Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2934
Sto det på firmabilen til håndverker Ole-Petter Madland i Askim med en degraderende skildring av en svart person over



Han mener det var humoristisk ment, og ikke rasistisk

https://www.nrk.no/osloogviken/byggm...ord-1.14300467
Det er ingen annen tanke bak enn at jeg ser på det som humor. Det er et ord jeg har vokst opp med å bruke. For meg er det ikke rasisme. Unge mennesker blir opplært i at man ikke skal si ting som neger, hottentott og indianer. Min barnelærdom var annerledes, sier han.
Vis hele sitatet...
Altså... Det er så totalt mangel på selvinnsikt at det ikke går ann, med mindre han sier det han gjør for å ikke bli juridisk rævpult. Hva tror dere det er? Jeg lener meg mer mot førstnevnte siden å i det hele tatt putte et slik merke på bilen indikerer lavere enn gjennomsnittlig IQ, mens sistnevnte indikerer på minst gjennomsnittlig IQ.
Ja, det vitner vel mest om en veldig simpel forståelse av hva rasisme er.

Hans barnelærdom var sånn, dermed må han fronte dette resten av livet.

Hvis det er såkalt humor, kan det ikke være rasistisk.

Man kan nok utelukke at det er gjort med noen slags ønske om å fornærme, samtidig som svært mye sjenerende oppførsel springer ut av ignoranse, uten at det dermed er mindre kjipt for den det rammer.

Man skulle vel ønske seg at det å fronte slike meninger på bilen fordret at man ytterligere tenkte seg litt om, på samme måte som fks. en maori-tattoo-ering skulle innebære en grunnleggende forståelse for hva det er man dekker seg med, men igjen, det er vanskelig å stille slike krav når aktøren er fullstendig korka.

Det ender sikkert med at mannen føler seg indignert og urettferdig behandlet, begynner med lange tirader, om hvor krenka alle er, og hvordan man ikke kan si noe som helst idag.
Han vil ha oppmerksomhet, og får det. De som vil bli provosert får bli provosert. Win win
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Husker denne saken (hvis man kan kalle det det) fra 4-5 år siden.

Humoristisk ment kan det jo godt ha vært. "Rasistisk humor" er ikke en selvmotsigelse eller engang nødvendigvis dårlig humor - edgy humor må bare være morsommere for å slippe unna med det. I dette tilfellet er det jo helt klart pissdårlig, blodharry humor, som i aller beste fall var utdatert lenge før 2018.

"Grov kriminalitet", slik Politiet omtaler det, virker temmelig uproporsjonalt. Likevel er det ikke særlig mye å forsvare her. Det er en risky "spøk", og uten noe særlig til payoff - fordi det er en ganske dårlig vits. Det er uansett idiotisk å prøve å argumentere for at svært eksplisitt rasisme "ikke er rasistisk", enten den er ment som humor eller ikke. "Det er ikke rasistisk for meg" er verdens teiteste argument, og ikke noe man vanligvis hører utenfor barnehagen. Hvis sant skal være sagt kunne man knapt laget en mer rasistisk vits om man gikk gjennom ei sjekkliste med "neger"-klisjéer:

Krøller? Sjekk.
Lepper? Sjekk.
Blackface, type skokrem? Sjekk.
Assosiasjon med drittjobb? Sjekk.
Bein i håret? Ikke ellers sett siden Tom og Jerry-episoder fra 40-tallet, men... sjekk.

Jeg er bare overrasket over at han glemte den svarte kjelen.
Hva sier Madland om saken i dag da, fire år senere?
Mørk humor liker jeg, men har aldri slengt noe sånt på bila mi fordi. Han hadde ikke vært den første jeg hadde ringt om jeg skulle ha gjort noe arbeid.
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Husker denne saken (hvis man kan kalle det det) fra 4-5 år siden.

