Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 529
Hei. Vi hører stadig overalt hvordan masse vann inne i huset kan bidra til
"fuktighetsskader"


Men hvorfor er det ikke sånn med planketerasser ute i balkong da? Da snakker vi om en stor mengde vann denne før når det plaskeregner ute et par ganger i året.

Er det ikke "treverk" inne i vegger/parkett inne i våres hus her i Norge?

Så hva er forskjellen på dette treverket og treværk på planketerasse ute?



Når dette spørsmålet er besvart har jeg et annet: er det kun vann som fører til fuktighetsskade, eller væske generelt? Vil en annen type væske (melk, kattetiss osv.) gi annen type skade på treværk enn rent vanlig vann?
Flere faktorer inne i bildet her, jeg er ingen snekker men har fått med meg at:

En terrassebalkong er laget av impregnert tre, eller så beiser man selv, man har et beskyttende lag som hjelper mot fukt. Det andre er at treverket på en balkong står åpent, fuktighet kan fordampe.
Om du derimot får en lekkasje, slik at vann kommer inn bak beskyttelsen (beis, maling impregnering, etc) så er ikke treet inni veggen behandlra på samme måte. Det andre er at fukten har ikke noe sted å gå, den blir liggende og siver inn hvor det kan. Fukten blir der lenge som så skaper soppvekst som bryter ned treet.

Mye forskjellig væske vil gi fuktskader, flere av eksemplene du la frem inneholder jo for det meste vann. Hvor forskjellig skaden er vil vel variere, f.eks melk vil vel ha mye energistoffer som vil gjøre mugg/soppvekst enda værre.
Sist endret av Expialidocious; 8. februar 2023 kl. 09:10.
Aha, så hovedforskjellen er at ute så er det mer åpent, mens inne i husvegger osv så blir den sperret inne så den ikke kan "fordampe".

Gotcha!

Nå vil jeg ta frem et scenario mtp. terassen ute. Se for deg at en katt går inn til et hjørne på terrassen, hver eneste gang han skal tisse, og tisser på planken der(som denne katten har gjort ett par år nå), kan det på sikt føre til noe ødeleggelse utenom fukt?
Finner ingenting om at det er mer skadelig enn vann, bare at lukta er jævlig.

Folk anbefaler å bruke slikt: dufstoffer mot katter
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Finner ingenting om at det er mer skadelig enn vann, bare at lukta er jævlig.

Folk anbefaler å bruke slikt: dufstoffer mot katter
Vis hele sitatet...
Og da tatt i betraktning at det regner en del osv, så vil også regnet "vaske bort" pisset fra katten, som igjen bidrar til at en eventuelt ekkel lukt forsvinner?
Tja, kattepiss, og spesielt den typen hannkatter legger igjen for å markere reviret sitt sitter ganske godt i. Litt regn gjør ikke store greia for å vaske det vekk dessverre
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Og da tatt i betraktning at det regner en del osv, så vil også regnet "vaske bort" pisset fra katten, som igjen bidrar til at en eventuelt ekkel lukt forsvinner?
Vis hele sitatet...
Det er vel i beste fall bare optismistisk. Hvis du tenker over lukten av kattepiss overlat utendørs så ville jo det vært vasket bort men det er det ikke.

Vil tro at urin på sikt også skader treverket på en helt annen måte enn fukt. Urin inneholder mye rart som vil reagere kjemisk også med impregnerte materialer. Ikke noe jeg ville satset på at vaskes vekk med regnet.

Urinens sammensetning
, riktignok for mennesker men sier jo litt om kjemien.
Da kan du jo plassere ting der slik at katten ikke kommer til og må finne et nytt sted. Eller kanskje du rett og slett skulle plassere en "katte-do" der?
For å nevne: det har ikke vært noe problem for meg, og jeg har enn så lenge ikke "merket noe lukt". Ble bare nysgjerrig på dette når jeg tilfeldigvis leste om fukt her om dagen