Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  225 31111
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tillege folk anti-vaxer meninger er tullete. Det å vaksinere midt i en pandemi er vel da bare tullete. Kommer aldri til å vaksinere den tredje verdenen og når den fungerer dårlig her, i bare noen få måneder da må vi fortsette i all tid. Covid er trossalt endemisk.
Vis hele sitatet...
Du vil ikke ta vaksinen, da er du antivax, slutt å vær feig. Den fungerer jo ikke dårlig, Dodecha linket nettopp til en oppdatert versjon av studien som viser hvor bra den fungerer. Kom med noe faktiske studier og ikke bare idotiske tweets som ikke gir mening.

Du blir besvart og motbevist på alle påstandene du slenger ut, men da hopper du bare videre til neste innlærte snakkepunkt, samme ulla som resten av antivax
Sist endret av Jorg; 1. oktober 2021 kl. 19:49.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Jorg Vis innlegg
Du vil ikke ta vaksinen, da er du antivax, slutt å vær feig. Den fungerer jo ikke dårlig, Dodecha linket nettopp til en oppdatert versjon av studien som viser hvor bra den fungerer. Kom med noe faktiske studier og ikke bare idotiske tweets som ikke gir mening.

Du blir besvart og motbevist på alle påstandene du slenger ut, men da hopper du bare videre til neste innlærte snakkepunkt, samme ulla som resten av antivax
Vis hele sitatet...
Pissprat. Har tatt vaksiner jeg før. Er bare skeptisk til denne. Denne studien fortelle kun om grei effektivitet først. Og fra Israel og andre land vet vi nå at effektiviteten går fort ned og vaksinerte utgjør smittede og innlagte. Jeg har ikke sagt jeg aldri skal ta vaksinen, jeg bare venter. Du kan gjerne ta 10 doser til for min del, vær glad og fornøyd med det du. Høres ut som coping fra deg faktisk. Hadde vaksinen gitt fullstendig eller nær fullstendig immunitet så hadde du hatt et poeng. Men når dose etter dose er nødvendig så har du faktisk ikke et godt poeng.
Sist endret av Quakecry; 1. oktober 2021 kl. 20:08.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Og fra Israel og andre land vet vi nå at effektiviteten går fort ned og vaksinerte utgjør smittede og innlagte. .
Vis hele sitatet...
Poenget er at langt flere hadde vært smittet, innlagt og døde uten vaksine. Vaksinene gir ikke immunitet, bare beskyttelse.

Folk dør i bilulykker selv om de har sikkerhetssele på. Det betyr ikke at sikkerhetsseler ikke redder liv eller er ineffektive, bare at sikkerhetsseler ikke redder alle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Quakecry: forrige runde innrømte du at du ikkje kunne medisin, ikkje forstod statistikk, og ikkje forstod korleis vaksiner og immunforsvaret fungerte. Kvifor skal vi lytte til deg denne runden?
Sitat av Tias Vis innlegg
Folk dør i bilulykker selv om de har sikkerhetssele på. Det betyr ikke at sikkerhetsseler ikke redder liv eller er ineffektive, bare at sikkerhetsseler ikke redder alle.
Vis hele sitatet...
Faktisk utgjør folk med sikkerhetssele nesten hundre prosent av dødsfallene! Best å ta den av.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Quakecry: forrige runde innrømte du at du ikkje kunne medisin, ikkje forstod statistikk, og ikkje forstod korleis vaksiner og immunforsvaret fungerte. Kvifor skal vi lytte til deg denne runden?
Vis hele sitatet...
Jeg har ganske bra stamina i vaksinedebatten, men akkurat dette tilfellet gav jeg opp.
Sist endret av *pi; 1. oktober 2021 kl. 21:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Quakecry: forrige runde innrømte du at du ikkje kunne medisin, ikkje forstod statistikk, og ikkje forstod korleis vaksiner og immunforsvaret fungerte. Kvifor skal vi lytte til deg denne runden?
Vis hele sitatet...
Helt rett at jeg ikke forstår noen av de begrepene mer enn overfladisk på det beste slik at jeg kan faglig diskutere det ordentlig.. Og når det er sagt så sa jeg jo mer eller mindre det jeg sier nå.. Men når man ser all infoen som kommer så sliter jeg med å se hvordan det taler for en veldig effektiv vaksine. Ellers hadde vel ikke ytterlige doser vært et tema. Nå har alt gjenåpna igjen, og jeg lurer på hvor lenge det blir å vare. Jeg tar kanskje vaksinen en dag, men foreløpig står jeg på gjerdet når det ser ut til at det blir flere og flere. Det å bli alvorlig syk av covid er unntaket, ikke normen, enten du er vaksinert eller ikke. Reduserer vaksinen sjangsen for en person som har veldig dårlige odds? Sannsynligvis. Men enda skjer det, enda som på tweeten jeg linka istad var det dårlig nytt.

Jeg synes faktisk enkelte her er ekstremt bastant til tider. Det er jo ikke slik at dere er dumme, så hvorfor der dere ikke the writing on the wall om ei vaksine som ikke fungerer spesielt bra i lengden.. (en kort lenge også). Det å skulle vaksinere alle i en pandemi virker som en dårlig ide. Hvorfor er smittegraden og innleggelsesratioen så høy blant områder med høy vaksinedekning? Det taler ikke for alle disse forskningsartiklene og fancy ordene som blir gitt om en vaksine som er utrolig effektiv.
Sist endret av Quakecry; 1. oktober 2021 kl. 21:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men når man ser all infoen som kommer så sliter jeg med å se hvordan det taler for en veldig effektiv vaksine.
Vis hele sitatet...
For å så i neste setning konstantere at du ikkje - gitt data - forstår at vaksiner funker...

