Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1096
Jeg har et veldig stort ønske om å ta en bachelor i cyber security.

Jeg har pr.dags dato ikke generell studiekompetanse, og lurer derfor på om det er mulig å bruke realkompetanse for å få plass.
Dessverre så sitter jeg ikke med arbeidserfaring som direkte kvalifiserer til utdanning innenfor cyber security, tror jeg. Og om noe er relevant for utdanningen, så har jeg ikke mange nok år - som etter hva jeg forstår skal være 5 år.

Jeg har tidligere jobbet i underkant av tre år i et sikkerhetsyrke, hvor beredskapsplaner, risikovurdering, trusselsituasjoner osvosv er en stor del av yrket - uten at jeg orker å gå så veldig mye inn på hva yrket faktisk er. Jeg har "lett" kursing innenfor området, men er sertifisert.

Jeg er 30 år, har to små barn. Min eldste datter er alvorlig syk, og jeg har derfor måtte utsette utdanningen. Nå har vi forhåpentligvis flere år uten operasjoner og utfordringer i vente, og jeg tenker at tiden er inne for å komme meg litt videre. Derfor hadde det vært så kjedelig om jeg måtte vente enda et år med å komme i gang, fordi jeg enda ikke har ting på stell..

Jeg vet at jeg ikke trenger skolegang for å "komme i gang", men jeg ønsker en bachelor og en rolig start - et par år for å omstille hodet litt før jeg går ut i jobb.

Er det mulig å ta noen kurs over nettet, som kan være fint å ha på cv-en, som kan gjøre at jeg stiller litt sterkere? Gjerne noe som ikke tar flere måneder å fullføre. Et kurs, et "løp" jeg selv kan følge, for å tilegne med nyttig informasjon og kunnskap som passer utdanningen... Hva som helst egentlig?
Har du vurdert fagskoleutdanning?

Jeg vet Noroff ikke har hatt den beste omtalen i det siste, men flere bekjente har landet røvbra jobber etter 2 års studier, og mye egeninnsats. Vet de også har sammarbeid med et iniversitet i wales hvor en kan ta batchelorgrad hvis en vil.
Hvis det er realkompetanse du spør om så er det beste å kontakte studiestedet for å få denne vurdert.
Realkompetansen skal jo bare erstatte generell studiekompetanse så det kan være lav terskel for å få det godkjent.
Ta kontakt med ditt lokale karrieresenter, de er derfor å hjelpe deg med akkurat disse tingene.
Fikk akkurat den hjelpen jeg var ute etter selv

https://karriereveiledning.no/offentlige-karrieresentre
NOROFF Er jo privat, så der kommer du inn så lenge du betaler, det samme med BI og NHH.
Du interesserer deg tydeligvis for feltet, mine tips er derfor som følger;
1.Color 0a
2.Title Freak Answer.
3.Lær deg HVERTFALL 3 språk.
4.Start med PEN-TESTING.(Kun lovlig)
5.Vær kul og chill, folk har lyst å hjelpe
6. Bare følg strømmen så skal du se at du finner lyset
7. #Mithrandir
Jeg kom inn på et realfagsstudie med realkompetanse. Hadde ikke studiekompetanse eller annen erfaring enn et par år på fabrikk, og en legereklæring som begrunnet hvorfor jeg ikke hadde jobbet til sammen 5 år i en fast full stilling. Jeg hadde ikke studiekompetanse, tok kun de fagene det sto man måtte ha på kurssiden på universitetets hjemmesider. Vet ikke om alle studiesteder aksepterer realkompetanse, men UiO og NTNU gjør i hvert fall det.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
NOROFF Er jo privat, så der kommer du inn så lenge du betaler, det samme med BI og NHH.
Du interesserer deg tydeligvis for feltet, mine tips er derfor som følger;
1.Color 0a
2.Title Freak Answer.
3.Lær deg HVERTFALL 3 språk.
4.Start med PEN-TESTING.(Kun lovlig)
5.Vær kul og chill, folk har lyst å hjelpe
6. Bare følg strømmen så skal du se at du finner lyset
7. #Mithrandir
Vis hele sitatet...
På BI og NHH, så må du ha studiekompetanse. Vet om flere som ikke har det og har gått på NOROFF.
Tusen takk for svar dere!

Jeg har et annet spørsmål:

Mannen til min søster har en sjefsstilling innen IT i et stort og kjent selskap. Han vet at jeg har gode kunnskaper som er relevant for studie jeg skal gå. Kan jeg bruke dette på en måte? Kan han skrive en slags attest/referanse selv om jeg ikke har vært ansatt under han?

Jeg vet at det er en litt dustete idé, men jeg tenker jo at det kan ha en stor positiv innvirkning på søknaden min. Mulig det blir litt litt overkill...