Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 8395
Hei!
Tittelen forteller vel spørsmålet! Vet ikke om denne tråden eksisterer men prøver meg.

Jeg røyker/snuser ikke selv, men lurer på hvordan DU begynte.
Når jeg begytnte å jobe i 19-års alderen så gikk alle de kule ut for å røyke i pausene, så da ble jeg med.
Burde vel svare gruppepress her, men det er ikke helt sant. Det var vel nysgjerrigheten min på ungdomsskolen, vil jeg tro.
Var med vennegjengen der mange røkte. Prøvde egentlig bare for og se hvordan det var. Snusen kom for og kompensere i skoletimene på VGS. dette var vel i 15 års alderen.
vamvam's Avatar
Trådstarter
Er veldig nysgjerrig på hvordan snus fungerer. Denne linken ser jo motiverende ut til å starte med snus. http://medieavisa.blogspot.no/2011/1...-snus.html?m=1 . Er til tider smålig urolig og stresset, men er snus bare en felle ingen bør gå i å bruke? Er 18 år. Det beste er vel bare å la være tenker jeg meg men er som sagt veldig nysgjerrig!
Sitat av vamvam Vis innlegg
Er veldig nysgjerrig på hvordan snus fungerer. Denne linken ser jo motiverende ut til å starte med snus. http://medieavisa.blogspot.no/2011/1...-snus.html?m=1 . Er til tider smålig urolig og stresset, men er snus bare en felle ingen bør gå i å bruke? Er 18 år. Det beste er vel bare å la være tenker jeg meg men er som sagt veldig nysgjerrig!
Vis hele sitatet...
Hvis du klarer deg uten; styr unna.

Nå røyker eller snuser ikke jeg fast, men jeg gjør det med kompiser. Litt på grunn av gruppepress og litt på grunn av nysgjerrighet. Snus synes jeg helt ærlig virker veldig avhengghetsskapende. Jeg trengte bare å snuse 2 ganger før jeg begynte å kjenne sug etter mer. Det går jo over, men det er ikke mye deilig.
Var veldig nysgjerrig på snus, og endte opp med å prøve det, og siden jeg syns det smaker godt og liker følelsen så fortsatte jeg...
Begynte siste dag før sommerferien i 10.
Satt med guttegjengen, alle snuste, jeg ble nysgjerrig etter å ha hørt om denne deilige svimmelheten, og prøvde. Kjøpte meg en egen boks etter to uker og da var det gjort.

Har dog blitt sånn at jeg aldri snuser når jeg er hjemme, blir bare på skolen og hos venner.
Alt for mange prosent av den stakkars lønna jeg får fra deltidsjobben på Coop etter skoletid går med til snus. Faen.



"Men men, det e ikkje so gale at det ikkje e godt for noke" - Kjell "Kjellen" Bigset.
Beggynte med snus fordi, jeg "bare ville prøv 1 gang", endte opp med og bli avhengig. Prøvde hasj ca 1 år etter, endte opp med MYE hosting. Valge da og beggyne å røyke litt for og ungå mye av hostinga, men har meg ca 30-4 sigg vær uke, som blir kjøpt til fylla og muligens enmpakke til.
Samme som ca 90% av alle så begynner, skulle være tøff.

Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Beggynte med snus fordi, jeg "bare ville prøv 1 gang", endte opp med og bli avhengig.
Vis hele sitatet...
Vær så snill og ikke si du påstår at du ble avhengig av en snus?
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Valge da og beggyne å røyke litt for og ungå mye av hostinga
Vis hele sitatet...
http://s11.postimage.org/olwuqmeen/Uopa_K.jpg
Sitat av fisk23 Vis innlegg
"Men men, det e ikkje so gale at det ikkje e godt for noke" - Kjell "Kjellen" Bigset.
Vis hele sitatet...
KP for den!
De som begynte med røyk startet antageligvis med å ta et trekk av en sigarett, mens de som startet å snuse startet med å putte en pris under leppa..?

Skjønner ikke helt poenget med denne her


Men on topic så begynte jeg med førstnevnte, så sluttet jeg igjen.
Sist endret av Patrialn; 26. oktober 2012 kl. 02:14.
Var hverken gruppepress eller å værra tøff her i gården. Var vel første i "gjengen" som begynte å snuse. Var vel rundt 16, og syntes det smakte godt, så ble det bare sånn.

