Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1183
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
I forrige uke kjøpte jeg fire gigabyte ram og en SSD-disk på 240 gigabyte. Først la jeg inn begge de nye RAM-brikkene, deretter tok jeg ut den gamle SSD-disken og installerte Windows 7 inn på min nye SSD-disk. Deretter begynte et irriterende problem med at maskinen frøs for deretter å restarte seg automatisk. Etter en stund formaterte jeg harddisken og la inn Windows 7 på nytt, problemet ga seg ikke. Maskinen fryser fortsatt, etter et minutt eller to i den fryste tilstanden kommer det opp et hvitt skjermbilde med mange farger rundt omkring. Så restarter maskinen seg og etter dette stopper maskinen helt opp på oppstartbildet som kommer opp før man kan velge å trykke seg inn til BIOS. For å eliminere problemet må jeg slå maskinen helt av og slå den på igjen for å få en oppstart av Windows. Det eneste mønsteret jeg har sett i forbindelse med frysinga er at maskinen ofte gjør en krevende prosess som å installerte et spill eller starte opp en flashvideo, men noen få ganger bare fryser den helt uten videre. Maskindelene er vist nedenfor.

Jeg har prøvd å ta ut ram-brikkene for deretter å legge dem inn på nytt, ta ut klokkebatteriet til hovedkortet, skjermkortdriveren er installert og reparasjon av Windows er nytteløst.

Har noen her en ide om hva som kan være problemet til maskinen?

HTML-kode

Hovedkort:
ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156

Prosessor:
Intel® Core™ i5-660 Processor

RAM:
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Grafikkort:
Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5


Ny SSD-disk:
Corsair SSD Force Series 3, 240GB 2.5"

Ny RAM:
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
SSD firmware.

Søk opp din SSD + Firmware update.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Trådstarter
Jeg oppdaterte firmware på SSD-disken, det gikk uten komplikasjoner. Dessverre fortsetter maskinen å fryse, kan det være andre løsninger?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Prøv ei og ei RAM brikke.

Dette er nesten bare gjetning herifra, da jeg ikke har fått sett på den aktuelle maskinen.
Holder den over 37 grader? Kan være feber
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Trådstarter
Jeg har i et siste desperate forsøk flasha hovedkortet. Har lite tro på at det hjelper, men det er bedre enn ingenting. Hvis det ikke fungerer får jeg teste maskinen uten den nye SSD-disken.

Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Holder den over 37 grader? Kan være feber
Vis hele sitatet...
Hun holder seg godt under 37 grader, så er nok lite feber i den gården..
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Jeg ville brukt angreretten og heller skaffet en pålitelig SSD som Samsung 830 eller Crucial M4. Spontan frysing er ikke et ukjent fenomen med Force 3.

Bruker du de nye RAM-brikkene i tillegg til dine gamle? Er de isåfall identiske med de du har fra før?

Edit: Du kan jo også ta en titt på denne potensielle løsningen.
Sist endret av 83leo; 30. juli 2012 kl. 23:27.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Flashing av BIOS har faktisk hjulpet på 3 ASUS hovedkort, så hvorfor ikke.

Støtter forresten Leo dersom det han sier om SSDen er sant, jeg skal ikke uttale meg om den SSDen sin pålitelighet da jeg ikke har lest meg opp om den.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
I likhet med andre enheter som bruker SandForce 2281 har også denne hatt mye problemer så det er ikke akkurat et ukjent problem. Ny firmware skal ha fikset mange av problemene, men det kan jo tenkes at Corsair ikke har hatt like stor suksess med dette siden det ikke løste TS sine problemer. Det kan jo alltids være at problemet skyldes noe annet, men det lukter sterkt av SSD, spesielt siden mange andre har samme problem.

Hvis hovedkortet ditt bruker flere SATA-kontrollere kan det jo forsåvidt være en idé å teste med en annen port også.
Sist endret av 83leo; 30. juli 2012 kl. 23:37.
Er den koblet til Marvell eller Intel-kontrolleren ? Skal visstnok ikke funke uten problemer på Marvell-kontrolleren. Om det skulle være tilfellet så henviser jeg deg til denne linken : http://forum.corsair.com/v3/showpost...38&postcount=6, men om du faktisk har den på Intel-kontrolleren, så bare ignorer dette innlegget.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg ville med en gang tolket dette som ram-problemer.

Prøver du de gamle brikkene så skal du se det er i orden. Evt 1 og 1 av de nye.

Har de gamle og de nye brikkene samme spesifikasjoner? Både mhz, volt og timings? (mener ikke at du mixer brikkene), Men mulig du må endre verdiene i biosen, med mindre de står på auto(merk at dette også kan gjøre systemet ustabilt)
Kan hende Fleff har rett, men den SSD'en er kjent for å få en PC til å fryse.

Sjekket akkurat litt ang. hovedkortet ditt nå.. ser at det ikke har 6 Gbit/s Intel kontroller, kun 3 Gbit/s.... så kun Marvell-kontrolleren din som har 6 Gbit/s... Det er jo litt kjipt om det skulle vise seg at det er SSD'en med den kontrolleren som er problemet da.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Trådstarter
Problemet er løst, jeg måtte bytte port. Etter den første reinstallasjonen byttet jeg port fra SSD-disken til hovedkortet til en port som ikke støttet en hastighet på 6 gigabyte, flaut nok står det på portene hvilke som støtter 6 gigabyte hastighet og de skiller seg ut ved å være hvite. Det førte til at datamaskinen frøs og restarta seg omtrent hvert tyvende minutt, sannsynligvis hver gang datatrafikken oversteg den trafikken porten klarte å håndtere.

Jeg hadde riktignok problemer med SSD-disken før porten ble byttet. Da frøs og restarta maskinen seg omtrent annenhver time. Det ble løst av en eller flere av disse handlingene: flashing av hovedkortet, oppdatering av SSD-diskens driver eller reinstallasjon av operativsystemet.

Tråden inneholder mange nyttige tips som forhåpentligvis kan hjelpe andre i fremtiden, de fungerte definitivt for meg. Takk for hjelpa folkens..