Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2037
har lyst å lære meg noen lure retoriske knep som er relativt "vanskelige" og avdekke. så lurer på om noen har lyst å dele sine retoriske kunskaper, samt når man bør bruke de og hvilken efekt de somregel har
Øvelse..
Delta mye i debatter, se på debatter, hør på debatter. Alt hører til når det kommer til retorikken.
Noen virkemidler vil ikke fungere uten det rette kroppsspråket f.eks.

Først og fremst må du lære deg å snakke rent og flytende, tenker på det å si "ehm" mye og sånt. Ta så kalte kunstpauser som er litt lengre enn de vanlige pausene dine.

Når det kommer til knep så vet jeg ikke helt hva jeg kan si. Mener du hersketeknikker?
Hersketeknikker er det vi ofte kaller skittent spill i politikken, så hvis det er der du har tenkt å anvende det så bli jævlig god på det først ellers vil du ikke bli tatt seriøst.

Hvis du vil bruke dette i dagligdagse samtaler og diskusjoner er det et par stykker som er mer effektive enn andre.

Den første er det å starte svarene dine med fornavnet til den du snakker med, det er overraskende sjeldent vi hører vårt eget fornavn så når vi først gjør det blir vi litt satt ut.
Den andre vil jeg nok si er berøring, hvis du i løpet av samtalen og gjerne før du vil komme med poengene dine ta lett på armen til den du snakker med. Dette er folk ikke forbered på, funker gull på kjærester og fruen.

Det finnes mye litteratur om retorikk og hersketeknikker, så du kan gå til ditt lokale bibliotek og få tak i det meste du kan trenge.

Mitt tips som har hjulpet meg er å bli god på å høre og se når folk bruker retoriske knep før du selv starter å bruke dem.
Da har man sett alle fellene og feilene de andre har gjort først.
Sist endret av yellowpillow; 22. august 2012 kl. 00:53.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Snakker kun av egen erfaring og hva jeg anser som retorisk.

Veldig viktig å skrive så grammatisk korrekt som overhodet mulig. Påpeke feil/latterligheter i andres tekster og utpeke dem (men ikke "drite" ut). Uansett hvor sikker du er på din kunnskap, presenter det som om du er 100% sikker. Veldig standar, men fremmedord er alltid en fordel å bruke, rett og slett for å sette "motstanderen" litt ut av spill.

Når bør man bruke de? Først og frems debatter, vil jeg si. Enten om det er i jobb eller på freakforum.
Bygg opp lengre resonement med flere enn tre argumenter i. Har du flere enn tre argumenter i et resonement, faller de fleste av og greier ikke å håndtere motsvar. Å gjennomføre det, er dog forbeholdt de eksepsjonelt dyktige. Spesielt når du skal ha evnen til å kunne gjøre det på sparket.
Jeg kan jo nevne at en av de vanligste hersketeknikkene (ja jeg vet vi sporer litt av retorikken her og over på hersketeknikker) i politikken er det å ignorere motstanderens argumentasjon.

Det kan fungere på litt forskjellige måter, men resultatet hvis gjort riktig kan være avgjørende for debatten.
Hvis du i en debatt ønsker å fremme et vist synspunkt i saken, men de du debatterer mot ikke hverken i replikker eller innlegg kommenterer det du sa vil du sitte igjen med en følelse av at du enten ikke forklarte deg godt nok eller at argumentet ditt faktisk suger. Er du er erfaren vil du kommer over dette lett men hvis ikke så skjer en av to ting. Enten så prøver du å si det samme igjen i et senere innlegg men resulterer i å bli sett på som en som ikke klarer å legge vekk et tema som allerede er debattert. Eller så vil selvtilliten rundt hele temaet være så knust at du rett og slett ikke deltar lenger.