Vært av og på med røyking, har for tia slutta, og ikke røyka på lenge. Kan fint holde meg til festrøyking pga snusen. Ikke no problem å hoppe av og på. Er forøvrig 19 nå.
Jeg begynte å røyke når jeg 14, røykte fast når jeg var 16, røyker fortsatt. Det startet likt som med alkohol. Det var vel egentlig ikke noe gruppepress, mest nysgjerrighet.
Starta å røyke i 6 klasse, å røyka da i ca 1 år, altså 6-7 klasse. Når jeg gikk i 9 klasse starta jeg å snus fordi det var "kult", snuser enda 6 år senere å kan egentlig ikke si jeg angrer. Den følelsen når du tar en snus etter et godt måltid, etter sex eller bare når du kjeder deg Eneste negativet så langt er at det koster en liten formue.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Er vel bare en måte å begyne på. Bomme av noen, like det og fortsette.
Sitat av Lima Vis innlegg
Er vel bare en måte å begyne på. Bomme av noen, like det og fortsette.
Vis hele sitatet...
Du kan kjøpe selv, du kan finne nikotinprodukter hjemme eller hos venner, du kan stjele, du kan bli tvingt det i deg (snus) osv.

Jeg var en engleunge som ble sendt til en leir for "shitkids". Aner ikke hvorfor, men ble sendt til leiren hver andre uke. Mesteparten av ungdommene der røykte, så selvfølgelig skulle jeg også røyke. Var vell 14 år. Kanskje 15. Plutselig var jeg en av shitkidsa, og nå er jeg en stoner som heter thegloryhole på freak.
Takk, barnevernet.
Sist endret av TheGloryHole; 26. oktober 2012 kl. 07:43.
Selv skylder jeg ikke på andre en meg selv for at jeg røyker. Jeg starta en sommerferie hvor det var populært å få tak i en 20pk for å kunne slappe av i sola. Ble litt mange pakker som ble røyket opp den sommern. Etterhvert så trivdes jeg med det faktum at røyk "økte" kvaliteten på hverdagen min at jeg aksepterte meg selv som en røyker.

Deretter ble jeg hekta og det tok ganske lang tid
Curiousity Killed the cat. Fast snuser siden ungdomsskolen, er straks 19 år.
Ble tvingt i meg en hel boks med general løs i overleppen og underleppen på ungdomskolen. Gikk slik i tre dager uten å ta "det" ut, men hadde ikke valg når jeg kjente tennene begynte å løsne. Har fortsatt psykiske traumer og dype spor i tennene den dag i dag.
Ble grådig nysgjerrig da jeg var på en fest i en alder av 18. Prøvde en snus, synes det var digg, gikk til innkjøp av en boks, så ballet det på seg..
Begynte å røyke i 8.klasse, hovedsaklig for å kunne henge på skolens røykehjørne med en jente jeg likte. Røyka sammenhengene fra 1996 og til i 2010, da jeg stumpet røyken til fordel for snusen.

Epilog: Jenta er nå gift med en annen mann, har 2 barn og det ble aldri noe mellom oss :P
Sist endret av Bishop; 26. oktober 2012 kl. 09:37.
Fordi jeg var den kuleste 13 åringen på ungdomsskolen!
Sist endret av Hydroide; 26. oktober 2012 kl. 09:51.
Tja, begynte med en tilsynelatende lang sommerjobb som sommervikar hos Rygge kommune driftsavdeling. Min partner snuste som om det skulle være siste dagen i livet, jeg kjedet meg, og etterhvert valgte jeg å prøve meg fram. Deretter begynte jeg "full tid", (kan tenkes å være et ordspill siden jeg "bare gjorde" det ved drikkeannledninger).
Forøvrig deilig å bo i USA hvor du kan annskaffe snus til ca. 25 kroner boksen.
Hm, "starta" å røyke sigar i åkeren på barneskolen. Faren til en kompis som oppbevarte sigarer i garasjen, så da tok vi flere av de med på skolen Men dette var bare noen ganger. (tror det var 3. klasse)

Husker jeg kjøpte røyk i Danmark på korpstur når jeg var 10 år, pekte nervøs på en random pakke, og sa det var til mamma. Gikk fint det, og passa på pakka helt til vi var tilbake i Norge. Var den kule når jeg viste gutta hva jeg hadde skaffa! Røyka i dukkehuset til en kompis, og da noen spurte hvorfor det luktet røyk, sa vi at vi måtte lage bål for å holde varmen. (ble eid) ^^

Begynte med snus i 8. klasse på ungdomsskolen. En kompis som hadde bøffa en snusboks av faren, så vi bakte en prell på trampolina hans. Etter dette har jeg vel alltid snusa, desverre..

Husker jeg blei svimmel som faen, selv om snusen var bakt såpass liten at den nesten blei borte under leppa :P Flere andre spøy endel! Good times x)

Røyker ikke/ men snuser fast.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Samme som ca 90% av alle så begynner, skulle være tøff.



