjent regnskap har du ingen anelse om hva du skal føre hvor på hverken selvangivelsen eller næringsrapporten.

For alle praktiske formål så betaler du bare skatt for overskuddet. Men det hele blir langt mer komplisert når du tar selskapet i bruk. Jeg har enda ikke forstått hva du oppnår med å ha et inaktivt selskap.
Vis hele sitatet...
Jeg har forstått at man må ha styremedlemmer uavhengig av om man er eneste ansatte i firmaet, men det er ikke et problem. Jeg skal Google rundt å fine maler til de diverse formalitetene jeg må sende inn, men kan ikke se for meg at dette skulle by på så store problemer heller.

Selskapet skal ikke være inaktivt, men jeg lurer på om jeg vil tape økonomisk på å ikke ha inntekt. Å ha et selskap i starten kan være gunstig med tanke på tilbakebetaling av moms på utgifter forbundet med selskapet, for eksempel kamera til fotografering, programmer, datamaskin og så videre. Samtidig er det enklere å få støtte støtte som gründer hvis du har et aksjeselskap som har som visjon å utvide og skape arbeidsplasser.

Også er det litt kulere og virker mer "proft" med AS enn ENK da. Skal ikke legge skjul på det
Sist endret av polaroid; 4. februar 2017 kl. 22:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av polaroid Vis innlegg
Jeg har forstått at man må ha styremedlemmer uavhengig av om man er eneste ansatte i firmaet, men det er ikke et problem. Jeg skal Google rundt å fine maler til de diverse formalitetene jeg må sende inn, men kan ikke se for meg at dette skulle by på så store problemer heller.

Selskapet skal ikke være inaktivt, men jeg lurer på om jeg vil tape økonomisk på å ikke ha inntekt. Å ha et selskap i starten kan være gunstig med tanke på tilbakebetaling av moms på utgifter forbundet med selskapet, for eksempel kamera til fotografering, programmer, datamaskin og så videre. Samtidig er det enklere å få støtte støtte som gründer hvis du har et aksjeselskap som har som visjon å utvide og skape arbeidsplasser.

Også er det litt kulere og virker mer "proft" med AS enn ENK da. Skal ikke legge skjul på det
Vis hele sitatet...
Du kan registreres i mva registeret med ett ENK også, og jeg har til gode å se folk reagere på at man driver ett ENK kontra ett AS, spesielt innenfor media/foto. Så fremt du ikke skal binde deg økonomisk til store prosjekter med 6 siffer eller ta større lån på bedriften vil svært få reagere på dette.

Du beveger deg inn på ett område som er fullt av fallgruver og jeg vil råde deg til å ta kontakt med noen som driver med dette til daglig.

Om bedriften din begynner å opparbeide seg store verdier vil du feks risikere å måtte betale formueskatt (selv om den er latterlig lav).
Om du ikke betaler ut lønn til deg selv vil du miste krav på sykepenger/dagpenger.

Om du har planer om å bruke selskapet til å spare opp overskuddet med så kan det fort være en dårlig idé.
Det er 24% skatt på overskuddet i bedriften, om du da plutselig må ta ut penger i form av utbytte kommer det 24% til i skatt så av 100 000,- i overskudd kan du ende opp med å betale 46 00,- i skatt.
Men her spiller også ett skjermingsfradrag inn (noe jeg ikke har peiling på).
https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...ge-aksjonarer/

Og jeg tenker at ett AS bør startes fordi det er den beste selskapsformen til ditt formål, ikke fordi det er kult.
Sist endret av Cybergasm; 4. februar 2017 kl. 23:35.
Sitat av polaroid Vis innlegg
Selskapet skal ikke være inaktivt, men jeg lurer på om jeg vil tape økonomisk på å ikke ha inntekt. Å ha et selskap i starten kan være gunstig med tanke på tilbakebetaling av moms på utgifter forbundet med selskapet, for eksempel kamera til fotografering, programmer, datamaskin og så videre. Samtidig er det enklere å få støtte støtte som gründer hvis du har et aksjeselskap som har som visjon å utvide og skape arbeidsplasser.

Også er det litt kulere og virker mer "proft" med AS enn ENK da. Skal ikke legge skjul på det
Vis hele sitatet...
Du får ikke tilbake moms før du har omsatt for 50k innenfor en periode på 12 måneder og blir momspliktig. Da kan du søke om å få tilbake mva i forbindelse med de utgiftene du har hatt i oppstarten. Dette er det samme om du er ENK eller AS.

Når det gjelder å få støtte fra for eksempel Innovasjon Norge så trenger du mye mer enn bare en visjon. Med tanke på formålet til bedriften din så tror jeg at det vil være vanskelig å få støtte og det spiller nok minimal rolle om du er ENK eller AS under søknad. Du kan lese mer om dette her http://www.innovasjonnorge.no/no/gru...-ser-vi-etter/

Ellers vil jeg anbefale deg å starte med et ENK med mindre du har en del kapital å starte og satse med. Du må ha minimum 30k i aksjekapital og husk at bare gebyret for å registrere et AS er kr. 5570. Det er ingenting i veien å starte med et ENK for å deretter gå over til AS om det skulle gå bra.

Lykke til!
Hei.

Er selv i oppstart fasen av min bedrift og var lenge på tanken med å starte ett AS. Jeg skal drive med online coaching og fant fort ut at så lenge det kun er meg, og jeg skal gjøre dette vedsiden av min primære jobb jeg er 100% fast ansatt i så ble det for mye administrasjon rundt ett AS. Det å bare ta ut penger til deg selv så må du kjøre i gang med lønnskjøring etc mens ett ENK holder det å bare føre penger over til kontoen din.

Så lenge du ikke skal ta opp gjeld til selskapet, så er ENK risiko fritt. Har du ikke store utgifter månedlig så blir du ikke personlig konkurs.