Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1375051
TV2 sender ikke hele pressekonferansen :O
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
4 stk er visst fortsatt savnet etter skytingen på Utøya
Jeg forstår fortsatt ikke det med gjødsel. Ja, den inneholder NO3- og JA den inneholder NH4+, men den inneholder også mange andre metaller. Hovedreaksjonen er NH4NO3 + CH3NO2 -> N2 + CO2 + H2O, 300g er god nok til å skade mennesker i et radius på 3m, men det er ikke i nærheten av 300g NH4NO3 per sekk kunstgjødsel. Hvor mye er det egentlig i en sekk kunstgjødsel? Trengte han 6 TONN for å lage bomben? Isåfall, hvordan fraktet han 6tonn gjødsel + ekstra nitrometan til regjeringskvartalet?
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Blir jo litt feil og sette skytingen på '' vent '' pga bombene er gått av, i en slik situasjon må man reagere umidelbart! '' Vi er sperret på en øy med en politimann som skyter rundt '' Man kan virkelig ikke nøle med å sende inn et helikopter!
Vis hele sitatet...
På pressekonferansen sa han at det tok 30-40 minutt fra beredskapstroppen fikk anmodning om å komme, og at de kom frem ca. 1 t 30 min etter at skytingen begynte. Det var altså det lokale politiet som måtte ta den første vurderingen, men at selve uttrykningen til beredskapstroppen i oslo bare tok 30-40 minutt, som er ganske raskt.
Sist endret av bronze; 23. juli 2011 kl. 18:22.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av CT705 Vis innlegg
Jeg forstår fortsatt ikke det med gjødsel. Ja, den inneholder NO3- og JA den inneholder NH4+, men den inneholder også mange andre metaller. Hovedreaksjonen er NH4NO3 + CH3NO2 -> N2 + CO2 + H2O, 300g er god nok til å skade mennesker i et radius på 3m, men det er ikke i nærheten av 300g NH4NO3 per sekk kunstgjødsel. Hvor mye er det egentlig i en sekk kunstgjødsel? Trengte han 6 TONN for å lage bomben? Isåfall, hvordan fraktet han 6tonn gjødsel + ekstra nitrometan til regjeringskvartalet?
Vis hele sitatet...
Brukte kun ca 500kg i bomben i Oslo, noe som fint burde fraktes med en bil.
Sist endret av Bombasa; 23. juli 2011 kl. 18:21.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Da har jeg akkurat hørt igjenom politiet sin nye pressekonferanse, som akkurat er avsluttet.

Og de hovedtingene jeg kan nevne derifra er:

4-5 savnede på Utøya
Bombene på Utøya var ikke relevante
Og det var en bilbombe som ble avfyrt i Oslo.
Ridder av 1. klasse
Sitat av CT705 Vis innlegg
Jeg forstår fortsatt ikke det med gjødsel. Ja, den inneholder NO3- og JA den inneholder NH4+, men den inneholder også mange andre metaller. Hovedreaksjonen er NH4NO3 + CH3NO2 -> N2 + CO2 + H2O, 300g er god nok til å skade mennesker i et radius på 3m, men det er ikke i nærheten av 300g NH4NO3 per sekk kunstgjødsel. Hvor mye er det egentlig i en sekk kunstgjødsel? Trengte han 6 TONN for å lage bomben? Isåfall, hvordan fraktet han 6tonn gjødsel + ekstra nitrometan til regjeringskvartalet?
Vis hele sitatet...
Det sies at bomben var plassert i en varebil...
Trengte han 6 TONN for å lage bomben? Nei
Isåfall, hvordan fraktet han 6tonn gjødsel + ekstra nitrometan til regjeringskvartalet? Eksperter sier bomban kan ha vært 500kg, og at den var kjørt dit med en bil
Sist endret av GreenRay; 23. juli 2011 kl. 18:22.
Sitat av bronze Vis innlegg
På pressekonferansen sa han at det tok 30-40 minutt fra beredskapstroppen fikk anmodning om å komme, men at det var ca. 1 t 30 min fra skytingen begynte. Det var altså det lokale politiet som måtte ta den første vurderingen, men at selve uttrykningen til beredskapstroppen i oslo bare tok 30-40 minutt, som er ganske raskt.
Vis hele sitatet...
Rart det ikke var noen vakter på treffet?
Sitat av Harabo Vis innlegg
Da har jeg akkurat hørt igjenom politiet sin nye pressekonferanse, som akkurat er avsluttet.