Humoristisk ment kan det jo godt ha vært. "Rasistisk humor" er ikke en selvmotsigelse eller engang nødvendigvis dårlig humor - edgy humor må bare være morsommere for å slippe unna med det. I dette tilfellet er det jo helt klart pissdårlig, blodharry humor, som i aller beste fall var utdatert lenge før 2018.

"Grov kriminalitet", slik Politiet omtaler det, virker temmelig uproporsjonalt. Likevel er det ikke særlig mye å forsvare her. Det er en risky "spøk", og uten noe særlig til payoff - fordi det er en ganske dårlig vits. Det er uansett idiotisk å prøve å argumentere for at svært eksplisitt rasisme "ikke er rasistisk", enten den er ment som humor eller ikke. "Det er ikke rasistisk for meg" er verdens teiteste argument, og ikke noe man vanligvis hører utenfor barnehagen. Hvis sant skal være sagt kunne man knapt laget en mer rasistisk vits om man gikk gjennom ei sjekkliste med "neger"-klisjéer:

Krøller? Sjekk.
Lepper? Sjekk.
Blackface, type skokrem? Sjekk.
Assosiasjon med drittjobb? Sjekk.
Bein i håret? Ikke ellers sett siden Tom og Jerry-episoder fra 40-tallet, men... sjekk.

Jeg er bare overrasket over at han glemte den svarte kjelen.
Vis hele sitatet...
Svart humor tilhører fjerne fora med folk som er oppegående nok til å forstå hensikten. Kringkaste slik type humor for den begrensa almenheten kommer til å ha helt motsatt effekt og bare bidra til å bedritne samfunnet ytterligere.
Min farfar fortalte meg en gang om hans tante som var såpass heldig at hun fikk besøke hovedstaden, det var en lang tur fra bygda i rogaland,men farfar husket enda når hun kom hjem og fortalte hun hadde sett en (beklager ordbruken) "neger" i oslo.

Samtlige av de gamle rundt bordet reagerte med "Fikk dere slått han ihjel?"

Dette er snakk om 100år siden, i Norge, så at slikt forsatt sitter i morsmelken til noen av landets livets harde skole elever forbauser meg ikke.
Men hvor lenge har du lett i NRKs arkiv for å dra frem en sak fra 2018?

Uansett så er vi vel enige om at det er elendig humor, selv om jeg noen ganger hører uttrykket fra de over 60
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Men hvor lenge har du lett i NRKs arkiv for å dra frem en sak fra 2018?
Vis hele sitatet...
Leste om "negerarbeid" på wikipedia og da var den NRK artikkelen lenka.
Sitat av dåven Vis innlegg
Leste om "negerarbeid" på wikipedia..
Vis hele sitatet...
as one do
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Men hvor lenge har du lett i NRKs arkiv for å dra frem en sak fra 2018?

Uansett så er vi vel enige om at det er elendig humor, selv om jeg noen ganger hører uttrykket fra de over 60
Vis hele sitatet...
Saken var en snakkis for noen år tilbake, så jeg søkte den bare opp igjen. Har gamle bøker både skolebøker og lærebøker der neger brukes ofte og som en normal beskrivelse av afroamerikanere. Hottetntott ble også brukt endel før det igjen.

Ja det er dårlig humor, i allefall for di som blir krenket. Men slik er det vel det meste. Har mange mørke venner, og kona til broderen er mørk og har fine sjokoladebarn som jeg elsker av hele mitt hjerte. Er ikke rasist, bruker heller ikke neger i dagligtale, MEN vennene mine som er mørke har jeg et så godt forhold til at vi kødder ofte med slike ord til og med nazisme.

Selvironi er veldig viktig uansett imo, men man skal selvfølgelig ikke trå over grensa til noen uansett.

