Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1375297
Anbefaler alle å lese litt i det syke manifestet hans.

"4. Implementation/execution of operation
Assembly phase completed. You are now ready to start on your final mission. Good luck
and give them hell!" -side 850

Dette viser litt hvor instillt han var på å gjøre dette. Hvordan kan folk bli så feil?
Sist endret av Cal.12; 25. juli 2011 kl. 16:10.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Dette er et utmerket eksempel på hvor mange som har rasistiske holdninger blandt unge nå for tiden. Liker ikke det jeg ser.

http://bildr.no/thumb/934539.jpeg
Vis hele sitatet...
Ironisk at du selv "likte" statusen. :')
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Dette er et utmerket eksempel på hvor mange som har rasistiske holdninger blandt unge nå for tiden. Liker ikke det jeg ser.

http://bildr.no/thumb/934539.jpeg
Vis hele sitatet...
"you like this", busted?

edit: Alle så nok dette ja.
Sist endret av Korsfareren; 25. juli 2011 kl. 16:12.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Dette er et utmerket eksempel på hvor mange som har rasistiske holdninger blandt unge nå for tiden. Liker ikke det jeg ser.

http://bildr.no/thumb/934539.jpeg
Vis hele sitatet...
Det står "You, xxx,xx.. likes this." ..

edit; faan så mange av oss som merket det.
Sist endret av QuePasa; 25. juli 2011 kl. 16:11.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Han må jo nesten ha noen til og hjelpe seg her.

Han er født 13. februar 1979, det vil si at han er 32 år nå.

Og planene hans slutter i 2083, som det er 62 år til. Noe som vil si at han er 94 år gammel da dette avslutter, og han kan vel ikke satse på at han lever eller kommer seg ut av fengsel på den tid?
Vis hele sitatet...
Han er 104 år i 2083, ikke 94.
Sist endret av LiveUpdates100; 25. juli 2011 kl. 16:11.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Dette trur jeg ikke har kommet ut på freak enda, og var helt nytt for meg:

Breivik hadde med venn for å kjøpe kunstgjødsel
Vis hele sitatet...
Dette virker helt merkelig... å dra til en storkiosk/blomstersjappe på Linderud i april (her har han allerede avtalt å leie gården, 3 timer unna) for å kjøpe 6 tonn gjødsel?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg fikk vell strengt tatt sendt dette bildet til meg.
Sitat av LiveUpdates100 Vis innlegg
Han er 104 år i 2083, ikke 94.
Vis hele sitatet...
Les det du selv skriver.. Tror ikke det gir noe mening.
EDIT: ser du endra nå ja
Sist endret av KarlsenK; 25. juli 2011 kl. 16:14.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Les det du selv skriver.. Tror ikke det gir noe mening.
Vis hele sitatet...
Det er klart det gir mening, les hva jeg siterer.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg fikk vell strengt tatt sendt dette bildet til meg.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvorfor noen skal gidde å sende et slikt bilde, sååå interessant og oppsiktsvekkende var det vel ikke.

Men jeg skal la tvilen komme deg til gode
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Les det du selv skriver.. Tror ikke det gir noe mening.
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver å si? At ABB ikke er en profet som har oppdaget sannheten, sett fram i tid og gjennom det forvandlet seg selv til en overnaturlig leder?

Jeg som trodde verden skulle gå under i 2012? Noe stemmer ikke...

EDIT: Tror kanskje jeg leste noe feil i hva KarlsenK skrev (for nå skjønner jeg ikke hva jeg siterer), men poenget mitt vedvarer.
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 16:16.
Jeg byttet først om årstallene 1979 og 2083 da jeg skrev innlegget på noen sekunder, og unnlot å se over.
Sitat av Voreah Vis innlegg
Hva er det du prøver å si? At ABB ikke er en profet som har oppdaget sannheten, sett fram i tid og gjennom det forvandlet seg selv til en overnaturlig leder?

Jeg som trodde verden skulle gå under i 2012? Noe stemmer ikke...