Vær så snill og ikke si du påstår at du ble avhengig av en snus?
Vis hele sitatet...
Neineinei, men etter en snusmså,er det veldig lett og ta en til. Likte det ikke en gang, men ville bare snuse litt. Likte det mer og mer, og etter ca 3 år med snusing så,er det vanskelig å,slutte..
Jeg begynte å røyke joint først av alt. Dette førte også til at jeg begynte å røyke vanelig røyk.
Men har sluttet nå da. Gikk over til snus pga den vonde lukta osv som kommer når man røyker.
Men alkohol + røyk = kukk og fitte.
Begynte å snuse i 8-klasse. En kompis tok meg med ut bak skolen, med en jente som jeg var keen på den tiden. For å være kul så tok jeg en snus av kompisen min. Skjedde egentlig ingenting, og fikk liten effekt så trodde jeg var invincible for nikotin els. Etter dette tok nysjerrigheten over, og var avhengi på slutten av skoleåret. Så blir vel 4 eller 5 året mitt med snus hver dag nå.
Begynte å snuse når jeg jobba på lager rett og slett fordi noen spurte om jeg ville ha en.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Alle de kule på ungdomsskolen røyket, så jeg ville også være kul.

Jeg ble dessverre ikke noe kulere, men har til gjengjeld fått en nikotinavhengighet som nå går på 15 året. Har i det minste hatt vett nok til å bytte ut røyken med snus.
Bomma en snus av en kompis i 8. klasse - er nå 20. Fuck han!!11
Ekspert på påstander
Jeg var på en bursdagsselskap hos en kompis og bommet en røyk av andre som var ute og røykte, må si at jeg var full. Ble rimelig lenge til jeg begynte røyke fast.
Prøvde snus på skolen da jeg kjøpte snus i Danmark på Dana Cup noen uker før. Turte ikke å snuse der fordi min far var lagleder for laget mitt. Da jeg var 15 år gammel:/

Idag er jeg en av og til røyker, men er fast snuser... Pleier å bomme røyk når jeg har muligheten og kjøper snus selv

Hvorfor? Fordi jeg var nysgjerrig som de fleste var.
Angrer på det? Nei, man lever en gang i livet. YOLO
Sitat av IRead Vis innlegg
YOLO
Vis hele sitatet...
Ja, du lever kun en gang, derfor er det lurt å ikke fucke det opp. Sosialt selvmord på Freak det der.

Litt off-topic, men faen så trist det er at nesten alle begynner så tidlig, før man i det hele tatt kan lage gode logiske valg. Fucked up.
Sist endret av TheGloryHole; 26. oktober 2012 kl. 14:37.
Sitat av hotline Vis innlegg
Bomma en snus av en kompis i 8. klasse - er nå 20. Fuck han!!11
Vis hele sitatet...
Håper dette her var kødd
Var 14 år og røyka ut av vinduet til venninna mi mens foreldrene var borte. Begynte vel fordi jeg ikke hadde lov regner jeg med? Også syntes jeg jo selvfølgelig at det var dritfett. Røyker fortsatt den dag i dag, og er fornøyd med det (foreløpig)
Festrøyk. Mange som røyker på fest å da blir det fort man begynner selv om man ikke er imot det. Nå kan jeg fort trekke i meg en 10pakning på en fest. Røyker ikke ellers
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Var nysgjerrig også var det jo ganske chill. Så gikk det jo til helvette og jeg snuser nå som et helvette.
Jeg startet å snuse i fjor. Flytta bort for å gå på skole og å spille hockey, og der fikk jeg lære at "hockeyspiller uten snus er som kjærring uten mus". Ble derfor en del gruppepress, men klarte å holde meg rundt et halvt år før jeg frivillig startet smått hos en kompis, som gikk til å snuse fast! Dette er snart et år siden, og jeg klarer fortsatt å gå lengre perioder uten snus, så kan vel ikke akkurat kalle meg for en fast snuser ennå
Starta å røyke fordi alle andre gjorde det. Angrer jo den dag i dag, fordi det ække så jævlig kult å være fattig og stinke dritt.
I sjette klasse hadde jeg og en kompis hadde lyst til å prøve snus, så vi spurte enn venn av oss om broren kunne gi oss 2 snus for 50kr xD
Snuser veldig sjelden, siden de fleste snus-sortene gjør meg kvalm.
Min første ordentlige sigarett var vel i 8-klasse.
Røyker kun i helgene.
Sitat av SOAN Vis innlegg
Starta å røyke fordi alle andre gjorde det. Angrer jo den dag i dag, fordi det ække så jævlig kult å være fattig og stinke dritt.
Vis hele sitatet...
Godt sagt..