Seriøst. Sjå på dødstal, og ikkje heng deg så jævlig opp i spekulasjoner rundt kor mange vaksinerte som vert smitta også viare, eller snakk om tredjedoser. Fokuser på at omlag ingen dauer i Noreg, og at andre land rapporterer om at majoriteten av dei døde er uvaksinerte.

Det er historia du ignorerer.

I tillegg til at du har eit voldsomt fokus på hypotetisk risiko.

Meir frå deg er faktisk komplett uinteressant. Det er nok å slå fast at du ikkje har peiling, og at fagpersoner meir eller mindre unisont er ueinige med deg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Faktisk utgjør folk med sikkerhetssele nesten hundre prosent av dødsfallene! Best å ta den av.



Jeg har ganske bra stamina i vaksinedebatten, men akkurat dette tilfellet gav jeg opp.
Vis hele sitatet...
Lite vits å bruke energi på noen som vet bedre enn alle fagfolk rundt om på kloden.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Tias Vis innlegg
Poenget er at langt flere hadde vært smittet, innlagt og døde uten vaksine. Vaksinene gir ikke immunitet, bare beskyttelse.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det jeg har sagt?

Folk dør i bilulykker selv om de har sikkerhetssele på. Det betyr ikke at sikkerhetsseler ikke redder liv eller er ineffektive, bare at sikkerhetsseler ikke redder alle.
Vis hele sitatet...
Og du må kjøpe nye belter noen ganger i året og beltene en har er svake? Er en så jævlig dårlig sammenligning. Hadde nå vaksinen mer eller mindre fullstendig hindret smitte, og ført til lav smittegrad så hadde dette igjen vært et mer solid argument.
Det ER lov å innrømme at du ikke vet. Og det ER greit å gjøre som fagfolk sier, de har som regel rett. Det du ser på Facebook er i beste tilfelle skrevet av en som vet like lite som deg selv.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Lite vits å bruke energi på noen som vet bedre enn alle fagfolk rundt om på kloden.
Vis hele sitatet...
Så fint at fagfolk på begge områdene sier ting. Men det er kanskje fake news at det blir enda flere doser på folk som klarer seg fint fra før av og hverfall når de har to i tillegg. Herregud altså. Hvor ser dere for dere grensen skal gå?

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det ER lov å innrømme at du ikke vet. Og det ER greit å gjøre som fagfolk sier, de har som regel rett. Det du ser på Facebook er i beste tilfelle skrevet av en som vet like lite som deg selv.
Vis hele sitatet...
Innrømmer glatt at jeg ikke har peiling på hvordan ting blir framover og derfor sitter jeg på gjerdet og venter når en leser det en gjør. Håper forøvrig ingen her dør eller blir alvorlig syk uansett vaksinestatus.
Sist endret av Quakecry; 1. oktober 2021 kl. 21:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Innrømmer glatt at jeg ikke har peiling på hvordan ting blir framover og derfor sitter jeg på gjerdet og venter når en leser det en gjør.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje dette som er problemet. Det å ta vaksine føles som et aktivt valg, mens det å ikke gjøre det føles som å "sitte på gjerdet" og ikke velge. Det er en ganske vanlig tankefeil. Litt som i det kjente tog-spørsmålet (trolley problem), der folk heller vil la være å gripe inn og forårsake at fem personer dør, enn å aktivt spore toget vekk fra dem og forårsake at en person dør.

Det å la være er like mye et valg som å gjøre. Du sitter ikke på gjerdet og gjør ingen ting, du velger hver dag å være uvaksinert i stedet for vaksinert. Hvis du blir syk så er det like mye et resultat av ditt valg som eventuelle bivirkninger jeg får er et resultat av mitt valg. Å Ikke velge er dessverre ikke en luksus vi har.
Sist endret av *pi; 1. oktober 2021 kl. 21:52.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Så fint at fagfolk på begge områdene sier ting. Men det er kanskje fake news at det blir enda flere doser på folk som klarer seg fint fra før av og hverfall når de har to i tillegg. Herregud altså. Hvor ser dere for dere grensen skal gå?



Innrømmer glatt at jeg ikke har peiling på hvordan ting blir framover og derfor sitter jeg på gjerdet og venter når en leser det en gjør. Håper forøvrig ingen her dør eller blir alvorlig syk uansett vaksinestatus.
Vis hele sitatet...
Skal ikke snakke på vegne av andre, men selv har jeg ingen problemer med å ta eventuell booster. Hadde kun en øm arm etter første dose så det er totalt uproblematisk. Men hyggelig at du bryr deg for vårt eventuelle ubehag.

Men hvis imuniteten forsvinner så raskt som du bekymrer deg for så vil det antagelig også gjelde for naturlig immunitet. Så da får man eventuelt kose seg med covid 19 med jevne mellomrom.
Minstemann til en kamerat har en sykdom med kjent økt risiko ved Covid, for ung for vaksinen. Hvordan tror du de har hatt det de siste to årene? De lever i et mareritt, mens du gjør deg selv kostbar. En av mine foreldre ble syk i fjor, og mangelen på aktivitet og rehabilitering har sannsynligvis gjort permanent skade. Det er mulig dette er litt abstrakt for deg, men for mange har det virkelige og permanente konsekvenser.

Jeg kunne drasset til deg på en dårlig dag.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er kanskje dette som er problemet. Det å ta vaksine føles som et aktivt valg, mens det å ikke gjøre det føles som å "sitte på gjerdet" og ikke velge. Det er en ganske vanlig tankefeil. Litt som i det kjente tog-spørsmålet (trolley problem), der folk heller vil la være å gripe inn og forårsake at fem personer dør, enn å aktivt spore toget vekk fra dem og forårsake at en person dør.

