Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224930
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det er jo kjent at man kan få "long-covid" selv med mildt sykdomsforløp, men om man som fullvaksinert blir smitta hvordan er det da? Kan man fortsatt få "long-covid"?
Vis hele sitatet...
Mange hadde kronisk-covid i USA, før vaksinene kom. Disse hadde da gjerne vært syke siden mars–mai, og den kroniske delen var fortsatt like aktiv i desember med samme styrke. Men når dem fikk vaksina, så begynte de kroniske symptomene å letne på og forsvinne hos mange av dem. Så du kan faktisk bruke vaksina, til å kurere kronisk-covid hos mange. Faktisk er vaksina det eneste, som hjelper mot kronisk-covid, som vi vet om så langt.

Så det er bare å stille seg i vaksinekø, og brette opp ermene på overkroppsklærne, når du har kommet så langt!
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det er jo kjent at man kan få "long-covid" selv med mildt sykdomsforløp, men om man som fullvaksinert blir smitta hvordan er det da? Kan man fortsatt få "long-covid"?
Vis hele sitatet...
Helt ærlig vet jeg ikke. Og kanskje er det heller ikke nok eller gode nok data ennå til å dra en endelig konklusjon på akkurat det du spør om.

Det vi vet er at vaksine alene gir en kraftig reduksjon i faren for å bli smittet, vi vet også at i tilfeller der noen av de som har tatt begge doser likevel har blitt smittet så er altså konsekvensen av smitten lavere. De får "mindre smitte" enn uvaksinerte, og sålangt virker det som om de også får et langt mildere sykdomsforløp. Av det vil jeg si at det ser rett bra ut foreløpig. Vaksinering virker å beskytte bra mot long covid. Det er dog likevel greit å huske 2 meters avstand, spriting, munnbind osv. når smitten plutselig øker markant slik som akkurat nå. Det går både for de vaksinerte og uvaksinerte.

Det vi vet om Delta er at den er langt hissigere mtp smitterisiko. Så ta fortsatt ansvar og gjør ditt så kommer vi gjennom dette.

Vi vet at vaksinen gir bra beskyttelse mot å bli smittet, og om du unngår å bli smittet så unngår du også evt. long covid. Så ta vaksine, og snakk om vaksine til de som er usikre.

Leste nå svaret over mitt; vaksine good. Anti vaksine bad.
Sist endret av _abc_; 26. august 2021 kl. 14:27.
Var jo en sak nå I USA. Mor som mistet begge sønnene sine i løpet av 12 timer. Begge nektet å vaksinere seg. Moren var vaksinert og fikk kun milde symptomer.

Håper snart den myten om at bare gamle mennesker dør av corona snart forsvinner.
Sist endret av hestpåpinne; 26. august 2021 kl. 14:46.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Var jo en sak nå I USA. Mor som mistet begge sønnene sine i løpet av 12 timer. Begge nektet å vaksinere seg. Moren var vaksinert og fikk kun milde symptomer.

Håper snart den myten om at bare gamle mennesker dør av corona snart forsvinner.
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittsalderen på innlagte i Norge er nå midt i 30-årene (https://www.nrk.no/norge/rekordhoyt-...hus-1.15623263). Dette kommer jo av at de eldre gjerne er fullvaksinerte, men viser også at det ikke er utelukkende eldre som kan trenge behandling.
Satt det andre skuddet i går og jeg er skikkelig sjuk.
Men hva er årsaken til at det blir verre bivirkninger den andre gangen? Det er jo like store doser.

Vil det bli enda verre ved en eventuell tredje injeksjon?
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Satt det andre skuddet i går og jeg er skikkelig sjuk.
Men hva er årsaken til at det blir verre bivirkninger den andre gangen? Det er jo like store doser.

Vil det bli enda verre ved en eventuell tredje injeksjon?
Vis hele sitatet...
Mulig immunresponsen blir kraftigere etter dose to. Er veldig lite data på dose tre enda så får vel bare vente å se. Er så merkelig hvordan det slår ut. Jeg er fullvaksinert og merket ingenting utenom en øm arm etter første dose. Samme med de fleste andre jeg kjenner. Men moren min blei dårlig etter dose to.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Satt det andre skuddet i går og jeg er skikkelig sjuk.
Men hva er årsaken til at det blir verre bivirkninger den andre gangen? Det er jo like store doser.

