Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4127
Det er blitt en stor problemsak å få tak i jobber generelt å norge for tiden, såklart det er ett uendelig antall jobbe å få tak i som selger eller butikkmedarbeider. Men det er jo noe som ikke passer alle, eller noe alle har lyst til såklart. Og selvfølgelig ett enormt mangfold av jobber lyst ut for de med høyere utdannning.

Som meg da, jeg har ekstremt lyst til å jobbe med manuelt arbeid, som ett eksempel da, rydding/bæring av materialer på byggeplasser, det er ett eksempel, det må da vel være stort behov for dette enda? Det er jo lite økonomisk å sette en snekker med fagbrevet til å ta disse småjobbene. Lønne en som har krav på 300 kr/t til å rydde dritt på arbeidsplassen, for meg så er jo ikke dette ett krav at det skal være godt betalt for sånne jobber, man får betalt for det arbeidet man yter.

Er det noen her som har noen søkertips etter slike jobber? Jeg kikker daglig opp og ned på finn.no, bemanninngsbyråer, nav.no og slike plasser, men det er kun salgsjobber og butikkjobber som ligger ute på disse plassene.

Jeg sitter nå i en litt kjedelig situasjon, hvor jeg har fullført videregående på elektro, men de elektriker firmaene jeg har vært i kontakt med, de avventer med ansettelse av lærlinger til høsten, det er jo forståelig. Og lurte da på få noe fysisk krevene arbeid frem til inntaksprosessen for lærlinger da igjen starter.

Er det kanskje noen andre av dere der ute som sitter i en lignende situasjon?
Sist endret av kandetfixes; 10. desember 2013 kl. 20:03.
Min erfaring med jobbsøking er at nettverk er viktig.
Å få en venn til å spørre om det finnes jobb til deg på sin arbeidsplass er gull verdt.
Ja, klart, ingenting bedre enn ett godt og utstrakt nettverk, men jeg har nå akkurat flyttet til Oslo, og de kammeratene jeg kjenner her, de er i studier, så de har da desverre ingen nettverk jeg kan klare å få noe nytte ut av.
Har jeg rett når jeg sier at det nå for tiden er vanskelig å få jobb i diverse jobber, nettopp fordi man har fagbrev eller høyere utdanning? Om jeg har forstått dette rett, er det pga. krav til høyere lønninger for ansatte med høyere utdanning.
Jobber for folk med høyere utdanning er lyst ut fra øst til vest for tiden, høyere lønninger følger bare erfaring og utdanning, har man så og så høy utdanning så har man krav på så og så høy lønning.
Skriv ned navnet på alle firmaer og enkeltpersoner som driver i bransjen du kunne tenke deg og ring dem. Hvis de ikke er interessert, spør om å få tips. Veldig mange som sikkert trenger og setter pris på en som vil være effektiv ryddegutt. Å ringe sjefen personlig viser tegn på mot.

Du vil nok se stor forskjell på mulighetene om du vil jobbe hvitt eller svart, men utgangspunktet må selvfølgelig være å jobbe hvitt.
Sist endret av Taurean; 10. desember 2013 kl. 20:43.
Tror bemanningsselskapet arcus eller noe i den duren formidler en del sånne jobber i oslo regionen. Lager/plukking/rydding :-)
Om du er i Oslo, prøv Losang. Rydding, sjauing, bæring og enkel snekring/pigging/riving. Ikke kjempebra arbeidsforhold eller lønn, men jobben er helt ok, og pengene er stort sett på konto dagen etter. Har hørt at det er lite jobber for tiden, men om du har elektroutdanning, snakker norsk og er ryddig og pålitelig, så stiller du langt fram i køen.

