Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 228216
Dette er kanskje et dumt spørsmål ... men hvis du tar vaksine, når man da blir syk etterpå, er du smittsom da?
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Er det rimeleg å forvente at det skal ta like lang tid, gitt dagens teknologi? Nei, sjølvsagt er ikkje det rimeleg. Det er idiotisk å anta det.
Vis hele sitatet...
Sån jeg forstår det, så handler det du skriver om, unviklingen av vaksina. Det har jo bare tatt x antall måneder, etter det jeg har skjønt.

Senskadene og bivirknignene har vel egentlig ikke blitt oppdaget fortere.
Et menneske har ikke utviklet seg fysisk siden 50-tallet.
Det kan ta flere år å finne dianoser og årsaken til hvorfor folk blir syke. Uansett om vaksina er testa på 10 eller 10 000 personer.

Jeg for min del velger å ta vaksina. Fordi jeg synes risikoen for at jeg kan evt smitte andre som kanskje blir syke er værre enn sjansen for bivirkningene jeg kan få av vaksina.
Man kan føle seg frisk, eller ha begynnelsen på corona og smitte 10 personer før man vet at man er syk.

Vil ikke ha det på samvittigheten, at jeg kanskje gjør andre alvorlig syke, når jeg selv kan ta en vaksine som har en ganske liten risiko for at jeg kan bli dårlig av.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Tonyev Vis innlegg
Dette er kanskje et dumt spørsmål ... men hvis du tar vaksine, når man da blir syk etterpå, er du smittsom da?
Vis hele sitatet...
Ja. Vaksiner sitt formål er å stoppe sykdom og ikke infeksjon. Det betyr at man fortsatt kan bli smittet av et virus og spre det videre selv om man er vaksinert, men man får ikke sykdommen. Noen vaksiner gir steriliserende immunitet, da blir man ikke smittet og kan heller ikke smitte videre. Vi vet ikke enda om vaksinene gir steriliserende immunitet, så derfor er det viktig å fortsatt holde avstand og slikt selv etter at man er vaksinert.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja. Vaksiner sitt formål er å stoppe sykdom og ikke infeksjon. Det betyr at man fortsatt kan bli smittet av et virus og spre det videre selv om man er vaksinert, men man får ikke sykdommen. Noen vaksiner gir steriliserende immunitet, da blir man ikke smittet og kan heller ikke smitte videre. Vi vet ikke enda om vaksinene gir steriliserende immunitet, så derfor er det viktig å fortsatt holde avstand og slikt selv etter at man er vaksinert.
Vis hele sitatet...
Skitt, da blir mitt syn endret litt i siste innlegg. Visste ikke det at man fortsatt kan smitte folk selv om man tar vaksine.
Sitat av Genial Galskap Vis innlegg
Sån jeg forstår det, så handler det du skriver om, unviklingen av vaksina. Det har jo bare tatt x antall måneder, etter det jeg har skjønt.

Senskadene og bivirknignene har vel egentlig ikke blitt oppdaget fortere.
*Et menneske har ikke utviklet seg fysisk siden 50-tallet.
Det kan ta flere år å finne dianoser og årsaken til hvorfor folk blir syke. Uansett om vaksina er testa på 10 eller 10 000 personer.

Jeg for min del velger å ta vaksina. Fordi jeg synes risikoen for at jeg kan evt smitte andre som kanskje blir syke er værre enn sjansen for bivirkningene jeg kan få av vaksina.
Man kan føle seg frisk, eller ha begynnelsen på corona og smitte 10 personer før man vet at man er syk.

Vil ikke ha det på samvittigheten, at jeg kanskje gjør andre alvorlig syke, når jeg selv kan ta en vaksine som har en ganske liten risiko for at jeg kan bli dårlig av.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hva mener du med at et menneske ikke har utviklet seg siden 50-tallet? Sånn rent biologisk sett? Hva skjedde på 50-tallet? Spør av nysgjerrighet.

Sitat av Genial Galskap Vis innlegg
Skitt, da blir mitt syn endret litt i siste innlegg. Visste ikke det at man fortsatt kan smitte folk selv om man tar vaksine.
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller. Da synes jeg det her konseptet får endra ett ? bak seg. Totalt sett har jeg to ?? nå.
Sist endret av Jokke; 6. januar 2021 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han snakket om polio-vaksina på 50-tallet, og utviklingen fram til nå. Derfor tok jeg utgangspunkt i det, Sorry hvis det virket usammenhengende.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja. Vaksiner sitt formål er å stoppe sykdom og ikke infeksjon. Det betyr at man fortsatt kan bli smittet av et virus og spre det videre selv om man er vaksinert, men man får ikke sykdommen. Noen vaksiner gir steriliserende immunitet, da blir man ikke smittet og kan heller ikke smitte videre. Vi vet ikke enda om vaksinene gir steriliserende immunitet, så derfor er det viktig å fortsatt holde avstand og slikt selv etter at man er vaksinert.
Vis hele sitatet...
Det var alt jeg trengte å vite, tusen takk!
Sitat av Genial Galskap Vis innlegg
Han snakket om polio-vaksina på 50-tallet, og utviklingen fram til nå. Derfor tok jeg utgangspunkt i det, Sorry hvis det virket usammenhengende.
Vis hele sitatet...
Neida, er sikker på at du formulerte deg bra nok men jeg var ikke bevisst om det her faktumet og det er en del innlegg for meg å 'catche up on'. Takk for raskt svar.
Sitat av wildthing Vis innlegg
Tar i gjennomsnitt 13-15 år å utvikle og teste en vaksine, men nå har de liksom greid det på 8 mnd?
Vis hele sitatet...
Har vi alle glemt ebolautbruddet langs vestkysten av Afrika allerede? Utviklingen av ebolavaksinen var ikke like ekstrem som de kommende covid-vaksinene, men dæven steike hvor fort det gikk når de først begynte å kaste penger på prosjektet!

