Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1862
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg vet ikke hvor jeg skal skrive, men tenkte at dette kanskje er riktig sted å fortelle om situasjonen min.

Jeg har en historie med mye rusmisbruk, psykisk sykdom, mye innleggelser, overgrep i barndom og ungdom.

Det har gått bedre de siste årene, men slik det er i dag er jeg på nedtrapping på subutex i samarbeid med fastlege og ARA. Jeg tar ukentlige urinprøver som er FOR lett å jukse på for å beholde lappen. Lappen er utrolig viktig for meg.

Jeg har trappet ned svært langsomt på subutex, er på 3 mg nå og meningen er at jeg skal begynne på temgesic når jeg kommer under 2 mg subutex da disse har samme virkestoff, men mindre per tablett så jeg kanskje slipper unna for mye abstinenser når jeg skal av.

Problemet nå er at jeg det siste året har begynt å skyte subutexen. Og er mer avhengig av nåla enn virkningen jeg knapt merker noe til. Jeg har kjøpt subutex illegalt og går på større dose enn legen tror. Jeg har også brukt xanor og div benzo det siste året etter jeg fant ut av hvor lett det var å jukse på urinprøvene de tar (de sendes ikke til lab). Har røkt en del hasj de siste 2-3 årene, men ikke i år, og er innstilt på å fortsette med det. Benzo tar jeg ikke hver dag, men det er fler av dagene jeg tar enn ikke tar.

om 7-8 uker kommer de til å ta blodprøver og sende inn + urinprøver for å beholde lappen, så da MÅ jeg være clean fra benzo, thc og være på dosen subutex legen skriver ut. Hvis ikke ryker lappen.

Jeg har slitt mer psykisk det siste halvåret og har vurdert innleggelse for hjelp og støtte, men har ikke turt da jeg regner med de vil teste meg under innleggelse og finne ut at jeg tar mer og andre ting enn jeg skal. Det har til tider vært uutholdelig.

Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle gå så langt som å ta subutexen i sprøyter. Men nå har jeg tydelige merker på armene og i sommer måtte jeg bruke genser for å skjule at jeg bruker sprøyte. Jeg finner ikke lenger årene og må stikke typ 6-8 ganger før jeg treffer en åre.

I dag har jeg ikke brukt sprøyte og kun tatt 6 mg mot mine "vanlige" 14-15 mg jeg har tatt den siste tiden.

Jeg lurer på om noen har noen råd til meg? Jeg isolerer meg mye, føler at livet ikke gir mening og tør ikke si noe om dette til helsepersonell. Lappen ryker, de vil bli skuffet, og jeg har liksom bygd opp tillit ved å levere rene urinprøver (som ikke kommer fra meg) i lang tid.

Orker heller ikke tanken på videre nedtrapping på subutex... er ikke i form og ikke motivert.

Hva gjør jeg i denne situasjonen?

Takker for alle svar.


Hilsen desperat mann i slutten av 20årene
The world is my enem
Du kan klare det i 4-8 uker men det kreves enorm selv disiplin og de fleste hadde nok feilet , spesielt med tanke på hvor du befinner deg i din ruskarriere. Mitt råd er å enten be venner og visst det er mulig, familie om hjelp. Eller bare være ærlig til lege og slikt men vi vet jo alle hva som skjer da��. Samtidig anbefaler jeg dette visst det går for langt.

Hilsen en som vet��
Hvorfor ikke bare søk deg inni LAR behandling.

Det er en grei prosess på noen mnd. Så får du subotex lovlig

Hente medisin hver dag i starten. Så annen hverdag og så ukentlig.

Er du rusfri i ca 6mnd i lar så kan du hente ukentlig.
Etter i under kant av et år kan få tilbake lappen å bruke din daglig dose

Jeg har lappen selv å er på mitt 6år med reineprøver i lar og jeg har skutt døgn dose 24mg subotex i nesten 1år i strekk

Virker nesten som du helst vil beholde subotex å lappen samtidig som regel må man velge en av di.