Vil det bli enda verre ved en eventuell tredje injeksjon?
Vis hele sitatet...
Enkelt forklart lærer immunforsvaret seg å reagere på piggproteinet til viruset ved første dose. Ved andre dose har du et mer beredt immunforsvar, med antistoffer og T-celler klare for respons, og det er denne mer robuste responsen som gjør at du føler deg syk.
Sist endret av Sky; 26. august 2021 kl. 15:06.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Mulig immunresponsen blir kraftigere etter dose to. Er veldig lite data på dose tre enda så får vel bare vente å se. Er så merkelig hvordan det slår ut. Jeg er fullvaksinert og merket ingenting utenom en øm arm etter første dose. Samme med de fleste andre jeg kjenner. Men moren min blei dårlig etter dose to.
Vis hele sitatet...
Jeg ble uggen allerede etter første dose. Kjenner jeg gruer meg litt til dose to. Som emetofob gjør det meg spesielt nervøs at en kjent og vanlig bivirkning er kvalme og oppkast. Må jo bare kjøre på, det er jo ikke farlig, men blir absolutt stressa av tanken.

Første dose tok jeg på tom mage, men leste i ettertid at et måltid før man tar vaksinen er anbefalt, så det skal jeg sørge for neste gang.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg ble uggen allerede etter første dose. Kjenner jeg gruer meg litt til dose to. Som emetofob gjør det meg spesielt nervøs at en kjent og vanlig bivirkning er kvalme og oppkast. Må jo bare kjøre på, det er jo ikke farlig, men blir absolutt stressa av tanken.

Første dose tok jeg på tom mage, men leste i ettertid at et måltid før man tar vaksinen er anbefalt, så det skal jeg sørge for neste gang.
Vis hele sitatet...
Kan nok hende at det hjelper litt ja. Tok du Moderna? Fått inntrykk av at noen får litt mer bivirkninger av den.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Kan nok hende at det hjelper litt ja. Tok du Moderna? Fått inntrykk av at noen får litt mer bivirkninger av den.
Vis hele sitatet...
Pfizer. Neste blir Moderna. Alle på min alder som har tatt dose to har blitt dårlige. Noen sier derimot at de som fikk bivirkninger av første dose gjerne ikke fikk noe av andre dose, og omvendt. Har prøvd å søke meg litt opp på dette, men klarte ikke finne noe konkret.
Det er en vitenskapssub på reddit. r/covid19. De har en ukentlig tråd hvor du kan stille spørsmål.

Jeg er muligens eldre enn deg og det er kanskje derfor jeg og de rundt meg har fått færre bivirkninger.

Det går jo heldigvis over selv om det er ubehagelig.
Fikk dose 2 på mandag. Pfizer, bittelitt øm i armen men ellers null stress.
Fikk andre stikket forrige uke(pfizer)-litt vondt i arm en halv dag-men ellers ikke noe spesielt å kjenne.
Regner med att man er good to go i alle tenkelige innreisekontroller for all fremtid nå.
Da ble det ennå en ny smittetopp, og markant oppgang siden smittetoppen forleden. Nå over 1400 registrerte smittede siste døgn. Det er altså smittetoppen sålangt helt ifra vinter/vår 2020 og til nå. Mange unge som smittes nå, og flere unge som også blir innlagt og trenger behandling på sykehus.

O du har mennesker i din omgangskrets som er skeptisk til vaksine er det tiden for en prat, forblir det skeptiske så vis dem tråden her feks. Der er sikkert det meste av innvendinger allerede tatt opp og forklart hvorfor vaksine er veien å gå.

Ikke forsøk å benytte vaksine som en politisk markering, vaksine er folkehelse. Om du føler vaksine gjør deg litt mindre av en individualist så kjøp deg en motorsykkel og mal den lilla men ta vaksinen. For din helses skyld og de rundt deg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Da ble det ennå en ny smittetopp, og markant oppgang siden smittetoppen forleden. Nå over 1400 registrerte smittede siste døgn. Det er altså smittetoppen sålangt helt ifra vinter/vår 2020 og til nå. Mange unge som smittes nå, og flere unge som også blir innlagt og trenger behandling på sykehus.

O du har mennesker i din omgangskrets som er skeptisk til vaksine er det tiden for en prat, forblir det skeptiske så vis dem tråden her feks. Der er sikkert det meste av innvendinger allerede tatt opp og forklart hvorfor vaksine er veien å gå.

