Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1453
Jeg er sammen og bor sammen med kjæresten min, begge er deprimerte og sliter psykisk. Til dere som er to om å være deprimert i et forhold, hvordan fungerer dere sammen? Hvordan får dere hverdagen deres til å gå?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Er over et tiår siden nå, men her er mine 50 øre:

Depresjon er smittsomt. Vær klar over at du er deppa irrasjonelt vs rasjonelt (irrasjonelt, bare plutselig lei seg. Rasjonelt, strøk på en prøve. Hunden døde etc.). Ikke plag partneren med unødvendig grining. Ikke plag deg selv fordi du tror du plagde partneren din (lett å si, ikke så lett å gjøre).

Ha ting på stell i livet så godt det lar seg gjøre. Skole, økonomi osv.

Fjern "tannhjul" i hodet. Dette er ikke tidspunktet å kaste seg over ekstra ansvar.

Søvn er viktig. Legge seg om kvelden, stå opp om morgenen. Lett det viktigste punktet.

Har det ryddig rundt dere. Rot forsterker depresjon.

Lag planer som dere kan glede dere til. Gå gjerne turer og slikt. Formålet er ikke nødvendigvis å ha det digg på turen slik på en spa f.eks. Men snarere å skape gode minner. Minner er nærmest udødelige, og fungerer som en slags upålitelig vaksine.

Kontakt lege, vær åpen om depresjon med lærere/fakultet men utvis forsiktighet med hva du sier til arbeidsgiver.