Og de hovedtingene jeg kan nevne derifra er:

4-5 savnede på Utøya
Bombene på Utøya var ikke relevante
Og det var en bilbombe som ble avfyrt i Oslo.
Vis hele sitatet...
Ikke glem at Anders overga seg med en gang han så politiet, som betyr at dersom politiet hadde kommet seg der tidligere, så kunne det blitt spart endel liv.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Det sies at bomben var plassert i en varebil...
Vis hele sitatet...
Politiet sa at det mest sannsynlig ikke var en bombe. Var iallefall ikke koblet til noe utløser på bombem..
Forsvareren vil ikke utgi navnet sitt altså.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Mengder må det ha vært av gjødselet.....
Sitat av cos Vis innlegg
Politiet sa at det mest sannsynlig ikke var en bombe. Var iallefall ikke koblet til noe utløser på bombem..
Vis hele sitatet...
Tror han mente bomben på regjeringskvartalet. Vitner sier at en brun varebil hadde parkert utenfor
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Rart det ikke var noen vakter på treffet?
Vis hele sitatet...
Du har nokk ikke vakter i denn forstand.

Dette er kun det jeg tenker, men fra andre treff jeg har vært på så er det ikke stort mere enn ordensvakter. Du har jo en god del slike treff og leiere, og det ventes bare ikke at det kommer en gal mann inn.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Husemann Vis innlegg
FY FAEN, JEG HATER NORGE!

http://www.adressa.no/nyheter/innenr...cle1666118.ece

LES hele!
Vis hele sitatet...
Smutthull i loven som gjør at han kan slippe straff.
Kommer ikke til å skje. Noengang.

Den artikelen var nok bare en forsøk på å dra lesere tror jeg..
Sist endret av Bombasa; 23. juli 2011 kl. 18:26.
Vel, da kan man vel bare glemme å få kjøpt Krista K på Felleskjøpet lengre, uten en jævla god grunn (ammoniumnitrat også da)
Sist endret av Eplegutten; 23. juli 2011 kl. 18:26.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Brukte kun ca 500kg i bomben i Oslo, noe som fint burde fraktes med en bil.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor kjøpte han 6Tonn hvis han brukte 500kg? Hvis detoneringen er tidsaktivert, burde Oslo og andre storbyer sweapes, 10 bomber (trekker fra den som ble konfiskert) står isåfall klar til å detoneres. Mannen hadde god planlegging, hvis han ville bruke 500Kg ville han ikke kjøpe 6 jævla tonn
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Smutthull i loven som gjør at han kan slippe straff.

Kommer ikke til å skje. Noengang.
Vis hele sitatet...
Om han er så "heldig" å komme seg unna. Så er det nok noe verre som venter utenfor fengselsmurene...

Selv tror jeg han vil ha ett helvette i fengsel og om andre insatte får være i nærheten av han.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Smutthull i loven som gjør at han kan slippe straff.