Jeg jobbet der i noen år, og det var akkurat det jeg ønsket meg der og da: Enkelt, fysisk arbeid, helt ok betalt. Stort sett bra folk å ha som kolleger. Dagene varierer fra beinhard løftearbeid i minusgrader, til åttetimers daffing i oppvarmet bygg. Du kan fint ta deg fri noen dager, eller si at du er tilgjengelig for kveld/natt, hvis du vil jobbe mer. Bare pass på at du får den lønna som er avtalt, sjekk lønningsslippen hver dag. De kan være litt halvsnuskete på akkurat dét.
Sist endret av Ramaskrik; 10. desember 2013 kl. 20:55.
Takk for alle svar her! Svart/hvit jobbing er hipp som happ, har jobba svart i ett halvt år nå som snekker, og det er jo veldig bra betalt!

Taurean: Ja det er vel en selvfølge? eller er det ikke? Jeg driver å ringer rundt og hører støtt og stadig.
Det er ikke en selvfølge for alle. Mange tror vikarbyråene skal ringe hver dag.
Taurean: Vel, jaja, det er godt jeg ikke er av den kategorien da.
De generelle tilbakemeldingene til NAV er at markedet for ufaglært arbeidskraft er ganske mettet i store deler av landet, spesielt innen de feltene du ser for deg. Jeg kan bare anbefale å fortsette å bruke alle muligheter du har, inkludert nettverk. Selv om du ikke har noen direkte muligheter i nettverket, kan det være at noen kjenner noen.
Ja, det er det jeg har fått beskjed om også Blåskimmelost. Ja, jeg kommer ikke til å gi meg på jobbmarkedet før jeg sitter i en jobb der jeg er fornøyd, men først og fremst så er inntekt primærmålet, fagområdet og arbeidsoppgaver man uttøver får komme i andre rekke, før man kan være gnien på hvilke jobber en velger må en jo sitte med en inntekt, evt. oppsparte penger.

Jeg vet jeg på en måte motsa meg selv der, men jeg klarer desverre ikke mere salgsjobber, jeg klarer rett og slett ikke selge sjela mi, selge ett produkt til en gammel dame som en smører opp med smisk og valgflesk, bare for å tjene seg noen kroner.
Er selv 100 % Ansatt som lærling hos et firma, med jobb på Pizzabakeren noen prosenter uten om. Tidligere jobbet jeg for et båtverksted hvor jeg ryddet,byttet sink og andre kjedelige oppgaver. Han som Eide båt verkstedet kjente han som nå er min sjef som lærling Start på bunnen med en dritt jobb, alltid noen som kjenner noen
Sitat av kandetfixes Vis innlegg
Ja, klart, ingenting bedre enn ett godt og utstrakt nettverk, men jeg har nå akkurat flyttet til Oslo, og de kammeratene jeg kjenner her, de er i studier, så de har da desverre ingen nettverk jeg kan klare å få noe nytte ut av.
Vis hele sitatet...
Søk på jobber som du tror passer for deg og de egenskaper du har. De kan ta inn folk som er flinke selv om de søker erfarene personer.
Har du hørt hvordan Petter Stordalen fikk sin første jobb som senterleder?
De søkte en erfaren velutdannet person og han gikk forsatt på skole når han søkte.
http://www.youtube.com/watch?v=ZoRnIfzJ7X0 ta en titt.
Lykke til
Jeg er jobbsøker for tiden, og det går egentlig ganske dårlig, men mye pga at jeg var uheldig med en bedrift.

Mitt inntrykk er at arbeidsmarkedet er lukket, og man bør helst kjenne noen i en bedrift, eller kjenne noen som kjenner noen, for å få innpass. Har hørt tall fra 60-90% angående hvor mange stillinger som aldri bli utlyst. Dette vil selvsagt være sterkt avhengig av bransje og lokasjon.

Med dette som utgangspunkt er det slik at et stort nettverk er det viktigste man kan ha. Om du ikke har et nettverk som kan hjelpe deg må du konkurrere på det åpne markdet om de 40% eller lavere jobbene som blir utlyst eller som er offentlig tilgjengelig.