Ikke forsøk å benytte vaksine som en politisk markering, vaksine er folkehelse. Om du føler vaksine gjør deg litt mindre av en individualist så kjøp deg en motorsykkel og mal den lilla men ta vaksinen. For din helses skyld og de rundt deg.
Vis hele sitatet...
Å overbevise noen som ikke vil ta vaksinen er nesten er dødfødt prosjekt. Har kun en i min omgangskrets som ikke har tatt den og det er ikke mulig å nå igjennom. Han har falt så dypt inn i konspirasjonens verden at det er dessverre bare trist å observere. Er bekymret for hva som skjer når han blir syk. Allerede hatt hjerteinfarkt og helsa hans er særdeles skrøpelig generelt.
Hvordan er reglene nå for personer som mistenker at de er smittet med covid? De reiser naturligvis og blir testet. Hvor lenge må de holde seg hjemme i karantene, er de "fri" straks de har fått svar på første prøve eller må de ta en ny test? Kan de gå ut å lufte bikkja, handle mat og gå på apotek om de bruker maske, før de har fått svar på testen?

Og hvor lang tid tar det normalt å få svar på tester på covid?
Sist endret av _abc_; 29. august 2021 kl. 15:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg får stort sett svar dagen etter test, men det varier litt utifra hvor du bor, har dessverre ikke svar på noe av det andre du lurte på
Takk.

Kanskje noen andre vet? Åssen er det om noen er nærkontakt med noen som blir smittet, er det lov å gå ut med maske før svaret på testen er på plass?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Takk.

Kanskje noen andre vet? Åssen er det om noen er nærkontakt med noen som blir smittet, er det lov å gå ut med maske før svaret på testen er på plass?
Vis hele sitatet...
https://www.helsedirektoratet.no/vei...reftet-smittet

https://www.helsedirektoratet.no/vei...jelder-for-deg for dei andre spørsmåla dine.
Hva er grunnen til den enorme utbredelsen av vaksinemotstandere og konspirasjonsteoretikere som har dukket opp fra busker og kratt den siste tiden? Er det bare at de er mer synlige?

Blir stadig overrasket når jeg leser kommentarer på diverse nyhetsmedier hvor tema er vaksine og covid. De har også en enorm trang til å fortelle verden.

Trodde Norge var litt mer oppegående enn dette.

Skjønner at det ikke finnes noe ordentlig svar på dette, men må bare lufte litt. Prøver å ikke la meg frustrere av det, men er jaggu ikke lett.
Sist endret av Source; 29. august 2021 kl. 19:44.
Tror mye av det kommer fra at verden blir mer, og mer polarisert, og mennesker som som har gått hele livet, og trodd at "sånn skal jeg leve for alltid" får et hard møte med virkeligheten. Tror at enkelte ikke klarer denne påkjenningen, og at de trenger noe å skylde på, om det så er vaksiner, 5G, eller klimaendringer.
Jeg skulle også ønske jeg kunne gå tilbake til en tid hvor de største problemene vi hadde noen kriger her og der, pluss de fattige barna i Afrika. Det at verden brenner opp, sykdom stenger ned samfunn, og dreper millioner, mens milliarderer planlegger sinne rom emperier, er litt for mye for de fleste av oss, selv på en god dag.
Sitat av Source Vis innlegg
Hva er grunnen til den enorme utbredelsen av vaksinemotstandere og konspirasjonsteoretikere som har dukket opp fra busker og kratt den siste tiden? Er det bare at de er mer synlige?

Blir stadig overrasket når jeg leser kommentarer på diverse nyhetsmedier hvor tema er vaksine og covid. De har også en enorm trang til å fortelle verden.

Trodde Norge var litt mer oppegående enn dette.

Skjønner at det ikke finnes noe ordentlig svar på dette, men må bare lufte litt. Prøver å ikke la meg frustrere av det, men er jaggu ikke lett.
Vis hele sitatet...
Jeg tror bare at de er mer synlige enn resten av oss. Etter at jeg ble fullvaksinert har jeg meldt meg for det meste ut av hele opplegget og gått tilbake til å leve et mer normalt liv. Hvis folk ikke vil vaksinere seg så får det stå på deres regning. For meg har det gått såpass langt at jeg kjenner en viss tilfredstillende når jeg leser om antivaxere som stryker med.