Kommer ikke til å skje. Noengang.
Vis hele sitatet...
Sikker på det da?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av CT705 Vis innlegg
Jeg forstår fortsatt ikke det med gjødsel. Ja, den inneholder NO3- og JA den inneholder NH4+, men den inneholder også mange andre metaller. Hovedreaksjonen er NH4NO3 + CH3NO2 -> N2 + CO2 + H2O, 300g er god nok til å skade mennesker i et radius på 3m, men det er ikke i nærheten av 300g NH4NO3 per sekk kunstgjødsel. Hvor mye er det egentlig i en sekk kunstgjødsel? Trengte han 6 TONN for å lage bomben? Isåfall, hvordan fraktet han 6tonn gjødsel + ekstra nitrometan til regjeringskvartalet?
Vis hele sitatet...
Det finnes kunstgjødsel som er så godt som rent ammoniumnitrat, NH4NO3, som ved tilsetning av 5-6% diesel egner seg godt til bergspregning. Skjønner ikke hvor dere har det fra at ANNM er brukt. Det er det ingen pålitelige kilder som har sagt. Nitrometan er ikke noe man kjøper 200 liter av helt uten videre, men jeg vil ikke fullstendig utelukke at ANNM har blitt brukt. Det har større sprengkraft og er lettere å detonere enn ANFO, men 40% NM er verre å få tak i enn 6% diesel...
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Husemann Vis innlegg
Sikker på det da?
Vis hele sitatet...
Ja. Han blir ikke frikjent etter å ha drept 92 personer. Kommer ikke til å skje.
Sist endret av Bombasa; 23. juli 2011 kl. 18:28.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Sikker på det da?
Vis hele sitatet...
Hallo, sier seg selv han ikke slipper straff. Det mildeste er vel at han blir innlagt på livstid på psykisk anstalt.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Du har nokk ikke vakter i denn forstand.

Dette er kun det jeg tenker, men fra andre treff jeg har vært på så er det ikke stort mere enn ordensvakter. Du har jo en god del slike treff og leiere, og det ventes bare ikke at det kommer en gal mann inn.
Vis hele sitatet...
Ja tenker på noe ala ordensvakter, disse burde jo klart å varsle lenge før 1t og 30min etter at skytingen hadde startet..
Alex Jones & co er i gang... www.prisonplanet.com
Sitat av Husemann Vis innlegg
Sikker på det da?
Vis hele sitatet...
Dersom man henretter 85 uskyldige ungdommer, og sprenger en bombe som dreper 7 stk, og skader mangen andre ved Regjeringskvartalet, slipper man ikke unna. Garantert.
Sist endret av RosaElefant; 23. juli 2011 kl. 18:29.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
De brukte ca 1t og 30min på å komme seg ut til øya fra de fikk meldingen om skyting. Har vi ikke helikoptre som kunne flydd inn?
Vis hele sitatet...
Ca 40 minutter hørte jeg, fra de fikk melding til de var på stedet, noe som blir sagt at var svært raskt. Politiet hadde fortsatt ingen oversikt over hva som faktisk skjedde i Oslo, når de ble varslet om en ny episode på Utøya. Så etter min mening har politiet gjort så godt de kan, at gjerningmannen hadde så god tid, tyder, etter min mening, på en gjennomtenkt iskald plan.
Nå blir det bra at han kan sitte å kose seg i norske fengsler=)
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av Husemann Vis innlegg
FY FAEN, JEG HATER NORGE!

http://www.adressa.no/nyheter/innenr...cle1666118.ece

LES hele!
Vis hele sitatet...
Selv om han kanskje ikke havner rett på sella med en gang, så kan det hende han havner på en psykisk avdeling, som er lukket. Altså han blir altid overvåket!