Jeg fatter ikke hvorfor så mange henger seg opp i tidsaspektet. Det har aldri vært mye penger i vaksiner og det har derfor aldri vært en veldig prioritert oppgave å utvikle de. Da tar det lang tid. Når det brenner på dass og man mønstrer alt som kan krype og gå av farmasøytisk kompetanse, så går det fortere. I tillegg er mange vaksiner gamle, og gjennomsnittstiden på utvikling har jevnt og trutt gått nedover. Derfor sier gjennomsnittlig utviklingstid på vaksiner som er i bruk nokså lite om hva vi kan forvente av nyutviklede produkter.

Spørsmålet er ikke hvor fort utviklinga går, spørsmålet er om alt har blitt gjort etter boka og de vanlige reglene har blitt fulgt. Kan man spare tid ved å kutte hjørner, droppe testing og ta tvilsomme snarveier? Ja, absolutt. Men har det blitt gjort i utviklinga av covid-vaksinene? Nei, definitivt ikke! Man kan nemlig også spare tid ved å kaste penger og ressurser på problemet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Har vi alle glemt ebolautbruddet langs vestkysten av Afrika allerede? Utviklingen av ebolavaksinen var ikke like ekstrem som de kommende covid-vaksinene, men dæven steike hvor fort det gikk når de først begynte å kaste penger på prosjektet!

Jeg fatter ikke hvorfor så mange henger seg opp i tidsaspektet. Det har aldri vært mye penger i vaksiner og det har derfor aldri vært en veldig prioritert oppgave å utvikle de. Da tar det lang tid. Når det brenner på dass og man mønstrer alt som kan krype og gå av farmasøytisk kompetanse, så går det fortere. I tillegg er mange vaksiner gamle, og gjennomsnittstiden på utvikling har jevnt og trutt gått nedover. Derfor sier gjennomsnittlig utviklingstid på vaksiner som er i bruk nokså lite om hva vi kan forvente av nyutviklede produkter.

Spørsmålet er ikke hvor fort utviklinga går, spørsmålet er om alt har blitt gjort etter boka og de vanlige reglene har blitt fulgt. Kan man spare tid ved å kutte hjørner, droppe testing og ta tvilsomme snarveier? Ja, absolutt. Men har det blitt gjort i utviklinga av covid-vaksinene? Nei, definitivt ikke! Man kan nemlig også spare tid ved å kaste penger og ressurser på problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg er nok ikke kvalifisert til å svare deg på det spørsmålet du stiller, men jeg tror det vil være fordi dette er et verdensomspennende ''øyeblikk'' hvor informasjon kastes mot oss hver dag om et tema som gjelder oss alle.

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg og tråder her inne så er alle berørt av det her viruset, og derfor vil det stilles mange spørsmål; kanskje også fordi alle vil ha et forhold til denne vaksinen, fordi vi alle 'blir nødt' til å ta den. Det handler ikke bare om vår egen helse, men som med masker vil det være et tegn på respekt for medmennesket.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Genial Galskap Vis innlegg
Skitt, da blir mitt syn endret litt i siste innlegg. Visste ikke det at man fortsatt kan smitte folk selv om man tar vaksine.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Ikke jeg heller. Da synes jeg det her konseptet får endra ett ? bak seg. Totalt sett har jeg to ?? nå.
Vis hele sitatet...
Sorry for å være lit kvass men liker ikke at mitt innlegg skal være et argument for å ikke å vaksinere seg, for det er idioti. At vaksiner er lagd for å hindre sykdom og ikke infeksjon burde jo være et hint til hvordan alt dette funker. For at en vaksine skal være verdt å ta så må summen av risiko til alle mulige bivirkninger den potensielt har, være mindre enn summen av alle potensielle utfall av sykdommen, veldig tynt forklart. Det er de vaksinene som så langt er godkjent etter de testene de har gjort nå, lagt på vel så.

Å argumentere for at man ikke kjenner eventuelle bivirkninger på langsikt er så som så, det samme gjelder jo viruset og sykdommen. Dere må ikke glemme at det er en rekke andre utfall en helt frisk, og død fra sykdommen. For hver døde person så vil det være flere med lunge og hjerte skader. Det vil være folk med nedsatte kognitive evner, hjerneskader, amputasjoner, og slag etter sykdommen. Selv blant folk som ikke er i risikogrupper. Det er rett og slett idioti og ikke ta vaksinen, og dere bør seriøst vurdere hvordan dere har endt opp med meningen om at det er bedre å la vær å ta vaksinen, og revurdere sterk hvor dere får informasjon fra.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Spørsmålet er ikke hvor fort utviklinga går, spørsmålet er om alt har blitt gjort etter boka og de vanlige reglene har blitt fulgt. Kan man spare tid ved å kutte hjørner, droppe testing og ta tvilsomme snarveier? Ja, absolutt. Men har det blitt gjort i utviklinga av covid-vaksinene? Nei, definitivt ikke! Man kan nemlig også spare tid ved å kaste penger og ressurser på problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kunnskap om spørsmålet ditt, men hvem har egentlig noen fasit svar? Ingen egentlig.

Men du har et godt poeng med at hastverk kan fremskynde dårlige egenskaper og dysses ned med pengemidler her og der.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Sorry for å være lit kvass men liker ikke at mitt innlegg skal være et argument for å ikke å vaksinere seg, for det er idioti. At vaksiner er lagd for å hindre sykdom og ikke infeksjon burde jo være et hint til hvordan alt dette funker. For at en vaksine skal være verdt å ta så må summen av risiko til alle mulige bivirkninger den potensielt har, være mindre enn summen av alle potensielle utfall av sykdommen, veldig tynt forklart. Det er de vaksinene som så langt er godkjent etter de testene de har gjort nå, lagt på vel så.