Det å la være er like mye et valg som å gjøre. Du sitter ikke på gjerdet og gjør ingen ting, du velger hver dag å være uvaksinert i stedet for vaksinert. Hvis du blir syk så er det like mye et resultat av ditt valg som eventuelle bivirkninger jeg får er et resultat av mitt valg. Å Ikke velge er dessverre ikke en luksus vi har.
Vis hele sitatet...
Der er jeg egentlig helt enig. Akkurat det kan jeg reflektere litt over. Selv om valget mitt mellom å la være er et valg også, som jeg personlig føler er begrunnet og får bekreftet nesten hver dag. Bliir hvertfall "spennende" nå som alt er åpent. Framtiden vet vi ikke hva som bringer det er vel det eneste som er sikkert.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Minstemann til en kamerat har en sykdom med kjent økt risiko ved Covid, for ung for vaksinen. Hvordan tror du de har hatt det de siste to årene? De lever i et mareritt, mens du gjør deg selv kostbar. En av mine foreldre ble syk i fjor, og mangelen på aktivitet og rehabilitering har sannsynligvis gjort permanent skade. Det er mulig dette er litt abstrakt for deg, men for mange har det virkelige og permanente konsekvenser.

Jeg kunne drasset til deg på en dårlig dag.
Vis hele sitatet...
Ingen tvil om at kameraten din har det kjipt.. Men han må nesten ta valget selv hva som er best for hans helse og det kan vi andre ikke ta hensyn til konstant desverre. Nå som samfunnet har gjenåpnet så skjønner jeg at han føler seg enda mer usikker. Men du virker til å være ganske godt emosjonelt påvirket. At du vil slå til en uvaksinert blir spesielt for min del. Leit å høre om foreldren din men det er desverre er av mange konsekvenser på hva det koster samfunnet psykisk og fysisk å gjøre hva som har blitt gjort.
Sist endret av Quakecry; 1. oktober 2021 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Og du må kjøpe nye belter noen ganger i året og beltene en har er svake? Er en så jævlig dårlig sammenligning. Hadde nå vaksinen mer eller mindre fullstendig hindret smitte, og ført til lav smittegrad så hadde dette igjen vært et mer solid argument.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke en bokstavlig sammenligning, det handler om en relativ reduksjon av risiko.

Å måtte ta påfyllingsdoser av vaksiner er ikke unikt for covid-19, og er gjeldende praksis for mange sykdommer. Difteri, stivkrampe, kikhoste, polio, hepatit a, hepatit b, poliomyelitt og mange andre er vanlige sykdommer som krever boosterdoser for å være mest effektive. Influensavaksinen tas hvert år.

Jeg skjønner ikke hva det er med covid-19-vaksinene som gjør at du forholder deg annerledes til dem enn alle de andre vaksinene du har tatt?
Sist endret av Tias; 1. oktober 2021 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ingen tvil om at kameraten din har det kjipt.. Men han må nesten ta valget selv hva som er best for hans helse og det kan vi andre ikke ta hensyn til konstant desverre
Vis hele sitatet...
Her misser du poenget. Det er altså ikke kompisen hans som er i risiko-gruppen, men hans sønn som er for ung til å ta vaksine. Så jo, i dette tilfelle er noen andres helse noe du må ta hensyn til. Dette tilfellet er ikke unikt. Du skal jo delta i samfunnet til en grad og antageligvis omgåes folk, og som uvaksinert er sjansen for å bli smittet større. Ditt problem tenker kanskje du, men det er jo nettop dét det ikke er. Absolutt alle risikerer å bli smittet, men en vaksine vil gi beskyttelse. Nå vet jeg at du betviler graden av beskyttelse, og det får være så, men hvor mye beskyttelse må du ha av en vaksine før du tar valget som gjør hverdagen tryggere for folk som f.eks sønnen til kompisen til Fulmen?
Sist endret av subscribe; 1. oktober 2021 kl. 23:29.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Nå vet jeg at du betviler graden av beskyttelse, og det får være så, men hvor mye beskyttelse må du ha av en vaksine før du tar valget som gjør hverdagen tryggere for folk som f.eks sønnen til kompisen til Fulmen?
Vis hele sitatet...
Nettopp det at vaksinen ikke gir full beskyttelse er egentlig enda et argument for at flere bør ta den. Hadde beskyttelsen vært 99% hadde vi klart å skape flokkimmunitet på tross av et ganske stort antall uvaksinerte. Når den individuelle beskyttelsen er lavere, trenger vi høyere vaksineringsprosent for å oppnå det. Oslo f eks, ligger egentlig litt i grenseland for hva som er høy nok dekning. Massevaksinering er et samfunnstiltak, og det er samfunnseffekten man må se på. Ikke hvor trygg jeg som vaksinert hypotetisk sett ville vært i et samfunn av uvaksinerte, med høyt smittetrykk.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nettopp det at vaksinen ikke gir full beskyttelse er egentlig enda et argument for at flere bør ta den. Hadde beskyttelsen vært 99% hadde vi klart å skape flokkimmunitet på tross av et ganske stort antall uvaksinerte. Når den individuelle beskyttelsen er lavere, trenger vi høyere vaksineringsprosent for å oppnå det. Oslo f eks, ligger egentlig litt i grenseland for hva som er høy nok dekning. Massevaksinering er et samfunnstiltak, og det er samfunnseffekten man må se på. Ikke hvor trygg jeg som vaksinert hypotetisk sett ville vært i et samfunn av uvaksinerte, med høyt smittetrykk.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Selv jeg har såpass forståelse for hensikten med vaksinering, men det virker ikke som at slik argumentasjon når frem hos vaksine-skeptikere, derfor prøvde jeg å ta det ned på individnivå.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Tias Vis innlegg
Nei, det er ikke en bokstavlig sammenligning, det handler om en relativ reduksjon av risiko.