EDIT: Tror kanskje jeg leste noe feil i hva KarlsenK skrev (for nå skjønner jeg ikke hva jeg siterer), men poenget mitt vedvarer.
Vis hele sitatet...
Det ble skrevet at han ville vært 104 år i 1979 eller et eller annet slikt.. Men senere så ble det endret til 2083. Var bare at det som først ble skrevet ikke stemte
Jeg tror ikke det har blitt nevnt tidligere, men justis.no/zy.no er nå endret.

Justis.no

Dette er en personlig webside, og har ingen relasjoner med det tragiske som har skjedd i Oslo eller Utøya. Jeg forstår veldig godt at personer har sett på denne siden med mistenksomhet.
Vis hele sitatet...
Sitat av alexanderb Vis innlegg
Vikernes har aldri vært verken satanist eller nynazist. og [COLOR="RoyalBlue"]techno hip-hop dj[/COLOR]..? tror du skal etterforske litt til...
Vis hele sitatet...
Etterforskning avsluttet. Kanskje litt overdrevet av meg å si techno hip hop dj men fra de første Burzum albumene til hans non-metal produksjoner med inspirasjon av bl.a. JMJ, så er det et langt steg.

MR: Throughout your career you’ve written and recorded a fair amount of ambient material, from tracks such as “Rundtgåing Av Den Transcendentale Egenhetens Støtte” on Filosofem to the interludes on Det som engang var and the full albums while you were in prison. Are there any particular artists or bands that have influenced these non-metal works?

VV: [COLOR="RoyalBlue"]The ones I can think of would be Jean-Michel Jarre and Software, and perhaps in particular underground house and techno music from the early 90s[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Det er så langt jeg gidder å legge krefter i denne etterforskningen i hvert fall!

Når det gjelder diskusjonen om hvorvidt han - og innehaveren av "Helvete" i Oslo, Øystein Aarseth - ville kalle seg anti-krist'er eller satanister lar jeg ligge død, det er off-topic her. Hørte for så vidt endel på Burzum før, spesielt det melodiske. Så fort skrikestemmen hans den gang skjærte i ørene mine var det bare å spole frem til riffene. Ja, spole, som i kassett-spillere ... (selv om jeg tror kassettene mine var tatt opp fra burzum cd-er en kamerat av meg hadde).
faren til ABB mener at han ville at sOnnen skulle ha tatt sitt eget liv enn A drepe andre. Faren sier selv at han aldri kommer til A ta kontakt med sOnnen sin.
Sitat av Inge(n) Vis innlegg
Nå var høringen stengt, men dommeren gjenga uansett hva han hadde sagt. Nå skal han isoleres i 4-8 uker. Hvis rettsaken også bilr sperret blir jeg veldig skeptisk. Hvis han havner i et dypt hull utan at vi får høre et eneste ord fra ham selv har vi ingen garantier for noe av det som hittil er påstått. Jeg vet mange er glad han ikke får ytret seg, og han fortjener det heller ikke, men det er viktig i en rattstat at vi får sannheten, og da helst fra drapsmannen selv, ikke filtrert gjennom andre kilder. Dersom han aldri får sagt noe direkte vil det alltid kunne herske tvil om det meste. Jeg tror på det som hittil er sagt, men jeg sitter igjen med en gnagende følelse at jeg skulle ønske alt ble 100% bekreftet av morderen selv.
Vis hele sitatet...
Øh, det er ikke verre enn at en lukket rettssak blir tatt opp på bånd eller video da. Dessuten får du plenty av mulighet til å høre fra ham selv etter at brev og besøksforbudet er opphevet vil jeg tro, han trenger ikke rettssak for det. Det gjør i hvert fall ikke de i "48 Hours" må jeg vel legge til
Sitat av kongs1 Vis innlegg
faren til ABB mener at han ville at sOnnen skulle ha tatt sitt eget liv enn A drepe andre. Faren sier selv at han aldri kommer til A ta kontakt med sOnnen sin.
Vis hele sitatet...
Jeg kan også legge til at hele intervjuet med faren blir sendt på 18:30-Nyhetene på TV2.
Sitat av kongs1 Vis innlegg
faren til ABB mener at han ville at sOnnen skulle ha tatt sitt eget liv enn A drepe andre. Faren sier selv at han aldri kommer til A ta kontakt med sOnnen sin.
Vis hele sitatet...
Han har ikke vært i kontakt med ABB siden han var 15-16 år gammel ...
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Dette er et utmerket eksempel på hvor mange som har rasistiske holdninger blandt unge nå for tiden. Liker ikke det jeg ser.