Og jeg regner med at da den behandlingen er over, så bærer det rett inn på sella!
Sitat av esl Vis innlegg
Hallo, sier seg selv han ikke slipper straff. Det mildeste er vel at han blir innlagt på livstid på psykisk anstalt.
Vis hele sitatet...
I beste fall så får han inntil 21-års forvaring. Blir han funnet psykisk utilregnelig og havner på psykisk anstalt så vil jeg tro at de slipper han ut dersom de mener han er blitt "frisk". Man kan ikke dømmes til fengsel dersom man blir funnet utilregnelig.
Sitat av esl Vis innlegg
Hallo, sier seg selv han ikke slipper straff. Det mildeste er vel at han blir innlagt på livstid på psykisk anstalt.
Vis hele sitatet...
"Jeg glemte å ta pilla mi, husker ikke det som skjedde" "Ok, du kan gå til sinnsykehuset og skrives inn de neste 2 ukene, så skal vi ta det dag for dag. Om 2 år kan du skrives ut som frisk".
Er det sånn det funker?
Sitat av CT705 Vis innlegg
Jeg forstår fortsatt ikke det med gjødsel. Ja, den inneholder NO3- og JA den inneholder NH4+, men den inneholder også mange andre metaller. Hovedreaksjonen er NH4NO3 + CH3NO2 -> N2 + CO2 + H2O, 300g er god nok til å skade mennesker i et radius på 3m, men det er ikke i nærheten av 300g NH4NO3 per sekk kunstgjødsel. Hvor mye er det egentlig i en sekk kunstgjødsel? Trengte han 6 TONN for å lage bomben? Isåfall, hvordan fraktet han 6tonn gjødsel + ekstra nitrometan til regjeringskvartalet?
Vis hele sitatet...
Krista- K Pluss inneholder 98% kno3
en sekk krista k(25kg)=200kr
200x4=800
hvis vi sier diesel koster 12 kr blir det da 5l diesel=60kr
Anfo bombe uten booster =860kr
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Sitat av CT705 Vis innlegg
Men hvorfor kjøpte han 6Tonn hvis han brukte 500kg? Hvis detoneringen er tidsaktivert, burde Oslo og andre storbyer sweapes, 10 bomber (trekker fra den som ble konfiskert) står isåfall klar til å detoneres. Mannen hadde god planlegging, hvis han ville bruke 500Kg ville han ikke kjøpe 6 jævla tonn
Vis hele sitatet...
Noen har snakket om dette tidligere, men 6 tonn er vel ett mer vanlig kvantum å kjøpe inn når man skal handle kunstgjødsel. Det hadde kanskje virket mere suspekt hvis han "kun" skulle ha 500kg? Dessuten er vel 3 tonn allerede funnet på gården hans.
Sist endret av JunkieXL; 23. juli 2011 kl. 18:34.
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Ja tenker på noe ala ordensvakter, disse burde jo klart å varsle lenge før 1t og 30min etter at skytingen hadde startet..
Vis hele sitatet...
Hele tidsbildet slik jeg tror det er utifra hva politmannen forklarte:

Tidspunt fra skytingen startet:
0:00 - Skytingen startet
ca. 0:10 - Kan tenke meg at det lokale politiet fikk melding om skyting rundt nå.
ca. 0:50 - Beredskapstroppen i Oslo får beskjed
ca. 1:30 - Beredskapstroppen i Oslo er fremme på Utøya, og Anders overgir seg.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Men hvorfor kjøpte han 6Tonn hvis han brukte 500kg? Hvis detoneringen er tidsaktivert, burde Oslo og andre storbyer sweapes, 10 bomber (trekker fra den som ble konfiskert) står isåfall klar til å detoneres. Mannen hadde god planlegging, hvis han ville bruke 500Kg ville han ikke kjøpe 6 jævla tonn
Vis hele sitatet...
Leste at de fant 4 Tonn igjen på gården. De har og funnet udetonerte bomber på Utøya?? Uansett så kan det finnes 1500kg minus prøvesprenging et sted i landet?
Til info så har ikke den nye Straffeloven fra 2005 blitt satt i livet enda.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av TobNor Vis innlegg
Krista- K Pluss inneholder 98% kno3
en sekk krista k(25kg)=200kr
200x4=800
hvis vi sier diesel koster 12 kr blir det da 5l diesel=60kr
Anfo bombe uten booster =860kr
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? Det er ikke kaliumnitrat som brukes i sprengstoff, men ammoniumnitrat. Kaliumnitrat egner seg til bruk i røykbomber, svartkrutt og pyrotekniske komposisjoner, men ikke høyeksplosiver.