Off-topic: Godt å se at fler her til lands hører på Danny Brown
Jeg var englebarn og skoleflink på ungdomskolen. Ingen av mine venner eller bekjente som røyka, og jeg var lei det kjedelige livet og bare følge regler. Så jeg begynte å røyke for meg selv i smug i en alder av 13. Jeg følte meg jo så badass da.
Sitat av micrograms Vis innlegg
Jeg var englebarn og skoleflink på ungdomskolen. Ingen av mine venner eller bekjente som røyka, og jeg var lei det kjedelige livet og bare følge regler. Så jeg begynte å røyke for meg selv i smug i en alder av 13. Jeg følte meg jo så badass da.
Vis hele sitatet...
Ahh, husker godt den følelsen.

Begynte også å røyke for å være kul.

"De beste sigarettene var dem som jeg røyka i smug" - Jokke
Dritt dag. Var stressa og alt var jævlig og ble tilbydd en sigg for å roe meg ned. 4 år senere sitter jeg her med ei gammel røykpakke og en ny snusboks. Viste seg at Norge er for kaldt til å være helårs uterøyker.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
I 10.ende klasse ble jeg avhengig av snus, da flere av kompisene mine alltid hadde. Itilegg var det ulovlig å snuse på skolen, da var det jo enda kulere. Snuste bare på siden av leppa, for at det ikke skulle synes. Kjøpte snus av folk på skolen, og ble hooked!

Jeg og en god kompis hadde hatt lyst til å røyke hasj siden 6.klasse, da tok vi hverandre i henda og lagde en avtale om at - Før vi dør, er vi nødt til å røyke hasj. Og siden den gang, søkte vi rundt på nettet og prøvde å finne ut hvor man kunne kjøpe det. I 10ende klasse ga vi opp håpet og fant ut at det ville være helt umulig å få tak i.
Men året etter fant vi ut at en felles bekjent av oss "visste" om noe, og etter det fikk jeg nummeret til en god dealer i Oslo, vi var helt i lykkerus. Nå fikk øynene opp for marijuana.

Konsekvenser:

- Slutta å snuse i sommerferien i 10.klasse, siden jeg ikke fikk kjøpt på skolen. Det var et helvette, en uke med konstant rastløshet. Starta igjen i 3.klasse på videregående, og snuser i dag én boks i uka. Vil ikke kalle meg selv avhengig, men synes det alltid er chill med en pris under leppa.

- Har røyka cannabis i 3 år nå, og røyker fortsatt tjall en gang i blant når jeg føler for det (bare i helgene eller hvis jeg føler at jeg fortjener det som belønning).

- Tobakk tåler jeg faktisk ikke, begynner å hoste helt sykt for hver gang prøver, og den eneste gangen jeg har klart å røyke en hele sigg har vært i fylla. Pleier derfor å bruke mye mer tjall/weed i fikset enn tobakk.

- Av sterkere stoffer har jeg prøvd Synt. marijuana én gang, og kokain 2 ganger på fest for lenge siden. Har ingen planer om å gjøre noe tilsvarende igjen!

Jeg er stolt over at jeg alltid har hatt et bevisst syn på rusmidler, og at det ikke er noe som skal missbrukes, men heller nytes som belønning!
Sist endret av Tænman; 4. februar 2013 kl. 09:15.
Begynte i 6-7 klasse, fordi alle de eldre som var ''kule'' gjorde det...
Har i en alder av 18 år kuttet ut snusen fordi den forstyrra hjertet under tung kondisjonstrening.
Veldig glad for å være snusfri
Selv om jeg savner smaken og følelsen av og til om noen åpner ei eske general løs rett ved meg.
Var vel som folk flest.
Det var dritkult som 12-13 åring.

Satt nedi fotballbingen og puffa som svamper alle sammen samt snus.
nikotin var nikotin, og det var dritkult.


I dag er jeg 20 og sliter med å komme opp trapper.
Føler meg jævla kul nå..
Jeg begynte som smått med snus i 7.klasse, begynte sammen med en kompis, en av grunnene var vell nysgerrighet.

men den mest sannsynlige grunnen jeg kan si, er vell at det vare mange som snuste i familien min, og jeg omgikk hele tiden en person som brukte snus, så jeg hadde tilgang til snus uansett hvor jeg var.

så da blir vell min forklaring på hvorfor jeg begynte med snus at, jeg hadde tilgang til det og en liten mengde med gruppe press.

Go Snusing, freaks!
Sist endret av MightyP; 6. februar 2013 kl. 11:43.
Det hele begynte med at jeg fikk ordnet meg en pakke rød Marlboro av en kompis, for å fylle friminuttene i 8. klasse med noe mer morro enn å henge ved den lokale Spar sjappa. Ble litt mer fres i hverdagen med en sigg i munnviken, selv om den ikke smakte noe særlig. Holdt vanen gående i 4 år, så følte jeg at det var blitt litt for mye og slutta på dagen.

Snus er no dritt, spytt spytt.