http://bildr.no/thumb/934539.jpeg
Vis hele sitatet...
Alle navna på de som liker statusen synes forresten.
Sist endret av foxxravin; 25. juli 2011 kl. 16:40.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Alle navna på de som liker statusen synes forresten.
Vis hele sitatet...
De fortjener ærlig talt ikke noe annet.
Sist endret av BigFigWasp; 25. juli 2011 kl. 16:43.
Enig, ville bare påpeke det for de som er interessert.
står jo at DU også liker statusen?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
står jo at DU også liker statusen?
Vis hele sitatet...
Han sier han fikk tilsendt bildet.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
står jo at DU også liker statusen?
Vis hele sitatet...
Han har allerede kommentert det, og sagt at det ikke er han som har tatt bildet, men bare viderelinket det.

Sitat av foxxravin Vis innlegg
Alle navna på de som liker statusen synes forresten.
Vis hele sitatet...

De har allerede tatt dette standpunktet offentlig på Facebook. Vi "avslører" eller identifiserer ingen ved å vise navnene her. Det er ikke privat informasjon. Sannsynligvis er de også ganske åpne om det fra før.

Britisk UD: - Stor fare for terrorisme i Norge

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080760

Jeg hadde aldri trodd vi skulle havne på den listen...
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 16:50.
Pressekonferanse fra Politiet om 5 minutter.
Er ABB intelligent?

Fremfor alt er han ekstremt dedikert til dette "prosjektet". Når man kombinerer dette med relativt god engelsk, en gjennomstudert høyre-ekstrem retorikk, og evne til å sette seg inn i flere forskjellige fagfelt, så fremstår ABB som en intelligent person. Men fremfor alt vil jeg si at han fremstår svært grundig og målrettet. Hvilket lett kan forveksles med intelligens.

Men når man leser større deler av hans tekster, så får jeg i større grad et inntrykk av at store deler av det han skriver er uryddig og til dels umodent. Han gir til tider inntrykk av at manifestet er profesjonelt skrevet og han har visstnok beskrevet seg selv som forfatter, men samtidig bruker han smiletegn, lol, wtf etc., og komposisjonen er til tider svært amatørmessig. Samtidig vil jeg si at denne stadige punktvise oppsettingen til dels grenser til barnslig. Spesielt med tanke på at deler av det som listes opp er absurd i sin ambisiøsitet, og så langt fra der hvor kampen kan og bør stå.

Jeg vil også si at måten han utleverer seg selv så grundig har mer likhetstegn med bloggerkulturen enn med de grupperinger og personer som han åpenbart beundrer, som f.eks. Fjordman, Robert Spencer, Mark Humphrys, Pamela Geller, Bruce Bawer, SIOE m.fl. Det er også verdt å bemerke seg at alle disse mer seriøse debattantene fra ytre liberale høyre tar KRAFTIG avstand fra både tekstene og handlingene til ABB. Så vidt meg bekjent er det ingen andre i disse miljøene som har ytret pro-terror holdninger. Og i det minste ikke mot hvite barn i hjemlandet. Det handler ikke lengre om et ytre-høyre standpunkt, det handler om en manglende virkelighetsforståelse og et ensomt sinn som har mistet kontroll over sine rasjonelle evner.

Hans trang til utlevering viser seg også gjennom hvordan han åpenbart har fundert mye på hvordan han vil fremstå i media. Hans Q & A med seg selv er allerede tragisk i sin idé. Er dette et simulert intervju han holder med seg selv? Uansett har han, som flere har benevnt, en sterk og stadig trang til å forhøye seg selv. I hans tekster kan det virke som at han var en viktig del av Frp's gjennombrudd i norsk politikk, men hans verv og innflytelse i Frp virker tvert imot å ha vært svært begrenset. Også når det gjelder hans økonomi og eventyr innen finans ser han ut til å løfte seg selv høyt opp, men resultatene virker svært beskjedne.