Det som er fundamentalt feil er at man i det hele tatt beskriver mennesker eller nevner hudfarge, hvit, mørk, gul eller hva faen spiller ingen rolle vi er mennesker alle sammen. Ung Mørkhudet gjorde ditt, lys kvinne gjorde datt er bare helt unødvendig å si for det gjør ingen forskjell, man kan heller si Ung person gjorde slik eller Kvinne gjorde sånn. Ved å fjerne bruken, og fjerne det skillet som ikke eksisterer fra dagligtalen tror jeg løser mye. Hvis vi bare slutter å snakke om det forsvinner det til slutt.
Unødvendig, men mannen fikk mye publisitet. Som sikkert var hele poenget.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Unødvendig, men mannen fikk mye publisitet. Som sikkert var hele poenget.
Vis hele sitatet...
"hvis jeg utgir meg for å være en idiot, kanskje folk vil legge merke til meg?"
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Unødvendig, men mannen fikk mye publisitet. Som sikkert var hele poenget.
Vis hele sitatet...
Det med at man får publisitet (all reklame er god reklame) blir ofte trukket frem i sånne saker,
men det er typisk en elendig strategi på sikt.

Hvor ofte hører du suksess historier av typen "Ble kjent som Rasist Håndverkeren, i dag har han 40 ansatte og omsetter for ............" ?
Sist endret av vindaloo; 3. februar 2023 kl. 21:06.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Men hvor lenge har du lett i NRKs arkiv for å dra frem en sak fra 2018?

Uansett så er vi vel enige om at det er elendig humor, selv om jeg noen ganger hører uttrykket fra de over 60
Vis hele sitatet...
Må vel ha noe med ditt yrke/omgangskrets.
I bygg og anleggsbransjen blir negerarbeid brukt jevnlig etter egen erfaring.
Omgås daglig snekkere, maskinførere, sykepleiere og bønder. Bor på landet, med folk som ikkeeesp villig til forandring og negerærbe blir ikke brukt, men kan vel ha noe med å gjøre at "negrene" jobber ved siden av deg her.
Syns den var morsom jeg, ikke ta det så tungt
Synes ikke det var særlig krenkende mtp at lavt lønnet arbeid den dag i dag ikke har en pøkk med etnisitet å gjøre, men syns heller ei det var noe særlig morsomt
Det er jo uten tvil en nedsettende term om en oppgave som "passer bedre" for enkelte etnisiteter? Skammelig kort gjennomtenkt humor.
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Hvis vi bare slutter å snakke om det forsvinner det til slutt.
Vis hele sitatet...
Tenk om eksistensen av noe som degraderte din livskvalitet. En uunngåelig mekanisme som påvirker deg på alle mulige måter. Du blir behandlet dårlig, respektløst, oversett bare utifra trynefaktor. Du sliter med å skaffe arbeid og hvis du i det hele tatt får arbeid er det forventet at du jobber betydelig hardere for lavere lønn. Tenk om denne mekanismen holdes skjult og ingen snakker om det? En kollektiv hemmelighet... Jeg kan ikke forestille meg noe mer kynisk enn det.

Sitat av easethepain Vis innlegg
Synes ikke det var særlig krenkende mtp at lavt lønnet arbeid den dag i dag ikke har en pøkk med etnisitet å gjøre, men syns heller ei det var noe særlig morsomt
Vis hele sitatet...
Det er godt dokumentert at innvandrere tjener mindre enn nordmenn med samme utdanningsnivå.
Sist endret av dåven; 4. februar 2023 kl. 12:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det med at man får publisitet (all reklame er god reklame) blir ofte trukket frem i sånne saker,
men det er typisk en elendig strategi på sikt.

Hvor ofte hører du suksess historier av typen "Ble kjent som Rasist Håndverkeren, i dag har han 40 ansatte og omsetter for ............" ?
Vis hele sitatet...
Sitat av Turelli Vis innlegg
"hvis jeg utgir meg for å være en idiot, kanskje folk vil legge merke til meg?"
Vis hele sitatet...
Absolutt.

Norsk black metal og Varg Vikernes comes to mind