Å argumentere for at man ikke kjenner eventuelle bivirkninger på langsikt er så som så, det samme gjelder jo viruset og sykdommen. Dere må ikke glemme at det er en rekke andre utfall en helt frisk, og død fra sykdommen. For hver døde person så vil det være flere med lunge og hjerte skader. Det vil være folk med nedsatte kognitive evner, hjerneskader, amputasjoner, og slag etter sykdommen. Selv blant folk som ikke er i risikogrupper. Det er rett og slett idioti og ikke ta vaksinen, og dere bør seriøst vurdere hvordan dere har endt opp med meningen om at det er bedre å la vær å ta vaksinen, og revurdere sterk hvor dere får informasjon fra.
Vis hele sitatet...

Vel, kanksje det var dumt å si det på den måten, men jeg fikk bare flere spørsmål enn svar, det var det jeg mente.

Moralen min endra du ikke på, skal ta vaksina, men visste bare ikke at det var fortsatt fare for å smitte folk etterpå.
Sist endret av Genial Galskap; 6. januar 2021 kl. 16:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Genial Galskap Vis innlegg
Men du har et godt poeng med at hastverk kan fremskynde dårlige egenskaper og dysses ned med pengemidler her og der.
Vis hele sitatet...
Tror ikke poenget med å "kaste penger" på problemet var at det drysset det ned, men at ressursbruken gjør at man får gjort mer på kortere tid. Det er en del av forklaringen på at vaksiner vanligvis tar lengre tid, at kan ikke har uendelig med folk og penger å bruke på utvikle dem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Genial Galskap Vis innlegg
Han snakket om polio-vaksina på 50-tallet, og utviklingen fram til nå. Derfor tok jeg utgangspunkt i det, Sorry hvis det virket usammenhengende.
Vis hele sitatet...
Om du på femtitallet påsto at du gratis kunne overføre video i kommersiell kvalitet i sanntid, med lyd som var god nok til konsertbruk, mellom Amerika og Europa - og at du kunne gjere det med utstyr du hadde i lomma, ville du vorte ledd ut.

Det ville krevd omfattjande planlegging, utstyr for mangfoldige årslønner, et par lastebiler med teknisk utstyr og et titalls personer til å styre det tekniske utstyret. Pluss utfordringene med å sende det gjennom telefonkabler.

I dag ville du trekt på skuldrene om eg påsto det samme; det er sjølvsagt.

Bioteknologien har hatt tilsvarande framsteg. I 1950 var det tre år til Watson & Crick publiserte DNA-strukturen. Vi ante ikkje korleis gener såg ut. I dag har vi printere som kan printe gener on demand. Vi kan manipulere dei. Vi har sekvensiert genomet til viruset. Vi bruker gentesting for å diagnostisere covid-19.

Vil det vere tilsvarande rimelig å hevde at moderne datamaskiner er utrygge, fordi det ikkje var mogeleg å lage 3D-grafikk i 1950? Åpenbart ikkje. Så kvifor forsøker du det når det kjem til vaksiner?
Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja. Vaksiner sitt formål er å stoppe sykdom og ikke infeksjon. Det betyr at man fortsatt kan bli smittet av et virus og spre det videre selv om man er vaksinert, men man får ikke sykdommen. Noen vaksiner gir steriliserende immunitet, da blir man ikke smittet og kan heller ikke smitte videre. Vi vet ikke enda om vaksinene gir steriliserende immunitet, så derfor er det viktig å fortsatt holde avstand og slikt selv etter at man er vaksinert.
Vis hele sitatet...
Fy faen ass. Krysser fingra for det eller så kommer vi jo aldri tilbake til normalen. Da blir jo dette helvete normalen. For no jævla dritt, og nå er jeg så satans lei denne forbannede covid'n at det straks ryker blodkar eller årer i hodet eller så faller alt håret av hodet. En har det jo bedre bak låste dører på §3.2 enn dette her! Ja jippi så dauer man ikke av covid når en har fått seg den sprøyta men så må man likevel te seg som en kopperpasient.
Sist endret av _abc_; 6. januar 2021 kl. 18:42.
Sitat av *pi Vis innlegg
I tillegg tror folk at trygg medisin er risikofri. Det er faen ingenting som ikke har potensielle bivirkninger. Ibuxen man kaster nedpå dagen derpå kan for eksempel gi deg Stevens- Johnsson syndrom, en tilstand med 30 fuckings prosent dødelighet og som gjør at du mister huden på kroppen og kanskje synet. Men det er fortsatt veldig mye større sjanse for å dø når man kjører bil, og vi slutter jo ikke med det. For ikke å snakke om bivirkningene og risikoen ved rusmidlene som fikk deg til å ta ibuxen. Bare akkurat når det gjelder vaksine, så skal det være 100% risikofritt, av en eller annen grunn.
Vis hele sitatet...
Svarer veldig sent, og det visste jeg faktisk ikke om ibux! Lest på nett om bivirkninger og ser at det stemmer; rett og slett skremmende.

PS: At det er større sjanse ved å dø av bilkjøring er jeg enig med (statistisk bevist), men i hodet mitt er det en (veldig mulig irrasjonell) forskjell ved å sprøyte noe inn i kroppen som har blitt utviklet i et hastverk, til tross av dagens teknologi, kontra å kjøre en bil fra A til Å. Det er dog min tankegang, skal ikke kreve at jeg har rett i det.
Sist endret av cazpa; 7. januar 2021 kl. 01:46.
Sitat av cazpa Vis innlegg
Svarer veldig sent, og det visste jeg faktisk ikke om ibux! Lest på nett om bivirkninger og ser at det stemmer; rett og slett skremmende.