Han har i mange tilfeller også svært lite grunnlag bak påstandene hans, men han skiller ikke mellom påstand og fakta. Det er utallige eksempler på dette, men se f.eks. på hvordan han har satt prosentuelle risikoanalyser ved om det er 1, 2, 3, 4 eller 5 mennesker som står bak et eventuelt angrep (side 1472). Hvor er det han trekker disse tallene fra? Han fremhever seg selv som en autoritet, og på et eller annet punkt virker han å ha blitt så høy på seg selv at han slutter å skille mellom hans sannheter og faktiske sannheter.

Nå skal det sies at jeg ikke har hatt tid til å lese annet enn større utdrag fra manifestet, men jeg har lest mange av ABB's innlegg fra diverse diskusjonsforum. Jeg beklager også at jeg ikke har lagt inn flere kildereferanser, men jeg var litt presset for tid her nå. Spør meg eventuelt, så kan jeg svare i kveld.
Problemet er bare at publikummet for det han skriver ikke akkurat vil være de mest kritiske og reflekterte...

Regn med mange mini-utgaver i fremtida, i beste fall!
"Bare" 68 døde på Utøya, ikke 86... Telt veldig feil med andre ord.

Antall døde i Oslo har steget fra 7 til 8.
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 17:05.
Tallet på døde er nedjustert til 68
Når de først snakket om nedjustering trodde jeg det var snakk om 3-4-5. Men det var jo endel mindre enn først antatt.
Hmm, hvordan klarer man å bomme med 25~ døde?
Sist endret av foxxravin; 25. juli 2011 kl. 17:08.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Hmm, hvordan klarer man å bomme med 25~ døde?
Vis hele sitatet...
Tror det kan ha med at det har vært flere redningstjenester, politi, sykehus osv osv , hvor alle har rapportert inn, og man har noe overlapp mellom rapporteringene.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Hmm, hvordan klarer man å bomme med 25~ døde?
Vis hele sitatet...
Slutt med den jævla kritikken på ting du ikke har noe peiling på.
Det var fullt kaos, en bombe hadde akkurat gått av i Oslo, og noe lignende har ALDRI skjedd før.
Sitat av Insp_Clouseau Vis innlegg
Tror det kan ha med at det har vært flere redningstjenester, politi, sykehus osv osv , hvor alle har rapportert inn, og man har noe overlapp mellom rapporteringene.
Vis hele sitatet...
Det virker jo relativt amatørmessig iom. at de brukte relativt langt tid på å i det hele tatt bekrefte flere enn ti døde, og når de først gikk ut så sa de at 80 var døde. Har liten tro på at 12 (og etterhvert 18) ble talt to ganger på sykehusene, så her er det rett og slett dårlig organisert søk som må være grunnen..
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Hmm, hvordan klarer man å bomme med 25~ døde?
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer du å bomme så grovt på så enkle tall? 86-68=18
Hvor mange her på forumet står på den listen mon tro?

PST bekrefter overfor NRK at terrorsiktede Anders Behring Breivik sto på en liste over nordmenn som hadde handlet varer hos en polsk butikk som blant annet selger kjemikalier.

Behring Breivik ble da sjekket, men PST fant ingen grunn til å ta ytterligere forholdsregler overfor ham.


Publisert i dag 17:07.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7726734
Sist endret av LazySunday; 25. juli 2011 kl. 17:17.
Sitat av Louche Vis innlegg
Er ABB intelligent?

Fremfor alt er han ekstremt dedikert til dette "prosjektet". Når man kombinerer dette med relativt god engelsk, en gjennomstudert høyre-ekstrem retorikk, og evne til å sette seg inn i flere forskjellige fagfelt, så fremstår ABB som en intelligent person. Men fremfor alt vil jeg si at han fremstår svært grundig og målrettet. Hvilket lett kan forveksles med intelligens.

