Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2041
Hei.

Ser etter noen freaks med erfaringer fra årsstudium i filosofi. Jeg tenker å ta dette nå til høsten fordi jeg ikke har så mye bedre å ta meg til. Jeg finner ikke så mye informasjon på nettet og har derfor et par spørsmål. For det første lurer jeg på hvor vanskelig det egentlig er. På informasjonen til universitetene ser det egentlig ikke så ille ut. Likevel får jeg høre av andre jeg har pratet med at filosofi er som matematikk med setninger og mega komplekst fra første stund. Hører også det er ekstremt mye lesing, nesten som psykologistudiet. Er det veldig hardt for en hobbyfilosof som egentlig ikke er veldig teoretisk?
Jeg lurer også på hvor det er best å ta det, har søkt både i Oslo, Trondheim og Bergen. Ser ut som fagene i Oslo er best da man kan ta flere interessante valgfag, mens det i de andre byene ser ut til å være ganske satt i stein hva man skal igjennom. Problemet er bare at studiemiljøet er så mye bedre i de andre byene.
Det siste spørsmålet er om det kreves at man er muntlig aktiv. På læringsmålene står det at man skal kunne utdype om filosofiske teorier muntlig. Er det slik at man må opp foran en hel sal å holde foredrag er det dessverre slik at jeg melder pass.

Takk for alle svar
Oslo er klart best mtp. Hva som tilbys av gjesteforelesere osv. Samtidig er de kjent for å ikke ha det beste studiemiljøet, så de må du veie opp mot hverandre.

Pensumliste finner du på nett. Vet at det vanligvis er veldig mye lesing da det er caser dere skal vurdere og sette dere inn i. Har bare erfaring fra Exphil personlig og der var pensum omtrent 2000 sider (for 10stp).

Med muntlig aktivitet menes det at filosofiske konsepter og teorier diskuteres på seminar i grupper, samt muntlig eksamen. ikke at du skal holde en presentasjon for alle som studerer filosofi.

Når det kommer til vanskelighetsgrad er det selvfølgelig avhengig av din kompetanse, men det er ikke slik at filosofi er et utpreget vanskelig fag.
En liten ting jeg vil dele med tanke på filosofi studiet. Det er ikke sånn at noen er bryr seg om hva du mener når det kommer til tanker og meninger, det du skal lære på filosofistudet er hva andre tenkte når de levde og hvorfor de tenkte som de gjorde i sin tid. Det er på ingen måte et fag hvor du kan utfordre andres tanker eller høre hva dine meninger er verdt men heller hvor mye info du kan lagre om andre filosofer og deres metoder og tidsperioder, så vet du det.
Trådstarter
4 1
Takk for svar Skepty. Antar gode forelesere + større valgfrihet når det kommer til fag må veie tyngst.

LoveToGrow: Er klar over at studiet går ut på å lese og forstå store filosofer igjennom tidene. Det er jo ganske viktig å vite hva andre har kommet frem til om man selv skal prøve å finne ut av ting. Men regner med at det er en del av studiet å lære hvordan et argument skal bygges opp for eksempel?
Filosofi er nok et fag som du ikke burde undervurdere vanskelighetsgraden av. I løpet av skoleåret ditt må du kunne klare å skrive forklarende og resonerende tekster på et ganske høyt nivå, og mtp at mye av det du skal lese er veldig abstrakt og kronglete skrevet, må du være forberedt på å jobbe mye. Logikk er også et meget vanskelig emne som kan ligne en del på matte, med masse rare tegn og bokstaver ��. Kan også nevne at strykprosenten ved førsteåret på bachelor er gansle høy, og jeg tipper vanskelighetsgtaden vil ligge rundt der. Men om du er interessert i faget og motivert for å jobbe, tror jeg filosofi kan være veldig givende å studere.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg tok filosofi års–studium rett etter videregående fordi jeg ikke visste hva annet jeg skulle ta til meg.

Det var mye arbeid. Pensum er mange ganger lengre enn på videregående og man må i tillegg tenke selv. Derimot vil jeg si for resten av utdannelsen min var det dette årsstudiet som gjorde det lettere for meg å fullføre enn for mange av vennene mine.

Tok det i Bergen. Sikkert godt miljø men jeg hadde mange egne venner der, deltok ikke noe særlig. Som militant vestlending vurderte jeg aldri UiO.