HermanCainAward på Reddit kan anbefales på det sterkeste hvis man er i dårlig humør.
Sist endret av hestpåpinne; 29. august 2021 kl. 20:24.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Jeg tror bare at de er mer synlige enn resten av oss. Etter at jeg ble fullvaksinert har jeg meldt meg for det meste ut av hele opplegget og gått tilbake til å leve et mer normalt liv. Hvis folk ikke vil vaksinere seg så får det stå på deres regning.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet har du mye rett i dette. Problemet er at den slitte frasen om at "en løgn som gjentas ofte nok blir sannhet" faktisk stemmer. På en måte: Hjerner er merkelige maskiner og når de tar en beslutning legger de gjerne mer vekt på hva som er kjent og kjært enn hva som er riktig. Hvis du gjør en oppfatning tilstrekkelig altomfattende, så vil man i mange tilfeller ikke engang tenke tanken på å stille spørsmål ved det. Det blir bare et underliggende premiss for din virkelighetsoppfatning. James Randi demonstrerer betydningen antakelser har for hvordan vi navigerer i verden aldeles glitrende her.

La oss så se på hvilken betydning vaksiner som konsept har for sivilisasjonen.Vi trenger ikke lenger frykte epidemier som kan legge hele byer døde, vi trenger ikke å ta høyde for at av en søskenflokk på fem er det to som når konfirmasjonsalder. Folkehelsemessig sett er vaksiner den største seieren menneskeheten har hatt. I middelalderen trodde de på apokalypsens fire ryttere, sykdom var en av de. Det moderne mennesket har drept den!

Når antivaxxere gnåler alene, så er de bare wackos og idioter. Men hva med alle trollbotene og all den misvisende propagandaen som regelrett drukner debatten? Alt det kommer ikke fra økologiske alenemødre med mer meninger enn kunnskap. Mye av det ser ut til å ha statlige aktører i ryggen. Det er så enkelt som at alle verdens supermakter ønsker å holde andre rivaler nede og bruker alle tenkelige skitne knep for å nå det. Både Russland og Kina tjener på å se Vesten gå på en smell, akkurat som at vi ønsker å begrense deres innflytelse og makt.

Så her er hva jeg tror. Jeg tror at statlige aktører, religiøse fundamentalister og andre grupperinger som av ulike årsaker ønsker å jekke enten andre land, andre regioner eller hele verden ned noen hakk med vilje heller bensin på bålet. De sår splid og tvil og normaliserer vaksineskepsis. På den måten kommer sykdom tilbake som et reelt samfunnsproblem som kan svekke hvem enn de er ute etter å se brenne. For jo flere som snakker piss om vaksiner, jo mer skeptisk er grunnholdninga til Hvermansen. De som er smått skeptiske blir antivaxxere, de som er nøytrale blir skeptiske, og de som er positive blir i beste fall nøytrale. Totalt sett blir det større aksept i samfunnet for regelrett selvdestruktiv adferd.

Denne effekten er å se over hele linja! På den ene siden har du de som forsøker å fatte rasjonelle beslutninger på bakgrunn av forskning og undersøkelser, på den andre har du de som insisterer på å skyte verden i foten med hagle fordi de føler noe. Enten det er klimaendringer, folkehelse eller praktisk demokratiutøvelse som står på agendaen. Dermed blir de som forstår opp og ned på hvordan ting henger sammen stående og stampe i en evig loop hvor de forklarer at 1+1=2 igjen og igjen og igjen, mens motparten bare gjentar de samme dementerte påstandene uten å noensinne ta seg bryet med å revurdere egne oppfatninger. I mellomtiden går tiden fra oss.
BRAND ∞ STRONG
Hvordan maske policy kjører folk for tiden?
Syns jeg nesten ikke ser folk med maske lengre. Syns det er litt rart, nå som DELTA herjer.

Jeg har to Pfizer doser i armen, men lar masken være på foreløpig.
På tog/buss og i butikken.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvordan maske policy kjører folk for tiden?
Syns jeg nesten ikke ser folk med maske lengre. Syns det er litt rart, nå som DELTA herjer.

Jeg har to Pfizer doser i armen, men lar masken være på foreløpig.
På tog/buss og i butikken.
Vis hele sitatet...
Har blitt litt slapp på maskebruken den siste tiden, men tar den på i ny og ned. Spriting av hendene derimot har jeg blitt helt avhengig av og kommer til å fortsette med post covid.
Jeg forholder meg til anbefalingene som er gitt. Altså er jeg litt "slapp" på maskebruken. Men har den alltid med meg. Om jeg skal ta kollektiv eller skal inn på butikken og det er så fult at det ikke er lett å holde 1-2 meter avstand tar jeg på munnbind.
Vi får hvor ille dette blir utover høsten. Mye deltasmitte nå og nå blir de yngre som ikke er vaksinert smittet. Likevel er det lite masker å se nå, folk blåser i 2 meter'n og blir det ikke endring der så blir kanskje også endel av de som er vaksinerte smittet. Deltavarianten virker jo å være veldig hissig i forhold til smitte. Nå blir det jo gitt vaksiner også til de yngre, men fortsatt er det endel som er antivaxxer eller har tatt et politisk standpunkt som gjør at de ikke tar vaksinen. Forstå det den som kan.