Men når man leser større deler av hans tekster, så får jeg i større grad et inntrykk av at store deler av det han skriver er uryddig og til dels umodent. Han gir til tider inntrykk av at manifestet er profesjonelt skrevet og han har visstnok beskrevet seg selv som forfatter, men samtidig bruker han smiletegn, lol, wtf etc., og komposisjonen er til tider svært amatørmessig. Samtidig vil jeg si at denne stadige punktvise oppsettingen til dels grenser til barnslig. Spesielt med tanke på at deler av det som listes opp er absurd i sin ambisiøsitet, og så langt fra der hvor kampen kan og bør stå.

Jeg vil også si at måten han utleverer seg selv så grundig har mer likhetstegn med bloggerkulturen enn med de grupperinger og personer som han åpenbart beundrer, som f.eks. Fjordman, Robert Spencer, Mark Humphrys, Pamela Geller, Bruce Bawer, SIOE m.fl. Det er også verdt å bemerke seg at alle disse mer seriøse debattantene fra ytre liberale høyre tar KRAFTIG avstand fra både tekstene og handlingene til ABB. Så vidt meg bekjent er det ingen andre i disse miljøene som har ytret pro-terror holdninger. Og i det minste ikke mot hvite barn i hjemlandet. Det handler ikke lengre om et ytre-høyre standpunkt, det handler om en manglende virkelighetsforståelse og et ensomt sinn som har mistet kontroll over sine rasjonelle evner.

Hans trang til utlevering viser seg også gjennom hvordan han åpenbart har fundert mye på hvordan han vil fremstå i media. Hans Q & A med seg selv er allerede tragisk i sin idé. Er dette et simulert intervju han holder med seg selv? Uansett har han, som flere har benevnt, en sterk og stadig trang til å forhøye seg selv. I hans tekster kan det virke som at han var en viktig del av Frp's gjennombrudd i norsk politikk, men hans verv og innflytelse i Frp virker tvert imot å ha vært svært begrenset. Også når det gjelder hans økonomi og eventyr innen finans ser han ut til å løfte seg selv høyt opp, men resultatene virker svært beskjedne.

Han har i mange tilfeller også svært lite grunnlag bak påstandene hans, men han skiller ikke mellom påstand og fakta. Det er utallige eksempler på dette, men se f.eks. på hvordan han har satt prosentuelle risikoanalyser ved om det er 1, 2, 3, 4 eller 5 mennesker som står bak et eventuelt angrep (side 1472). Hvor er det han trekker disse tallene fra? Han fremhever seg selv som en autoritet, og på et eller annet punkt virker han å ha blitt så høy på seg selv at han slutter å skille mellom hans sannheter og faktiske sannheter.

Nå skal det sies at jeg ikke har hatt tid til å lese annet enn større utdrag fra manifestet, men jeg har lest mange av ABB's innlegg fra diverse diskusjonsforum. Jeg beklager også at jeg ikke har lagt inn flere kildereferanser, men jeg var litt presset for tid her nå. Spør meg eventuelt, så kan jeg svare i kveld.
Vis hele sitatet...
Er enig i alt du skriver borsett fra første avsnitt.

"Når man kombinerer dette med relativt god engelsk, en gjennomstudert høyre-ekstrem retorikk, og evne til å sette seg inn i flere forskjellige fagfelt, så fremstår ABB som en intelligent person"

Husk at det aller, aller meste av avsnittene som behandler politiske teorier ikke er skrevet av han, men av andre som han har plagiert eller copy/pasta fra. Han oppgir som regel kilder, bortsett fra der han stjeler fra Unabomberen. Det er disse sidene som kan få han til å fremstå som intelligent - men dette faller bort da det ikke er hans egne ord. Legg også merke til hvordan ordlyden og språket er helt annerledes her enn i det han har skrevet selv. Ellers veldig god analyse, Louche