Lar behandling er til for å øke livskvaliteten til opiat avhengige som du er. Det har lite å si du injiserer så lenge du er rusfri utenom da kan du også ha lappen

Når du er stabilisert på din døgn dose vil du ikke lenger bli påvirket å derfor ikke utgjøre noe trusel i trafikken
Kom deg på full dose med subb i LAR, med støtte fra lege og kutt alt annet og nål! Så ville jeg trappet ned på nytt fort til du kjenner det, så sakte som du klarer det. Når du er over det andre drittet som pillegreier og slikt er alt mye lettere. Du må være ærlig med lar og drit i lappen, høres ut som den er viktigere en den burde være, bor du langt fra jobb? Jeg er i same situasjon, men jeg får sobril og diverse i tillegg til metadon og får røyke hasj uten trøbbel. De har min underskrift på at jeg holder meg fra sterkere benzo etter beste evne.

Jeg har bygd livet på ærlighet for det meste, og rundt at jeg er lar bruker og syk også. Det gjør det lettere å leve, hentestedet er rett over veien fra huset mitt, og det er bare en annen lar pasient der som jeg aldri ser. Urinprøver er hver annen uke og lett å jukse på for de ser ikke på, det fikk jeg bare ikke til. Men jeg må sende prøver til lab som må inneholde alle medisiner jeg går på i rette mengder.... Så jeg tør ikke jukse, annet en at jeg pisser to dager før for å kunne ta piller på søndagen en sjelden gang.

s
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar folkens

Subutexen får jeg lovlig av legen. Jeg måtte først stabiliseres og levere rene urinprøver til lab 6 mnd. Jeg har mistet lappen tidligere også og har fått beskjed om at lappen henger i en tynn tråd om jeg skulle ta noe annet enn subutex. Men det er klart at helsa kommer fremfor lappen.

Jeg innrømte for legen at jeg hadde problemer med piller, og mista lapen øyeblikkelig. Ble sendt på avrusning der de skulle kutte 16 mg subutex og 8-10 mg rivotril dagøig over tid i løpet av to uker. Enhver gjøk skjønner at det ikke er mulig eller forsvarlig, så jeg sprakk da jeg kom hjem. Fortalte om dette til legen som lagde en langsom nedtrappingsplan og innvolverte ara. Noe jeg merket på nedtrappingen var at jeg godt kunne ha trappet myyyye raskere ned i begynnelsen. Jeg skulle temmelig langt ned i dose i forhold til hva jeg haddde trodd før jeg merket ubehag.

Jeg har gått av og på benzo i årevis og kan gå i måneder og år uten. Jeg har vel vært heldig i forhold til at jeg ikke har hatt abstinenser eller noe særlig savn etter hver gang jeg avslutter en periode med moderat bruk av benzo. Jeg har tatt xanor og rivotril de siste månedene, men ikke i store doser og ikke hver dag, så den biten skal jeg nok klare.

Men å trappe ned på subutexen og sprøyta når jeg har mengder med subutex liggendes kan bli verre. Jeg skal snart over på temgesic. Noen som har erfaring med det? Jeg har prøvd, men merket ikke stort. Hadde subutex-toleranse da jeg prøvde, det har sikkert en del å si.

Hasjen savner jeg ikke, den gjorde meg bare helt loka i tankegangen. Jeg trodde jeg ble smartere og klokere av å røyke hasj, at hasjen ga meg en dypere innsikt, noe jeg så etter avsluttet bruk at bare var vås. Nå syns jeg folk som røyker hasj bare er slitsomme. Og det var jeg sikert selv også da jeg røyket på det meste.

Noe med subutexen som gjør det så fordømt vanskelig er at jeg hele tiden higer etter euforien jeg fikk de første gangene jeg tok subutex. Eller, de første gangene.... jeg tok vel subutex i 2-3 år og fikk god eufori. Da jeg økte dosen mer og mer forsvant euforien, og jeg kan kanskje få LITT eufori om jeg er 3 dager helt uten for så å ta en stor dose, eller om jeg tar veldig lite en uke for så og ta en stor dose. Men det krever en del å holde meg på lav dose/ingenting over noen dager, ikke fordi jeg kjenner abstinenser, men pga det psykiske. Og er jeg psykisk langt nede er det nesten umulig.

