Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2296
Anonym bruker
"Særegen Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har allerede blitt testet for psykose, og scoret ikke høyt nok. Jeg er aldri plaget av at jeg ser ting eller hører ting som andre ikke hører. Men en ting har jeg opplevd og det er at telefonen min ringer når jeg ikke har den i hånden. Den lå på lading nede, jeg var i andre etasje der jeg bor og hører den ringe. Det er bare jeg som har den ringelyden og ingen var hjemme. Lyden ble borte når jeg kom ned og ingen hadde ringt. Opplevde det i fjor en gang og for et par dager siden nå.
Jeg har ofte et sterkt ønske om å få telefon fra en viss person, da noe er veldig viktig for meg. Ikke kjæreste altså... det kan være angående en jobb for eksempel. Kan man ønske noe så sterkt at man faktisk ser det?
Har også opplevd å se at en person har sett storyen min på insta, men så gikk jeg gjennom listen på nytt og han var ikke der (følger meg fremdeles og har ikke slettet profilen sin)
Har opplevd så vidt det samme, jeg har på vibrering- ikke lyd.

Kan de som eier insta kontoen se hvem som har dett storyen? hva med antall ganger sett av en person?
Visuelle og auditore alisunasjoner trenger ikke være en direkt indikasjon på psykose. Er man vant til å høre mye ringelyder kan hjernen spille et puss og misforstå stimulien som
Motas. Men om
Du opplever det ofte ville jeg notert det ned og dra til legen om en stund og høre hva han syns
Anonym bruker
"Særegen Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Shredded Vis innlegg
Har opplevd så vidt det samme, jeg har på vibrering- ikke lyd.

Kan de som eier insta kontoen se hvem som har dett storyen? hva med antall ganger sett av en person?
Vis hele sitatet...
Når du legger ut en story så kommer det en liste over hvem som har sett. Det står ikke hvor mange ganger sett nei. Visste du ikke at folk kunne se at du har sett? Det kommer jo opp et tall når du er inne på egen story, trykker du der så kommer det opp liste. Det er heller ikke noe hvem som så sist der. Jeg vet ikke hva listen sorterer etter for folk bytter plass jo flere som har sett. Du kan vente 5 min etter du postet den og da ser du om noen har sett. Dette er den første som så. Så er det 5 og så blir det 10 osv...da vet du ikke lenger hvem som var sist med mindre du husker hvem som var først. Jeg får alltid de jeg har kommunisert mest på øverste
På smarttelefoner er det ikke bare "telefondelen" som ringer. Man kan få varslingslyder fra kalenderen, apper, spill, sms, div. reklameopplegg og systemoppdateringer. Noen av disse lydene får man veldig sjelden, ikke hver måned. Så de kan overraske. For å unngå forveksling, sett opp så "varslinger" bruker helt annen lyd enn "ringetone".

Ellers er det jo mulig å høre feil. Mange ringetoner er enten basert på musikk, eller opptak av en eller annen fysisk ringeklokke. Sånne lyder kan komme fra andre kilder også, og er man trøtt, uopmerksom eller rusa, så er det fort gjort å misforstå. Særlig hvis man har et sterkt ønske om å høre det ringesignalet.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det er helt vanlig når man ønsker noe, venter på noe eller er vant med noe. Akuratt som man kan se en figur i skyene om man leter etter det så spiller hjernen et puss om at telefonen ringer og til og med vibrerer i lomma når underbevisstheten venter på det. Husker ikke hva det kaltes men det er hvertfall en kjent og vanlig effekt av hjernen som de fleste opplever fra tid til annen, så om dette i en doku på NRK eller BBC en gang.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Shredded Vis innlegg
Har opplevd så vidt det samme, jeg har på vibrering- ikke lyd.

Kan de som eier insta kontoen se hvem som har dett storyen? hva med antall ganger sett av en person?
Vis hele sitatet...
Ja man kan se hvem som har sett storyen men ikke antall ganger.
Ja, du kan høre ting som ikke er der, eller tro du gjør det, alt etter hvordan du definerer å høre. Jeg tror ikke det er uvanlig. Jeg har opplevd det hvis jeg har gått i en bestemt lyd i timevis, så kan jeg høre den lyden etterpå, f eks når jeg har lagt meg. Det oppleves nøyaktig som å høre den på ekte, men kanskje litt svakere. Det kan skje om du venter på og hører godt etter en lyd også. For eksempel bjelleklang når du ser etter dyr i skogen. Du kan sverge på at du hørte noe og så var det ingenting. Barnegråt hvis du er nybakt forelder er en annen klassiker.

