Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1165
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble tatt for ruskjøring litt over 100 dager siden, snakk om hasj og 2 blodprøver, den første blodprøven vet jeg ikke om er over grensa eller ikke, den andre vet jeg er over grensa. Var en halv uke mellom blodprøvene.
Har siden starten blitt fortalt at det kommer svar på blodprøvene om 1 til 2 uker... gang på gang på gang. Vet det har kommet svar på den første blodprøven for over 1 måned siden, men har liksom fortsatt ikke kommet svar på den andre og ble fortalt 2 til 3 uker, igjen.
Har bare lyst å få vite resultatet på den første blodprøven siden da vet jeg jo sånn ca. hvordan det kommer til å gå, men har ikke fått kontakt med saksbehandler på over 2 måneder, han har fått beskjed flere ganger om å ta kontakt med meg uten å gjøre det og hver gang jeg ringer så er det en ny grunn til at han ikke er ledig.
Hva skal jeg gjøre? Bare sitte her å vente? Noen tips? Begynner å bli dritlei, har snudd livet helt rundt siden da og dette er jo bare tull...
Hvis rusprøven er positiv opprettes det straffesak mot deg og da tar det tid. Du kan ikke gjøre noe annet enn å vente desverre.
Hei!
Antar at du hadde førerkort. Samtykket du til beslag av førerkort må du trekke samtykket.

Sitat av domstol.no
Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet sendes tingretten til avgjørelse innen tre uker.
Vis hele sitatet...
https://www.domstol.no/straffesak/sa...rerkortbeslag/
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husk at du kan nekte å forklare deg dersom du blir innkalt til avhør.
Du har heller ikke møteplikt, men bare dersom du gjør det helt klart at du vil nekte å avgi forklaring.
Politiet unnlater å opplyse om dette, de spiller bare videre på møteplikten du har i følge paragraf 230 og truer med å hente deg hjemme/på arbeid dersom du ikke møter opp.

Politiet vil ofte vise til at en har plikt til å møte for å avklare om en skal forklare seg eller ikke etter Straffeprosessloven §230. Dette stemmer ikke helt. Dersom det er klart at du vil nekte å forklare deg, kan du si fra om dette til politiet. Da har du heller ikke møteplikt. Du kan i denne forbindelse vise til Ot. prp. nr. 66 (2001-2002) side 136;

Dersom politiet etter å ha fått slik melding ikke har noen grunn til å tro at vitnet vil ombestemme seg, vil det etter departementets vurdering ikke lenger foreligge grunnlag for møteplikt og avhenting.” Samt Norsk Lovkommentar note 1778 til § 230; ”Det er derimot ikke grunnlag for å innkalle vedkommende dersom det allerede er klart at vedkommende ikke er villig til å forklare seg.

Dette kan du opplyse om etter du er kalt inn til avhør, via telefon(spill inn samtalen, du trenger ikke opplyse om at den blir tatt opp siden du deltar i den selv), Via e-mail til etterforsker, eller skriftlig og levere i skranken på politikammeret.

Mange møter opp i avhør selv om de ikke har noe planer om å avgi noe forklaring, og det er ikke nødvendig.