Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5647
Merker ofte når jeg har hatt en søvnløs natt at jeg blir en slags kopi av meg selv, der jeg er en smule mer framgående, har lettere for å skrive mer og er generelt sett mer kreativ på en merkelig måte. Jeg har lettere for å se sammenhenger, argumentere, komme med forskjellige synspunkter osv. Virker nesten som jeg drar ting ut av ræva (underbevisstheten). Av en eller annen grunn syns jeg det også er lettere å konsentrere meg og spille instrumenter også. Dette er selvfølgelig etter jeg kommer over dødstrøtt-stadiet.

Men hvorfor skjer dette? Hvorfor skjer det så store forandringer av lite søvn? Og er det noe jeg kan gjøre for å få disse virkningene uten og måtte være søvnløs?
Til meg er det nesten sånn at jeg er Tredjeperson. sitter og ser meg selv spiller data jeg er som et spøkelse som står bak megselv
Kanskje hjernen din blir "resatt" hver gang du legger deg til å sove?
Neida, jeg har faktisk ingen aning hvorfor det er sånn. Jeg har lagt merke til dette selv noen få ganger, men begynner å bli en god stund siden.
Har lagt merke til det samme selv. Nå er det sjeldent jeg er oppe så mye lengre enn vanlig, men jeg er alltid mest kreativ sent på kvelden når jeg er kommet over det stadiet hvor jeg er trøtt. Og det er jo utrolig typisk, da jeg ikke kan sette meg ned og jobbe midt på natta..
Veldig våt.
TheGloryHole's Avatar
Trådstarter
Sitat av Benjy Vis innlegg
Til meg er det nesten sånn at jeg er Tredjeperson. sitter og ser meg selv spiller data jeg er som et spøkelse som står bak megselv
Vis hele sitatet...
Neida, er meg selv, bare en versjon jeg liker bedre. Er på en måte mer livsgnist i forhold til normalen. Det der høres bare syra ut, og kanskje litt derealisasjonisk ut.

Sitat av Mandokir Vis innlegg
Har lagt merke til det samme selv. Nå er det sjeldent jeg er oppe så mye lengre enn vanlig, men jeg er alltid mest kreativ sent på kvelden når jeg er kommet over det stadiet hvor jeg er trøtt. Og det er jo utrolig typisk, da jeg ikke kan sette meg ned og jobbe midt på natta..
Vis hele sitatet...
Akkurat. Det er på en måte litt som å være veldig stein. Man føler seg kreativ, men det skal en god del initiativ til for å faktisk gjøre noe.
Jeg er stikk motsatt, er som en zombie når jeg har døgna. Sov for. eks ikke i natt å sitter nå på skolen å føles ut som hjernen smelter av trøtthet

Jeg kommer meg forsåvidt heller aldri over dette stadiet
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Jeg er stikk motsatt, er som en zombie når jeg har døgna. Sov for. eks ikke i natt å sitter nå på skolen å føles ut som hjernen smelter av trøtthet

Jeg kommer meg forsåvidt heller aldri over dette stadiet
Vis hele sitatet...
Du har ikke døgnet om du er våken 16+ timer
Tror TS mener at om du står opp til vanlig tid (Rundt 8 på morningen), så begynner han først å bli kreativ etter 12 på kvelden.
Sitat av CokeLover Vis innlegg
Du har ikke døgnet om du er våken 16+ timer
Tror TS mener at om du står opp til vanlig tid (Rundt 8 på morningen), så begynner han først å bli kreativ etter 12 på kvelden.
Vis hele sitatet...
My point exactly, der ser man hvor grøt jeg er allerede
Har tydeligvis missforstått tråden.. Men ja, jeg er også en sånn person som ikke fungerer før rundt 11-12.
Veldig våt.
TheGloryHole's Avatar
Trådstarter
Sitat av CokeLover Vis innlegg
Du har ikke døgnet om du er våken 16+ timer
Tror TS mener at om du står opp til vanlig tid (Rundt 8 på morningen), så begynner han først å bli kreativ etter 12 på kvelden.
Vis hele sitatet...
16 var egentlig minimumet. Har selv vært våken nå i.. 20-something timer, og kjenner "peaket" er ganske nært nå, før jeg blir en zombie igjen.
Denne artikkelen ser ut til å være relevant til dette temaet.

