Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2533
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal ta peth prøver 1 gang i uken. Synes det var litt voldsomt, men. Tok onsdag. Har drukket ganske mye siste mnd. 6-8 øl hver dag så forventer at peth er høy.

Men vil peth kun synke ved totalavhold? Eller kan den synke selvom jeg drikker seks øl f.eks i morgen? Men ikke de seks andre dagene. Vet at halveringstid er individuelt (Alt fra 3-12 dager har jeg lest)- men hvis man har drukket hver dag i 1 mnd er det jo vanskelig å slutte på dagen - særlig når jeg ikke har begynt i behandling (poliklinikk enda?)


Altså spørsmålet mitt: Kan peth synke ved å forminske alkoholforbruket? Eller kan man risikere at peth blir HØYERE ?
Jeg har forstått det sånn at du må holde deg helt unna. For at nivåene skal synke
Såkalte synker den om du kutter ned inntaket. Peth indikerer hvor mye du vanligvis drikker, drikker du litt mindre om dagen går peth litt ned.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Peth synker hvis du drikker mindre, selv om du ikke er totalavholdende.
Jeg gikk på peth månedlig ett år, deretter kvartalsvis i 3 år( inne på tredje året nå så snart ferdig) pga førerkort.

Jeg regner med det er førerkort eller barnevern eller lignende for deg også?
Dette greier du fint. For meg har peth vært en lykke til syvende og sist, jeg hadde sprukket flere ganger dersom jeg ikke hadde hatt pethprøvene hengende over meg.

En gang i uka er voldsomt, men de bruker noen ganger å ta det så tett for å se at det begynner å synke fra dag 1. du burde derfor helst være totalavholdende, alternativt drikke kun småsmå mengder. Det er ikke sikkert du blir busted de første to ukene hvis du ikke er totalavholdende, men Halveringstiden tilsier at pethprøvene skal være i null om 4-5 uker, og er de ikke det blir det naturligvis satt spørsmålstegn med de følger det måtte innebære.

Jeg vet det ikke er enkelt for jeg har vært der, men prøv. Konsekvensene kan bli så store av å ryke.

Lykke til!
Fra sidene til St Olavs sykehus :

" For å dokumentere avhold eller lavt inntak med rimelig grad av sikkerhet, anbefales også ukentlig prøvetaking.

Fortolking
PEth-verdien gjenspeiler det totale alkoholkonsumet de siste 2-4 ukene før prøvetaking "
Jeg kunne ta meg noen øl på lørdagen eller dele en flaske vin uten at det ble et problem. Bare mengden sank og jeg holdt meg under grensen etter det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Peth synker hvis du drikker mindre, selv om du ikke er totalavholdende.
Jeg gikk på peth månedlig ett år, deretter kvartalsvis i 3 år( inne på tredje året nå så snart ferdig) pga førerkort.

Jeg regner med det er førerkort eller barnevern eller lignende for deg også?
Dette greier du fint. For meg har peth vært en lykke til syvende og sist, jeg hadde sprukket flere ganger dersom jeg ikke hadde hatt pethprøvene hengende over meg.

En gang i uka er voldsomt, men de bruker noen ganger å ta det så tett for å se at det begynner å synke fra dag 1. du burde derfor helst være totalavholdende, alternativt drikke kun småsmå mengder. Det er ikke sikkert du blir busted de første to ukene hvis du ikke er totalavholdende, men Halveringstiden tilsier at pethprøvene skal være i null om 4-5 uker, og er de ikke det blir det naturligvis satt spørsmålstegn med de følger det måtte innebære.

Jeg vet det ikke er enkelt for jeg har vært der, men prøv. Konsekvensene kan bli så store av å ryke.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Var du hardbarka dranker siden du må gå så lenge på prøver? Jeg måtte bare ta 2 tester. En for og sjekke verdiene. Så en for og vise at jeg kunne få dem ned til akseptabelt nivå. Dette var også pga førerkort
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg drakk ganske hardt ja, hardt nok til at det ble meldt til fylkesmannen slik at jeg mista førerkortet i 6 mnd. Da kommer du inn under dette systemet, og jeg har ikke fått det strengere enn det skal være. Reglene sier 6 mnd månedlig, deretter minimum kvartalsvis i 3 år, de tre årene får du førerkort for bare 1 år av gangen. Grunnen til at jeg tok månedlig i 12 mnd og ikke bare 6 er at jeg også har førerkort for tyngre klasser (bruker det ikke lenger men sikkert kjekt å ha en gang i tiden ).

Du kan lese om det her: https://www.helsedirektoratet.no/vei...-35-37/alkohol
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg drakk ganske hardt ja, hardt nok til at det ble meldt til fylkesmannen slik at jeg mista førerkortet i 6 mnd. Da kommer du inn under dette systemet, og jeg har ikke fått det strengere enn det skal være. Reglene sier 6 mnd månedlig, deretter minimum kvartalsvis i 3 år, de tre årene får du førerkort for bare 1 år av gangen. Grunnen til at jeg tok månedlig i 12 mnd og ikke bare 6 er at jeg også har førerkort for tyngre klasser (bruker det ikke lenger men sikkert kjekt å ha en gang i tiden ).

Du kan lese om det her: https://www.helsedirektoratet.no/vei...-35-37/alkohol
Vis hele sitatet...

Ok. Jeg ble tatt 2 ganger for alkoholpåvirket kjøring. Rart jeg slapp så billig unna
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble også mistenkt for det, og ble anmeldt, og slik ble alkoholmisbruket oppdaget da jeg la kortene på bordet mtp forbruk.

Ja da har du vært heldig, men så lenge du ikke erkjenner problemer kan du vel slippe unna regimet antagelig. Jeg sa det som det var fordi jeg var sliten og fordi familien sto på spill. Edru i dag, tatt meg to kvelder med drikking på 3 år bare for å gjøre det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ble også mistenkt for det, og ble anmeldt, og slik ble alkoholmisbruket oppdaget da jeg la kortene på bordet mtp forbruk.

Ja da har du vært heldig, men så lenge du ikke erkjenner problemer kan du vel slippe unna regimet antagelig. Jeg sa det som det var fordi jeg var sliten og fordi familien sto på spill. Edru i dag, tatt meg to kvelder med drikking på 3 år bare for å gjøre det.
Vis hele sitatet...

Så bra at du tok det riktige valget og fikk livet på stell igjen. For min del var det ikke ett problem. Heller en idiotisk ungdoms holdning. Festet bare i helgene som resten av ungdom flest
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jaja, takk for gode svar! Jeg stryker på prøven uansett. Jeg klarte meg onsdag, torsdag, lørdag og søndag, men har drukket fredag og i går. Drikker nå også.

Jeg ønsker jo behandling så kanskje jeg blir lagt inn da! Lappen var det siste jeg hadde igjen etter å ha mistet mye - bortsett fra leiligheten jeg eier (jeg har råd til å holde den heldigvis). Så etter å ha mistet jobb som betydde alt for meg betyr lappen ingenting. Jeg trenger åpenbart hjelp.