Kan også virke som at om man gjør noe som er forferdelig nok, vil alltid noen genierklære deg på internett.
Sist endret av djole2; 25. juli 2011 kl. 17:20.
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Slutt med den jævla kritikken på ting du ikke har noe peiling på.
Det var fullt kaos, en bombe hadde akkurat gått av i Oslo, og noe lignende har ALDRI skjedd før.
Vis hele sitatet...
Man skal da ikke bekrefte antall døde når man ikke har kvalitetssikra dette. Det er nesten pinlig.
Sitat av Kamrud Vis innlegg
Det blir antagelig forvaring ettersom ABB er tydelig stolt av hva han har gjort. Slik det ser ut nå er det fare for gjenntagelse, dermed må han bli bedømt av fagpersonell som vil se på om det fremdeles er fare for gjenntagelse når han har sonet sin opprinnelige dom.
Vis hele sitatet...
Er ikke forvaring også for å forsvare den dømte fra samfunnet også?
Eller er jeg helt på jordet nå, mener jeg har fått med meg dette..


beklager sent innlegg, men jeg er på jobb idag, så har ikke klart å følge med hele veien idag
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Slutt med den jævla kritikken på ting du ikke har noe peiling på.
Det var fullt kaos, en bombe hadde akkurat gått av i Oslo, og noe lignende har ALDRI skjedd før.
Vis hele sitatet...
Jeg kritiserte ikke, jeg bare lurte for faen, og istedet for å angripe så har andre gitt logisk forklaring.

Sitat av Voreah Vis innlegg
Hvordan klarer du å bomme så grovt på så enkle tall? 86-68=18
Vis hele sitatet...
jeg tenkte med bomben.
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Hvor mange her på forumet står på den listen mon tro?

PST bekrefter overfor NRK at terrorsiktede Anders Behring Breivik sto på en liste over nordmenn som hadde handlet varer hos en polsk butikk som blant annet selger kjemikalier.

Behring Breivik ble da sjekket, men PST fant ingen grunn til å ta ytterligere forholdsregler overfor ham.


Publisert i dag 17:07.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7726734
Vis hele sitatet...
Hvis de har en komplett liste så..... men hvorfor akkurat Keten? Det finnes da flere kjemikalieforhandlere. Eller har de en liste for hver?
Sist endret av Qirrel; 25. juli 2011 kl. 17:22.
Sitat av Qirrel Vis innlegg
Hvis de har en komplett liste så..... men hvorfor akkurat Keten? Det finnes da flere kjemikalieforhandlere. Eller har de en liste for hver?
Vis hele sitatet...
Antar de har lister for alle tenker jeg.

Kan det være mulig ABB hadde bruker på freak? kan ikke være umulig det?

Conservatism? Andrew? etc.
Sitat av Qirrel Vis innlegg
Hvis de har en komplett liste så..... men hvorfor akkurat Keten? Det finnes da flere kjemikalieforhandlere. Eller har de en liste for hver?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ingen her vet noe mer enn det som står der, men du skal ikke se bort ifra at de har lister over kjøpere fra andre butikker. Så vidt jeg forstår her så er nettbutikken også relativt kjent i Norge.

Hvis du er redd for å stå på en slik liste (du har bare denne posten) så er det vel ikke krise med mindre du faktisk har tenkt å benytte det til noe kriminelt. Og hvis du har tenkt å benytte det til noe kriminelt, så er jeg glad om du i så fall står på en slik liste.
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 17:25.
Sitat av Voreah Vis innlegg
Jeg tror ingen her vet noe mer enn det som står der, men du skal ikke se bort ifra at de har lister over kjøpere fra andre butikker. Så vidt jeg forstår her så er nettbutikken også relativt kjent i Norge.

Hvis du er redd for å stå på en slik liste (du har bare denne posten) så er det vel ikke krise med mindre du faktisk har tenkt å benytte det til noe kriminelt. Og hvis du har tenkt å benytte det til noe kriminelt, så er jeg glad om du i så fall står på en slik liste.
Vis hele sitatet...
Neida. Følte meg plutselig veldig overvåket, siden jeg ikke har sett for meg at de holder slike lister.
Han har kjøpt 6 tonn kunstgjødsel. Hver storsekk inneholder 600 kg.