Og for å sitere noe av det jeg mener er relevant:
The larger lesson is that those sleepy students, like a brain-damaged patient, benefit from the inability to focus. Their minds are drowsy and disorganized, humming with associations that they’d normally ignore. When we need an insight, of course, those stray associations are the source of the answer.
Vis hele sitatet...
Ganske mye som KAN skje av å være våken over lengre tider.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_deprivation

Selv er jeg helt gåen etter 24 timer, da har jeg ikke lyst til å gjøre noe som helst
Sist endret av Vod0; 26. oktober 2012 kl. 14:05.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
16 var egentlig minimumet. Har selv vært våken nå i.. 20-something timer, og kjenner "peaket" er ganske nært nå, før jeg blir en zombie igjen.
Vis hele sitatet...
Er vell på min 29 time nå ca, sitter bare å sikler på klokka, 30 min igjen! Det skal feires med å sove til i morgen!
Har faktisk vært våken i 24 timer, for deretter stikke ut på byen og drikke. Anbefales ikke.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Har faktisk vært våken i 24 timer, for deretter stikke ut på byen og drikke. Anbefales ikke.
Vis hele sitatet...
Been there, stumpa av på utestedet.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Merker ofte når jeg har hatt en søvnløs natt at jeg blir en slags kopi av meg selv, der jeg er en smule mer framgående, har lettere for å skrive mer og er generelt sett mer kreativ på en merkelig måte. Jeg har lettere for å se sammenhenger, argumentere, komme med forskjellige synspunkter osv. Virker nesten som jeg drar ting ut av ræva (underbevisstheten). Av en eller annen grunn syns jeg det også er lettere å konsentrere meg og spille instrumenter også. Dette er selvfølgelig etter jeg kommer over dødstrøtt-stadiet.

Men hvorfor skjer dette? Hvorfor skjer det så store forandringer av lite søvn? Og er det noe jeg kan gjøre for å få disse virkningene uten og måtte være søvnløs?
Vis hele sitatet...
Jeg opplever det samme, og uten noen kilder eller noe annet enn min egen synsing, så opplever jeg det som at kroppen gjør en ekstra innsats for å gjøre ferdig hva man enn holder på med, så den kan få sin fortjente belønning, enten det være mat, søvn eller begge deler..
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg opplever det samme, og uten noen kilder eller noe annet enn min egen synsing, så opplever jeg det som at kroppen gjør en ekstra innsats for å gjøre ferdig hva man enn holder på med, så den kan få sin fortjente belønning, enten det være mat, søvn eller begge deler..
Vis hele sitatet...
Det høres jo logisk nok ut det. Premieringer er stort sett en god motivasjon for både kropp og sjel.
Det du snakker om her er det som gir meg kreativiteten til å lage kunst.

Har merket flere ganger at jeg blir uhyre kreativ ved 1-2 tida om natta. Ikke spesifikt etter å ha vert våken en viss tid.
Ellers blir jeg "bedre" i skytespill o.l. har som regel tenkt at det er Dopamin som går til verks.
Kan også ha noe med at når man har vært våken i 14-20 timer, så har kroppen hatt god tid til å fange opp det som skjer i hverdagen, og vekket den kreative delen i hodet sikkelig. Mange tanker og hendelser som skal bearbeides.
Normalt gjøres jo dette gjennom drømmer og fantasier. Men om man fortsatt er våken da, så kan det være at de bearbeides i våken tilstand istedet.

Tho, 16-18 timer er vell normal lengde å være våken på?
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Selv føler jeg at etter en stund uten søvn får jeg lyst til å spille gitar og føler meg døds kreativ
Jeg er sånn, 16-22 timer er jeg kreativ og aktiv, etter å ha vært kake i ca 15min.
Så etter 21-30 er jeg kake..
De få gangene jeg faktisk hopper over søvnen min er helt jævlige.. Dagen etterpå blir jeg som en zombie, tenker absolutt ikke klart. Surrer mye, kjenner meg ikke trøtt men blir heller bare utrolig kvalm og tung i hele kroppen. Blir uoppmerksom på alt rundt meg og ender som oftest med at jeg står å sikler mens jeg trekker ett dørhåndtak eller noe sånt opp og ned.

Har også ett problem med at smakssansen min blir utrolig merkelig, alle smaker blir bare utrolig ekle og matlysten forsvinner helt. Har bare lyst til å spy egentlig.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Har faktisk vært våken i 24 timer, for deretter stikke ut på byen og drikke. Anbefales ikke.
Vis hele sitatet...
Var våken i 48 timer en gang. Reiste til Playa Del Ingles under "døgninga" og fikk ikke sove pga reisen. Når vi kom frem var det rett på fylla i 12 timer.