PS: At det er større sjanse ved å dø av bilkjøring er jeg enig med (statistisk bevist), men i hodet mitt er det en (veldig mulig irrasjonell) forskjell ved å sprøyte noe inn i kroppen som har blitt utviklet i et hastverk, til tross av dagens teknologi, kontra å kjøre en bil fra A til Å. Det er dog min tankegang, skal ikke kreve at jeg har rett i det.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at du VET at bilkjøring er livsfarlig.

Jeg tror du peker på et viktig poeng, nemlig at folk intuitivt tror det er farligere å få sprøytet noe inn i kroppen enn f eks ta en pille. Folk er helt ekstremt ukritisk til å ta piller. Jeg tror det er sprøyteskrekk, rett og slett. Så er det i tillegg dette med gener, med en gang noe handler om gener så høres det farlig ut for folk.
Det er verdt å se denne snutten, hvor Daniel Griffin kommer med medisinske oppdateringer om pandemien. Han nevner bl.a. at en del får tap av kognitive evner, etter å ha vært syk av dette viruset. Han nevnte et taps-gjennomsnitt på 10 IQ-poeng, hos dem som har hatt et sykdomsforløp på et vist nivå eller verre. Sammen med en del andre stygge tap du kan få, av denne sykdommen.
Så bruk maske, når du er ute blant folk! Hold avstanden mellom dere! Og vaksiner deg så fort du har tilgang til dette! Dette er det tryggeste du kan gjøre nå! Lev vel!
Sitat av Synderen Vis innlegg
Det betyr at man fortsatt kan bli smittet av et virus og spre det videre selv om man er vaksinert, men man får ikke sykdommen.
Vis hele sitatet...
Dette begrenses vel av hvor levedyktig viruset er?

Har jeg forstått det riktig, er vel smitteevnen til Covid-viruset
høyere hos infiserte personer?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Dette begrenses vel av hvor levedyktig viruset er?

Har jeg forstått det riktig, er vel smitteevnen til Covid-viruset
høyere hos infiserte personer?
Vis hele sitatet...
ja er riktig det med tanke på dråpesmitte, men er jo fortsatt kontaktsmitte
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenkte denne oppdateringen kunne være relevant i tråden.

https://www.nrk.no/norge/legemiddelv...nen-1.15327024

Sitat av Nrk.no
Av de er det 13 dødsfall, ni alvorlige bivirkninger og sju mindre alvorlige bivirkninger, sier medisinsk fagdirektør i Legemiddelverket Steinar Madsen til NRK.
Vis hele sitatet...
Felles for alle de som har dødd er at de var gamle og skrøpelige, av 25 rapporterte bivirkningstilfeller har 13 av disse dødd. Nå revurderes det om en skal vaksinere en av risikogruppene for viruset, de aller svakeste.

Leger må derfor vurdere nøye om hvem som skal vaksineres, som artikkelen nevner så gjelder dette altså de som er eldre og på ''slutten av livet''.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Felles for alle de som har dødd er at de var gamle og skrøpelige, av 25 rapporterte bivirkningstilfeller har 13 av disse dødd. Nå revurderes det om en skal vaksinere en av risikogruppene for viruset, de aller svakeste.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet ein bør stille seg er jo kor mange av dei som ville døydd om behandlinga dei fekk var eit donald-plaster på sengegavlen, og ikkje ei vaksine...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Spørsmålet ein bør stille seg er jo kor mange av dei som ville døydd om behandlinga dei fekk var eit donald-plaster på sengegavlen, og ikkje ei vaksine...
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men det er likevel relevant spør du meg. En kan heller ikke avfeie at artikkelen omskriver det som 25 tilfeller av rapporterte bivirkninger, så jeg tenker det kan være relatert til vaksinen. - I og med at en nå skal revurdere hvem som skal få vaksinen og ikke.
Når du er 100 år dådier det seg selv at selv bagatellmessig bivirkninger kan bli farlig for deg. Det er absolutt god grunn til å vurdere om man skal la være å vaksinere disse, men det er ikke noe argument for at yngre mennesker skal la være. Hundreåringer dør av influensa også, det gjør ikke vi.
Sitat av *pi Vis innlegg
Når du er 100 år dådier det seg selv at selv bagatellmessig bivirkninger kan bli farlig for deg. Det er absolutt god grunn til å vurdere om man skal la være å vaksinere disse, men det er ikke noe argument for at yngre mennesker skal la være. Hundreåringer dør av influensa også, det gjør ikke vi.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om du sikter til innlegget mitt eller ikke, men det er ikke noen som har sagt at det her er et argument for at yngre skal ta den eller ikke. Ja, artikkelen sier at det er folk som er på slutten av livet. Likevel er 13 av 25 ganske mye. Her ville jeg bare dele innlegget fordi denne tråden handler om vaksinen og informasjonen er vesentlig.

Lurer på hvordan det spiller seg ut videre, de her vaksinene ble gitt fire dager etter nyttårsaften. - Vi får se hva som skjer, det her er ikke en nyhet av fryd. Folk har dødd.