Det står 5 sekker (3 tonn) merket OPTI-PK ute på gården. Kunstgjødsel av merke OPTI-PK inneholder ikke nitrogen og kan derfor ikke brukes til sprengstoff. Dette er kun kjøpt inn for å gjøre innkjøpet mer troverdig og avlede mistanke.

5 sekker (3 tonn) er merket CAN N27 og inneholder 27 prosent nitrogen hvorav nitrat (N-NO3) - 13,5% og ammonium (N-NH4) - 13,5%. Det er denne typen kunstgjødsel som brukes til å lage sprengstoff. I Norge kan man også kjøpe N34 som inneholder 34% nitrogen.

I følge manifestet til ABB er N27 gjødselen plassert inne i garasjen for å skjerme den mot fukt. Han skal ha brukt 1800 kg (3 storsekker) for å lage sprengstoffet. Hvor mye som ble brukt i hovedbomben ved regjeringskvartalet, bomben til utøya, prøvesprengningen eller hvor mye som står igjen i garasjen er ennå ikke klart.

Min teori:
- 1,2 tonn (2 storsekker) står urørt i garasjen
- han har avfyrt en liten prøvespengning (under 20 kg)
- mesteparten er brukt til hovedbomben i Oslo men at deler av bomben ikke gikk av, bare brant opp eller at bomben ikke var godt nok laget
- han hadde med en bombe til utøya (opptil 50 kg)
- det kan være noe av disse 1800 kiloene på avveie

ABB har i tillegg tilsatt ulike midler/kjemikalier for å forsterke bombens effekt. En del kjemikalier er også brukt for å fremstille en detonator som antennes av en helt vanlig lunte. Det hjelper ikke å bare sette fyr på diesel/kunstgjødsel. Grunnen til at han lagde denne typen detonator er at det meget vanskelig nå i dag å fremskaffe dynamitt eller lignende og ikke minst fordi ingrediensene kan kjøpes uten å bli mistenkeliggjort (for eksempel paracet).

Andy
Da var det bekreftet at pst har listen over alle som handler slike kjemikalier. Håper det er flere her som er svett i trøya nå! Ikke fordi jeg tror noen er terrorister. Men fordi jeg vet at mange her inne benytter disse kjemikaliene til å produsere sprengstoff, og DET er ulovlig, selv om ingrediensene ikke er ulovlige.
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7726734

Behring Breivik ble da sjekket, men PST fant ingen grunn til å ta ytterligere forholdsregler overfor ham.

PST-sjef Janne Kristiansen sier til NRK at de nå har saumfart sine registre og informasjon i tre døgn, og at Behring Breiviks navn dukket opp på én liste.

– Den eneste gangen dette navnet forekommer, er i forbindelse med en valutasjekk fra et internasjonalt tollprosjekt. I mars fikk vi en liste med opptil 80 navn, og hans navn er blant dem fordi han hadde betalt 120 kroner til et firma i Polen. Dette firmaet hadde kommet i søkelyset på bakgrunn av at de solgte blant annet kjemikalier, sier Kristiansen.

– Hva gjorde dere da navnet dukket opp?

– Vi får masse informasjon om veldig mange mennesker. Vi sjekket om vi hadde noe annet på personene på listene, om det var noe som gjorde at vi burde legge inn dette, men vi hadde overhode ingenting på denne personen.

Saken oppdateres.
Jasså, få noen navn på noen du "vet" lager sprengstoff her inne da?
Sitat av Voreah Vis innlegg
Jeg tror ingen her vet noe mer enn det som står der, men du skal ikke se bort ifra at de har lister over kjøpere fra andre butikker. Så vidt jeg forstår her så er nettbutikken også relativt kjent i Norge.

Hvis du er redd for å stå på en slik liste (du har bare denne posten) så er det vel ikke krise med mindre du faktisk har tenkt å benytte det til noe kriminelt. Og hvis du har tenkt å benytte det til noe kriminelt, så er jeg glad om du i så fall står på en slik liste.
Vis hele sitatet...
Jeg vill da tørre å påstå at så og si alle på pyroforumet bruker det til noe kriminelt.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.