Jeg endte opp i en psykose, var ikke særlig gøy.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Merker ofte når jeg har hatt en søvnløs natt at jeg blir en slags kopi av meg selv, der jeg er en smule mer framgående, har lettere for å skrive mer og er generelt sett mer kreativ på en merkelig måte. Jeg har lettere for å se sammenhenger, argumentere, komme med forskjellige synspunkter osv. Virker nesten som jeg drar ting ut av ræva (underbevisstheten). Av en eller annen grunn syns jeg det også er lettere å konsentrere meg og spille instrumenter også. Dette er selvfølgelig etter jeg kommer over dødstrøtt-stadiet.

Men hvorfor skjer dette? Hvorfor skjer det så store forandringer av lite søvn? Og er det noe jeg kan gjøre for å få disse virkningene uten og måtte være søvnløs?
Vis hele sitatet...
jeg opplever også lignende. jeg syntes det blir ende morsommere å spille instrumenter og jeg føler meg mer kreativ. jeg pleier også å føle meg modigere, jeg får lyst til å sjekke opp damer og bare "rocke løs" men når jeg våkner neste morgen er jeg samme sjenerte gutten.
Har blitt holdt naturlig (altså ingen rusmidler) våken i ganske mange døgn under særs krevende tilstander. Min erfaring er at de første 36 timene stort sett går greit. Deretter når man bikker en 40 timer begynner ting å bli særdeles vanskligere. Etter 3. døgnet begynner halliser gjerne å ta mer kreative former, både visuelle og hørsel, i tillegg begynner hjernen å ta micronaps.

Man kobler rett og slett helt ut i 10-15 sekunder fordi hjernen må hvile, og når man skvetter til igjen (våkner) så er det såvidt man har merket at man har vært borte, fordi "drøm" og virkelighet glir over i hverandre.
Denne tilværelsen er særs ubehagelig, da så og si ingenting gir mening og man bare tusler rundt og er forvirra.
På dette stadiet er det forsåvidt bare å gi opp å bedrive heftigere tenkning, da så og si all konsentrasjon eller fokus på et spørsmål eller emne, fører til at man dupper av.

I motsetning til hva mange opplever ved å holde seg våken utover "normal tid", hvor man gjerne våkner litt i 2-3 tia, så er det ved lengre våkenhet denne perioden som er vanskeligst. Her sparker heller den biologiske klokken inn og gir en liten boost i 6-tiden om morgenen. 18:00 - 06:00 er desidert de vanskligste 12 timene når man nærmer seg 5+ døgn.

Merk at disse opplevelsene ikke bare er resultat av søvnmangel, men også ganske harde fysiske og psykiske påkjenninger over disse døgnene.
Da jeg var på Hove med en gjeng uten noe planlagt på forhånd var jeg våken i 40 timer uten søvn, da var det bare generelt slitsomt å leve. Fikk heller ikke mye søvn de neste 30 timene etterpå. Kan vel prøve å forklare historia for de som er interessert

Først var jeg våken fra 12tiden dagen før vi dro, så holdt jeg meg våken natt til avreise, så reiste vi nedover å var der klokken 12 på formiddagen (ca. 24t uten søvn) så tok vi buss bort til Hove å chillan litt i det gode været å sjekka ut plassen, så begynte konsertene. Vi var på konserter fra 6 til 2tia på natta (38 timer) da vi skulle tenke på å komme oss tilbake til flyplassen for å reise hjem dagen etter. Først tok vi en ferge over til Arendal, så spurte vi oss fram til Harebakken eller hva det het for å vente på en buss. Først der fikk jeg lagt meg ned på en benk uttafor en statoil i fosterstilling med en regnponcho rundt meg som jeg hadde fått gratis på festivalen. Der sov jeg i ca. 40 minutter før bussen kom hvor det ble enda litt mer soving, så kom vi fram til Flyplassen på morgenen hvor vi sov litt nå og da helt til ettermiddagen når flyet skulle gå. Flyet ble kansellerte å Norwegian hjalp ikke med NOE SOM HELST, så da tok vi en buss og et tog til Gardermoen for å prøve oss der, men heller ingen avganger før mandag. Ingen hadde penger til hotell, nesten ikke penger til mat. Løsningen ble at pappa måtte ringe til Norwegian kundeservice å kjefte på dem for at de skulle booke oss inn på et hotell til dagen etter på skaffe flyreise hjem. Det ble omsider greit, å vi fikk en natt på et hotell i nærheten hvor jeg heldigvis fikk tatt meg en dusj å få litt over 3 timer søvn (for så å putte på svette konsertklær igjen)

Dagen etterpå kom vi til Gardermoen hvor vi nok en gang måtte stå i informasjonen til Norwegian for at de hadde kun registrert reise for 2 når vi var 3 stykker som skulle fly hjem. Ikke nok med det, men de hadde satt oss på venteliste så det var kun flaks at vi faktisk fikk fly hjem da det var veldig fult hele dagen.

