Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2191
Hei
Jobbet en stund nå som ikt-lærling i en kommune og føler jeg trenger å lære meg selv opp litt. Er en del henvendelser som omhandler nettverk og alt mulig slikt, og siden jeg føler meg litt grønn på akkurat det området så søker jeg hjelp.
Kan en del om pc generelt og det jeg trenger foreløpig om servere, men nettverks delen er det litt verre med. Nettverk er faktisk noe jeg syns virker interessant og gøy så vil lære "alt".
Hvor eller hva er det best å starte med? Vet ikke helt hva mer jeg er på jakt etter, vil bare lære alt mulig om nettverk. Siden jeg kan lite så vet jeg ikke helt hva mer jeg skal skrive. Begynn gjerne med det som er basic.

Gode og informative svar fra Ranvik og Atx mottas med glede
Anbefaler deg å snakke med sjefen din, du er tross alt der for å lære. Han eller hun vil da sikkert kunne hjelpe deg videre med bøker, eventuelt kurs, arbeidsoppgaver også videre.

edit: Ikke forstå det slik at jeg oppfordrer deg til å ikke ta lære deg selv, men om du får mulighet til æ lære gjennom jobben så er det glimrende.
Sist endret av commie; 2. september 2010 kl. 18:06.
Du er LÆRLING fordi du skal LÆRE, så hvis du spør h*n som ansvar for deg får du nok svar. Vi fikk hvertfall lære masse om nettverk når jeg gikk IKT.
Hvis du vil lære nettverk så vil jeg anbefale deg å snuse litt på Cisco CCNA. Det er endel arbeidsgivere som vil se på denne sertifiseringen som et pluss.

Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til i en svært intressant verden!
Vil du lære nettverk sier du? Bare å ta fatt på boka: «Computer Networking: A Top-Down Approach». Litt usikker på hvilke versjon som er nyest - men dette er gode bøker som beskriver alle lagene i OSI-Modellen ganske greit, ryddig og nøyaktig. Jeg er enig, det er interessant
Kan anbefale TCP/IP for dummies boka for en grei start. Denne tar for seg OSI modellen, og forklarer nettverk på en grei måte.
Sitat av akilles_ Vis innlegg
Kan anbefale TCP/IP for dummies boka for en grei start. Denne tar for seg OSI modellen, og forklarer nettverk på en grei måte.
Vis hele sitatet...
Men dette er jo pensum om man går ikt-servicefag. Noe jeg regner med han har gått om han er ikt-lærling.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Men dette er jo pensum om man går ikt-servicefag. Noe jeg regner med han har gått om han er ikt-lærling.
Vis hele sitatet...
Vi hadde tilnærmet null om nettverk på IKT. De få timene vi hadde gikk for det meste i server.

Men skal ta å høre med sjefen min. Er ikke mer enn 10 stykker på vår avdeling og masse å gjøre om dagen så tenkte jeg skulle prøve å finne ut litt selv. Er mye "kjedelig" jeg skal gjennom som lærling så det med nettverk blir både for jobben sin del og min egen.

Tenkte jeg skulle stikke innom biblioteket å finne noen IT relaterte bøker. Snuste litt innom Noroff sine sider så fant noen interessante bøker der også.
Håper det finnes litt "praktiske" ting å gjøre også, er ikke den største bokormen, men så lenge stoffet er interessant så kan jeg lese evig
Jeg tok fagprøva i IKT servicefag nå i august. Jeg fikk satt av mye tid til å lese om nettverk og da spesielt Cisco og CCNA.

Anbefaler deg uansett et program som heter Test out. Er et slags interaktivt kurs om nettverk/cisco. Du finner også mange andre spennende emner der som server etc.
Sist endret av Loppe; 2. september 2010 kl. 21:02. Grunn: Skriveleif
Alt du trenger for å komme i gang med CCNA-sertifisering er en brukbar bok på CCNA og GNS3 | Graphical Network Simulator

Jeg sier dog ikke at GNS3 eller hvilken som helst annen simulator er bedre en ekte utstyr. Men dersom lommeboken din ikke når mål er det et meget brukbart alternativ. GNS3 kan også kjøres sammen med ekte utstyr. IOS kan også skaffes.
Sitat av Public_htmL++ Vis innlegg
Alt du trenger for å komme i gang med CCNA-sertifisering er en brukbar bok på CCNA og GNS3 | Graphical Network Simulator

Jeg sier dog ikke at GNS3 eller hvilken som helst annen simulator er bedre en ekte utstyr. Men dersom lommeboken din ikke når mål er det et meget brukbart alternativ. GNS3 kan også kjøres sammen med ekte utstyr. IOS kan også skaffes.
Vis hele sitatet...
Bakdelen med å bare satse på cisco er at du sitter fast dersom du skal jobbe med andre produkter ettersom cisco ikke følger en eneste standard utenom sine egne.

Network+ er en grei sertifisering for generell nettverkskunnskap, deretter er det flere uavhengige tester og sertifiseringer man kan gjøre.
Sitat av Loppe Vis innlegg
Jeg tok fagprøva i IKT servicefag nå i august. Jeg fikk satt av mye tid til å lese om nettverk og da spesielt Cisco og CCNA.

Anbefaler deg uansett et program som heter Test out. Er et slags interaktivt kurs om nettverk/cisco. Du finner også mange andre spennende emner der som server etc.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg gidder å betale 695$ for testout dessverre.

Ellers så er det mange flotte svar, men er ikke helt sertifiseringer jeg er på jakt etter. Vet at sertifiseringer er kjekt og veldig nyttig, men tenker litt basic og bare noe småtteri å starte med.
Som Atx nevnte så vil jeg i første omgang ha litt generell kunnskap om nettverk, ikke bare Cisco som har blitt nevnt.
Sist endret av Nath; 3. september 2010 kl. 11:12.
start med TCP /IP og jobb deg oppover