Å måtte ta påfyllingsdoser av vaksiner er ikke unikt for covid-19, og er gjeldende praksis for mange sykdommer. Difteri, stivkrampe, kikhoste, polio, hepatit a, hepatit b, poliomyelitt og mange andre er vanlige sykdommer som krever boosterdoser for å være mest effektive. Influensavaksinen tas hvert år.

Jeg skjønner ikke hva det er med covid-19-vaksinene som gjør at du forholder deg annerledes til dem enn alle de andre vaksinene du har tatt?
Vis hele sitatet...
Og alle de nevnte må alle sammen ta flere doser mot hvert år ellers får dem folk som blir sinna på freak forum? Neida.. Men forskjellen på disse er at dem har solid effekt og har vært brukt i flere tiår. Orker ikke google akkurat nå hyppigheten av de du nevnte. Men det er vel vanlig på noen av dem og ta en oppfølging etter flere år? Med covid er det jo piller og doser i haugevis hvert år tydeligvis. Tar gjerne flere av de vaksinene btw om jeg skulle reise et sted det kreves.
Sist endret av Quakecry; 2. oktober 2021 kl. 01:14.
Innstillingen din og meningene er både som du selv har tilsynelatende innsett passelig ubegrunnede og som andre har påpekt potensielt skadelige. Jeg syns det hadde vært i alles interesse om du faktisk begynte å holde kjeft om de meningene din slik at ikke andre like store idioter som deg får de samme innfallene og vi sitter i en situasjon der de tåpelige meningene dine faktisk gjør en signifikant skade.
Sist endret av Hilbert; 2. oktober 2021 kl. 02:09.
Jeg er både litt imponert men også forvirret @Quakecry.
Hva er det du egentlig vil oppnå? Hvorfor påtar du deg denne kampen?
Handler det om din rett til å ikke vaksineres, eller vil at andre skal følge ditt eksempel?

Ingen i Norge tvinger noen til å ta vaksinen.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg er både litt imponert men også forvirret @Quakecry.
Hva er det du egentlig vil oppnå? Hvorfor påtar du deg denne kampen?
Handler det om din rett til å ikke vaksineres, eller vil at andre skal følge ditt eksempel?

Ingen i Norge tvinger noen til å ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å ikke være litt arrogant på et nettforum når mulighetene byr seg eller noe sånt. Synes det er vanskelig å være stille
Sist endret av Quakecry; 2. oktober 2021 kl. 02:24.
Så du er egentlig avkledd som en som troller med stor grad av utholdenhet? Er det det som det koker ned til her? Med dine egne eminente tåpelige meninger som skuddsalver, må vites.
Sist endret av Hilbert; 2. oktober 2021 kl. 02:30.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men jeg jager jo ikke folk? Jeg svarer i tråden til noen som laget en tråd spesifikt for å diskutere hvorvidt hans valg var egoistisk. Hvis naboen hadde stoppet meg og insisterte på å forklare hvorfor han av prinsipp ikke deltok på dugnader fordi det ikke gagner ham selv, så blir det jo litt rart å kritisere meg og hevde seg "jaget" for at jeg deler min mening om saken, blir det ikke? Jeg kritiserer ikke folk som dropper ut av skolen eller går på trygd heller, men folk som inviterer meg inn i en diskusjon om hvorvidt det er ok å ikke gidde å jobbe og heller snylte på velferdsordninger kommer til å få høre motargumenter.



Jeg synes I all beskjedenhet bde jeg og andre har bidratt enormt med faktaopplysninger i akkurat denne saken. At vi også har moralske argumenter tror jeg dere får leve med, hvis dere ønsker å ha et samfunn der moral er en del av diskursen.



Tilpasser vi ikke kritikken etter innleggene? Jeg vil påstå jeg svarer ganske annerledes når noen lufter en bekymring, enn når de erklærer gamlinger og sveklinger for verdiløse mennesker.

Uansett, samme hvor sterkt eller svakt man mener det, å ta vaksinen eller ikke er et ja/nei-spørsmål. Enten gjør man det, ellers gjør man det ikke. Jeg argumenterer for mitt syn, så for andre argumentere for sitt. Om de ikke kan eller ønsker det så er det greit for meg, men da får de slutte delta i diskusjonståder om det.
Vis hele sitatet...


Når robhol svarer meg med at de som ikke gjør det stort sett gjør det av bedtitne grunner syns jeg det er å slenge med leppa kan du defineere bedriften robhol? Er det a ikke å være enig med deg?

Greit nok pi det er sant mye du sier jeg beklage at svaret kan oppleves som litt vel rettet mot deg det var det ikke ment

Uansett tråden er om vaksine press, ikke spesifikt om egoistusikkerhet

Og det er ikke greit er det jeg vil fram til. Vi må ikke forskjellsbehandle og diskriminere og hvertfall si opp ansatte på bakgrunn av dere valg om å ikke få vaksina. For slikt press er det mye av i samfunnet idag og det er ikke behagelig for mange som ikke liker å følge det alle andre gjør
Sist endret av Bluesky_; 2. oktober 2021 kl. 02:42.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Uansett tråden er om vaksine press, ikke spesifikt om egoistusikkerhet

Og det er ikke greit er det jeg vil fram til. Vi må ikke forskjellsbehandle og diskriminere og hvertfall si opp ansatte på bakgrunn av dere valg om å ikke få vaksina. For slikt press er det mye av i samfunnet idag og det er ikke behagelig for mange som ikke liker å følge det alle andre gjør
Vis hele sitatet...
Ja, er det egentlig mye av det? Er det mange som blir diskriminert og sagt opp på grunn av at de ikke vil ha vaksine? Eller jaget, som ble nevnt før?

