Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3318
Hei,
Som overskriften sier har jeg en gammel ipad (gen 4 2012). Som nå er mer eller mindre ubrukelig grunnet stans av oppdateringer. Siste årene har ipaden for det meste blitt brukt til youtube på sengekanten men nå funker ikke youtube engang.

Ipaden i seg selv funker utmerket, god batteritid og oppfører seg som da den var ny.

Så til spørmålet, er det noe jeg kan gjøre for å kunne bruke ipaden? Føles helt galt at ut å skulle kaste den når den funker helt fint.
Du kan bruke den som frisbee eller skjærefjøl. Eventuelt som en digital notatblokk eller bruke den som en mp3 spiller. Det er vel omtrent bare de appene som er installert ifra fabrikk som man kan få brukt på den nå.

Det er desverre baksiden av Apple, når produktet ikke støttes mer er det bare et tidsspørsmål før apper slutter å fungere.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Det er desverre baksiden av Apple, når produktet ikke støttes
mer er det bare et tidsspørsmål før apper slutter å fungere.
Vis hele sitatet...
Kan dette omgås hvis man ikke oppdaterer eller synkroniserer med sky?
Sist endret av vindaloo; 31. mai 2022 kl. 22:20.
Funker ikke YouTube i Safari heller?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan dette omgås hvis man ikke oppdaterer eller synkroniserer med sky?
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at tjenester aktivt blokkeres, men tjenestene tar i bruk ny teknologi uten at enheten henger med og da slutter ting å virke. Dette gjelder alle typer enheter, ikke bare Apple.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan dette omgås hvis man ikke oppdaterer eller synkroniserer med sky?
Vis hele sitatet...
Antagelig er de appene som er interessante avhengig av å kobles til en skytjeneste, f.eks for streaming eller bank. Her blir en nok fort blokket, selv om appen fortsatt fungerer på iPaden.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Det er ikke slik at tjenester aktivt blokkeres, men tjenestene tar i bruk ny teknologi uten at enheten henger med og da slutter ting å virke. Dette gjelder alle typer enheter, ikke bare Apple.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at på android kan man forlenge levetiden betraktelig ved å installere nyere custom roms for eksempel. Ja, det er kuk til tider, men jeg legger gjerne inn litt arbeid for å kunne bruke tinga mine så lenge jeg vil, og ikke hvor lenge produsenten vil at jeg skal bruke det.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan dette omgås hvis man ikke oppdaterer eller synkroniserer med sky?
Vis hele sitatet...
Nei, men man kan få beholde appene lengre ved å ha en sikkerhetskopi der alle appene du liker er installert med nyeste versjon, så når appene blir oppdatert til nyere versjoner i appstore og de gamle forsvinner har man fortsatt en måte å få appene tilbake hvis man fjerner de ved et uhell eller noe sånt.

Men når disse slutter å fungere, så er man fucked. Jeg er veldig glad i apple produktene jeg eier, men det er viktig å vite hva man går til. Noe mange ikke gjør.
Trådstarter
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Funker ikke YouTube i Safari heller?
Vis hele sitatet...
Så langt burde jeg kanskje tenkt selv også, er bare så vanesak at alt er app på nettbrett/telefon.

Det funker i safari, ikke like smooth opplevelse som appen men godt nok til at den kan få leve litt til.

Takk!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bruk den som en digital bilderamme?