Da sier det seg selv at du å ha noe å fare med for å få en jobb i konkurranse med 30-100 andre kandidater som har søkt samme stilling. Det blir mange om beinet.

Ingen grunn til å gi opp selvsagt, men skal du få deg en jobb under disse omstendighetene må du ha stor egeninnsats. Hva med å oppsøke relevante bedrifter med CV i hånda, be om å få snakke med personalsjefen eller lignende, og spørre om de har jobb til deg? Å sende åpne søknader er også en måte å gjøre det på.
Førerkort til bil kan være lurt å ha vis du allerede ikke har det.
Tapte en lærlinge jobb innom et energimotør bedrift på grunn av at jeg ikke hadde det. Bedriften tok in noen andre i klassen som hadde dårligere karakterer og høyere fravær men dem hadde førerkort. Og i senere tid fikk jeg vite at Energimotør og Elektrikker bedrifter primært tar inn de med førerkort i værtfall i den region jeg bor i.
Men nu som det e vinter kan du i værste fall ta deg en jobb som snømåkker for en privat bedrift så får du værtfall litt jobb erfaring.
kjente en som gjorde det han gikk å surra med en snøfreser enkelte dager i uken å måkket parkerins plassen og med ingangen til en bedrift og tjente 147kr timen. men er usikker på om det er mulig i Oslo.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
300 kr i timen som snekker? Jeg blir tydeligvis snytt for mYe penger!
300kr i timen kan umulig være representativt. Har sikkert steget en del siden jeg jobbet som det, men ikke så mye.

Om det stemmer at et år består av ca 230 arbeidsdager, man jobber 7,5 timer og har en timeslønn på 300 kr timen, da har man en årsinntekt på over 500k. Noe som overgår snittlønnen til en ingeniør i møre og romsdal med 5-9 års ansenitet, i følge informasjon fra NITO.

Ikke at det er umulig, men vil tro det er en veldig uvanlig høy lønn. Er nok en del forskjeller på landsdeler, som jeg ikke har tatt med i betraktning.
Vil foreslå å gå innom arbeidsplassene du ønsker å jobbe ved og snakke med folka som er der, som sjefene osv. Hvis du er heldig ansetter de kanskje, eller henvender deg til like arbeidsplasser som ansetter.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av kv81 Vis innlegg
300kr i timen kan umulig være representativt. Har sikkert steget en del siden jeg jobbet som det, men ikke så mye.

Om det stemmer at et år består av ca 230 arbeidsdager, man jobber 7,5 timer og har en timeslønn på 300 kr timen, da har man en årsinntekt på over 500k. Noe som overgår snittlønnen til en ingeniør i møre og romsdal med 5-9 års ansenitet, i følge informasjon fra NITO.

Ikke at det er umulig, men vil tro det er en veldig uvanlig høy lønn. Er nok en del forskjeller på landsdeler, som jeg ikke har tatt med i betraktning.
Vis hele sitatet...
Minstelønna som snekker er jo 170-ish kroner. De fleste jeg vet om ligger under 200. Gjør det selv, men jeg er egentlig fornøyd.
Sitat av Lima Vis innlegg
Minstelønna som snekker er jo 170-ish kroner. De fleste jeg vet om ligger under 200. Gjør det selv, men jeg er egentlig fornøyd.
Vis hele sitatet...
jeg jobber i sandnes(10min fra stavanger) som tømrer å jeg har 243 kr uten bas/tilleg, Dette er kun med fagbrev og 5 års erfaring uten fagbrev.

Jeg vet di i bergen ligger på 190-200kr

300kr noen annen plass i landet enn stavanger / sandnes tviler jeg veldig sterkt på!
We got machetes!
Jobbet som forskalingsnekker før 240,- timen. Begynte så jobbe med mudring & pelearbeid på sjøen. Der har jeg 295 kr timen (uten fagbrev).