Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 600
På egne nettsider skriver Nokian at det skal være 4 siffer(i likhet med alle andre dekk), men jeg har nå to sett vinterdekk i garasjen som ikke har en slik 4 siffret kode. Noen som har vøært borti at man må lese det ut av en lengre tallrekke for eksempel?
Produksjonsdatoen er det firesifrede tallet som står på sideveggen – de to første tallene angir uken, og de to siste angir året. "1117" vil altså si at dekket ble produsert i uke 11 i år 2017. Merk: Slitasjen og dekktilstanden har mer å si enn produksjonsåret.

Dekkstørrelsen er den viktigste informasjon som finnes på dekket. Størrelsen angis som en serie med tall og bokstaver, for eksempel 205/55 R 16 94 V XL.

Dette viser dekkmerkingen:

205 Dekkets slitebanebredde i millimeter
55 Dekkets profil. Dekkets høyde er her 55 prosent av bredden.
R Dekkets konstruksjon, i dette tilfellet radialdekk
16 Felgens størrelse, diameter i tommer
94 Belastningsklasse
V Hastighetsklasse
XL Xtra Load – høyere belastningsklasse
Svært random at du skulle spørre om dette, for bilen til dama, en Avensis er helt hinsides dårlig på vinterføre, det sklir sidelengs i alle svinger over 40km/t og spinner overalt enda det ikke akkurat er helt vilt med moment i den bilen. Det sitter Nokian dekk på som satt der når vi kjøpte bilen, men de ser bra ut på spor og alle piggene sitter der, så jeg prøvde å finne produksjonsdatoen bare for noen dager siden for å vite om de var alt for gamle og gummien begynte å bli hard. Men det er som du sier ikke så lett å tyde. Jeg fant etterhvert et 6-sifret tall som jeg antok var datoen, og det sluttet på 19 som stemmer greit da det er Hakkapellitta 8 og de ble vel solgt i 19.
Rart at Hakapellitta 8 dekkene skulle være så dårlig. Er faktisk de beste vinterdekkene jeg har kjørt med. Hadde de på en Honda Accord, og en Golf. Kom meg opp alle bakker, da jeg bodde i Tromsø. Og de har vel også vunnet flere dekktester. Kanskje prøve en skikkelig vask, for å fjerne asfalt?
Ja, skal prøve å vaske dem skikkelig med avfetting og varmt høyttrykksvann. Noen som sa at hvis dem er kjørt mye i salt og så lagret om sommeren uten vask kan de blir dårlige.
Ja man må bestandig vaske vinterdekkene godt. Og spesielt om man kjører mye på saltet veier. Det ødelegger gummien over tid.
Nokian dekk er vanligvis kjempegode. Men dem har ikke noe magisk stoff i seg som gjør at dem ikke blir harde med tiden! Sol og salt er vel de verste fiendene.