Dette er forresten også de første forsøkene her i Norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Ja, artikkelen sier at det er folk som er på slutten av livet. Likevel er 13 av 25 ganske mye.
Vis hele sitatet...
13 av 25 er meiningslaust - for vi veit ikke noko om pasientane utover at dei er døde. Ut frå det myndigheitene har uttalt kan vaksina verke negativt inn på svært skrøpelege personer - som uansett har svært kort tid igjen å leve. Vaksina skal gje ein immunrespons. For dei fleste er den uproblematisk, men for svært svake er det ei ekstra påkjenning.
Sist endret av vidarlo; 17. januar 2021 kl. 18:16.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Spørsmålet ein bør stille seg er jo kor mange av dei som ville døydd om behandlinga dei fekk var eit donald-plaster på sengegavlen, og ikkje ei vaksine...
Vis hele sitatet...
Hehe. Når eldre dør av Covid-19 er det snakk om et farlig virus, men når de samme personene dør av covidvaksinen er det fordi de er gamle og skrøpelige
Sitat av DHRYN Vis innlegg
Hehe. Når eldre dør av Covid-19 er det snakk om et farlig virus, men når de samme personene dør av covidvaksinen er det fordi de er gamle og skrøpelige
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg har forstått er det som blir kalt bivirkninger av vaksinen egentlig bare vaksinens virkning? Altså en immunrespons i kroppen, kroppen som går i fight mode for å kverke ukjente inntrengere. Det er som kjent kroppens immunrespons som gir feber og gjør at man føler seg syk. Jeg kan skjønne skepsisen din, men det er sant det du sier. Sykdomsforløpet med Covid-19 kan være mildt, og det kan være helt jævlig. Synes ikke det høres spesielt gøy ut å dø på respirator med intravenøs morfin og antibiotika. Immunresponsen man kan få av koronavaksinen (og andre vaksiner) er svært milde, typisk hodepine, slapphet, mild feber osv. Men for enkelte kan dette være farlig. Personer som er så skrøpelige at en slik mild immunrespons kan bli fatal, bør kanskje ikke ta vaksinen. Men det blir i så fall en vanskelig avveining, for mennesker som er så skrøpelige får i praksis en dødsdom dersom de blir smittet med covid-19.

Altså: Covid-19 er et smittsomt og farlig virus, vesentlig farligere enn vaksinen er. Men en gruppe skrøpelige individer vil i samråd med lege måtte vurdere sannsynligheten for å få covid-19, mot sannsynligheten for å få en (alvorlig/fatal) immunrespons av vaksinen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DHRYN Vis innlegg
Hehe. Når eldre dør av Covid-19 er det snakk om et farlig virus, men når de samme personene dør av covidvaksinen er det fordi de er gamle og skrøpelige
Vis hele sitatet...
Misforstår du ting med vilje?

Vaksina er farleg for dei som er svært skrøpelege. Det er dei som ville krepert av ein forkjølelse, og som har svært kort tid igjen uansett. Dei har så redusert almenntilstand at det som vil vere sår hals i to dager for deg er dødeleg.

Covid-19-viruset drep derimot folk som har langt betre almenntilstand, og som normalt sett har år igjen å leve.

Det einaste du demonstrerer med innlegget ditt er din eigen ignorans.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Misforstår du ting med vilje?

Vaksina er farleg for dei som er svært skrøpelege. Det er dei som ville krepert av ein forkjølelse, og som har svært kort tid igjen uansett. Dei har så redusert almenntilstand at det som vil vere sår hals i to dager for deg er dødeleg.

Covid-19-viruset drep derimot folk som har langt betre almenntilstand, og som normalt sett har år igjen å leve.

Det einaste du demonstrerer med innlegget ditt er din eigen ignorans.
Vis hele sitatet...
For noe vås. Så deres eventuelle dager, uker eller måneder er verdt mer enn ditt liv? Hvorfor er det helt greit for deg å dra den konklusjonen fordi det er snakk om ''svært kort tid igjen''. Det betyr ikke at det er en bagatell. - Et liv er et liv, jeg bryr meg fint lite om at de er gamle og skrøpelige, deres liv har like mye verdi som det mitt og ditt har.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
For noe vås. Så deres eventuelle dager, uker eller måneder er verdt mer enn ditt liv?
Vis hele sitatet...
Når det gjeld livreddande innsats vi skal gjere? Åpenbart, ja. Får du ein bakteriell lungebetennelse vil du få antibiotika. Får ein skrøpeleg 90-åring som er undervektig og har fire ulike kreftdiagnoser det samme, vil han få smertestillande - stortsett.

Noko anna vil vere uetisk. Å halde liv i den pasientgruppa kan utsettje døden med dager eller veker, men til ein stor kostnad for individet - og samfunnet. Det er ikkje spesielt artig for pårørande å sjå pasienter i den tilstanden heller.

Sure, du kunne lagt vedkommande på respirator og pøst på med antibiotika, og utsett det fjorten dager, men... vi gjer ikkje det - hovudsakleg av etiske årsaker.

Det samme er grunnen til at anbefalinga er at leger vurderer om denne gruppa skal få vaksiner. Det er kanskje ikkje verdt det, enkelt og greit.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Når det gjeld livreddande innsats vi skal gjere? Åpenbart, ja. Får du ein bakteriell lungebetennelse vil du få antibiotika. Får ein skrøpeleg 90-åring som er undervektig og har fire ulike kreftdiagnoser det samme, vil han få smertestillande - stortsett.

Noko anna vil vere uetisk. Å halde liv i den pasientgruppa kan utsettje døden med dager eller veker, men til ein stor kostnad for individet - og samfunnet. Det er ikkje spesielt artig for pårørande å sjå pasienter i den tilstanden heller.

Sure, du kunne lagt vedkommande på respirator og pøst på med antibiotika, og utsett det fjorten dager, men... vi gjer ikkje det - hovudsakleg av etiske årsaker.

