Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 896
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
God kveld

Jeg er nok "alkoholiker". Flatfyll i helgene, og alt fra 2-6 halvlitere (cider) annenhver/hver dag. Dette klarer/ønsker jeg dessverre ikke gjøre noe med, så det er ikke det tråden handler om.

De siste 5 årene har jeg gått en god del opp i vekt. Jeg ligger nå på rundt 70kg (var veldig undervektig før), og ikke alt dette kommer av alkoholen da "alkoholismen" har sneket seg inn nå de siste årene.

Jeg er veldig klar over at livsstilen min ikke akkurat er den sunneste, derfor ønsker jeg å gjøre det jeg kan for å holde kroppen gående, uten å kutte ut alkoholen.

Jeg har nylig begynt å trene for første gang i mitt liv. Løfter vekter 2-3 ganger i uken, og prøver å få inn noe cardio her og der. I tillegg har jeg:

- Byttet ut brød med knekkebrød
- Mindre middagsporsjoner
- Byttet ut brus med lettbrus
- Drikker bare "lite" cider
- Prøver generelt å kutte ned på matinntaket hver dag, og tar det jeg kan av vitamintilskudd for å "veie opp". Er klar over at dette ikke kan erstatte mat, og alkoholen i hverdagen spiser en stor bit av det daglige kaloribehovet, men jeg prøver å finne en hårfin balanse.

Er det noen som har noen andre generelle tips til å kombinere alkoholisme med et noenlunde sunt liv? Og angående selve treningen; Er det slik at selve treningsøkten er bortkastet etter 2-3 halvlitere? Bør jeg da isåfall vente til neste dag/senere på natten da alkoholen er ute av kroppen?

Føler jeg rabler i vei her men alle tips og innspillinger tas godt imot!
Håper alle får en fin kveld videre
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg drakk 6-12 halvlitere daglig pluss noe sprit og tabletter før + fyring av hasj. Trente 4 dager i uka og hadde ganske bra kosthold så det er mulig.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg drakk 6-12 halvlitere daglig pluss noe sprit og tabletter før + fyring av hasj. Trente 4 dager i uka og hadde ganske bra kosthold så det er mulig.
Vis hele sitatet...
Er som nevnt helt ny på trening, men prøvde meg på en kalkulator og fikk at dagsbehovet mitt er rundt 2500 kcal. Men en 6pk med (lite) cider spiser jo nesten halvparten av det, hvordan fikk du det til å gå rundt mtp. nok næring i tillegg?
Calorier er energimåleenhet. Man måler energi kcal også i bensin,ved til fyring olje osv.Kcal som finnes i allohol nedbrytes til acetat osv.Dette kan ikke kroppen nyttegjøre seg av og bruker av sin egen energi for å bryte ned alkoholen.I gamledager var vin mye brukt som slankemiddel pga.dette,men det er ikke lov å si lenger. De som legger evt.på seg av alkohol gjør det pga.det de putter i seg mens de drikker. Grandiosa,potetgull osv...
Sitat av Faraoifurua Vis innlegg
Calorier er energimåleenhet. Man måler energi kcal også i bensin,ved til fyring olje osv.Kcal som finnes i allohol nedbrytes til acetat osv.Dette kan ikke kroppen nyttegjøre seg av og bruker av sin egen energi for å bryte ned alkoholen.I gamledager var vin mye brukt som slankemiddel pga.dette,men det er ikke lov å si lenger. De som legger evt.på seg av alkohol gjør det pga.det de putter i seg mens de drikker. Grandiosa,potetgull osv...
Vis hele sitatet...
Er du så sikker på dette.
acetat brytes vel videre ned til eddksyre som kan benyttes som drivstoff selv om det ikke er veldig effektivt
Sist endret av Gloss; 19. januar 2022 kl. 23:01.
Det brytes ned på flere måter avhengig av dna type og variasjoner i lever og forbrenningssystemet hos forskjellige mennesketyper. Mitt poeng er uansett at alkohol er en gift som kroppen ikke kan nyttegjøre energien i og derfor bruker energi på å bryte ned. I denne prosessen settes nedbryting av annet(mat) på vent.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Faraoifurua Vis innlegg
Calorier er energimåleenhet. Man måler energi kcal også i bensin,ved til fyring olje osv.Kcal som finnes i allohol nedbrytes til acetat osv.Dette kan ikke kroppen nyttegjøre seg av og bruker av sin egen energi for å bryte ned alkoholen.I gamledager var vin mye brukt som slankemiddel pga.dette,men det er ikke lov å si lenger. De som legger evt.på seg av alkohol gjør det pga.det de putter i seg mens de drikker. Grandiosa,potetgull osv...
Vis hele sitatet...
Men jeg kan jo ikke (regner jeg med) leve på en 6pk og 4 knekkebrød om dagen?
Du bør spise smart. Du trenger xtra næring når du drikker,ellers blir du utarmet. Lever,rødt kjøtt, proteiner og noefett. Blir ikke tjukk av det.
Hvis vi holde sykdom utenfor handler vekt om kalorier. Du finner deklarasjon på alt du kan putte i deg på Internett eller på pakken/boksen. Jeg begynte og telle kalorier for å gå ned da jeg var noe overvektig. Kjøpte meg nøyaktig vekt for og veie alt jeg ikke hadde kontroll på (vekten) og slo opp på Internett. Du vet jo hvor mye energi du må ha i deg for å beholde vekten så da er det enkelt, enten man vil opp eller ned eller beholde vekten. Når jeg startet og telle kalorier begynte jeg å gå ned i vekt umiddelbart. Jeg la med under det jeg skulle hatt av kalorier og gikk ned 20 kg. Lykke til.

Glemte og si at jeg drakk 6 til 8 øl hver dag.
Sist endret av oggen; 19. januar 2022 kl. 23:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Ikke ta det som en anbefaling, men sprit inneholder ca en tredjedel av kalori mengden i øl.
Anonym bruker
"Blå Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
70 kg er ikke mye. Vanlig vekt for menn er 75-85 kg så med mindre du er under 170cm høy kan du ikke være overvektig med 70kg
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er som nevnt helt ny på trening, men prøvde meg på en kalkulator og fikk at dagsbehovet mitt er rundt 2500 kcal. Men en 6pk med (lite) cider spiser jo nesten halvparten av det, hvordan fikk du det til å gå rundt mtp. nok næring i tillegg?
Vis hele sitatet...
Jeg har stort sett alltid bulka når jeg tenker meg om, så lå nok på ca 4k kalorier om dagen av og til 5.
Mener du at du drikker før du trener? Tror det ville vært en stor fordel å være helt fri før trening. Alkohol gir hormonsystemet en real trøkk. Mener du vil få mer utbytte av treninga hvis du ventet med sideren til kvelden på treningsdagene.