Edit: I tillegg til at du bare drar prisene ut av ræva og glemmer å ta med booster i regnestykket
Sist endret av BomberMan; 23. juli 2011 kl. 18:39.
Sitat av caperno Vis innlegg
I beste fall så får han inntil 21-års forvaring. Blir han funnet psykisk utilregnelig og havner på psykisk anstalt så vil jeg tro at de slipper han ut dersom de mener han er blitt "frisk". Man kan ikke dømmes til fengsel dersom man blir funnet utilregnelig.
Vis hele sitatet...
Les: Forvaring (Forvaring kan føre til fengsel livet ut, står det allerede i første linje)
Sitat av IpN Vis innlegg
Alex Jones & co er i gang... www.prisonplanet.com
Vis hele sitatet...
Ja, de gutta hadde virkelig peiling -.-'
Sitat av TobNor Vis innlegg
Krista- K Pluss inneholder 98% kno3
en sekk krista k(25kg)=200kr
200x4=800
hvis vi sier diesel koster 12 kr blir det da 5l diesel=60kr
Anfo bombe uten booster =860kr
Vis hele sitatet...
Du må forklare meg hvordan du lager en bombe av dette.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Du må forklare meg hvordan du lager en bombe av dette.
Vis hele sitatet...
litt dårlig timing for å oppskrift på exsplosiver
Sist endret av skukketrure; 23. juli 2011 kl. 18:45.
Sitat av JunkieXL Vis innlegg
Noen har snakket om dette tidligere, men 6 tonn er vel ett mer vanlig kvantum å kjøpe inn når man skal handle kunstgjødsel. Det hadde kanskje virket mere suspekt hvis han "kun" skulle ha 500kg? Dessuten er vel 3 tonn allerede funnet på gården hans.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080660

Nettopp det jeg fryktet. Ifølge meg hadde han planer på et større skala, han handlet seks tonn, men så ble dette av en eller annen grunn problematisk for han, og han brukte 3tonn, av dette har vi allerede konfiskert 500Kg og 500Kg er sprengt, det indikerer at det fortsatt er rom for 4 bomber til.

M.t.p at bomben ble detonert uten at han var til stede, må det bety at bombene er tidsaktivert.

Sitat av skukketrure Vis innlegg
litt dårlig timing for å oppskrift på exsplosiver
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at det ikke går å lage bombe med et så stor kraft ut i fra kaliumnitrat og diesel.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvor har du dette fra? Det er ikke kaliumnitrat som brukes i sprengstoff, men ammoniumnitrat. Kaliumnitrat egner seg til bruk i røykbomber, svartkrutt og pyrotekniske komposisjoner, men ikke høyeksplosiver.

Edit: I tillegg til at du bare drar prisene ut av ræva og glemmer å ta med booster i regnestykket
Vis hele sitatet...
Tenkte bare feil på kno3 osv
jeg skrev UTEN BOOSTER
Sist endret av ImsdalFlaske; 23. juli 2011 kl. 18:49.
Sitat av CT705 Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080660

Nettopp det jeg fryktet. Ifølge meg hadde han planer på et større skala, han handlet seks tonn, men så ble dette av en eller annen grunn problematisk for han, og han brukte 3tonn, av dette har vi allerede konfiskert 500Kg og 500Kg er sprengt, det indikerer at det fortsatt er rom for 4 bomber til.

M.t.p at bomben ble detonert uten at han var til stede, må det bety at bombene er tidsaktivert.



Poenget mitt var at det ikke går å lage bombe med et så stor kraft ut i fra kaliumnitrat og diesel.
Vis hele sitatet...

Har du røyka sokkene dine eller er du bare litt treg?
Sett for mye på macgyver
Sitat av CT705 Vis innlegg
Du må forklare meg hvordan du lager en bombe av dette.
Vis hele sitatet...
Tenkte feil, det er ikke riktig stoff
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Har du røyka sokkene dine eller er du bare litt treg?
Vis hele sitatet...
Dette forstår jeg ikke. Hva presist er det du vil frem til?
Sitat av CT705 Vis innlegg
Dette forstår jeg ikke. Hva presist er det du vil frem til?
Vis hele sitatet...
Det du skriver i posten din er spekulasjoner og usammenhengende vrøvl. "Å røyke sokkene" henviser til en ytre årsak til slik dumskap, "Å være litt treg" henviser til at dumskapen er medfødt.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.