Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 829
Jeg pleier ofte å ta vare på interessante podcaster og lydklipp innenfor temaer jeg interesserer meg for. Jeg har vanligvis prøvd å dele opp lange lydklipp til flere mindre filer ved å bruke Audacity, når klippet eksporteres så prefixer jeg filnavnet med kategorien det tilhører når jeg eksporterer det.

I det siste så har jeg innsett at denne løsningen ikke er helt tilfredsstillende av følgende grunner:
  • Dersom jeg ikke husker å skrive inn navnet på lydfilen klippet ble eksportert ifra så er det ikke så lett å finne tilbake til "kilden" lydklippet ble eksportert ifra.
  • Lydklippet skulle hatt identisk date created / date modified som kildefilen. Kan gjøres manuelt eller med script etter klippet er eksportert, men jeg glemmer det ofte.
  • Kategoriene jeg skriver i filnavnet gjør at filnavnet kan bli for langt, pluss at siden dette er en manuell prosess så hender det ofte at jeg skriver kategoriene i annerledes rekkefølge på lydklipp som tilhører de samme kategoriene.

Siden alt jeg egentlig gjør er å ta ut klipp fra lydfiler så har jeg lurt litt på om jeg skal prøve å lage et script som gjør følgende:
  • Åpner et lydklipp i et GUI (tenkte kanskje å bruke PyQt)
  • I GUIet så skal jeg kunne spille av og markere seksjonen jeg ønsker å eksportere (helst på samme måte som i Audacity)
  • Når jeg har valgt seksjonen jeg ønsker å eksportere så velger jeg kategorier (fra en liste jeg har lagt inn i GUIet)
  • Eksportere: Når klippet eksporteres så legges kategorier automatisk inn (sortert alfabetisk) og dato endres tilsvarende som kildeklippet det eksporteres ifra. Tenkte også at jeg kunne ha lagt inn navn på kildeklippet i Id3v1 (mp3 tag).

Alt bortsett fra én ting vet jeg allerede hvordan jeg kan gjøre med Python, den tingen er å kunne spille av og velge seksjoner som skal eksporteres (visuelt). Jeg har søkt meg grønn og blå uten å finne noen måte å gjøre dette på, så jeg tenkte jeg skulle høre her inne om det var noen tips å hente?

Jeg har vært inne på tanken om å prøve å utføre automatiseringen inne i Audacity, men etter en lang runde så har jeg funnet ut at automatiseringsmulighetene er ganske begrensede. Eksempelvis, selv om man kan pipe python-kode til Audacity så er det ikke mulig med toveis-kommunikasjom mellom Audacity og Python, så selv om jeg via. script kan eksportere valgte seksjoner og endre dato, så må navn og kategorier legges inn manuelt (den største jobben).


Dersom dette er noe det ikke finnes eksisterende libraries for dette så er det neppe noe jeg kommer til å utforske videre, blir nok for mye jobb. Men er noen som har gjort noe lignende eller som vet hvordan dette kan gjøres? Har tenkt at det kanskje eksisterer noen relevante git-prosjekter, men har ikke klart å finne noen :/
Har ikke mye peil på området, men kan det hende at finnes noen "interactive graphing libaries" som kan hjelpe deg med visualiseringen? Lydbølger er vel bare en to-dimensjonal graf, så visualiseringsmessig burde det kunne plottes ganske fint. Spørsmålet er om du finner noe som lar deg "drag to select", lage "breakpoints", eller zoome inn på grafen, som tilgjengeliggjøres i resten av python koden. Kanskje en ide du kan utforske litt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor vil du ha eit nytt redigeringsprogram, når det du faktisk leiter etter er eit arkivsystem for å arkivere lydklipp med metadata? T.d. https://www.archivematica.org/en/ kan sikkert funke.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor vil du ha eit nytt redigeringsprogram, når det du faktisk leiter etter er eit arkivsystem for å arkivere lydklipp med metadata? T.d. https://www.archivematica.org/en/ kan sikkert funke.
Vis hele sitatet...
Takk for tips, jeg bare skumlest, men har jeg forstått det riktig i at dette utelukkende er tilknytting av metadata til filer? Det å separere ut klippenene til egne mindre filer er viktig for meg av flere grunner, eksempelvis ville det ha gjort det mulig å dra ut alle klipp i én kategori og overføre til ipod'en osv. Dette kan vel ikke gjøres med archivematica?
Jeg bruker selv ffmpeg til automatisering av klipping i lyd og video, og det funker veldig bra.
Du kan kanskje få python scriptet ditt til å starte en ffmpeg kommando som gjør trimming? den kan også skrive inn metadata osv.

Noe slik som
ffmpeg -i opprinnelig_lyd.mp3 -ss 00:00:00 -to 00:00:10 -c copy klipp.mp3

Dette vil lage et klipp fra begynnelsen av filen og i 10s
Sitat av Bea Vis innlegg
Jeg bruker selv ffmpeg til automatisering av klipping i lyd og video, og det funker veldig bra.
Du kan kanskje få python scriptet ditt til å starte en ffmpeg kommando som gjør trimming? den kan også skrive inn metadata osv.

Noe slik som
ffmpeg -i opprinnelig_lyd.mp3 -ss 00:00:00 -to 00:00:10 -c copy klipp.mp3

Dette vil lage et klipp fra begynnelsen av filen og i 10s
Vis hele sitatet...
Det er egentlig bare én ting som er en utfordring, og det er en intuitiv måte å definere sekvensene som skal eksporteres på. Jeg tror det er mulig å lage et Audacity -script som sender timestamps på selection til clipboard eller tekstfil, og jeg kunne ha kombinert dette med mitt eget script. Men, det hadde vært veldig mye enklere om jeg hadde funnet en måte å gjøre dette på i selve python-scriptet