Tråden, som de fleste sånne diskusjoner, handler om at ts og likesinnede vil ha respekt og anerkjennelse for valget sitt, og når de ikke får det så kommer alle disse påstandene om press og tvang som faktisk bare er bullshit. Det er selvsagt et sosialt press, akkurat som det er et sosialt press for å oppføre seg
samfunnsnyttig på andre måter. Men det er faktisk ingen som oppsøker vaksinenektere og plager dem. Vi bare svarer når de selv, helt på eget initiativ, oppretter og deltar i tråder der valget diskuteres.
Planlegger å ta vaksine til uken. Trenger vaksinepass. Jævla Quisling.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tåpelig. Om du ikke tåler å høre andres meninger så har du ingenting på et forum å gjøre.
Vis hele sitatet...
Eg har ingenting imot å høyre andre sine meininger, men når en fire-fem ganger har påpeikt at grunnlaget er fullstendig feil, og at du faktisk ikkje har forstått grunnlaget du viser til, og du fortset å repetere nøyaktig det samme, uten å lære av ny informasjon, så nærmer det seg heilt ærleg trolling, og ikkje meiningsutveksling.

Det er fullstendig åpenbart at du ikkje har tatt eit rasjonelt standpunkt. Du trur gjerne du har det, men du har blitt avkledd gang på gang. Å gøyme seg bak andre meininger er ... feigt av deg.
Jeg har valgt å ikke ta vaksinen selv om jeg tror den er hjelper, tallene ser bra ut. Men jeg tror det er viktig å bevare prinsippet om valgfrihet og ikke gi etter for press fra myndigheter. Det vil gagne fremtidige generasjoner å holde visse prinsipper høyt, fordi forandringer i samfunnet skjer gradvis og det vil være vanskelig å gå tilbake når man først har trådt over grunnleggende psykologiske grenser. Moral burde ikke ofres for midlertidig sikkerhet. Det ville vært lettere for meg å ta vaksinen dersom det ikke var noe press og jeg ikke ble fratatt rettigheter ved å la være.
Sitat av Junkie Vis innlegg
Jeg har valgt å ikke ta vaksinen selv om jeg tror den er hjelper, tallene ser bra ut. Men jeg tror det er viktig å bevare prinsippet om valgfrihet og ikke gi etter for press fra myndigheter. Det vil gagne fremtidige generasjoner å holde visse prinsipper høyt, fordi forandringer i samfunnet skjer gradvis og det vil være vanskelig å gå tilbake når man først har trådt over grunnleggende psykologiske grenser. Moral burde ikke ofres for midlertidig sikkerhet. Det ville vært lettere for meg å ta vaksinen dersom det ikke var noe press og jeg ikke ble fratatt rettigheter ved å la være.
Vis hele sitatet...
Du velger selv dine kamper.
Men man bør se tilbake på denne perioden og tenke over hva som skjedde. Att folk lot seg vaksinere er ikke rart.
Det gjør vi med alle barn.
Og det er de aller, aller fleste enig om at er smart. Men alle de andre tiltakene, hvor fort og i hvor stor grad vi ble kneblet
i friheten vår, det er det verdt å merke seg. Hvor fort vi godtok veldig inngripende tiltak.
Sist endret av vindaloo; 2. oktober 2021 kl. 12:14.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
La det være klart, alle innlegg som går på personangrep fjernes uten varsel, prøv å holde dere saklige.

Det virker ikke til at vi kommer noe videre; Vi som mener vaksinen er verdt å ta, noe ekspertene mener, og myndighetene også mener har presentert kalde harde fakta, med ekspertenes vurdering av disse tallene.
De fleste av oss hviler oss på samme konklusjonene, for dette er eksperter som har data å vise til. Jeg har ikke sett en eneste seriøs kilde på mot-siden, siste forsøk på tall var prosenter som var totalt misvisende.

Det nei siden presenterer er enten personlige tolkninger av samme data som de da mener er en større risiko enn en COVID-19 infeksjon med mulige påfølgende senskader, eller en eller annen personlig overbevisning om at det de gjør er moralsk riktig: I mine øyne så glir dette ut i konspirasjonsteori: En Slippery-slope fallacy om at om man tar vaksinen så har myndighetene full kontroll over oss, noe som er mildt sagt.. usubstansiert.

Men, det jeg ikke aksepterer, på noe som helst grunnlag, er denne offermentaliteten flere av vaksineskeptikerne har, som om dere er noen slags martyrer med et nobelt oppdrag. Dere vet ikke hva å være et offer er, dere missbruker uttrykket og det får dere helt ærlig til virke enda mer useriøs: Å bli i motsagt er ikke å være et offer, det er en del av en debatt, som man frivillig tar del i, det er ingen som tvinger dere til å bre ut meningene deres her.

Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Og det er ikke greit er det jeg vil fram til. Vi må ikke forskjellsbehandle og diskriminere og hvertfall si opp ansatte på bakgrunn av dere valg om å ikke få vaksina. For slikt press er det mye av i samfunnet idag og det er ikke behagelig for mange som ikke liker å følge det alle andre gjør
Vis hele sitatet...
Men dette er jo sakens kjerne: Det er egosimen av å utsette andre for større risiko for COVID-19 infeksjon. Vi har en relativt risikofri måte å redusere denne sjansen, så å ikke ville delta på det kan ikke beskrives på særlig annen måte enn egosime. At du mener din personlige mening skal trumfe over etablert medisinsk vitenskap er like merkelig for meg som du sikkert synes det er for jehovas vitner å nekte blodoverføringer og heller dø.
Sist endret av Dodecha; 2. oktober 2021 kl. 12:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Junkie Vis innlegg
Jeg har valgt å ikke ta vaksinen selv om jeg tror den er hjelper, tallene ser bra ut. Men jeg tror det er viktig å bevare prinsippet om valgfrihet og ikke gi etter for press fra myndigheter. Det vil gagne fremtidige generasjoner å holde visse prinsipper høyt, fordi forandringer i samfunnet skjer gradvis og det vil være vanskelig å gå tilbake når man først har trådt over grunnleggende psykologiske grenser. Moral burde ikke ofres for midlertidig sikkerhet. Det ville vært lettere for meg å ta vaksinen dersom det ikke var noe press og jeg ikke ble fratatt rettigheter ved å la være.
Vis hele sitatet...
Og dette heroiske valget har du tatt i et samfunn der det store flertallet fikser biffen for deg så du kan leve normalt. Edelt av deg.

For all del, la være, men det heltekomplekset der er ganske fjollete.
Sitat av *pi Vis innlegg
Og dette heroiske valget har du tatt i et samfunn der det store flertallet fikser biffen for deg så du kan leve normalt. Edelt av deg.

For all del, la være, men det heltekomplekset der er ganske fjollete.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært dårlig oppslutning i Norge om å ta vaksinen så ville jeg nok gjort det.
Sitat av Junkie Vis innlegg
Hadde det vært dårlig oppslutning i Norge om å ta vaksinen så ville jeg nok gjort det.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp. Lett å være rebell når alle andre tar ansvar så du ikke får smake konsekvensene.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, nettopp. Lett å være rebell når alle andre tar ansvar så du ikke får smake konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Det er ikke et ønske om å være rebelsk, det er et ønske om å utøve den rettigheten jeg har i Norge til å ikke ta det. Jeg klandrer ikke folk som vil ta det, og jeg forventer det samme tilbake.
Sitat av Junkie Vis innlegg
Det er ikke et ønske om å være rebelsk, det er et ønske om å utøve den rettigheten jeg har i Norge til å ikke ta det. Jeg klandrer ikke folk som vil ta det, og jeg forventer det samme tilbake.
Vis hele sitatet...
Joda, du legger ut om hvordan du gjør det for fremtidige generasjoner, og hvordan du løfter moral(!) over sikkerhet. Du kan ikke forvente å ikke bli klandret, det er ikke en rettighet vi har. Du må gjerne klandre meg også, men det er jo jeg som gjør at du kan ri denne prinsipielle kjepphesten din uten risiko og konsekvens. Som du sier selv, hadde ikke vi andre tatt ansvar, så hadde du tatt den. Så mye for dét prinsippet.

Jeg, i likhet med ca alle andre, støtter valgfriheten din, så du opponerer ikke mot noe som helst. Måten du argumenterer for valget virker derimot helt utrolig selvhøytidelig og barnslig.
Sist endret av *pi; 2. oktober 2021 kl. 12:51.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Og alle de nevnte må alle sammen ta flere doser mot hvert år ellers får dem folk som blir sinna på freak forum? Neida..
Vis hele sitatet...
Nei, grunnen til at folk blir sure er ikke fordi noen velger å ikke vaksinere seg, men fordi de går aktivt ut og sier at de velger å ikke vaksinere seg. Det er å ta et standpunkt, og mange likestiller det standpunktet med å aktivt motarbeide bekjempelsen av Covid-19.

Covid-19 er jævlig smittsomt og jævlig dødelig, og har negativt påvirket livene til nesten hele verden i snart to år. For mange, meg inkludert, er det helt vanvittig at noen velger å aktivt gå ut si at de velger å ikke bidra i bekjempelsen av viruset, til tross for at all forskning viser at det å vaksinere seg medfører ufattelig lav risiko for den enkelte. Derfor blir folk sure.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men forskjellen på disse er at dem har solid effekt og har vært brukt i flere tiår. Orker ikke google akkurat nå hyppigheten av de du nevnte. Men det er vel vanlig på noen av dem og ta en oppfølging etter flere år? Med covid er det jo piller og doser i haugevis hvert år tydeligvis. Tar gjerne flere av de vaksinene btw om jeg skulle reise et sted det kreves.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at man tar boosterdoser så raskt for Covid-19 er ikke fordi vaksinene er dårlige, men fordi viruset er så vanvittig smittsomt, og vi må sette alle kluter til. Du kan slukke et lite bål med en 10-liters bøtte vann, men når det er et hus som brenner så trenger du mer vann og flere bøtter. Du kan ikke bare trekker paralleller til andre vaksiner og andre sykdommer og konkludere med at Covid-19 vaksinen er for ineffektiv, fordi sykdommene du er vant til å vaksineres mot ikke smitter like raskt som Covid-19.
Sist endret av Tias; 2. oktober 2021 kl. 12:52.
Sitat av *pi Vis innlegg
Joda, du legger ut om hvordan du gjør det for fremtidige generasjoner, og hvordan du løfter moral(!) over sikkerhet. Du kan ikke forvente å ikke bli klandret, det er ikke en rettighet vi har. Du må gjerne klandre meg også, men det er jo jeg som gjør at du kan ri denne prinsipielle kjepphesten din uten risiko og konsekvens. Som du sier selv, hadde ikke vi andre tatt ansvar, så hadde du tatt den. Så mye for dét prinsippet.