Kan ikke bare folk klare å takle noen uker med masker og 2 meter nå, til vi har fått ut flere vaksinedoser?

Mon tro om det var smart det valget om å starte skolene på grønt nivå? Noe økt smitte var jo forventet grunnet ferie, mye reising, festing osv. Også rett etter skolestart så får vi rekord på rekord i smittetall.
Sist endret av _abc_; 30. august 2021 kl. 11:12.
BRAND ∞ STRONG
Ganske sprøtt egentlig dette med å bare dytte 1131500 barn og unge tilbake i skoler og barnehager
uten (virker det i hvert fall som) noen som helst plan eller tanke om hvordan dette kom til å gå.

Smitten blant ungdom øker voldsomt og mange lærere på barn og ungdom trinnet er gjerne i 20-30 års alder
og dermed heller ikke nødvendigvis fullvaksinerte. Det samme gjelder foreldre til barn i barneskole.
Allerede mange hele klasser i karantene. Det å åpne skoleåret på "Grønt Nivå" fremstår som merkelig syns jeg.

r-tall nærmer seg to, spådommer om over 10.000 smittetilfeller i uka, kanskje så mye som 15.000 sier Nakstad.
Riktignok er mange av de smittede fullvaksinerte og yngre mennesker som kan forvente seg et mildere
sykdomsforløp, men det er ikke bare eldre som dør eller får alvorlige senskader av covid.

Sent å si nå, men vaksinen har da vært godkjent for 13år og opp en stund har den ikke?
Vi kunne ha vaksinert en god del allerede f.eks. som prøve prosjekter på enkelte skoler for å se hvor godt det fungerer.
Sist endret av vindaloo; 30. august 2021 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ny studie: Smitte gir bedre beskyttelse enn vaksine

Farlig overskrift. Men må innrømme at håpet foreløpig lener seg mer mot smitte enn en evt tredje vaksinedose for meg. Først og fremst da jeg som fullvaksinert med all sannsynlighet unngår alvorlig sykdom, og som denne studien viser til, vaksine pluss smitte gir bedre beskyttelse enn kun vaksine.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Ny studie: Smitte gir bedre beskyttelse enn vaksine

Farlig overskrift. Men må innrømme at håpet foreløpig lener seg mer mot smitte enn en evt tredje vaksinedose for meg. Først og fremst da jeg som fullvaksinert med all sannsynlighet unngår alvorlig sykdom, og som denne studien viser til, vaksine pluss smitte gir bedre beskyttelse enn kun vaksine.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er en studie, som viser det? Men hvorfor bruke den mest, når flere studier påstår det motsatte? For hvorfor blir det anbefalt å også vaksinere de som har vært syke tror du? For det er flere eksempler på, at personer som har hatt en mild covid, får en alvorlig en 6+ måneder etterpå.

Særlig kombinert med med tryggheten av vaksina kontra infeksjon. Der en alvorlig infeksjon gir langtidseffekter, som er livsvarige.

Tingen er å følge vitenskapelig konsensus.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kanskje det er en studie, som viser det? Men hvorfor bruke den mest, når flere studier påstår det motsatte? For hvorfor blir det anbefalt å også vaksinere de som har vært syke tror du? For det er flere eksempler på, at personer som har hatt en mild covid, får en alvorlig en 6+ måneder etterpå.

Særlig kombinert med med tryggheten av vaksina kontra infeksjon. Der en alvorlig infeksjon gir langtidseffekter, som er livsvarige.

Tingen er å følge vitenskapelig konsensus.
Vis hele sitatet...
Denne informasjonen kommer fra en nyere studie ja (https://www.sciencemag.org/news/2021...ection-parties). Leste om det for et par dager siden. Den beste immuniteten oppnås hos de som har fått en dose med vaksine, og så vært syke. Alikevel anbefales det jo å ta vaksinen istedenfor å bli syk, da det er større risiko å bli syk enn å ta vaksine, og beskyttelsen man oppnår gjennom vaksinering er god nok.