Det er på ingen måte nok til å være noen psykose, men hvis det plager deg i hverdagen og/eller du føler du begynner å miste grepet på noe vis, så bør du jo sjekke opp i det.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
sikkert bare underbevist heten som lurere deg.venter du på en viktig telefon eller noe?
Det å innbille seg ringing/vibrering er vanlig. Mer lesing finner du her: https://en.wikipedia.org/wiki/Phanto...ation_syndrome

For min del skjer det gjerne noen ganger i måneden. Den andre auditorielle hallusinasjonen som jeg er borti er å høre noen si navnet mitt - men det skjer langt sjeldnere og bare i støyete omgivelser.

Jeg er ikke schizofren, og det er nok ikke du heller.

OT men når jeg satt bakpå en moped etter å ha droppa LSD så hørte jeg masse stemmer og andre kjente lyder. Det var som om hjernen min fant mønstre i lydstøyet og fullførte det den forventet på et vis. Litt som når man hører den første brøkdelen av en kjent sang og man husker nøyaktig hvordan den fortsetter. Hjernen er merkelig
Sist endret av Vekst; 19. april 2020 kl. 18:48.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja man kan se hvem som har sett storyen men ikke antall ganger.
Vis hele sitatet...
Hva om jeg screenshotter en story, blir eieren varslet da? Lurer hovedsaklig på insta story, men også snapchat sikkert.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Shredded Vis innlegg
Hva om jeg screenshotter en story, blir eieren varslet da? Lurer hovedsaklig på insta story, men også snapchat sikkert.
Vis hele sitatet...
Ja. Storyer er ikke ment for å lagres, derfor har de en tidsklokke som bestemmer hvor lenge posten skal være synlig. Det er dårlig etikette/respektløst å kopiere/lagre ting folk legger ut bare for en begrenset periode derfor får eier varsel hvis noen screenshotter og hvem som gjør det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja. Storyer er ikke ment for å lagres, derfor har de en tidsklokke som bestemmer hvor lenge posten skal være synlig. Det er dårlig etikette/respektløst å kopiere/lagre ting folk legger ut bare for en begrenset periode derfor får eier varsel hvis noen screenshotter og hvem som gjør det.
Vis hele sitatet...
Hva om man trykker print screen på PC? Da kan det ikke telles vel? Altså på Instagram.
Anonym bruker
"Fortrolig Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Shredded Vis innlegg
Hva om man trykker print screen på PC? Da kan det ikke telles vel? Altså på Instagram.
Vis hele sitatet...
Kommer ingenting opp om du screenshotter noe fra Instagram
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Shredded Vis innlegg
Hva om man trykker print screen på PC? Da kan det ikke telles vel? Altså på Instagram.
Vis hele sitatet...
Hvem faen et det som gjør dét? Hva med å heller respektere at folk ikke vil at du skal ha bildet dems. Hvis de ville det hadde de sendt deg det og du måtte ikke bedrive bildetyveri...
Er jo helt normalt å høre folk si navnet ditt uten at det er noen som faktisk gjør det.

Så da går jeg utifra at ringelyd ikke er så veldig uvanlig
Sist endret av TripDreamer; 20. april 2020 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvem faen et det som gjør dét? Hva med å heller respektere at folk ikke vil at du skal ha bildet dems. Hvis de ville det hadde de sendt deg det og du måtte ikke bedrive bildetyveri...
Vis hele sitatet...
Antageligvis flere enn du tør forestille deg. Du har allerede gitt fra deg bildet idét du laster det opp...
Anonym bruker
"Særegen Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvem faen et det som gjør dét? Hva med å heller respektere at folk ikke vil at du skal ha bildet dems. Hvis de ville det hadde de sendt deg det og du måtte ikke bedrive bildetyveri...
Vis hele sitatet...
Når man poster noe så er jo en konsekvens at folk kan ta bilde. Jeg har fått snapen min screenshootet flere ganger. Men jeg valgte å sende det så da..... ikke nakenbilder altså.
Men ja det er også en form for frekkhet å ta bilde
Anonym bruker
"Særegen Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av TripDreamer Vis innlegg
Er jo helt normalt å høre folk si navnet ditt uten at det er noen som faktisk gjør det.

Så da går jeg utifra at ringelyd ikke er så veldig uvanlig
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt noen si navnet mitt. Det er ofte stemmen til bestemor. Også før hun døde. Men det skjer ikke ofte. Jeg vet det er vanlig, men det er ikke slik at jeg sier «ja?». For jeg hører det i det fjerne.

Men en mobil. Når du faktisk går ned trappa og tar den men så er det ikke et anrop
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har hørt noen si navnet mitt. Det er ofte stemmen til bestemor. Også før hun døde. Men det skjer ikke ofte. Jeg vet det er vanlig, men det er ikke slik at jeg sier «ja?». For jeg hører det i det fjerne.

Men en mobil. Når du faktisk går ned trappa og tar den men så er det ikke et anrop
Vis hele sitatet...
Er du plaget av det?
Anonym bruker
"Særegen Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av TripDreamer Vis innlegg
Er du plaget av det?
Vis hele sitatet...
Nei. Det med telefonen er plagsomt når det skjer da.