Jeg, i likhet med ca alle andre, støtter valgfriheten din, så du opponerer ikke mot noe som helst. Måten du argumenterer for valget virker derimot helt utrolig selvhøytidelig og barnslig.
Vis hele sitatet...
Det jeg selv tror er personlig, jeg har ikke sagt at det er korrekt og at jeg ikke vil forandre mening senere, det er et vanskelig spørsmål og jeg er derfor jeg ikke er soleklar og konsekvent. Prinsippet ligger ikke i å ikke ta vaksine, men å kunne velge det selv uten press. Det tror jeg er veldig viktig.
Sist endret av Junkie; 2. oktober 2021 kl. 13:08.
Sitat av Junkie Vis innlegg
Det jeg selv tror er personlig, jeg har ikke sagt at det er korrekt og at jeg ikke vil forandre mening senere, det er et vanskelig spørsmål og jeg er derfor jeg ikke er soleklar og konsekvent. Prinsippet ligger ikke i å ikke ta vaksine, men å kunne velge det selv uten press. Det tror jeg er veldig viktig.
Vis hele sitatet...
Å nekte å gjøre det bare fordi du får beskjed om det, vitner om nøyaktig like lite evne til å tenke selv, som å gjøre det fordi man får beskjed om det.
Sist endret av *pi; 2. oktober 2021 kl. 13:14.
Sitat av *pi Vis innlegg
Å nekte å gjøre det bare fordi du får beskjed om det, vitner om nøyaktig like lite evne til å tenke selv, som å gjøre det fordi man får beskjed om det.
Vis hele sitatet...
Okay.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Junkie Vis innlegg
Det jeg selv tror er personlig, jeg har ikke sagt at det er korrekt og at jeg ikke vil forandre mening senere, det er et vanskelig spørsmål og jeg er derfor jeg ikke er soleklar og konsekvent. Prinsippet ligger ikke i å ikke ta vaksine, men å kunne velge det selv uten press. Det tror jeg er veldig viktig.
Vis hele sitatet...
Herrejesus.

Tingen er at vaksiner funker. mRNA-vaksinene mot covid-19 funker. Dei gjer at vi no kan ta kollektivtransport, få klipt håret også viare. Kort sagt; dei tillet ein meir normal kvardag.

Nedstenginga har hatt konsekvenser. Reiserestriksjonane har gjort det vanskelegare for norske firma å eksportere, møte kunder, og importere. Ein del har reiseverksemd som vesentleg del av kvardagen. Folk har vorte permiterte i mange bransjer.

Og vi har ei løysing på det problemet: vaksiner. Men du vil ha deg fråbeden press? Det er faktisk for dumt. Sjølvsagt vil majoriteten i samfunnet presse på for det dei opplever som det beste - og samtidig har myndigheitene vore klokkeklare frå dag ein om at vaksiner er frivillig i Noreg.

Kva faen meir spør du etter? At folk skal vere likegyldige til om dei har jobb i neste uke? At dei skal vere likegyldige til om dei kan gå på kino med venner? At dei skal vere likegyldige til om dei kan ta buss uten å tenke på avstand?

Innlegget ditt er hinsides arrogant, og du ser tydelegvis ikkje lenger enn til eigen nasetipp i ropet ditt om press.
Sitat av Junkie Vis innlegg
..men å kunne velge det selv uten press. Det tror jeg er veldig viktig.
Vis hele sitatet...
Det eneste du blir tvunget til i Norge er å betale skatt, og det får du veldig mye igjen for. Ett av verdens beste land faktisk.
Man har ingen frihetskamp å føre her i Norge.
Når vi kollektivt ga opp friheten vår for begrense og bekjempe viruset så var det fordi vi vet at vi får den tilbake.
Den saken bør du støtte, ikke være tverr å nekte bare fordi du kan.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg har ingenting imot å høyre andre sine meininger, men når en fire-fem ganger har påpeikt at grunnlaget er fullstendig feil, og at du faktisk ikkje har forstått grunnlaget du viser til, og du fortset å repetere nøyaktig det samme, uten å lære av ny informasjon, så nærmer det seg heilt ærleg trolling, og ikkje meiningsutveksling.

Det er fullstendig åpenbart at du ikkje har tatt eit rasjonelt standpunkt. Du trur gjerne du har det, men du har blitt avkledd gang på gang. Å gøyme seg bak andre meininger er ... feigt av deg.
Vis hele sitatet...
Ja, igjen med at det er fullstendig feil, svada, vissvass, og mer, avkledd og alle utrykk du formidler så endrer ikke det på realiteten, desverre. i din verden virker det jo som alle både er dødsdømt og dør som fluer uten vaksinen. Hvem sine andre meninger har jeg gjemt meg bak? Jeg har gang på gang forklart at jeg er skeptisk til vaksinens effektivitet, og setter spørsmål med alle dosene som må tilbys. Ignorerer dere det med vilje, eller er det en eller annen ting utenfor min forståelse? Både med, eller uten vaksine, så er det unntaket og bli alvorlig syk, og dø av covid, ikke normen. Det var jo nettopp en artikkel om hvor lavt antistoff nivået synker, og selv om det ene og alene ikke er hva som hjelper kroppen å forsvare seg, så er det negativt. Og forskere formidler jo også at dem rett og slett ikke veit.