Dette er informasjon som jeg vil tippe myndighetene ikke akkurat kommer til å reklamere veldig mye for, da det kan føre til at folk oppsøker smitte.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kanskje det er en studie, som viser det? Men hvorfor bruke den mest, når flere studier påstår det motsatte?.
Vis hele sitatet...
Studien viser at vaksine og smitte gir bedre beskyttelse enn kun vaksine, du mener dette er å motsi de studiene du tenker på?
Ser mange som er skeptisk til vaksine stadig snakker om eget immunforsvar. Det er jo ikke slik at det ene strider mot det andre. Man er i utgangspunktet avhengig av et fungerende immunforsvar for i det hele tatt å kunne benytte vaksinen(et godt immunforsvar er ikke det samme som et overaktivt). Etter hva jeg ble fortalt så var det bare positivt å "forsterke" eget immunforsvar før og etter vaksine gjennom f.eks nypeté, tilskudd av sink o.l eller eventuelle andre måter. Et sunt kosthold vil jo også gjøre underverker. Men dette (og de fleste har muligens ikke et så sunt kosthold uansett?) er jo selvfølgelig ikke istedenfor å ta vaksinen. Jeg er dog overbevist om at det gjør det mer smertefritt mtp. bieffekter. Tror også at det gjør kroppen bedre i stand til å adaptere til nye varianter.

Selv var jeg veldig tidlig ute (grunnet rot med vaksinefordeling o.l i bydeler i Oslo - var noe i media om dette) og har vært fullvaksinert i flere måneder. Ingen bieffekter (muligens litt trøtthet), men jeg har generelt et velfungerende immunforsvar og er sjeldent syk.
Hvordan er dette for dere som opplevde negative bieffekter? Blir dere lett syke av vanlig influensa o.l?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Ny studie: Smitte gir bedre beskyttelse enn vaksine

Farlig overskrift. Men må innrømme at håpet foreløpig lener seg mer mot smitte enn en evt tredje vaksinedose for meg. Først og fremst da jeg som fullvaksinert med all sannsynlighet unngår alvorlig sykdom, og som denne studien viser til, vaksine pluss smitte gir bedre beskyttelse enn kun vaksine.
Vis hele sitatet...
Upublisert studie uten så mye som et navn å google er egentlig veldig lite interessant.
Sitat av robhol Vis innlegg
Upublisert studie uten så mye som et navn å google er egentlig veldig lite interessant.
Vis hele sitatet...
Sivan Gazit, Roei Shlezinger, Galit Perez, Roni Lotan, Asaf Peretz, Amir Ben-Tov, Dani Cohen, Khitam Muhsen, Gabriel Chodick, Tal Patalon
Studiet er ikke fagfellevurdert. Men kan godt være at det stemmer. Er uansett ikke et argument for å bli smittet eller å avstå fra vaksinering.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Studiet er ikke fagfellevurdert. Men kan godt være at det stemmer. Er uansett ikke et argument for å bli smittet eller å avstå fra vaksinering.
Vis hele sitatet...
Det er det som er viktig å påpeke. Om det viser seg å stemme så er det fortsatt viktig å huske på at infeksjon av viruset medfører større helserisiko enn å ta vaksinen. Vaksinen gir god nok beskyttelse til å ikke ta risikoen ved å bli smittet.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Er uansett ikke et argument for å bli smittet eller å avstå fra vaksinering.
Vis hele sitatet...
Nettopp. At vaksine + smitte gir bedre beskyttelse er fett nok og som forventet. Men det betyr ikke at det er mindre skadelig enn gjentatte vaksiner (med eller uten smitte).
BRAND ∞ STRONG
"Riktigere å si til befolkningen at vi nå har sluppet pandemien fri"
Anders Danielsen Lie, assisterende bydelsoverlege i Nordre Aker i Oslo,
mener myndighetenes koronahåndtering skaper full forvirring.

Han sier samtidig at det er umulig å holde smitten i sjakk i Oslo under de vilkårene
som bydelsoverleger nå må forholde seg til (samfunnet åpnet på Grønt Nivå)