Jeg har hørt at temgesic har kortere halveringstid enn subutex, og at jeg må ta dosen min hver 4. - 5. time. Hvordan forklare det når det inneholder samme virkestoff? Blir man rusa på temgesic om man ikke har toleranse?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei

Jeg vet ikke hvor jeg skal skrive, men tenkte at dette kanskje er riktig sted å fortelle om situasjonen min.

Jeg har en historie med mye rusmisbruk, psykisk sykdom, mye innleggelser, overgrep i barndom og ungdom.

Det har gått bedre de siste årene, men slik det er i dag er jeg på nedtrapping på subutex i samarbeid med fastlege og ARA. Jeg tar ukentlige urinprøver som er FOR lett å jukse på for å beholde lappen. Lappen er utrolig viktig for meg.

Jeg har trappet ned svært langsomt på subutex, er på 3 mg nå og meningen er at jeg skal begynne på temgesic når jeg kommer under 2 mg subutex da disse har samme virkestoff, men mindre per tablett så jeg kanskje slipper unna for mye abstinenser når jeg skal av.

Problemet nå er at jeg det siste året har begynt å skyte subutexen. Og er mer avhengig av nåla enn virkningen jeg knapt merker noe til. Jeg har kjøpt subutex illegalt og går på større dose enn legen tror. Jeg har også brukt xanor og div benzo det siste året etter jeg fant ut av hvor lett det var å jukse på urinprøvene de tar (de sendes ikke til lab). Har røkt en del hasj de siste 2-3 årene, men ikke i år, og er innstilt på å fortsette med det. Benzo tar jeg ikke hver dag, men det er fler av dagene jeg tar enn ikke tar.

om 7-8 uker kommer de til å ta blodprøver og sende inn + urinprøver for å beholde lappen, så da MÅ jeg være clean fra benzo, thc og være på dosen subutex legen skriver ut. Hvis ikke ryker lappen.

Jeg har slitt mer psykisk det siste halvåret og har vurdert innleggelse for hjelp og støtte, men har ikke turt da jeg regner med de vil teste meg under innleggelse og finne ut at jeg tar mer og andre ting enn jeg skal. Det har til tider vært uutholdelig.

Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle gå så langt som å ta subutexen i sprøyter. Men nå har jeg tydelige merker på armene og i sommer måtte jeg bruke genser for å skjule at jeg bruker sprøyte. Jeg finner ikke lenger årene og må stikke typ 6-8 ganger før jeg treffer en åre.

I dag har jeg ikke brukt sprøyte og kun tatt 6 mg mot mine "vanlige" 14-15 mg jeg har tatt den siste tiden.

Jeg lurer på om noen har noen råd til meg? Jeg isolerer meg mye, føler at livet ikke gir mening og tør ikke si noe om dette til helsepersonell. Lappen ryker, de vil bli skuffet, og jeg har liksom bygd opp tillit ved å levere rene urinprøver (som ikke kommer fra meg) i lang tid.

Orker heller ikke tanken på videre nedtrapping på subutex... er ikke i form og ikke motivert.

Hva gjør jeg i denne situasjonen?

Takker for alle svar.


Hilsen desperat mann i slutten av 20årene
Vis hele sitatet...

Ta kontakt med familie og venner. Finn en eller flere motivasjoner som driver deg. Aktivitet er første pri. Jeg merker selv hvor langt nede jeg blir hvis jeg ikke holder meg i aktivitet selvom jeg aldri har drevet med stoff. Sett mål f.eks med trening, gjenoppta kontakten med en gammel venn, trappe ned litt og litt for hver dag eller spare penger til en ferietur med en god venn/familie. Selvom livet føles mørkt og jævelig kommer det bedre tider og jeg tror du har det i deg innerst inne.

Du kan klare alt du bestemmer deg for. Jeg har troen på deg.