Jaja, vel hjemme utsvettet og fortsatt veldig på minussiden med søvn så finner jeg en random fyr i senga mi som hadde vært på vorspiel til bror kvelden før. Jaja, jeg fikk gingern ut av senga å skiftet trekk før jeg tok den lang varm dusj å la meg til å sove etterpå. AHHHHHHH
Men neida... 5 timer etterpå skal den andre broren min ha et nytt vors, så da er det fult leven nede i stua å jeg hadde ikke annet valg enn å gå ned å begynne å drikke med dem.

Huff, skal aldri glemme disse 3 dagene. Har aldri følt meg så lei og utmattet i hele mitt liv. Og det har aldri vært så godt å legge seg i sin egen seng.

Muligens litt dårlig forklart da jeg skrev det i all hast.
Sist endret av tgod; 26. oktober 2012 kl. 17:54.
Våken 18-20 timer med en performance peak rett før jeg legger meg når jeg leser forumet (15-22 timer)...
16 timer våken er normalt, det gjenstår da 8 timer av døgnet til søvn. Er ikke spesielt unormalt med "bare" 5 - 6 timer søvn heller.

Som vexed har jeg også vært våken i 3 døgn i strekk med en kombinasjon av harde fysiske prøvelser og lite mat, gratis rus, kan man vell si om det. Siste natta (dette var på høsten, så det var mørkt), var det mye rart ute og gikk i skogen.
En helt annen opplevelse enn å sitte våken 36 timer på gutteromet å spille.

Hvorfor det blir sånn kan jeg ikke si så mye om, kanskje den logiske hjernehalvdelen (som vi bruker mest ila dagen), slokner raskere siden den blir utmattet etter å ha vært brukt i mange timer. Kunne vært spennende å forsket på, med hjernescanninger o.l.
Mange artister som gjorde sitt verk om natten. MJ er et eksempel, våkna (sto) plutselig opp og skrev. Merker det sjæl noen ganger. Hvis jeg ikke har fått nok aktivitet og gjort NOK om dagen. Da kkan jeg være heelt duracellkanin i nattetimene. Musikk anbefales der Hvis det skjer ofte, så bruk tiden!
Det kan like gjerne ha noe med mørket og hvordan kroppen reagerer på natten, ikke nødvendigvis hvor lenge man er våken, eller?

Marcel Proust skrev mesteparten av bokserien "på sporet av den tapte tid" om natten og sov om dagen.
Er det noen som får samme effekten av og ikke spise?

I sommer var det en periode hvorpå jeg spiste en gang i døgnet, i litt over en uke. Da spiste jeg 6-8 brødstykker rundt kl 18:00 mens jeg var på jobb. Jobbet fra 09-10:00 til 18-19:00 tiden. Hver dag den uka etter 12:00 tiden fikk jeg alltid ekstra med energi og alt det andre ts beskriver, samt mye bedre humør.

Jeg skjønner forsatt ikke hvordan jeg fikk det til, ettersom at resultatet er stikk motsatt på skolen. Med mindre jeg spiser 5 brødstykker til frokost, 6 til lunsj og stor middag når jeg kommer hjem, er jeg helt zombie.

Anyone?
Å unngå søvn over en lang periode veit jeg kan føre til at aktiviteten generelt i hjernen øker. Da særlig i temporallappen og området rundt thalamus og hypothalamus da de er det som skal kontrollere bevissthet. Antall synapser mellom nevrotransmittere øker. Det er også dette som brukes i tester når det dreier seg om epilepsi, da nettopp aktiviteten mellom nevrotransmittere øker og som videre kan føre til et anfall for epileptikere. Kort forklart. Kanskje det er nettopp dette du opplever, at det er derfor du føler deg sånn.
Sist endret av Espen2308; 27. oktober 2012 kl. 00:51.
Noen her som har merket dette?