Er det kynisk av meg å tenke at den sittende regjeringen har klønet det til litt med vilje
nå i oppløpet mot valget (som det med all sannsynlighet taper) sånn at den nye regjeringen starter med kaos?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det kynisk av meg å tenke at den sittende regjeringen har klønet det til litt med vilje
nå i oppløpet mot valget (som det med all sannsynlighet taper) sånn at den nye regjeringen starter med kaos?
Vis hele sitatet...
Om ikke klønet det til med vilje, så ser jeg for meg at de ikke er så lystne på å pålegge folk ekstra innstramminger akkurat på oppløpssiden.
Det var kanskje et dårlig valgt tidspunkt for å slakke grepet og slippe opp, nå ved skolestart. Rett etter ferie og påvist økning av smitte, så samler vi flesteparten av de uvaksinerte i dårlige ventilerte bygg og uten 2 meter'n, uten maske og sier "nå er alt som før". Det måtte vel føre til en markant økning. Om dette var gjort med overlegg for å dumpe problemer i hendene på neste regjering har jeg vel liten tro på. Men kanskje var det med å starte skoleåret som grønt gjort i et forsøk på smøre velgerne frem mot valget og at de tenkte at de rekker å få unna stortingsvalget før konsekvensene av grønn skole viser seg. Om det stemmer så bommet de fullstendig.

Delta er hissig, og her til lands får vi vel tro at det går bra eller at det strammes inn om det blir behov for det. Vi har jo alt brukbar vaksinedekning, og langt flere får vaksine de neste ukene. Og de unge. Men ta feks Usa som har en stor gruppe som har valgt bort vaksine som en politisk makering, eller som er så langt inne i konpsirasjonsteorier at de aldri vil røre vaksinen. Sånt blir det store problemer av og det har vi jo sett nå på sensommeren, det er de statene med flest uvaksinerte som smitten har gått kraftig opp. Og da øker også sjansen for nye mutasjoner. Det er jo alt mutasjoner de sier er verre enn Delta men det er vist enn så lenge i noen få land bare. Men kanskje ser vi det blir nye mutasjoner i mange av landene som sliter med vaksineutrulling eller lav deltakelse. Og da kan vi jo snakke om langt flere bølger med smitte, og livet fortsatt vil bli veldig begrenset i forhold til før også for land som har stor vaksinedeltakelse. Fordi det hele veien kommer nye mutasjoner, som enten er mer farlig, gjør større skade eller smitte lettere.
Skal ikke alle over 18 år ha fått tilbudt en vaksine nå? Jeg leste nylig har det ble sendt ut over 1 million vaksinedoser til kommunene forrige uke, og litt over 1 million vaksinedoser denne uken, men bare en brøkdel har blitt satt.

Hvis alle har blitt tilbudt en vaksinedose synes jeg det er greit å åpne samfunnet. Jeg regner derfor med at antivaxxerne klarer seg fint som uvaksinert i perioden framover.

Men Superspurv, hva med de som er for syke til å ta vaksinen?
Vel. Vi kan ikke la den halve promilla dette gjelder "ødelegge" for resten av Norge, og det vil alltid være noen dette går negativt ut over.
Sist endret av Superspurv; 31. august 2021 kl. 10:30.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ett annet problem er jo alle mellom 13 og 17 som nå er tilbake på skole for fult.
De har vi jo ikke begynt å vaksinere i det heletatt.
Vis hele sitatet...
Vel,
jeg sa det..
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...rette-bekymret
Ny dag og ny smittetopp. Og pilene peker oppover. Vi får håpe det ikke er gått prestisje i å ha skolene på grønt nivå. De unge er fortsatt ikke vaksinert og det er heller ikke nesten halvparten av lærerne. Vi har hatt tung regi fra myndighetene hele veien, det blir for dumt å kløne det til nå på innspurten. Og det manglet ca 1 million vaksinerte av de over 18, såvidt jeg husker fra mandag. Selv om vi er godt igang med vaksine er det fortsatt mulig av vi får en høy vekst i innlagte, pasienter i respirator. Vi ser det fra andre land. Det blir nesten litt tannløst å bare skyve alt over på kommunene nå, spesielt mtp at vi har staten har kjørt strikt det siste halvannet året og satt nasjonale regler. Nå å kommunene selv ta alle vurdering. Vet ikke om jeg helt liker det. Men da er det jo ingen som trenger å si at skoler på grønt var feil.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men da er det jo ingen som trenger å si at skoler på grønt var feil.
Vis hele sitatet...
jo
og jeg gjorde det.

Over halvparten av de ansatte i skoler og barnehager er redd for å bli smittet på jobb: – Det er åpenbart at regjeringen har sviktet, sier Fagforbundets leder.
Sist endret av vindaloo; 1. september 2021 kl. 10:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Over halvparten av de ansatte i skoler og barnehager er redd for å bli smittet på jobb: – Det er åpenbart at regjeringen har sviktet, sier Fagforbundets leder.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt. At de selv føler de blir sviktet betyr ikke automatisk at de blir det, selv om det åpenbart er noe som har sviktet i kommunikasjonen eller andre steder når de føler seg redde.

En ting er om de burde vært prioritert i vaksinekøen. Det er en samfunnsøkonomisk avveining som det er litt vanskelig å synse om, men jeg synes de var for vinglete i å avgjøre dette og så la det være opp til kommunene. Man skjønner jo at det skaper frustrasjon og utrygghet.

En annen ting er tiltaksnivået i skolene og samfunnet forøvrig nå. Det blir helt feil å kun se på smitteutviklingen, nå når de aller fleste voksne er beskyttet og risikogrupper fullvaksinert. Færre smittede blir syke, og de som blir det blir mindre alvorlig syke, de som blir innlagt blir utskrevet raskere. Vi tåler altså mye bedre en smittebølge nå enn før, korona er ikke like farlig i et samfunn med med høy vaksinasjonsgrad.
Sist endret av *pi; 1. september 2021 kl. 11:34.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
jo
og jeg gjorde det.

Over halvparten av de ansatte i skoler og barnehager er redd for å bli smittet på jobb: – Det er åpenbart at regjeringen har sviktet, sier Fagforbundets leder.
Vis hele sitatet...

La meg omformulere det;

Da er det ingen av de ansvarlige [Les; regjering, helseminister, FHI osv] som må gå ut å si at de tok en feil beslutning. For akkurat nå virker det som et ganske dårlig valg å ha startet skoleåret på grønt nivå.

Igjen, jeg håper det ikke er gått prestisje i avgjørelsen om å starte skolene på grønt nivå, at det kommer sentrale føringer og at vi lykkes med å få bremset smittespredningen uten at det koster for mange mennesker for mye bekymringer, lidelse eller tap.
Sist endret av _abc_; 1. september 2021 kl. 11:35.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke helt. At de selv føler de blir sviktet betyr ikke automatisk at de blir det, selv om det åpenbart er noe som har sviktet i kommunikasjonen eller andre steder når de føler seg redde.
Vis hele sitatet...

Dette var rart @*pi.
Hva er det du ikke helt vet?
De sier de er redde, og med god grunn sier jeg.
Sitat av *pi Vis innlegg

En annen ting er tiltaksnivået i skolene og samfunnet forøvrig nå. Det blir helt feil å kun se på smitteutviklingen, nå når de aller fleste voksne er beskyttet og risikogrupper fullvaksinert. Færre smittede blir syke, og de som blir det blir mindre alvorlig syke, de som blir innlagt blir utskrevet raskere. Vi tåler altså mye bedre en smittebølge nå enn før, korona er ikke like farlig i et samfunn med med høy vaksinasjonsgrad.
Vis hele sitatet...

Ja gjør vi nå det? Tall fra både norge og andre land viser at Delta også sender unge mennesker på sykehus, og når det kommer til generell smitte i samfunnet så er det vel ca 1 mill som ennå venter på vaksine. Så potensialet for kaos er absolutt til stede. Også er det jo noe med at det kan og vil koste liv og helse, noen vil få long covid andre kanskje dø av det. Det er jo ingen som har barn i skolepliktig alder som har barn å avse, for å sette ting på spissen.
Sist endret av _abc_; 1. september 2021 kl. 11:39.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja gjør vi nå det? Tall fra både norge og andre land viser at Delta også sender unge mennesker på sykehus, og når det kommer til generell smitte i samfunnet så er det vel ca 1 mill som ennå venter på vaksine. Så potensialet for kaos er absolutt til stede. Også er det jo noe med at det kan og vil koste liv og helse, noen vil få long covid andre kanskje dø av det.
Vis hele sitatet...
Hørte på nyhetene i dagmorges at det var færre innleggelser, og kortere innleggelser, og at man derfor ikke risikerer å overbelaste helsevesnet i samme grad som i fjor. Det sier jo egentlig seg selv. Når vi stengte ned i 2020 så var det ikke fordi "noen kan bli syke og dø", men fordi vi risikerte at systemet kollapset om vi ikke holdt kontroll på kurven. Tiltak har også kostnader - også menneskelige.

Jeg sier altså ikke at vurderingene nå er riktige, eller at de ikke er påvirket av at det er valgkamp. Det blir bare for enkelt å se på smittetallene og ikke legge vaksinasjonsgraden inn i ligningen.
Sist endret av *pi; 1. september 2021 kl. 11:56.