Det samme er grunnen til at anbefalinga er at leger vurderer om denne gruppa skal få vaksiner. Det er kanskje ikkje verdt det, enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Så hvis vi skal si at det er en stor kostnad og ikke egentlig noe poeng i å bruke denne vaksinen på de det gjelder: hvorfor er det sånn at myndighetene er uenige i deg å gjør nettopp det du sier at det ikke er noe grunnlag for å gjøre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Så hvis vi skal si at det er en stor kostnad og ikke egentlig noe poeng i å bruke denne vaksinen på de det gjelder: hvorfor er det sånn at myndighetene er uenige i deg å gjør nettopp det du sier at det ikke er noe grunnlag for å gjøre?
Vis hele sitatet...
Hæ? Kva er det du faktisk argumenterer for eller mot her?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Hæ? Kva er det du faktisk argumenterer for eller mot her?
Vis hele sitatet...
Den her delen av innlegget ditt.
Å halde liv i den pasientgruppa kan utsettje døden med dager eller veker, men til ein stor kostnad for individet - og samfunnet.
Vis hele sitatet...
Kostnaden du referer til her er allerede satt som forsvarlig hos myndighetene så her skjønner jeg ikke hva du svarer til i mitt innlegg. Jeg spør deg om ditt liv er verdt mer enn mitt og ditt. Du svarer med det overnevnte, så i kontekst med det så er jeg rimelig sikker på at jeg forstår deg riktig.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Så hvis vi skal si at det er en stor kostnad og ikke egentlig noe poeng i å bruke denne vaksinen på de det gjelder: hvorfor er det sånn at myndighetene er uenige i deg å gjør nettopp det du sier at det ikke er noe grunnlag for å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er et godt spørsmål, og det har vært stilt spørsmål ved. Man regner vanligvis på antall gode forventede leveår, og det ville på mange måter vært logisk å prioritere en organtransplantert 40-åring over en 98-åring i så måte. Mulig du synes det er en horribel holdning, men det er en helt vanlig prioritering i et helsevesen som ikke tar uendelige ressurser. Det virker ikke som det prioriteres slik i dette tilfellet.

Den prioriteringen er nå én ting, en annen ting er om det er lurt å gi en person vaksine dersom det er overhengende sannsynlig at vedkommende dør av den. Dette har FHI bedt de som vaksinerer om å vurdere nøye i hvert enkelt tilfelle. For hundreåringer er de fleste inngrep og behandlinger risikable.
Sist endret av *pi; 17. januar 2021 kl. 19:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Den her delen av innlegget ditt.
Kostnaden du referer til her er allerede satt som forsvarlig hos myndighetene så her skjønner jeg ikke hva du svarer til i mitt innlegg. Jeg spør deg om ditt liv er verdt mer enn mitt og ditt. Du svarer med det overnevnte, så i kontekst med det så er jeg rimelig sikker på at jeg forstår deg riktig.
Vis hele sitatet...
Eg forstår fortsatt ikkje eit plukk av kva du vil fram til. Det eg viser til her er praksis på sjukeheimar og sjukehus; på eit eller anna tidspunkt sluttar vi å behandle sjukdom, og gir palliativ omsorg. Dvs. at vi ikkje prøver å gjere folk friske, men sørge for at døden blir så smertefri og den siste tida så god som mogeleg for pasienten.

Eg snakkar heller ikkje i hovudsak om økonomisk kost; kostnaden ved ein antibiotikakur er triviell - men den menneskelege kostnaden kan vere stor i slike tilfeller.
Sitat av DHRYN Vis innlegg
Hehe. Når eldre dør av Covid-19 er det snakk om et farlig virus, men når de samme personene dør av covidvaksinen er det fordi de er gamle og skrøpelige
Vis hele sitatet...
Til nå, så har vi hatt 58 576 Covid19 syke i Norge. Av disse har 517 dødd, trass god legehjelp og et lass med resurser kastet etter seg. En del av de døde er også unge mennesker, som ikke har noen alvorlig sykdom. Altså jeg og du kan dø av denne sykdommen.

Til nå er 42 003 personer vaksinert og angivelig er 13 døde. De alvorlige bivirkningene er stort sett feber og sykdomsfølelse. Noen kan også få anafylaktisk sjokk, som lette fikses med adrenalin-injeksjon. Anafylaktisk sjokk er egentlig et tegn på, at immunforsvaret mildt sagt tar av. Tenk allergisk reaksjon, der anafylaktisk sjokk er den verste reaksjonen.

Så kommer du men et argument, som nesten sier at vaksina er verre enn sykdommen.
Når en også tar med komorbiditet (de som ikke døde av sykdommen alene) der har en betydelig andel alvorlige blodpropper. Altså en del pasienter våkner opp uten en arm, en finger, et bein og lignende. Mange får nesten ruinert lungene, og en del får vist lavere IQ. Det er snakk om gjennomsnittelig nedgang på 10 IQ-poeng, for de dette angår.

Så du har tydeligvis ikke ei hjernecelle for mye, så løp og vaksiner deg, så fort du har muligheten!..
Eksistensidealist(?)
Flove's Avatar
6 15
Takker gledelig nei til COVID-vaksiner.

Er ikke så spesielt entusiastisk til populasjonsreduksjons-linken til disse vaksinene, heller.

Det er samme hva slags trusler, sosialt misnøye, eller menneskerettighetsbrudd som ville vært forsøkt innført for oss som velger "the good old fashion way" (aka. vårt 6++ millioner år erfarne immunforsvar, pluss gruppeimmunitet): Det er et vennlig nei takk, og et genuint lykke til, fra meg.

Jeg håper det fungerer bedre enn antatt.

Så langt er 29 personer døde/direkte skadet fra vaksinen i Norge. Det er igjennom de første 11 dagene.

Vaksiner som konsept kan jeg digge:
Noe du gjør i én omgang, som gangner din og folkets helse for alltid.

Vaksiner i praksis, derimot, med sine direktevirkninger / "bi"virkninger, samt potensialet for skadelige langtidsvirkninger igjennom generasjoner på generasjoner... De er alle gode nok grunner for å forstå at folk sier nei.

I tillegg, på et mer "spirituelt" plan:
Elsker potensialet som ligger iboende i oss som mennesker.

Vi har blitt alt for distrahert med krykker (=ting) på utsiden, enn de fantastiske gavene, evnene og innsiktene som kommer fra "innsiden".

Vil heller være en del av å utvikle menneskehetens iboende potensiale og bevissthet, enn å rømme til utenforliggende substanser som plaster på potensielle sår.