Når man har vært våken en stund, så sovner man jo relativt lett bare ved å lukke øynene, men det jeg har merket er at vis jeg sovner i 10-20 sekunder får så å skvette til så jeg våkner (på for.eks skolen) så henger drømmen igjen?

Alstå, jeg sovner i 20 sekunder, skvetter til så jeg våkner så kan jeg for.eks se en person som går gjennom veggen i 2 sekunder før jeg våkner helt opp igjen. Eller jeg skvetter til så sitter det en øgle på bordet i 2 sekunder.

Eller er det bare meg?
Kan si at jeg som psykisk og fysisk B-menneske først etter formiddagen hver dag er opplagt og kreativ, og egentlig elsker jeg tida ifra kl 16 og utover, fordi da har kroppen og psyken "kommet seg inn".

Til trådstarters spørsmål tror jeg at kroppen og psyken har kommet over stadiet den ikke er "alert" eller "kreativ", som kan vare 8-10timer inn i en dag etter at du har våknet. Med andre ord, som jeg nevnte i andre avsnitt - du føler deg opplagt fysisk og psykisk utover kvelden og også natta - og kan holde det gående godt utover neste dag. Derimot! >>hvis du er våken noe særlig mer enn 2 dager sier den kreativiteten du følte rett og slett farvel..

.................

@Skeetonez: sikker på at det faktisk var psykose?? Må si det skal litt til før du havner i psykose, trass 3 våkedøgn og stort alkoholinntak på slutten. Vel og merke, jeg har vært der selv i lignende situasjon, altså laaaangt nachspiel etter 2 våkedøgn, det føltes _wierd_ for hodet og jeg oppførte meg småmerkelig og snakket litt usammenhengende, -sånn at folk faktisk kommenterte det - - men etter alle kriterier var det meget langt unna psykose.
Sist endret av aeon_illuminate; 27. oktober 2012 kl. 01:20.
Lite søvn kan forårsake psykoselignende tilstander. F.eks at man kan hallusinere. Høre stemmer og se ting som ikke eksisterer osv. Noe av det skyldes det jeg forklarte om nevrotransmittere og synapser. Vrangforestillinger og paranoid kan man også bli. Trekkene er ikke så vedig ulike fra personlighetsforstyrrelser som eksisterer i dag. Mennesker reagerer også ulikt på hvor mye søvn de får.
Jeg vet ikke når du våkna, men så et sted noe om at folk med høy IQ liker å sitte oppe om natta siden de føler en slags mental stimulanse. Så vidt jeg har skjønt har det ikke med antall timer man er oppe å gjøre, men heller det at det er natt. Who knows, månen, magnetfeltet og sånt?

Føler selv mye av det folk sier her. Får et slags rush av ideer osv. Netter er digg
Jeg er en person som tidvis har søvnforstyrrelser i stressfulle perioder. Generelt sett, så er jeg en person som lever i mine egne tanker på den måten at hvis jeg sitter og tenker på en samtale jeg har hatt, så kan jeg ta meg selv i å lage munnbevegelser før jeg kommer "tilbake" til virkeligheten. Videre skriver jeg temaene for avsnittene i fet skrift.

Min teori er at når man har vært våken lenge, så ønsker hjernen å slappe av, dermed reduseres alt "krimskrams" av tanker og hjernen fokuserer i større grad på hva som egentlig er fokuset ditt. Dermed opplever man også at kreativiteten økes ettersom hjernen bruker langt mindre energi på alt mulig annet. Jeg merker dette selv akkurat nå som jeg skriver etter å ha vært våken nå i 18 timer. Jeg har 100% fokus på det jeg skriver akkurat nå kontra hva jeg vanligvis har dersom jeg skriver innen jeg har vært våken i 8 timer.

Min erfaring er at ha vært vært våken i 36 timer, har følgende skjedd etter 24 timers våkenhet:
1. Jeg har vært mye mer skjerpet med tanke på fokus, kan lett kobles mot det jeg skrev over.
2. Hver halvtime har jeg blitt helt susete.
3. Jeg har brukt en halvtime på å sovne, selv om jeg har vært våken så lenge, dette på grunn av kreativitet.