Det at noen her ønsker å ta dose, etter dose er helt greit det. Men det blir tåpelig å framstille de som ikke tar vaksinen som livsfarlig. Om vaksinen fungerer så godt, så har jo de som er utsatt ingenting å bekymre seg for. For en god stund siden ble jo denne signert av utallige folk som har faglig peiling på hva dem snakker om: https://gbdeclaration.org/

De som er mest utsatte bør være isolert, og ta det rolig, resten ikke. Vaksinen hjelper en periode på de førstnevnte, men når du må ta dose etter dose så fungerer den tydeligvis dårlig i lengden. Du kan gjerne ha en "holier than thou" holdning. Men det er jo som ingen følger med rundt omkring på hva som faktisk foregår. Jeg håper virkelig, virkelig jeg tar fullstendig feil når det gjelder at det blir dose etter dose for alle sammen. Men, det virker jo ikke helt slik desverre. Det er hyklersk om du ikke kommenterer på vaksinerte som sprer viruset rundt og ikke nødvendigvis vil ta dose tre, eller fire - Eller flere når den tid kommer. Selvfølgelig, som det er blitt sagt, så er det bare kun de som motdebaterer som får tilsvar og en går ikke rundt til hvem som helst. Men vaksinen kan ikke både være veldig effektig og samtidig kreve flere doser. Det at folk flest skal måtte gjøre det blir rett og slett sprøtt.

Nå har samfunnet flere steder begynt å åpne fullstendig igjen, og om en ny nedstenging kommer så er det ikke grunnet folk som ikke tok vaksinen. Det er en utopisk drøm å tro at å vaksinere midt i en pandemi har en særlig god effekt, og når vi aldri vil få vaksinert den tredje verdenen heller så blir det jo bare et tidspørsmål før noe nytt skjer.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nå har samfunnet flere steder begynt å åpne fullstendig igjen, og om en ny nedstenging kommer så er det ikke grunnet folk som ikke tok vaksinen.
Vis hele sitatet...
Nei men samfunnet er åpnet igjen fordi folk faktisk gadd å ta vaksinen.
Hva hadde skjedd hvis ingen gadd å vaksinere seg?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vaksinen hjelper en periode på de førstnevnte, men når du må ta dose etter dose så fungerer den tydeligvis dårlig i lengden.
Vis hele sitatet...
Men det er jo helt vanlig å måtte ha flere doser av en vaksine for å få langvarig virkning? Dette har du jo blitt forklart? Forstår du det ikke, eller ignorerer du det?

Nå har samfunnet flere steder begynt å åpne fullstendig igjen, og om en ny nedstenging kommer så er det ikke grunnet folk som ikke tok vaksinen
Vis hele sitatet...
Det ville jeg ikke vært helt trygg på. Vi tåler en del freeloadere på flokkimmuniteten, men det er områder i Norge der antallet vaksinenektere er litt for høyt prnå.

Det er en utopisk drøm å tro at å vaksinere midt i en pandemi har en særlig god effekt, og når vi aldri vil få vaksinert den tredje verdenen heller så blir det jo bare et tidspørsmål før noe nytt skjer.
Vis hele sitatet...
Da er det jo rart at det er ca hele verdens strategi, synes du ikke? Hva vet du som alle verdens helsemyndigheter ikke vet?

At vi burde prioritert flere vaksiner til U-land er jeg helt enig i. Det skurrer for meg å bruke vaksiner på 12-åringer med så liten risiko mens mange land ikke har vaksinert ti prosent av voksenbefolkningen engang. Men det er først og fremst et spørsmål om solidaritet. Det er fullt mulig å holde en epidemi nede i vårt samfunn med vaksinering, selv om sykdommen finnes i andre land. Det er jo tilfelle med mange sykdommer.
Sist endret av *pi; 2. oktober 2021 kl. 18:48.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det skurrer for meg å bruke vaksiner på 12-åringer med så liten risiko..
Vis hele sitatet...
Men selv om disse 12 åringen (og yngre) ikke blir spesielt syke, så mister de jo skole og sosialisering
når de må i karantene samt at de kan smitte foreldre/besteforeldre/lærere og andre.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men selv om disse 12 åringen (og yngre) ikke blir spesielt syke, så mister de jo skole og sosialisering
når de må i karantene samt at de kan smitte foreldre/besteforeldre/lærere og andre.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke imot vaksinering av barn pr se, men mener fordelingen burde vært annerledes. Det er littegrann ekstra bra for oss med vaksinering av barn, men ikke så bra som det er dårlig for andre land å ikke få vaksinert risikogrupper. Det er forsåvidt en litt annen diskusjon, isolert sett for oss gir det mening å vaksinere barn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja, igjen med at det er fullstendig feil, svada, vissvass, og mer, avkledd og alle utrykk du formidler så endrer ikke det på realiteten, desverre.
Vis hele sitatet...
Tingen er at du er støy. Sjølv om du får forklart gjentatte ganger kva som er feil med ressonementa dine - og du til og med seier deg einig i at det er feil - så endrer du ikkje meining; du repeterer det samme ein gong til eit par uker seinare.

For å sitere myoxo; du er ikkje bare uvillig til å endre meining, du er uvillig til å sei kva som skal til for å få deg til å revurdere ditt eige standpunkt. Men du insisterer på å framføre det, og er indignert når folk påpeikar at det er rimeleg uinteressant for femte gong...
"Covid-19 er jævlig smittsomt og jævlig dødelig"

Kan noen være så snill å vise meg kilder på at Covid er jævlig dødeliig?
Sist jeg sjekket så er det sånn ca 99% sjans for å overleve covid.
Er ikke 1% ganske høy sjans for å dø?