Det føles litt krenkende for sjelen (og kroppen) å hevde dominans i vår forståelse av naturen, for å være ærlig.

Universet har fortsatt nesten 14 milliarder dokumenterte år med erfaring.

Universet er bevisst.
Det virker i hvert fall sånn, når vi selv besøker denne helhetlige bevisstheten.

Derifra finner jeg et samhold forbi innstinket av å rømme fra frykt. I bevissthet om vår samhørighet med alt, kan jeg ikke lengre kun sørge for kroppslig overlevelse og beskyttelse av mine fysiske identiteter... Det er noe mer som vi kan delta i, om vi ønsker.

Samtidig vil jeg gjøre det uendelig klart:
Hva enn du føler er riktig for deg, det støtter jeg. Gjør det. Takk for Deg.
Sist endret av Flove; 18. januar 2021 kl. 02:21.
Mye å ta tak i her, men skal konsentrere meg om dette avsnittet:

Sitat av Flove Vis innlegg
Det er samme hva slags trusler, sosialt misnøye, eller menneskerettighetsbrudd som ville vært forsøkt innført for oss som velger "the good old fashion way" (aka. vårt 6++ millioner år erfarne immunforsvar, pluss gruppeimmunitet): Det er et vennlig nei takk, og et genuint lykke til, fra meg.
Vis hele sitatet...
- Med the good old fashioned way, mener du den uten vaksiner der halparten av barna dine dør av trivielle sykdommer? Det er det naturlige, nemlig. Jeg er for glad i mine barn til å ønske meg tilbake dit.

- Vaksiner funker nettopp ved å aktivere ditt "6++ millioner år gamle immunforsvar" og la det gjøre jobben sin.

- Vaksiner gir nettopp gruppeimmunitet.

- Et genuint lykke til fra meg til deg også

Jeg støtter ikke menneskerettighetsbrudd, og synes du skal få lov til å gjøre akkurat som du vil med din kropp og ditt liv. Men for din egen skyld, gjør det basert på reell kunnskap om hva vaksiner er. Og for andres skyld, ikke spre feilinformasjon og konspirasjonsteorier.
Sist endret av *pi; 18. januar 2021 kl. 07:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Flove Vis innlegg
Er ikke så spesielt entusiastisk til populasjonsreduksjons-linken til disse vaksinene, heller.
Vis hele sitatet...
Kva depopulasjonslink?

Sitat av Flove Vis innlegg
Det er samme hva slags trusler, sosialt misnøye, eller menneskerettighetsbrudd som ville vært forsøkt innført for oss som velger "the good old fashion way" (aka. vårt 6++ millioner år erfarne immunforsvar, pluss gruppeimmunitet): Det er et vennlig nei takk, og et genuint lykke til, fra meg.
Vis hele sitatet...
Tingen med evolusjon er at det produserer godt nok resultat - ikkje optimalt. I ein del situasjoner kjem evolusjonen opp med løysinger som får deg til å stusse - som t.d. auget. Nerve som går ut midt i synsfeltet er jo hinsides idiotisk...

Moderne medisin kan hjelpe immunsystemet til å kjenne igjen viruset. Det er det vaksiner er. Vaksiner har vi brukt i eit par hundre år no, og dei er velkjent og trygg teknologi.

Det her er appeal to nature, utan substans.
Sitat av Flove Vis innlegg
Så langt er 29 personer døde/direkte skadet fra vaksinen i Norge. Det er igjennom de første 11 dagene.
Vis hele sitatet...
Det er heilt feil. For å sei det slik: det er ikkje kaffikoppen eg drakk til frokost som er dødsårsaka om eg vraker bilen i fjellveggen i 120.
Sitat av Flove Vis innlegg
Vaksiner i praksis, derimot, med sine direktevirkninger / "bi"virkninger, samt potensialet for skadelige langtidsvirkninger igjennom generasjoner på generasjoner... De er alle gode nok grunner for å forstå at folk sier nei.
Vis hele sitatet...
Kva langtidsvirkninger? Spesielt samanlikna med covid-19 (og andre sjukdommer det finst vaksine mot, t.d. polio) har vaksinene eit godt utgangspunkt...

Kort sagt er det aller meste av argumentasjonen din i beste fall basert på misforståelser.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Tingen med evolusjon er at det produserer godt nok resultat - ikkje optimalt.
Vis hele sitatet...
Skal man først støtte seg til evolusjonen, så må man jo også spørre seg hvorfor vi skal avstå fra å utnytte den hjernebarken vi har utviklet, med den intelligensen, kreativiteten og oppfinnerevnen den medfører. Å finne opp teknologi til å løse problemene våre med må vel kunne sies å være vår evolusjonære nisje fra arten vår så dagens lys, så hvis man digger evolusjon så virker det som en rar ting å være motstander av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Skal man først støtte seg til evolusjonen, så må man jo også spørre seg hvorfor vi skal avstå fra å utnytte den hjernebarken vi har utviklet, med den intelligensen, kreativiteten og oppfinnerevnen den medfører. Å finne opp teknologi til å løse problemene våre med må vel kunne sies å være vår evolusjonære nisje fra arten vår så dagens lys, så hvis man digger evolusjon så virker det som en rar ting å være motstander av.
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Den naturlege konsekvensen av det er å vere imot verktøy som spyd... det er jo ei kunstig krykke.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Godt poeng. Den naturlege konsekvensen av det er å vere imot verktøy som spyd... det er jo ei kunstig krykke.
Vis hele sitatet...
Det var sikkert noen som var det også. Tipper de ikke er så godt representert i genpoolen lenger.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er et godt spørsmål, og det har vært stilt spørsmål ved. Man regner vanligvis på antall gode forventede leveår, og det ville på mange måter vært logisk å prioritere en organtransplantert 40-åring over en 98-åring i så måte. Mulig du synes det er en horribel holdning, men det er en helt vanlig prioritering i et helsevesen som ikke tar uendelige ressurser. Det virker ikke som det prioriteres slik i dette tilfellet.

Den prioriteringen er nå én ting, en annen ting er om det er lurt å gi en person vaksine dersom det er overhengende sannsynlig at vedkommende dør av den. Dette har FHI bedt de som vaksinerer om å vurdere nøye i hvert enkelt tilfelle. For hundreåringer er de fleste inngrep og behandlinger risikable.
Vis hele sitatet...
Jeg synes synsingen som kastet ut her i debatten her er horribel.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg forstår fortsatt ikkje eit plukk av kva du vil fram til. Det eg viser til her er praksis på sjukeheimar og sjukehus; på eit eller anna tidspunkt sluttar vi å behandle sjukdom, og gir palliativ omsorg. Dvs. at vi ikkje prøver å gjere folk friske, men sørge for at døden blir så smertefri og den siste tida så god som mogeleg for pasienten.

Eg snakkar heller ikkje i hovudsak om økonomisk kost; kostnaden ved ein antibiotikakur er triviell - men den menneskelege kostnaden kan vere stor i slike tilfeller.
Vis hele sitatet...
Du forstår ikke hva jeg vil frem til? Huff, les artikkelen å gjør deg forstått med hvordan den relateres til denne debatten. De svarene jeg har gitt deg over er direkte svar til dine innlegg, du kan forsøke å lese dem en gang til å svare på spørsmålene istedenfor å kaste ut all slags nonsens og vås.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Du forstår ikke hva jeg vil frem til? Huff, les artikkelen å gjør deg forstått med hvordan den relateres til denne debatten. De svarene jeg har gitt deg over er direkte svar til dine innlegg, du kan forsøke å lese dem en gang til å svare på spørsmålene istedenfor å kaste ut all slags nonsens og vås.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest artikkelen, men jeg forstår heller ikke hva du vil frem til. Kan du utdype?
Sist endret av Myoxocephalus; 21. januar 2021 kl. 20:40.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg synes synsingen som kastet ut her i debatten her er horribel.

Du forstår ikke hva jeg vil frem til? Huff, les artikkelen å gjør deg forstått med hvordan den relateres til denne debatten. De svarene jeg har gitt deg over er direkte svar til dine innlegg, du kan forsøke å lese dem en gang til å svare på spørsmålene istedenfor å kaste ut all slags nonsens og vås.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår heller ikke hva du prøver å si, og jeg forstår heller ikke hva du synes er horribelt av det som har blitt sagt her.

Jeg holder det helt mulig at det er meg, Myoxocephalus og Vidarlo som har litt tungt for det, men det hviler uansett på deg å formulere deg på en måte som dine meddebattanter forstår. Det ligger litt i kommunikasjonens natur at man må utvise mottakerbevissthet, det hjelper liksom ikke å huffe seg og be folk bli flinkere å forstå deg.
Sist endret av *pi; 18. januar 2021 kl. 12:55.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg synes synsingen som kastet ut her i debatten her er horribel.

Du forstår ikke hva jeg vil frem til? Huff, les artikkelen å gjør deg forstått med hvordan den relateres til denne debatten. De svarene jeg har gitt deg over er direkte svar til dine innlegg, du kan forsøke å lese dem en gang til å svare på spørsmålene istedenfor å kaste ut all slags nonsens og vås.
Vis hele sitatet...
Det du driver med nå er å spille på følelser (appeal to emotion) om hvor hjerteløse meningsmotstanderne dine er og det er bare fjas i en debatt. Du prøver så å bruke en artikkel om antall dødsfall pga vaksinen for å underbygge meningen din uten en klar korrelasjon, med andre ord: Det er du som kommer med totalt nonsens og det er enten på tide å droppe det moralske argumentet ditt og se på fakta. Du kommer ingen vei med å bare påstå at vi andre er merkelige for vi ikke følger din logikk.
Jeg hakke lest gjennom alle innleggene, men jeg vil bare si jeg synes det er trist med all det jeg vil kalle egoismen som vises her. Vi har et ansvar her og folk lider faktisk pga denne pandemien. Vaksinen kan gi masse folk livskvaliteten tilbake, inkludert meg selv. Det er trist å lese at så mange bare har bestemt seg for å ikke ta den bare fordi reasons. Det jeg har lest er bare uinformert svada og dere burde skamme dere. Nå spiller kanskje jeg på følelser her og, men jeg blir sinna av holdningen mange har. Kommentarfeltene i avisene er også et eksempel. De gir kanskje ikke et riktig bilde av befolkningens mening men det er ihvertfall mange idioter her i landet som helt klart har blitt påvirket av konspirasjonsteorier fra det jeg regner med primært kommer fra USA. Ta den jævla vaksinen så vi kan få tilbake livene våre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Du forstår ikke hva jeg vil frem til? Huff, les artikkelen å gjør deg forstått med hvordan den relateres til denne debatten. De svarene jeg har gitt deg over er direkte svar til dine innlegg, du kan forsøke å lese dem en gang til å svare på spørsmålene istedenfor å kaste ut all slags nonsens og vås.
Vis hele sitatet...
Nei, eg forstår faktisk ikkje det. Og eg har utbrodert synet mitt over eit par innlegg i såpass detalj at det burde vere mogeleg for deg å konkretisere kva du vil fram til, framfor å fortsette med den stilen der.
Her er en enkel gjennomgang av tallene på risikoen ved vaksine vs risikoen ved sykdom.

Husk at å velge vekk vaksine er å velge viruset, uten vaksine vil alle bli smittet før eller senere. Risikoen ved det ene må stilles opp mot risikoen ved det andre. Livet er et hasardspill.

https://tjomlid.com/2021/01/18/a-ta-...STJsWCjEOVuebA