Menneskets søvnmønster er også en ting å ta med i tankene. Hvis vi går langt nok tilbake i tid, så har mennesket aldri sovet i 8 timer av natur. I tider hvor vi måtte passe oss for rovdyr, har vi brukt et søvnmønster på 2-3 timer (mener jeg å ha lest) her og 2-3 timer der. Dette for å rulere slik at noen var på vakt til enhver tid. Det kan godt tenkes at noen mennesker idag reagerer med "sjokk" over hvor lenge vi faktisk sover, og dermed trenger tid for å hente seg inn igjen. Jeg merker selv at jeg liker en døgnrytme hvor jeg sover litt her og der, men på grunn av samfunnsstrukturen ikke kan følge denne rytmen.

Nattens innvirkninger er også viktig. Om natten så forsvinner dagslyset og dermed også en "overeksponering" av verden rundt oss. Vi ser kun det som er belyst, og dette kan også kobles opp til fokus. Når alt er opplyst, så får vi inn langt flere sanseintrykk og derfor vil også hjernen ha mye mer å prossesere som igjen fører til mindre kapasitet til det som er i fokus. Samtidig er også natteroen viktig, det at det er lite aktivitet rundt oss fører med seg at vi trenger i mindre grad å prossesere det som skjer rundt oss, dermed har vi også mere kapasitet ledig til å fokusere på det som er viktig for oss. Dette merker jeg godt når jeg og en kamerat driver med musikkproduksjon. Hadde vi befinnet oss i et stort rom i 1. etasje med mange vinduer, så tror jeg vi ikke hadde vært like fokuserte som når vi befinner oss i kjelleren med kunstig belysning. Det handler altså om hvor mange sanseinntrykk man får.

Min konklusjon er derfor at kombinasjonen: lang våkentid + natt = mindre sanseinntrykk og mindre bakgrunnsprossesering. Dette fører med seg at hjernen vil i større grad fokusere på det som er viktig for enkeltindividet, og det vil forklare denne kreative "brainstormingen" som skjer utover kvelden og natten.

(Med forbehold om heftige trykkfeil grunnet en god støyt cognac etter en lang nattevakt på bakeriet i området).
Sist endret av Al X; 27. oktober 2012 kl. 05:47.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@Skeetonez: sikker på at det faktisk var psykose?? Må si det skal litt til før du havner i psykose, trass 3 våkedøgn og stort alkoholinntak på slutten. Vel og merke, jeg har vært der selv i lignende situasjon, altså laaaangt nachspiel etter 2 våkedøgn, det føltes _wierd_ for hodet og jeg oppførte meg småmerkelig og snakket litt usammenhengende, -sånn at folk faktisk kommenterte det - - men etter alle kriterier var det meget langt unna psykose.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg kan forklare hendelsesforløpet så kan du dømme det selv. Husker temmelig lite egentlig, men husker smått.

Det hele begynte med når vi kom frem til Gran Canaria. Jeg ble plutselig utrolig paranoid, var ekstremt mistenksom og trodde at taxisjaførene på øya hadde planlagt å kidnappe oss for å presse ut penger av oss. Generelt så gikk jeg rundt småparanoid på den måten og prøvde å opptre så "forsiktig" som mulig for at de ikke skulle oppdage at jeg visste det.

På kveldstid hadde jeg vært våken i rundt 36 timer, og vi bestemte oss for å begynne å drikke rundt 20:00. Paranoiaen gikk først bort og alt gikk egentlig helt fint i et par timer. Men plutselig rundt 02:00 kom paranoiaen tilbake, først ganske rolig. Jeg trodde at alle som jobba på Gran Canaria også var med på planen om å kidnappe og drepe/utpresse oss, så jeg begynte å oppføre meg litt merkelig.

Plutselig hadde jeg bare blitt borte når kompisen min var på dass. Jeg husker svært lite, men jeg hadde ringt mora mi og vært i helt panikk og fortalt at det var masse folk og biler som fulgte etter meg og at jeg ble å dø.
En av få ting jeg husker fra denne fasen var at jeg så masse mennesker som lå i gata med avkappa bein, så prøvde de å lime beina på plass igjen. De spurte meg om hjelp, men sa også at jeg måtte komme meg unna så det ikke skjedde med meg.

Fant heller ikke frem til hotellet mitt, og var overbevist over at de som eide øya hadde flytta på bygninger osv for å lure meg.

Jeg fant til slutt frem til hotellet, og kom meg til slutt også til sengs. Når jeg våkna opp dagen etter var vel egentlig psykosen borte, men paranoiaen hengte litt svakt igjen gjennom hele ferien.
Det var hvertfall en mildt sagt jævlig opplevelse, og jeg blir nok ikke å innta alkohol etter så mange timer våken igjen.
Lucid Dream :carling: